Uppsägningstid!?!

myfairlady91

Trådstartare
Jag har en liten fråga.. Om man hyr ett stall plus hagar, har då stallägaren (alltså hyresvärden) rätt att ta ner stängslet (som hyresgästen har satt upp) och köra in med en traktor/skogsmaskin i hagen!?! Kan han bara göra det utan att säga till? Det är en kompis till mig som har råkat ut för ovanstående sak.. Stallägaren har gjort detta ett par gånger och ibland inte satt upp stängslet igen plus han har även gjort sönder ett visst antal stolpar.. Han har även sagt att han ska fixa vissa saker i stallet, men inget händer!

Det står i kontraktet att kompisen hyr stall plus hagar och har 3 månaders uppsägningstid! Om hon skulle vilja flytta sina hästar pga hon är missnöjd med hur han uppfört sig och nu har droppen runnit över ang hagarna! Gäller de där 3 månaderna eller kan hon komma undan dem!?! Jag tycker att han har gjort "kontraktsbrott" iom att han plockar ner stängsel och att hon ska slippa 3 månaders uppsägningstid! Men vad gäller i verkligheten!?!
Hon hyr ju trots allt stall å hagar, betalar för det. Då kan väl han ändå inte göra som han vill, eller!?!

Sv: Uppsägningstid!?!

Låter besvärligt!!!
Jag vet inte alls vad som gäller med uppsägningstider, men jag tror inte att det är så allvarligt att hon kan slippa hyran. (är mycket osäker!!!) :crazy:

Om han vil hålla på och åka där, så är det kanske bättre att göra ett gap, så slipper man ju problemet med nerplockat stängsel i alla fall.

Jag skulle tro att han har rätt att åka genom hagen, om han tex sk till sin skog och arbeta med traktorn, och det inte finns någon annan väg.... Men jag vet inte. Min sambo jobbar i skogen, och dom kör ofta genom hagar osv. för att få ut virket.

Är stallet bra och så hade jag nog försökt komma överens.
Hon kan ju ialla fall prata med stallägaren, och förklara att hon vill att han säger till om han måste genom hagen!!!

Och ang stallreparationer, så är det nog bara att ligga på!!!!!

Lycka till! ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama