Uppsägningstid

Sv: Uppsägningstid

peter_lundin skrev:
I det här fallet har en del skötsel ingått o det är den som inte fungerat.
PL
Det är förvisso sant.
MEN!
Hyresvärden kan hävda att det är 2 skilda överenskommelser, en för boxen och så en för den tillköpta servicen.
Och så sitter man på pottan i alla fall.

Allmänt inlägg

1 Den moraliska sidan. Man ska fullgöra sina skyldigheter och åtaganden, oavsett om andra inte gör det. Har man accepterat att ha sin häst i ett stall, enligt dom villkor man kom överens om från början, så har man.

2 Att hota med att anmäla för "svartaffärer" mm, om man inte får sin vilja igenom, tangerar utpressing enligt mitt sätt att se på det.

3 Att hästen har stått i stallet, är lätt bevisat. Att man betalat svart är mycket svårare. Hur den totala "svarta" överenskommelsen ser ut, är förmodligen ännu svårare. Vad man kan veta säkert, är att någon form av överenskommelse existerar, och att någon form av ersättning skall betalas för stallplatsen. Frågan blir alltså vilken ersättning och hur ofta och hur länge. Här har stallägaren förmodligen en ganska stark sits, så länge uppgifterna som lämnas inte är klart oskäliga.
Att dessutom ta i beaktande är, att det är svårt/omöjligt för en stallägare, att hitta ny hyresgäst mitt under stallsäsong. Ytterligare ett argument för stallägaren.

4 Notorius! Vilken roll spelar den ömsesidiga skötseln i avtalet (sett mot artikeln i Aftonbladet)?
Dina inlägg ger intryck av, att du är aggresiv och ung. Kanske bättre att mamma tar över? Bättre att lirka än att hota, om man inte har rejält på fötterna, vilket du inte verkar ha här.

Du nämner: "uppsägningsavgift". Är det x antal månadshyror man begär? Jämför med uppsägningstiderna IU redogör för, och fråga dig om det som begärs, är oskäligt. Är det inte det, är mitt råd att betala, se glad ut samt dra lärdom inför framtiden.

Någon skrev nyligen i en annan tråd, att utslag i rätten är svårt att förutse. Något att tänka på!

LIA

Vi kommer inte betala någon uppsägningstid, pappa pratade med ägaren. Vi berättade att vi var missnöjda osv och det löste sig förhoppningsvis, om hon inte ska sätta sig på tvären när vi flyttar sen. Men det får väl bli ett senare problem.

Tror inte att det går att komma undan genom att "dela" på avtalet.
En annan intressant fråga är om boxen uppfyller gällande krav. Om inte stallägare kan erbjuda en laglig box borde det vara ett argument för att bryta avtalet.
PL

Om det inte är "delat" redan från början. I annat fall kan det bli en intressant röra.

En annan intressant fråga är om boxen uppfyller gällande krav. Om inte stallägare kan erbjuda en laglig box borde det vara ett argument för att bryta avtalet.
Har man en gång accepterat boxen så ... Har man blivit lovad en större, är det ju annorlunda.

LIA

peter_lundin skrev:
Det kan man nog, ett avtal för själva boxen och så ett för tjänsterna.

Det kan nog vara så.
Men då så måste nog stallet stängas av Miljökontoret.
På bostäder så finns en minimistandard som hyresvärden måste uppfylla.
Och även om det inte är uppfyllt och hyresgästen har accepterat detta, så kan hyresvärlden bli ålaggd att både ersätta hyresgästen och åtgärda förhållandet även om inte hyresgästen ens har klagat.

Miljökontoret kan inte stänga stallet för att en häst står i en för liten box. Man får ha boxar i olika storlekar men måste ge varje häst en tillräcklig box efter dess storlek.
PL

Det beror på hur stallplatsen fungerar om den faller in under hyreslagen eller ej. Har man hyrt en specifik box då gäller hyreslagen. Kna jämställas med att man hyr ett förvaringsutrymme i en lagerlokal. Är det däremot så att man bara har en stallplats och stallägaren kan flytta runt ens häst i stallet gäller inte hyreslagen. Men däremot gäller andra lagar om djurskydd och stallägaren får ansvar för att hästen sköts på ett helt annat sätt, med ett sådant avtal. Samma här om man tänker sig att man hyr in sig för förvaring i lagerbyggnad och lagerägaren har rätt att flytta runt ens saker. Då får lagerhavaren ett helt annat ansvar för det som finns på lagret.
Lagstiftningen gör ingen skillnad på om man "lagarar" en häst i en box eller sina möbler på ett magasin.

peter_lundin skrev:
Miljökontoret kan inte stänga stallet för att en häst står i en för liten box.
En box kan ju vara olaglig på många sätt.
Jag vet åtminstone ett stall som ett Miljökontor stängt.
Och där så var ju ändå boxstorleken rätt.

Visst har miljökontoret rätt att förbjuda djurhållning i ett visst utrymme men inte för att vissa boxar är för små för vissa hästar.
Förbud att använda en lokal är knappast första åtgärden, är boxen fel för en viss häst blir det ett föreläggande att fixa en bättre box för just den hästen.
Som jag ser det måste den som hyr in sig i ett stall ha rätt att kräva en laglig box för sin häst. Gäller förstås inte om man kommer med en ponny o sedan byter till stor häst.
PL

Ingen aning :p Jag tror det iaf, om inte annat har vi vittne ;)

Jag skulle vilja påstå (som jurist) att hyreslagen KAN vara tillämplig, beroende på om några andra tjänster ingår eller ej. Ingår endast boxplatsen och inget annat skulle man kunna argumentera för att hyreslagen är tillämplig och förmodligen nå framgång. Så fort foder, mockning eller annat ingår är det nog svårare att vinna framgång.

edit: Ja nu såg jag att andra kommit fram till samma sak.

Resonemanget om rätten att flytta runt saker eller hästar är intressant men om man avtalar om att hyra en boxplats som är ospecificerad utan några andra tjänster så ser jag i princip inga skillnader mot resonemanget ovan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 811
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama