Uppsittning

Sv: Uppsittning

ramonarunds skrev:
Till alla er som tar mantag:
Hur gor ni nar hasten ar flatad med knoppar, tex pa tavling?

Jag håller egentligen inte i själva manen, utan håller handen över mankammen liksom, så knoppar eller ej spelar ingen roll.

Jag har alltid fått lära mej att man ska ta både fram och bakvalv men efter att ja läst era svar ska jag nog börja med mantag:D

Vad har man föräldrar till egentligen? Bära och Betala (BoB) och självklart hålla hästen och kasta upp en i sadeln.! :D och mata hästen och släppa ut/ta in hästen till/från hagen, köra en till tävling och träning, tvätta schabrak och ridkläder... hm... säkert har jag glömt ngt.. :D Stackars pappa. JO! Mocka också såklart! hihi!

Snacka att dom ställer upp! *lööv jo papp and mam!* :x

om ja skulle ha en häst skulle inte mina föräldrar göra allt d där till mej.. ja skulle få göra saker själv...:O

Nu var det en del inlägg, så jag vet inte om någon redan tagit upp detta men "bara så att ni vet":

Jag vet att man på ridskolor får lära sig att ta tag i bakvalvet vid uppsittning, men för allt i världen: FÖRSÖK SLUTA MED DET! Jag vet inte HUUUUR många sadlar jag sett som detta resulterat i att bommen dras snett och då är den ju hopplös sen. Och stackars häst som måste ridas i denna sadel innan ryttaren upptäcker vad som hänt med sadeln (om de nu upptäcker det överhuvudtaget, stackars hästar). Om inget annat så dröjer det inte länge innan hästen får allvarliga ryggproblem av att ridas med sådan sadel!!!! :eek:

Jag fick också lära mig det. Men sen jag började kolla hur sadlar ser ut eg och ser JÄTTEMÅNGA begagnade sadlar ute på marknaden (och även i ridsportsbutiker - SKANDAL att de säljer sådana sadlar!!! :mad: ) så skulle inte jag dra i bakvalvet EN ENDA GÅNG TILL! Ta pall om ni inte kommer upp. ;)

Har märkt att det där med pall inte bara är till för dressyr-tanter! :angel: :rofl:

Jag hoppar upp med pall ( eller kanske stege?? :) ) Den kanske är 80-90 cm och pållen är knappt häst, så det är nästan bara att kliva i... jag tar ändå en hand på varje sida om framvalvet, så att jag kommer i med balans och jämvikt..

Varför i allsin dar ska dina FÖRÄLDRAR göra allt det där?? De har väl fullt upp med sitt eget..? Det är väl ändå din häst och ditt ansvar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 685
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30