Uppsägningstid

Sv: Uppsägningstid

OK, man skulle inte få ta intäkt två gånger för samma sak.

Det kan jag inte se något belägg för ö h t. Jag kan ju sälja samma tjänst till två olika köpare, utan att det påverkar någon av parterna.
 
Sv: Uppsägningstid

Jag har gått igenom och raderat några inlägg i denna tråd.

Min personliga åsikt är att hyresgästen skall betala till kontrakttidens slut även om hon avflyttar tidigare, så länge som det finns möjlighet att lösgöra en box åt henne om hon skulle få för sig att flytta tillbaka. Det bör i princip alltid vara möjligt att lösgöra en box.

Att kräva utmockning omgående anser jag inte att stallägaren kan göra, dock kan stallägaren själv mocka ur boxen och placera en häst i den när den blivit tom.

Allt detta förutsätter självklart att det inte är en specifik box som hyrts ut, vilket vore vansinne från stallägarens sida. Hur skulle man då exempelvis lösa en omflyttning av hästar exempelvis om två inte fungerar bredvid varandra.
 
Sv: Uppsägningstid

Ja det kan du göra, men i det fallet skulle det väl ändå påverka en av parterna åtminstonne?

Jaja, det börjar vara slut på tråd så jag lägger mig nog nu eftersom att jag knappt kan spinna vidare på det jag skrivit innan :)
 
Sv: Uppsägningstid

Nej, det kan jag inte se. Så länge bägge - om de har rätt till det - har en box och får de tjänster som ingår i avtalet är det ju sak samma.

Dessutom; säg att stallägaren sätter sin häst på annat ställe och får en kostnad på 4000 kr för detta, vilket innebär att det blir en ren förlustaffär (alltså inte vinst som du pratat om var olagligt tidigare) - hur stämmer det med din värdering?
 
Sv: Uppsägningstid

Du kan visst sälja samma tjänst till 2 olika köpare, men du kan inte hyra ut samma box 2 gånger till 2 olika personer som ska betala för samma sak. Box är ett utrymme inte en tjänst?

Om stallägaren väljer att sätta sin häst i ett annat stall, vad har det med min värdering att göra?
Är stallägarens häst en del av verksamheten?
 
Sv: Uppsägningstid

Inackordering är en tjänst. Så länge det handlar om EN box, inte DEN boxen är det precis samma sak.

Du pläderade tidigare för att vinst hade med saken att göra. Jag hävdade att det möjligen hade med intäkt att göra. Om stallägaren går med förlust på affären, skulle ju det - enligt ditt synsätt - vara helt OK. Om det däremot blev vinst (stallägarens häst stod gratis hos grannen) skulle det vara olagligt. Jag anser att hela det resonemanget faller på sin egen orimlighet.

Det är faktiskt så att man MÅSTE bedriva vissa verksamheter med vinstsyfte. Om verksamheten går ut på att hyra ut 7 boxar, jag hyr ut 7 boxar och ställer min häst hos grannen - hur skulle det vara ett avsteg från verksamheten eller för den delen olagligt? Det är inte samma box jag hyr ut, det är två olika boxar.
 
Sv: Uppsägningstid

Men du har ju missat att jag skrivit att det gäller specifika boxar, eller hur? Är det en ospesifik box är det ju såklart bara för stallägare att bereda plats innan en ny hyresgäst kommer in? Sålänge det finns en box, vilken som helst för den med uppsägningstid, right?

Jag har aldrig sagt att man inte får som stallägare flytta på sin häst till annat stall, bara att jag har svårt att se att det funkar så i praktiken..

Jag pläderar inte, jag använde källan från vad hästjuristen hade svarat i en liknande fråga ang att ta samma hyra för samma box av 2 olika personer. För min del tror jag på denne och tycker att det lät väldigt vettigt det denne hade skrivit. Det är aldrig sagt att man inte får gå med vinst, däremot att göra sig dubbel vinst på samma box var inte okej enligt denne.

Jag vet inte om något missats mellan raderna, men en del i det du ifrågasätter verkar vi trots allt vara överens om?

Exakt, det är inte samma box! Kan vi fastställa att vi är överens om vad skillnaden för specifik resp ospesifik box gör?
 
Sv: Uppsägningstid

Jag hänvisar till vad Gunnar skrev. Jag har inte ens i teorin hört om någon stallägare som signar specifik box till sina inackorderingar. Det är ju fullständigt idiotiskt eftersom stallägaren därmed blir livegen i sitt eget stall.

Och även om det skulle vara så att man hyr box 7, Ulla flyttar in i box 7 när jag flyttar ut, jag vill och har rätt att återvända så kan ju stallägaren bara flytta sin häst, be Ulla ta den boxen och vips! jag får box 7 för återstoden av tiden. Eller så gör stallägaren en deal med mig att jag får ta box 6 istället.

Återigen. Det kan ALDRIG handla om vinst. MÖJLIGEN om intäkt. Men inte vinst. Då får du faktiskt lägga fram underlag för det. Återigen, att få betalt för 7 boxar av 7 kan aldrig vara olagligt. Vem som betalar för vilken box är ju egalt.
 
Sv: Uppsägningstid

Hänvisa dit du, men bara för att du inte hört det i teorin finns det de som gör så i praktiken faktiskt. Om det är vidare smart eller inte är en annan sak. Mycket kan bli idioti vid avtalsskrivningar.

och exemplet med Ulla tog jag ju redan i förra inlägget, ja om det gäller ospesifika boxar, återigen. Vad är det du diskuterar emot mig om?

Jag känner liksom att det inte är någon idé att nöta vidare på samma sak nu om och om igen i flera inlägg till.

Jag ska försöka leta rätt på frågan på hippson så kan du få se själv vad som blev skrivet och be om underlag för detta hos den personen.

Jag är ingen allsmäktig, bara det att jag tycker att det lät väldigt vettigt och en relativt säker källa som skrivit det.
 
Sv: Uppsägningstid

Efter en snabb letning hittar jag inte den frågan jag är ute efter, ska leta vidare.
Det här fallet är inte likt något av det som tagits upp här, men hon tar upp ett liknande svar gällande betalning för tjänster samt foder + strö i hyran.

Så här skriver hon kort om betalning under uppsägning i det fallet;
"Om boxen står tom (trots att hon försöker hyra ut den) är det då troligt att du får betala för stallhyran under uppsägningstiden. Du skall dock inte betala för foder, strö, utsläpp eller annat som Du inte nyttjar under den här tiden. Om stallägaren får in en ny hyresgäst under denna tid skall du inte heller betala för stallhyran eftersom stallägaren då skulle få betalt för stallhyran två gånger - dels från dig, dels från en ny hyresgäst (på juridikspråk kallar man det att stallägaren då gör en obehörig vinst)".

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/expertfraga-2477.htm

Här har hon också skrivit vinst faktiskt.
Du kanske kan maila henne vad hon menar eller om underlaget?
 
Sv: Uppsägningstid

Men det här är ju helt andra förutsättningar än vad som diskuterats tidigare?!

Ärligt talat ser jag en del i det svaret som gör mig mycket tveksam till underlaget för uttalandet. Fortfarande kan mycket väl detta gälla; går det att göra en box tom så finns rätten att debitera uppsägningstiden.

Meningen "Om höet är dåligt enligt en neutral person har ni rätt att göra avdrag på kostnaderna som ni debiteras eftersom ni inte fått fullvärdig "vara" och säljaren (stallägaren) har vägrat att rätta till problemet. " Det finns ingen automatisk rätt till detta avdrag. Det är större chans att få rätt om det drivs vidare, men det ger inte automatiskt rätt att dra av.

Vissa råd kanske man ska titta lite närmare på, vilka konskvenser det kan få att följa dem. Som sagt; jag har från olika jurister fått olika bedömningar, och vi får nog nöja oss med det. I mitt eget fall (som verkligen inträffat) vet jag ju hur det utföll. Det var inte hypotetiskt.

Att rättsläget kan bedömas helt olika av två parter har mycket med att göra vilken lagstiftning som gäller. Har parterna skilda åsikter om vad som gäller (hyreslagstiftning eller konsumenttjänstelagen) blir ju också råden vitt skilda. Vad som finns att gå på är ju vad som är brukligt andra fall, vilka bedömningar som gjort tidigare och liknande.

Jag tycker det är intressant att olika jurister har olika tankar om samma ärende, och i slutänden går jag på det råd som jag finner bäst förankrat.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Sidospår. I praktiken är det ju den som har pengarna som sitter på fördel. Den som vill ha pengarna men inte får betalt ska driva saken via Kronofogden, göra utlägg (och riskera dessa) för ansökan etc. Den som inte vill betala bestrider och då är frågan om det ska vidare till Tingsrätten. Orkar man? Vill man? Finns tiden? Är det tillräckligt mycket pengar?

I verkligheten är det förmodligen så att man som inackordering inte återkräver två resterande veckors avgift när man flyttar, men man vill inte betala ytterligare en månad om det står häst i boxen. Om man helt sonika låter bli att betala ska alltså stallägaren orka driva saken via KFM, och är det inte jättestora pengar eller en viktig principfråga kan det kännas som en stor sak i jämförelse med summan det avser.

Att rent teoretiskt ha rätt och att få rätt är som bekant två helt skilda saker. Det kan ju dessutom kosta vansinniga summor att både ha rätt och få rätt, det kan ju kosta skjortan att ha rätt men inte få rätt.

Som jag ser det (och rådet jag fått och följt med framgång) är att se vad som är rimligt och vad som är lätt att göra en rättvis bedömning av. Med det kommer man faktiskt långt.

Och i slutänden kanske det kan vara värt att betala två veckors inackordering för att slippa bli klassad som ett rövhål och portad från stall i närheten.
 
Sv: Uppsägningstid

Citat:
Ursprungligen postat av Lovisaleonora_
Du tror väl ändå inte på allvar att det finns en LAG som styr enkom boxuthyrning?!
-----------------------------------------------------------------------------------------

Ta inte illa upp nu, jag bara undrar och vill gärna ha ett svar. Om det nu inte finns någon lag om detta, hur kan du då vara så säker på att du har rätt & alla andra har fel?

Jag skulle också vilja ha svar på detta ? Vet ju att man lagt upp lagar/paragrafer som styr detta uthyrning eller tjänst innan på Forumet ,frågan är var dom är och jag är synnerligen förvånad över hur man stångar sig blodig för att ha rätt och då borde man ha mer på fötterna en att vrida och vända på saker och ting till det yttersta utan att ha något att stödja sig på så som källahänvisning .
Inte jag har pratat med osv vilket man kan missuppfatta både som Advokat och klient .
Dvs något skriftligt som stödjer att det du Lovisenora säger stämmer ?

Mia Nu försvinner väll även detta inlägg ...Kopierar det och sparar det så jag får veta var övertrampet är denna gång ?
 
Sv: Uppsägningstid

Det här fallet är inte likt något av det som tagits upp här

Herregud, läser du ens det jag skriver??

Det var för att jag ville visa dig ett liknande svar, icket ett liknande exempel då fallet inte är sig likt av det vi tagit upp här. Du ville ha någon form av underlag och jag tyckte att det var bäst att försöka visa källan jag hänvisat till tidigare? Dock måste det handla om specifika boxar i det fallet, eftersom att hon i den tidigare frågan skriver just att är det ospesifika boxar är det bara att göra en till box tom.

Nu har du i alla fall fått se ett exempel där hon skriver just vinst.

"Jag tycker det är intressant att olika jurister har olika tankar om samma ärende, (Ja, det kan vara förvirrande)

och i slutänden går jag på det råd som jag finner bäst förankrat"
(Så skulle väl alla göra?)

Men för att göra det hela lätt så kan vi väl konstatera förmodligen att ingen av oss har rätt, eller fel för den delen heller då fallen kanske bedöms helt olika om juristerna har olika tankar? Jag börjar i alla fall ha slut på idéer eller kunna spinna vidare..på annat än det jag ibland skrivit om och om igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Kommentar till länkade artikeln.

Vi hade samma problem som insändaren, dåligt grovfoder. Det gick så långt att alla hästarna i stallet hostade, var dåliga i magen och vi klagade till stallägaren som blev fly förbannad och det blev ett hiskerligt uppträde.

Det slutade med att vi tog ett grovfoderprov och skickade in för analys. Materialet var hälsovådligt att ens hantera, och människor eller djur skulle absolut inte andas in något damm eller ens vistas i samma lokal som grovfodret.

När vi rådfrågade juristerna (de olika) var samtliga av den åsikten att den analysen hade noll värde vid en tvist. Det kunde varit vi som förvanskat provet, om det ens var taget hos stallägaren. Och det var alltså en analys hos ett känt analysföretag. Stallägaren hade enkelt kunnat undanröja provresultatet genom att hävda att det inte var prov taget där, att det var prov taget av kasserat material, att det var vi som försämrat det genom att låta det ligga i påsen och vattna det etc.

Vi visste ju givetvis att det var dåligt, men att sätta igång en process och ta prov med utomstånde, ojäviga vittnen för att sedan låta dessa skicka in för analys och ta emot provsvaret var en på tok för stor affär för att ens ge sig in i. För oss räckte det gott med att veta att stallägaren verkligen inte brydde sig ett skvatt om vad våra och de egna hästarna åt. Vi skaffade eget foder och flyttade så snart det var möjligt.

Det är svårt att få rätt, även om man har rätt.
 
Sv: Uppsägningstid

Var det till mig? Jag förstår inte sambandet med mitt inlägg.
Ja, det var till dig. Verkade som att du missuppfattat inlägget du svarade på. :)

Håller f ö med dig i åsikterna betr Lovisaleonoras resonemang.

LIA
 
Sv: Uppsägningstid

Var ifrågasätter jag att man ska betala för sin avtalstid?
Det klarnar nog om du läser hela meningen! :idea:

Intressant att du väljer att missförstå en mening i ett svar till annat nick, medan du ignorerar svaren du själv får. Kanske för att ditt resonemang inte håller?

LIA
 
Sv: Uppsägningstid

*KL*

Jag knapplånar sista knappen, och berättar vad som hände hos oss och vilka svaren blev där.

I vårt stall/förening som fö är kollektivt sades tre boxar upp med olika uppsägningar, vi fick in en hyresgäst till att börja med och vid tidpunkten för det så hade den första uppsägningen löpt ut. Hästägaren valde själv en av de lediga boxarna, och hos oss hyr man inte en specifik box eftersom föreningen vill ha möjligheten att placera om hästar i händelse av att behov finns. Det bar sig inte bättre än att den nya valde en box som en häst med aktiv uppsägning hade haft men som sagt var avflyttad. Det blev ett jäkla liv i luckan.

I kontakt med advokat så fick vi helt rätt, föreningen hade fortfarande möjlighet att erbjuda hästägaren en box men inte där hästen hade stått tidigare. Det visade sig att vi hade kunnat hyra ut alla boxar under uppsägningstiden, trots att de var aktiva. MEN om hyresgästen gjorde anspråk på platsen igen och fram till uppsägningstidens slut så hade det räckt med att vi ordnat med en box och det hade nödvändigtvis inte behövt vara just i vårt stall. Vi kunde ha korttidshyrt en plats i grannen stall.
 
Sv: Uppsägningstid

I kontakt med advokat så fick vi helt rätt

Mja, fick helt rätt? Ni fick den advokatens åsikt. En advokat bestämmer inte vad som är rätt och fel, de tolkar endast lagen.

Endast en rättegång kan visa om tolkningen är rätt eller fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp