Uppsägningstid

N

Notorius

Gäller uppsägningstid utan kontrakt? Dvs att man betalar svart till stallägaren och sen vill flytta, kan då h*n kräva uppsägningsavgift utan att ha ett kontrakt eller avtal ?

Sv: Uppsägningstid

utan något avtal härrörande detta (skriftligt el muntligt) så existerar ingen uppsägningstid.

Jag vet inte om hon har nått muntligt med mamma, men kan hon bevisa det egentligen? Ifall det skulle va så? Hon har brutit sina löften, så jag tänker inte betala, bara om jag absolut måste .

varför inte fråga din mamma om dom kommit överrens om något sånt då?
nej, är det muntligt går det inte att bevisa (om nu ingen bandat det)

å du, vill du va riktigt jävlig så kan du ju dra därifrån, å om stallägaren blir grinig så kan du ju anmäla honom/henne för att hyra ut stallplatser svart

Moahahaha :devil: De ska jag fan göra, är riktigt sur/irriterad på ägarna nu. Kan strunta i att ge hästarna mat osv :crazy:
Ingen bandade det sa mamma, så då drar jag så fort jag fått klartecken från andra stallet !

Ett muntligt avtal gäller på precis samma sätt som ett skriftligt, de som kan ge ett problem skulle kanske vara att bevisa vad som sagt och inte. Men har någon av parterna ett vittne med vid tillfället, så finns det ju möjlighet att bevisa vad som avtalats.

Det som skulle kunna ske är att stallägaren kräver er på utebliven stallhyra ändå, trots det du skriver. Det räcker att h*n har ett bevis på att ni funnits installade i dennes stall, krav kan ske på olika sätt dels genom inkasso eller kronofogde. Då måste ni bevisa motsatsen, men samtidigt kan man ju diskutera om hur seriöst det är att låta bli att fodra hästarna pga det kan det finnas skäl till att flytta snabbt.

Vi ger henne pengar i handen alltså svart. Då kan hon väl inte kräva inkasso. Hon tar emot massa pengar svart. Mjo, och nu är hennes dotter helt (ärligt talat) dum i huvudet. Och boxarna är skitsmå, min häst är störst och får stå i minsta boxen för att dottern (med minsta hästen) såklart ska ha den enda stora :crazy: Har bara stått här i väntan på annat bättre, så nu flyttar jag.
Och hon ska inte få ett öre till av mig !

Flytta får du ju, men du måste fortsätta att betala.
Och du kan INTE göra som du vill bara för att där inte finns något kontrakt.
Hyresförhållanden är mycket noga reglerade i Jordabalken.

Detta är från Kap 12
Hyra av stallplats räknas som Lokalhyra.

4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.
Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast
1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,
3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,
4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,
5. nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal. Lag (1984:694).

Men jag vill inte :p
Hon har ju misskött våra hästar, inte tänker jag ge henne mera pengar.

Det går inte att bevisa när det inte står på papper å har man inget avtalat så kan de inte kräva ngt men jag skulle aldrig kunna bete mig så oärligt att jag sket i ett muntligt avtal,det ska oxå gälla.Som man vill bli behandlad, behandlar man andra!

Senast ändrad av en moderator:

Handlar det om vanvård så har ju inte heller stallägaren uppfyllt sin del av avtalet om jag förstått rätt så då skulle jag inte ha dåligt samvete att sätta hårt mot hårt.

Om ni inte hade nåt avtal, hade ni ju "inget avtal" på att hon skulle mata era hästar!
Ja, inte är det lätt inte. När det strular till sig är det ju bara en fråga om vem som har flest på sin sida...
Numera måste man ju ha tillstånd att handhålla (4+) häst också.

Jo, men vi gjorde upp så att de fixar våra hästar på morronen och vi deras på kvällen. De har 4 hästar som hyr ut och inget tillstånd, stallet är inte heller godkänt, (och skulle inte bli det vid en inspektion heller).
Enligt ägaren är allt bråk i stallet vårt fel ( :crazy: )
Hade de inte hoppat på oss hade jag kunnat betala, men nu får de skylla sig själva.

Senast ändrad av en moderator:

Vanvård är det väl inte riktigt, men att inte "orka" ge hästarna mat osv är väl lika illa det.

Lite beroende på hur ägaren tar det, men om det är en envis ägare så kan det bli väldigt dyrt att stunta i att betala för er bägge.
Ägaren kan skicka en räkning till dig och om du inte betalar den kan ägaren lämna den vidare till Kronofogden. Där får du då bestrida den och om ägaren då inte ger med sig går det till Tingsrätten som får avgöra det hela. Alla kostnader som kommer att uppstå, även om du skulle vinna i rätten, får du stå för själv. Detta eftersom grundbeloppet ni bråkar om inte är så högt (under ett halvt basbelopp) finns det reglerat att var part står sina kostnader. Tyvärr är det så att det inte är så ovanligt att "svarta" affärer hamnar i rätten och även du har gjort fel som gett ägaren betalt svart utan kvitto. I dessa fall är det vanligast att den som kräver pengarna, alltså ägaren i det här fallet vinner i rätten. Då ska ägaren även har ränta på pengarna och det brukar ta tid innan ett sådant ärende kommer upp (låg prioritet) så ränta kan bli hög.
Något att tänka på. Du känner ju ägaren bäst så tänk igenom om han/hon är sådan att det kommer att drivas vidare.

Jag tror inte hon gör så. Eftersom vi har mkt vi kan "skvallra" om så att hon råkar illa ut.
Min kompis flyttade därifrån i somras, hon betalade ingen uppsägningshyra, stallägaren ville ha pengarna, men sa åt mig att säga det till kompisen :crazy: men det gjorde jag inte så ägaren struntade i det efter nån månad.

Notorius skrev:
Men jag vill inte :p
Hon har ju misskött våra hästar, inte tänker jag ge henne mera pengar.
Tyvärr så är det lagen som gäller i dessa fall.
Även om det är aldrig så illa i stallet.

Kanske att du kan komma undan genom att anmäla stallet till Miljökontoret i din kommun.
Om stallet stängs, så är det ju snarast du som kan få skadestånd.

Inte_Ung skrev:
Kanske att du kan komma undan genom att anmäla stallet till Miljökontoret i din kommun.
Om stallet stängs, så är det ju snarast du som kan få skadestånd.

:devil: Tja, ett litet besök från Miljökontoret skulle inte skada, inte en inspektion heller.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 811
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur