Sv: Uppsägningstid
Allmänt inlägg
1 Den moraliska sidan. Man ska fullgöra sina skyldigheter och åtaganden, oavsett om andra inte gör det. Har man accepterat att ha sin häst i ett stall, enligt dom villkor man kom överens om från början, så har man.
2 Att hota med att anmäla för "svartaffärer" mm, om man inte får sin vilja igenom, tangerar utpressing enligt mitt sätt att se på det.
3 Att hästen har stått i stallet, är lätt bevisat. Att man betalat svart är mycket svårare. Hur den totala "svarta" överenskommelsen ser ut, är förmodligen ännu svårare. Vad man kan veta säkert, är att någon form av överenskommelse existerar, och att någon form av ersättning skall betalas för stallplatsen. Frågan blir alltså vilken ersättning och hur ofta och hur länge. Här har stallägaren förmodligen en ganska stark sits, så länge uppgifterna som lämnas inte är klart oskäliga.
Att dessutom ta i beaktande är, att det är svårt/omöjligt för en stallägare, att hitta ny hyresgäst mitt under stallsäsong. Ytterligare ett argument för stallägaren.
4 Notorius! Vilken roll spelar den ömsesidiga skötseln i avtalet (sett mot artikeln i Aftonbladet)?
Dina inlägg ger intryck av, att du är aggresiv och ung. Kanske bättre att mamma tar över? Bättre att lirka än att hota, om man inte har rejält på fötterna, vilket du inte verkar ha här.
Du nämner: "uppsägningsavgift". Är det x antal månadshyror man begär? Jämför med uppsägningstiderna IU redogör för, och fråga dig om det som begärs, är oskäligt. Är det inte det, är mitt råd att betala, se glad ut samt dra lärdom inför framtiden.
Någon skrev nyligen i en annan tråd, att utslag i rätten är svårt att förutse. Något att tänka på!
LIA