Uppsägningstid

Sv: Uppsägningstid

Men om det inte finns vare sig muntligt eller skriftligt avtal om uppsägningstiden då? Vår förre stallhyresvärd ska nu dra oss (4 st) inför rätta, hon krävde 2 månaders stallhyra efter att vi flyttat. Anledningen till att vi flyttade var just avsaknaden av ett kontrakt plus att vi aldrig fick kvitton på betald stallhyra trots att vi bad om det. Dessutom så nästan skröt hon om att hon slängt ut hela stallet på dagen i stort sett en gång förut. Kändes inte så tryggt att stå kvar där, plus att det var en massa andra grejer som var helt fel. (Hästarna fick ingen lunch bla, fick bara vara ute ca4 timmar osv, trots att vi kommit överrens om andra saker när vi flyttade in där.Men ingenting om nån uppsägningstid)
Vi valde att flytta våra hästar, och eftersom vi inte avtalat om någon uppsägningstid så känns det ju konstigt om hon skulle vinna i rätten??
Då skulle man ju kunna dra vem som helst inför rätta, för vad som helst känns det som?
Och eftersom det är HON som drar oss inför rätta, måste väl hela bevisbördan ligga på HENNE, eller?

Alltså har ingen ett avtal på nånting å då är det egentligen bara att flytta hästen vilket jag gjopt med så opålitliga stallägare :smirk:

Jag tror inte stallägaren vågar börja bråka angående sånt.Har de tagit emot svarta pengar lär de råka mer illa ut än själva hästägaren å dessutom kommer de ju få en massa straff avgifter att betala beräknat på hur mkt de skulle betalat in i moms på deras hyresgäster.

chrysler skrev:
Alltså har ingen ett avtal på nånting å då är det egentligen bara att flytta hästen vilket jag gjopt med så opålitliga stallägare :smirk:
Det fungerar inte så.
Utan har man inget avtal - så gäller hyreslagen.

Tyvärr är det ändå inte så enkelt med inkasso!
Den som vill ha betalt äger hela bevisbördan, och ska bevisa att en skuld finns.
Och då utan ngt skrivet så är det ju skitsvårt att bevisa ngt!

Jag själv har lämnat en skuld till inkasso, det ligger just nu hos tingsrätten, jag och den som är skyldig mig pengar är kallad till det sk "muntliga" ngnting. Sedan ska tingsrätten fastställa om skuld finns.

Jag har alltså lånat ut pengar till en person som nu inte vill kännas vid skulden.
H*n är inte främmande för att ljuga, så nu står hennes ord mot mitt ord!

Till min fördel är att vi har ett påskrivet kontrakt där det står att skulden är ett lån till henne. Men det är lik förb. inte säkert att jag kommer få några pengar...

Så att lämna på inkasso är inte så "lätt som det låter"...

majja22 skrev:
Men om det inte finns vare sig muntligt eller skriftligt avtal om uppsägningstiden då?
Då så gäller hyreslagen.
Se ovan.

Då skulle man ju kunna dra vem som helst inför rätta, för vad som helst känns det som?
Men så är det inte.
Det står i lagen vad som gäller.
Det är det som den är till för.
Så att alla har en bok där det står vad som gäller.
Samma bok, med samma innehåll, lika för alla.

Och eftersom det är HON som drar oss inför rätta, måste väl hela bevisbördan ligga på HENNE, eller?
Allt som hon behöver bevisa är att ni verkligen har haft hästarna i hennes stall och hur länge som det var.
Antagligen så säger lagen att ni har 9 månaders uppsägningstid.
Och då så kommer hon att räknas som generös som "bara" kräver 2.
Enklast och billigast för er blir antagligen att bara betala dessa 2 månader och sedan hålla er undan.

Jag anser att det är lämpligt att läsa in sig på vilka regler som gäller INNAN man hyr en boxplats, efteråt så är det ju svårt att ändra på saker och ting.

Okej, ja vi får väl se hur det hela slutar. Vi stod i det stallet endast 1,5 månad, känns surt om man ska behöva betala för ytterligare 9 mån.

Några kvitton på betald stallhyra under tiden vi stod där fick vi aldrig, har kollat med skm och det verkar som hela versamheten bedrivs svart. Så på så sätt kan hon ju inte bevisa att vi stått där. Men det kanske räcker med ett vittne?

Senast ändrad av en moderator:

Det räcker med vittnen.
Men under 3 månader, så kan nu nog hävda att ni bara hade en veckas uppsägningstid.

Dessutom så skulle ni ju kunna berätta för henne att hon kommer att bli schönstaxerad för sin verksamhet, och det är inte roligt.
För då så räknar skatteverket ut vad hon borde ha tjänat och sedan så kräver de skatt på det.
Pluss avgifer på yttergare runt 60% som straff för att räkenskaperna inte är skötta.

Jag har alltså lånat ut pengar till en person som nu inte vill kännas vid skulden.

Ja se det är en helt annan femma, men finns vitnesord på att häst har varit installad på ett ställe så räcker det, däremot är det bra mycket knivigare med ett lån som du beskriver om inte du har vittne till att/när pengarna lånades ut. Men å andra sidan kan ju låntagaren påstå att skulden är återgäldad, och då stor fortfarande ord mot ord.

Verkar som om hon blir den stora förloraren i slutänden :cool:

Jag har svårt att tänka mig att hyreslagen gäller vid upplåtande av stallplats. Som jag tolkar det gäller den vid hyra av fastighet bostad eller lägenhet.
PL

Senast ändrad:

Precis!
Vittnen finns, dessutom ett underskrivet kontrakt där det tydligt står att "pengarna är ett lån, ska betalas igen senast inom ett år".
Dessutom står varför människan i fråga lånade pengarna.
Lik förb. så kan det ju sluta med att människan slipper betala mig ngt! Tyvärr så "vinner" ju de som inte vill göra rätt för sig då och då, för de har ju tyvärr inga skrupler när det gäller att ljuga.

En stallplats kan knappast räknas som lokal, skillnad om man hyr ett stall. Att hyra in en häst i ett stall liknar mera att köpa en tjänst.
Finns det ingen här med lite juridikkunskaper?
PL

Det räknas väl endast som tjänst om någon form av service ingår, typ utfodring utsläpp.

Annars räknas det som lokal (enligt jurist när jag avhyste en inackordering) och då tillämpas hyreslagen

mm, men det kan vara knivigt. För om de har någon form av kollektivt ansvar, dvs de skiftar om, så är det ju mer en överenskommelse hästägare emellan. Så låter det ju här, stallägaren tar morgon, de kvällar... de byter tjänster, och således inte omfattas av avtalet,....

Hon kan nog begära inkasso, om hon kan hävda att hyran är till självkostnads pris, då behöver hon nämligen inte deklarera för inkomsten, eftersom den äts upp av kostnaderna kring stallet...

En kompis kompis råkade ut för detta. Hon hade inget kontrakt, trodde det var grönt att flytta och blev krävd på nio månaders uppsägningshyra. Vet inte vad det var för typ av stall men jag antar att hon hyrde en box i kollektivstall. De kollade upp detta och de jurister de pratade med menade att det räknades som lokal så länge ingen service ingick i hyran.

peter_lundin skrev:
Jag har svårt att tänka mig att hyreslagen gäller vid upplåtande av stallplats. Som jag tolkar det gäller den vid hyra av fastighet bostad eller lägenhet.
PL
Och så lokaler då.
Typ stall, ladugårdar, verkstäder, lager, garageplatser och annat räknas som lokaler och lokalhyra.
Jag har dragit det där genom en stor Juristfirma en gång, då jag ville krypa ur ett kontrakt.
Och de gav mig just dessa svar.

Jag hyrde ett hus och så stallplatser till det.
Huset kunde jag komma undan på 3 månader.
Men boxarna satt jag fast med i 9 månader.
Kontraktet var på 2 år, och jag löste det så att jag stannade fulla tiden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 811
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama