Uppsägningstid

Sv: Uppsägningstid

I det fallet var just den här delen med avflyttning etc en bisak, den huvudsakliga frågan låg på betalningsansvaret, där jag faktiskt fick rätt och stallägaren fick inte sin vilja igenom.
 
Sv: Uppsägningstid

You win some, you lose some...

Det jag tycker är viktigt är att det handlar av tolkningar av de förhållande som föreligger. Att tjafsa för tjafsandet skull känns inte särskilt relevant, att kolla vad man har rätt till bara för att slå någon i huvudet med.

Är det inte bättre att koncentrera sig på att lösa problemet? Vad vi kan utläsa av ursprungsinlägget är ju inte ts och stallägaren i luven på varandra, jag tror det hade varit lättare att försöka komma till en kompromiss istället för att se om det gick att hitta lagstöd i att inte städa på den tid stallägaren ansåg rimlig.

När vi hade vårt igång, var den här delen ett sidospår för att kolla vad som fanns i förhandlingsväg, men det var alltså helt tvärkört enligt de jurister vi pratade med. Att ens hålla på att dividera om det tyckte de var smått löjligt, vadå - vill man flytta så flyttar man och ska väl skita i om det går att komma tillbaka? Jo, det är ju rätt.
 
Sv: Uppsägningstid

Att ta betalt för samma box 2 gånger uppfattar jag om inte olagligt som väldigt oförskämt. Likaså att ta betalt för tjänster eller förbrukning som inte används.

Jag ser inget konstigt att debitera för tjänster som ingår i hyran under uppsägningstiden och i viss mån förbrukningsvaror som foder. Bara för Eva som mockar stallet på morgnarna inte behöver mocka X boxar för hästarna har flyttat innebär det inte att Eva tycker det är okej med motsvarande lägre lön och i viss mån så kan foder bli obrukbart beroende på att färre hästar äter av det (sillagbalar kan exv bli dåliga av för dålig omsättning, fodret man köpt in för säsongen går inte åt och blir dåligt) uppsägningstiden är till för att ha tid att hitta ersättare alternativt anpassa sig till situationen. Kallhyran bör preciseras i kontraktet för att undvika konflikter och missförstånd.
 
Sv: Uppsägningstid

Tja, det är ju fullt öppet att ringa runt till lite olika jurister och be om deras bedömning. Jag har redan gjort det (sedan tidigare), så jag har min bild klar.

För att förtydliga, jag stod som konsument vid det tillfället. Och fick alltså INTE rätt. Det var stallägaren som hade rätten på sin sida, så länge denne kunde frigöra en box OM jag hade rätt att flytta tillbaka (vilket jag inte hade enligt det kontraktet, hade jag lämnat hade jag lämnat och var skyldig att städa och ta grejorna med mig).

Jag är övertygad om att det inte finns många (om några) jurister som hävdar att man vid uppsägning av ett kontrakt inte får utnyttja delar av det under uppsägningstiden för att avveckla samarbetet under ordnade former såsom att flytta en häst ena veckan och städa upp efter sig nästa. Det är för mig så ologiskt att jag inte kommer att kolla upp det, risken är att jag blir fullkomligt utskrattad.

Jämför man med mitt företag som säljer diverse datatjänster så innebär det att om man säger upp avtalet så kan man inte ordna en successiv och ordnad övergång till annan leverantör utan allt måste klippas samma dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

TS anser att stallet är fullt, men det kan ju vara så att stallägaren har en egen häst och då är ju inte stallet fullt - om det behövs en box.
Om och om och om ... TS säger att stallet är fullt. Varför kan du inte utgå från detta i dina resonemang?
VAD säger att stallägaren har tillgång till annan plats för sin häst?
VAD säger att stallägaren överhuvud taget har någon egen häst i sitt stall??

Vad gäller hotellrummet. Har jag bokat och betalt för två veckor, men väljer att byta hotell p g a en utflykt under sista veckan har i alla fall jag inte varit med om att jag får återbetalning. Jag väljer alltså att avflytta, inte bara göra utflykten.
Vilket är ungefär vad jag försöker framhålla!
Men du kan göra din utflykt och sedan komma tillbaka till ditt rum för att använda det (exempelvis) dom sista 2 nätterna du betalt för.
Om du däremot valt att avbryta ditt användande av rummet efter en vecka, och hotellet vill disponera rummet för annan gäst, kommer ni självklart överens om en reducering av kostnaderna för den veckan.

LIA
 
Sv: Uppsägningstid

Jag är glad att jag aldrig för mitt liv skulle ställa mig i ett sådant stall :idea:

Som konsument vill jag ha det jag betalat för.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Och som företagare eller anställd? Vill du jobba i ett stall där du bara en dag får 25% lönesänkning för att 4 hastigt flyttade sina hästar och därmed inte är skyldiga att betala för dina tjänster? Eller föredrar du 1-2 månaders uppsägningstid/chans att skaffa nya inkomster (hyresgäster)?
 
Sv: Uppsägningstid

Men det gällde väl det riktiga i att ta betalt 2 ggr för samma tjänst? Dvs box, hage, foder tillsyn osv.

Ingen (frånsett Lovisaleonora?) ifrågasätter väl att man ska betala för den tid (inkl det som avtalats) man har avtalat, liksom att man ska ha rätten till det som avtalats under denna tid?

Med risk för missförstånd. ;)
LIA
 
Sv: Uppsägningstid

Var det till mig? Jag förstår inte sambandet med mitt inlägg.

Nej jag tycker inte att man ska kunna ta betalt för samma vara två gånger, jag förstår Lovisas synpunkt med att man under vissa omständigheter kan stuva om hästar och få plats (sommarhalvåret och om man har lösdrift, unghästar eller andra som kan dela box, granne som har plats etc men långt ifrån alla har den möjligheten), men för att tro att någon jurist skulle förespråka att man måste lämna på studs när man flyttar sin häst, och inte ens kunna få ett par veckors respit. om det finns uppsägningstid är så dumt att jag vill ha bevis i form av lagtext/dom för att tro det.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Men det gällde väl det riktiga i att ta betalt 2 ggr för samma tjänst? Dvs box, hage, foder tillsyn osv.

Det var det jag menade.
Förlorar man så pass mycket inkomst vid en uppsägning tar man alldeles för lite i hyra, vidare verkar det ju inte lagligt heller att gå i vinst på det viset.

Dessutom måste man väl se att man sparar i så fall utgifter också? Så som strömedel och foder som inte går åt - det brukar ju vara tvärstopp dessutom att ta med sådant om man flyttar hästen tidigare även om man betalt för det, vilket jag tycker är rätt konstigt.


Vanligaste uppläggen jag varit med om är att man betalar efter förbrukning.
Jag kommer bara stå i såna stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Ja, du får väl fråga de kunniga.
Men enligt svaret som var på hippson (skrivet av relativt känt namn inom hästjuridikfrågor) så var det olagligt att gå med DUBBEL vinst. Jag kan anta att det räknas som att man utnyttjar folk i det läget att man tar DUBBLA hyror för samma box.

Tanken är ju att kunna gå med vinst givetvis vid en verksamhet, men att tro att det ska göras genom att ta ut dubbla hyror föra samma box ..ja då har man dåligt affärssinne.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Var det verkligen vinst som det handlade om? Jag kan tänka mig att en tolkning är att man inte får ta dubbla intäkter, men det är ju en helt annan femma.
 
Sv: Uppsägningstid

Det vanligaste (om det inte är ett helkollektiv) är att man betalar för vissa tjänster. Vad som ingår i förbrukningsvaror varierar och även vad som gäller vid avflytt och vad man betalar i eventuell kallhyra.
 
Sv: Uppsägningstid

Att skriva gå med vinst för dubbla intäkter av samma box kanske hade varit lämpligare av mig.
 
Sv: Uppsägningstid

Jag skrev tokig i det näst senaste inlägget, men jag tror att du förstår vad som menas.

Hade jag direktlänk till frågan på hippson hade jag gärna printat in det, men det har jag inte.

Men summa sumarum = Enligt dennes svar får du inte ta betalt 2 gånger för samma box med 2 olika hyrestagare som betalar för exakt samma sak.

Nu tar jag ett djupt andetag och sticker till pållen istället :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp