Uppsittning...

P

Pascualina

Hej! Hästen jag rider är vädligt svår att sitta upp på.. Då hon vägrar stå still.. Hon backar, snurrar.. Jag tror det kan bero på en olycka som hänt med en pall.
Pallen användes som hjälp för uppsittning, hästen rörde på sig och sparkade till den så den hamnade under.. Men hur ska jag gå tillväga så hon blir lugn?

// Pascualina

Sv: Uppsittning...

Du behöver för det första ha extremt med tålamod! Det är en aning svårt att ställa en lösning på problemet när jag inte sett det med egna ögon, småsaker spelar stor roll, hästens sinnesstämning, exakt vad den reagerar på etc.

Men du måste ju i alla fall helt klart göra klart för hästen att det inte är farligt att sitta upp, sitter du upp med pall nu?

Testa att använda dig av hästens girighet för gott godis. :) Lär henne att varje gång du visslar får hon en godis, detta blir senare till en avledande manöver. Lika dant när du sitter på henne och rider, gör halt ibland, vissla och ge henne en godis vid stigbygeln.

När hon fått in denna rutin att efter varje vissling kommer en godis kan du använda dig av det vid uppsittning, så fort hon blir lilla minsta orolig, nu måste du vara väldigt vaksam, kolla öronen, försök märka om hon spänner sig etc, visslar du och ger henne en godis, då kommer hon automatiskt att börja tänka på annat.

Värt ett försök. :)

Testa annars att hoppa upp från andra sidan, kan vara så att hon reagerar mindre där och vänjer sig på så sätt att det inte är skrämmande när ryttaren sitter upp och tillslut kan du sitta upp från den "vanliga" sidan igen.

Kolla också att hon koncentrerar sig på bara dig när du sitter upp, vänd gärna hennes huvud mot dig när du sitter upp så att hon verkligen hela tiden ser vad som är på gång. :)

Och så är det bara att träna, träna, och träna :) Konst tar tid!

Ett bra sätt kan vara att stå på en pall eller liknande när man borstar hästen i stallet. Men då givetvis en lägre, stadigare sak som inte riskerar att välta.

Hon går runt lite.. Fast det brukar hon göra när man borstar henne också. När man spänner sadeljorden så lägger hon öronen bakåt och hugger lite i luften.

Ta hjälp av nån från marken som kan se till att pållan står still medan du koncentrerar dig på att hoppa upp. Om man lär sig att hålla tyglarna i vardera handen är det också lättare att få pållen att stå stilla.

Jag tycker att du ska kolla ryggen med hjälp av en veterinär eftersom hon reagerar även vid borstning. Ta sedan hjälp av en duktig sadelutprovare som kan kolla så att sadeln verkligen ligger bra. Det låter inte som om hon gillar sadeln och/eller gjorden.
Din häst har förmodligen en form av sadeltvång och då får du hitta en sadel och en gjord som hästen trivs med. Sedan får du börja om från början och vänja henne vid att sadeln inte gör ont eller är obehaglig.
När du har gjort ovanstående så kan du börja träna på att hon ska stå still vid uppsittning.

Ett bra sätt kan vara att stå på en pall eller liknande när man borstar hästen i stallet. Men då givetvis en lägre, stadigare sak som inte riskerar att välta.

*kl*Vilket bra tips! Min häst har lite svårt stå stilla, han blir stressad av pallen (en pigg sak som vill iväg, ja hästen då) En pall när man ryktar kan ju avdramatisera den lite.

Min ena häst är också jobbig vid uppsittning, hon fick en stöt i samband med en uppsittning för ca 5 år sedan och är inte mycket riden sen dess så det sitter i.

Hon står inte still och går gärna undan med rumpan. Jag måste använda en pall då jag är kort och hästen hyfsat stor. Jag står helt enkelt på pallen och hon får gå runt den tills hon stannar och står kvar i rätt position så att jag kan komma upp. I början kunde det ta säkert tio minuter innan jag kom upp men det blir bättre och bättre, nu kommer jag upp nästan direkt vissa gånger. Är hon lite stressad (det blåser eller så) tar det lite längre tid, men mycket bättre än när jag började för ca 4 månader sen (och då har jag ridit max två gånger i veckan under den tiden).

Hon går runt lite.. Fast det brukar hon göra när man borstar henne också. När man spänner sadeljorden så lägger hon öronen bakåt och hugger lite i luften.

Aha, garanti, sadeln passa inte, hästen försöka tala om för dig att den har ont av den sadeln. Självklarhet när hästen rygga tillbaka så fört du kommer med ditt plåga redskap. Lära dig att läsa av hästen och hitta non som kan hjälpa dig i sadel fitting.

Jag red en unghäst som började flytta sig när jag skulle sitta upp. Var jättebesvärligt och det blev snabbt en vana. Då fick jag hjälp av en poloryttare som lärde mig ett lite kontroversiellt sätt.. När jag ställde upp hästen för att sitta upp och han började gå iväg åt sidan så ställde jag mig vid hans huvud och tvingade honom att flytta sin bakdel i en cirkel runt mig med hjälp av ett spö (detta ska ske snabbt och flera varv tills man märker att hästen börjar stå emot ordentligt). Efter detta kunde jag sitta upp och han stod som ett ljus. Jag behövde bara göra denna aktivitet en gång och så var det bra med det.

Några år senare stötte jag på samma problem igen, då red jag en mycket stor och kraftig unghäst och jag upplevde att situationen var väldigt obehaglig. Jag prövade då samma sak en dag när jag var själv i ridhuset och faktum var att det fungerade perfekt..

man kan ju prova att använda en stubbe eller sten i skogen om det är pallen som är det hon är rädd för. Då kanske hon lyckas att stå still och du kan ge godis och berömm. Sen kan man förflytta uppsittningen till stallplanen och pallen när rutinen sitter.

Vänd på frågeställningen. Istället för "hur får jag hästen att sluta snurra", fråga dig varför den snurrar och formulera om till "hur får jag hästen att vilja stå stilla?".

Beror snurrandet på obehag av sadeln? Associerar hästen ridningen med något negativt, och ogillar därför uppsittningen? Har hästen blivit skrämd för pallen? Vet hästen öht att det förväntas att den ska stå stilla?

Obehag av sadeln= byt sadel, rädd för pallen = betinga pallen med trevligheter så är rädslan strax borta. Belöna alltid hästen när den tänker åt rätt håll!

Är det typ som Eamon H. tränar? Han ställer in nosen rätt mycket flyttar den runt en liten cirkel runt honom, pickar på bakbenet så att den hela tiden kommer in och under (inte bara kasar åt sidan) också fort. Fick en snabbkurs av honom en gång och det är effektivt = )

TS, jag hade också testat en annan pall, vad man än hittar och ser om det är samma beteende (om den är rädd för pallen eller om det är något den lärt sig). Annars, ta hjälp av någon som kan hålla hästen när du sitter upp och träna mycket på att stå still både från marken och uppsuttet. Träna halter och dröj lite 'för länge' och står den still så beröm, på gången så flyttar du bara tillbaka den när den går iväg. När du suttit upp så berömmer du så fort den står stilla. Då brukar dom lära sig snabbt att stå still är klapp och beröm och så småningom behöver man ingen som håller i heller.

Sitter du upp med eller utan pall?
Är hästen rädd för pallen eller bara "rädd" för pallen när du ska sitta upp?

Jag har råkat ut för ett par hästar som har flyttat runt på sig vid uppsittning alternativt gått iväg när ryttaren var halvvägs uppe. (Inget problem med rygg, sadel etc.) Den senaste var van vid att kunna få gå iväg så fort man var på väg att landa i sadeln. Första gångerna var jag messnäll och försökte bromsa lite snällt, vilket inte fungerade alls på den lilla bulldozerhästen. Sedan sa jag ifrån på skarpen direkt rejält i tygeln samt ptroade. Lät också hästen vänta en stund och spana in läget innan jag sa att vi skulle ge oss iväg. Efter ett antal gånger så var problemet borta.

Hästen innan det ville inte stå still när foten hamnade i stigbygeln. Var jag inte kvick nog att få stopp på henne, så fick jag lugnt lotsa tillbaka hästen tills den stog där jag ville ha den (jag flyttade mig inte, hästen fick flytta sig tillbaka till ursprungsläge). Funkade inte 100%, men oftast så räckte det med att bara behöva flytta tillbaka hästen en gång. Körde vi fast helt så satte jag upp från andra sidan, vilket funkade varje gång. Ju kvickare och smidigare jag var att komma upp, desto mindre problem med hästen.

/V

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar