Uppsägningstid

Sv: Uppsägningstid

Beror ju faktiskt på när flytten påbörjas och avslutas. Detta kan ju ske under hela uppsägningstiden . Man kan ju ta 14 dagar på sig att flytta det är inget som säger att man måste ta det från ena dagen till den andra .

Om du flyttar ur en lägenhet 14 dagar innan så har du ju faktiskt de 14 dagarna på att flytta och IORDNINSTÄLLA Lägenheten ?

Mia
 
Sv: Uppsägningstid

Jag tror du får svårt att få rätt i det tänkandet, eftersom du jämför två helt olika saker. Hyra bostad/lokal och att köpa tjänst (inackorderad häst) är helt skilda saker, även juridiskt.
 
Sv: Uppsägningstid

Trodde det var boxens uppsägningstid vi diskuterar ? Inte en tjänst som stallägaren utför ? Men jag kanske har missat det ?

Mia
 
Sv: Uppsägningstid

Står man i ett inackorderingsstall (inte ren kallhyra där man sköter allt själv) är det ett avtal om tjänst (förvaring etc av häst), inte av hyra. Och att jämföra med hyresavtal blir då lite snett.

Ska det jämföras är det närmare att dra paralleller till hotellvistelse.
 
Sv: Uppsägningstid

*KL*

Jag tycker att det är dålig stil att göra på det där viset. Uppsägningstiden har man för att gardera sig från strulputtar som sticker med kort varsel och så står man där med tom box och en budget som inte håller.

I mitt gamla stall var det så att man hade rätt till boxen tills uppsägningstiden gick ut. Kom det någon tidigare och ville ha boxen så fick den personen hyra i andra hand fram till dess. Det tycker jag är juste.
 
Sv: Uppsägningstid

KL

Jag läste i en liknande fråga på hippson, svar från en advokat för ett tag sen om en liknande fråga ang uppsägning. Svaret från denna var några alternativ:

1. Hyresvärden får aldrig ta dubbla hyror för samma box dvs att två hyrestagare betalar. Under uppsägningstiden om hästen tas därifrån innan får man inte heller ta betalt för tjänster eller förbrukning som inte används, typ foder & strö.
(Advokat menade att det är att gå i dubbel vinst, det får man inte)

2. Är det en specifik box får ingen annan flytta in utan att "ta över" din plats. Du ska i det fallet inte betala något mer om du tagit hästen därifrån och det ska in en ny hyresgäst.

3. Om det inte är en specifik box kan hyresvärden ta in en ny hyresgäst såvida det alltid finns en tom box till dig under uppsägningstiden. Boxen kan räknas som tillfällig eller mobil.

Om det var till någon hjälp. Annars kan det ju vara bäst att fråga en advokat själv.
Men att bli uttvingad innan uppsägninstiden har löpt ut kan väl ingen bli?


Lovisenora .

Om man går till som Advokaten då här svarat att man inte får gå med dubbelvinst med tjänster som inte används ?

Mia
 
Sv: Uppsägningstid

Jag har fått en hel del råd av advokat (i hästärende) som senare direkt motsades av annan advokat - att det kommer från en advokat/jurist är bara en av fler tolkningar - så länge det inte finns hänvisning till lagtext som direkt styrker påståendet (eller för den delen dom som visar på tolkning).

Det finns ju liksom alltid en förlorande part i en rättegång (om man inte förlikar och bägge förlorar), även om det är advokater inblandade på bägge sidor...

Edit: och fortfarande är det bara för stallägaren att frigöra en box om det skulle vara så, då är dubbeldebiteringen helt OK.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Jo då alla mynt har 2 sidor , advokater likaså ;) Därmed sagt att denna Advokat kan ha rätt eller din advokat kan ha rätt . Och det vet ingen förrän man har alla papper på bordet ...

Ja stallägaren kan frigöra en box för att vara jävlig ..... Frågan är om och varför man ska hålla på så ? Det blir bara dåligt rykte för en själv ,men men ...

Mia
 
Sv: Uppsägningstid

Om det uttryckligen står i kontraktet att boxen ska städas ur vid flyttning är det vad som gäller. Flyttar man - städar man ur. Är flyttningen och avtalstidens slut två olika tidpunkter är det självklart avtalet som gäller d v s städningen vid flytt.

Det blir svårt att hävda juridiskt att man måste städa ut samma dag man flyttar hästen om man samtidigt är tvungen att betala stallhyra hela perioden. Man kan även definiera flytten som den dagen man flyttar ut permanent och städar ut och tar med alla prylar och den dagen ska givetvis infalla innan uppsägningstidens slut. Det blir absurt om man inte kan flytta några dagar i förtid för att i lugn och ro kunna flytta sina prylar när man ändå betalar fullt pris för stallplatsen.

Var hittar du stöd i lagen för att avflyttning räknas från den dagen man flyttar delar av prylarna man förvarar inte från den dag man flyttar allt?
 
Sv: Uppsägningstid

Om man permanent flyttar hästen tror jag nog att den övervägande majoriteten anser att man är avflyttad (och i det här fallet är det ju boxen det talas om).

Detta är ju en tolkningsfråga och eftersom den sannolikt inte kommer att hamna i rätten inom en snar framtid (återigen; för mycket pengar för för lite pengar) så är det ju just olika tolkningar som får framställas.
 
Sv: Uppsägningstid

Kräver ägaren att boxen ska vara tom kan denne knappast kräva dig på hyra för den återstående tiden. Om man vill flytta i förtid och stallägaren kan hyra ut boxen tidigare än uppsägningstiden säger så borde alla vara nöjda. Stallägaren kan ju inte ha samma box uthyrd till två olika personer, alltså få hyra för samma box från två håll. Endast en kan ju hyra boxen i taget. Ska du betala hela uppsägningstiden så har du ju rätt till boxen hela den tiden.
 
Sv: Uppsägningstid

Återigen, läs gärna diskussionen tidigare. Även advokater är överens om att det går visst att ta betalt för boxen så länge det går att lösgöra en box. OM det anses vara så att inackorderingen ens har rätt att flytta tillbaka - vilket alltså inte är solklart.

Dessutom är det inte tal om att stallägaren kräver avflyttningen, det har ju inackorderingen själv beslutat. Det handlar om STÄDNINGEN.
 
Sv: Uppsägningstid

Om man permanent flyttar hästen tror jag nog att den övervägande majoriteten anser att man är avflyttad (och i det här fallet är det ju boxen det talas om).

Detta är ju en tolkningsfråga och eftersom den sannolikt inte kommer att hamna i rätten inom en snar framtid (återigen; för mycket pengar för för lite pengar) så är det ju just olika tolkningar som får framställas.

Jag har inte stött på någon som tycker det är konstigt eller fel att ha en vecka på sig att flytta eller så, själv har jag dessutom tillämpat det, flyttade hästen först för att få den ur vägen och tömde stället på prylar och mockade ut någon dag/vecka senare och jag flyttade en vecka tidigare just för att slippa stressa, det går åt mer hästtid i samband med en flytt med att vänja in hästen i nya rutiner och kompisar.

De flesta som flyttat från stall jag stått i har gjort som jag. Ingenstans har det varit tal om att stallägaren har rätt till boxen omedelbart när man fortfarande betalar. För mig är den enda rimliga tolkningsfrågan att man har tid på sig till sista dagen man betalar full hyra innan man är tvungen att flytta. Möjligen kan man diskutera det om man tar flera månader på sig och lämnar kvar saker för att j-vlas, men talar vi om någon några veckor så kan jag inte se någon rimlig anledning till att man inte har tillträde till det man betalt för.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Det här med att lösgöra box tycker jag också låter lite knepigt. Om man har 6 boxar och det är 7 personer som betalar ( en som flyttar ut & en som flyttar in ) så går man ju fortfarande med dubbel vinst. Då är det 7 hästar som är inackorderade i stallet och då måste det ju finnas en box till alla hästar. Skulle en av dem lösgöra en box så kan ju ändå inte det spela så stor roll för det är ju ändå en häst och en hyra för mycket för stallet.
 
Sv: Uppsägningstid

Så behöver det ju inte vara. 6 av 7 kanske inte betalar någon hyra alls. Och med det sagt hoppas jag ha påvisat att det inte har med den totala intäkten för verksamheten att göra.

Ägaren behöver ju t ex inte ha erlagt boxhyra, utan förmånsskatta för sin box.
 
Sv: Uppsägningstid

Edit: och fortfarande är det bara för stallägaren att frigöra en box om det skulle vara så, då är dubbeldebiteringen helt OK.

Fast då är det ju inte dubbeldebitering längre eftersom att man har en tom
box tillgänglig.

Men jag har svårt att se många stallägare lyckas m detta, spec om hela stallet verkligen är fullt, där 1 box har hyrestagaren sagt upp sig. Blir det inte lite krångligt att antingen stallägare flyttar sin häst, sätter upp en mobil box eller gör en tillfällig?

För jag antar att man måste se till att den tomma extraboxen finns innan ytterligare hyresgäst kommer?
 
Sv: Uppsägningstid

Att jag som stallägare flyttar ut min häst till grannen över vägen är inte så mycket att stöka med, det går ju fort och lätt. Inte flyttar jag över den innan det behövs, och lite framförhållning får man nog kräva om man först avflyttar och sedan vill komma tillbaka.

Det är ju inte så att det behöver vara en box tom hela tiden.

F ö kan jag ju mycket väl debitera en tjänst som har fastpris på (per månad) utan att jag gör något alls med den tjänsten i oktober.

Meddelar Eva att hon ska ha hästen på sommarbete maj-augusti kan ju stallägaren mycket väl välja att hyra ut stallet under den tiden till någon annan. Skulle Eva behöva ha en box i stallet under den tiden, får det ju ordnas, men inte behöver boxen stå tom bara för att Eva betalar för den.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Så behöver det ju inte vara. 6 av 7 kanske inte betalar någon hyra alls. Och med det sagt hoppas jag ha påvisat att det inte har med den totala intäkten för verksamheten att göra.

Ägaren behöver ju t ex inte ha erlagt boxhyra, utan förmånsskatta för sin box.

Jo självklart om vissa inte betalar hyra, då är det ju en helt annan sak. Nu tog jag dock detta förgivet och tycker då att det skulle bli svårt att komme undan genom att lösgöra en box.

Nu vet vi ju inte så mycket om TS sin situation heller, om alla betalar hyra eller inte, om stallägaren har egen häst eller inte osv. så det är ändå svårt att säga just kring TS sin situation
 
Sv: Uppsägningstid

Just den delen verkar ju även juristerna vara överens om; går det att frigöra en box är det alltid i sin ordning att ta betalt. Sedan kan det ju vara så att jag som stallägare har jättebra kontakt med Bella. Jag har ingen egen häst i stallet, men när Eva börjar grumsa går Bella med på att flytta sin häst så Eva kan få en box den veckan hon hävdar att hon har rätt att stå kvar.

Huvudsaken är ju att det (i så fall) går att ordna fram en box OM den inackorderade anses ha rätt att flytta tillbaka (och detta är nog högst tveksamt i de flesta fall).
 
Sv: Uppsägningstid

Jag tycker att det låter mer krångligt i praktiken.

Men när ska man ha frigjort eller frigöra en box då?
Hyresgästen har ju rätt under uppsägningstiden att ha sin häst där tiden ut, vilket också gör att man kan ta sin häst till och från stallarna under tiden hur mycket man vill.
- I synnerhet om det ligger ett ridhus i närheten skulle man ju kunna tänka sig att göra så och använda boxen i stallet man sagt upp sig i inför träningar etc.


Ang att åka iväg med hästen, typ som sommarbete så är det väl fortfarande beroende på om boxen är specifik eller inte? Att ta betalt för samma box 2 gånger uppfattar jag om inte olagligt som väldigt oförskämt. Likaså att ta betalt för tjänster eller förbrukning som inte används.

Så i alla fall jag tycker att svaret från denne advokat var vettigt.

Men annars så avgörs väl mycket på vad som står i kontrakt, om verksamheten är vit och andra faktorer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp