Uppsägningstid

Sv: Uppsägningstid

Ja, om du tycker svaret från advokaten var vettigt delar vi ju helt åsikt. Jag säger ju det; OM den inackorderade har rätt att komma tillbaka efter avflyttningen (meddelar man inte sin stallägare att man flyttar om man gör det?!) så ska det frigöras en boxplats till denne. Nu tror jag det är rätt otroligt att den rätten faktiskt skulle finnas, men om vi leker med tanken har ju juristen klart uttalat att det är helt i sin ordning att ta betalt för uppsägningstiden, så länge det (om rätten finns) går att komma tillbaka och sätta sin häst i en box.

Har man kontrakt på just box 7 får stallägaren lite mer att göra och möblera om, men det är ju sällan omöjligt (alla inackorderade behöver ju inte vara tjuriga bråkstakar).

Det finns ju en uppsjö stall där just detta sker; uthyrning av stalldelar under sommarbetesmånaderna. Varför skulle boxen behöva stå tom under tiden någon är borta? Huvudsaken är ju att den inackorderade får det den har rätt till, en box vid behov.

F ö finns det ju varianten att kontraktet anger att det under perioden maj-augusti endast är sommarbete i hage som gäller för månadsavgiften. Och under tiden hyr stallägaren ut stallet till annan och tar alltså betalt för bete på sommaren och box på vintern. Inte heller konstigt.
 
Sv: Uppsägningstid

Det är inte så enkelt att man alltid bara har rättigheter. Fast konsumenter tror ofta att det är så.

Och jag är frågvis/nyfiken ang detta (inte riktat mot dig personligen) för att jag varit med om stallägare som hävdar sina rättigheter och anser sig få rätten på ett lagligt vis att styra och ställa precis hur de vill.
Det kan vara tröttsamt som hyresgäst att känna att man saknar skydd.
 
Sv: Uppsägningstid

Jag är normalt sett också konsument av hästtjänster, och i de fall jag varit i tvist med hästnäringsidkare har det varit som konsument. Därför vet jag hur vissa förhållanden tolkas och inom vilken lagstiftning det hamnar, enligt i alla fall ett urval jurister.

I min yrkesutövning har vi medvetet tagit beslutet att inte vända oss direkt till konsumenter utan enbart B2B, just för att de enstaka konsumenterna i många fall är helt vilse i hur gällande lagstiftning ser ut. Det blir mer jobb än det ger intäkt helt enkelt.

Och det verkar som fler och fler seriösa stallägare också väljer den vägen, att enbart vända sig till andra med verksamhet när de hyr ut stall eller boxplatser. Just för att det är så mycket krångel och dåligt upplysta konsumenter (se tråd på annat ställe om prisnivå etc).
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Jag tyckte svaret lät vettigt, beroende på situation.
Det fanns ju faktiskt alternativ som gav både hyrestagare och hyresvärd skydd i någon form beroende på vad som är avtalat då givetvis, men så är det dock alltid.
(Behöver inte vara juridiskt hållbart för någon part i längden)

Men vi får väl slå fast att vi tolkar och uppfattar olika beroende på vad vi varit med om.
Hittills det jag lärt mig är att det finns mer skyldigheter än vad det finns rättigheter, för någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Det hela är rätt lätt som jag ser det.

Jag ser förutsättningarna i kontraktet, gillar dem och accepterar läget. Jag säger upp mig, vet att jag har två månaders uppsägningstid. Antingen flyttar jag i förtid, tar med mig allt och gör rätt för mig direkt. Eller så kommer jag överens med stallägaren. Eller så uttnyttjar jag hela uppsägningstiden på anläggningen.

Hur som helst vet jag att mitt ekonomiska åtagande sträcker sig till två månader, att jag har skydighet att städa efter mig (enligt kontaktet vid avflyttning eller avtalstidens slut).

Är jag i tvist med stallägaren kan det givetvis se annorlunda ut, men så är det inte i det här fallet vad jag kan utläsa.
 
Sv: Uppsägningstid

Står man i ett inackorderingsstall (inte ren kallhyra där man sköter allt själv) är det ett avtal om tjänst (förvaring etc av häst), inte av hyra. Och att jämföra med hyresavtal blir då lite snett.

Ska det jämföras är det närmare att dra paralleller till hotellvistelse.
Om man avtalat om en hotellvistelse under viss tid, så gäller att rummet finns tillgängligt under den tiden, oavsett man använder det eller inte. Beroende på avtal, så kan man ha ett specat rum under hela tiden, alternativt kan hyresvärden flytta en till annat likvärdigt rum om behov skulle uppstå.
Hotellrum ska ju alltid lämnas i "anständigt skick", men ingen kan ju begära att det ska gälla från den dagen man sagt att man avflyttar, även om det sker före avtalets utgång. Man har ju sin rätt till rummet under den betalda tidsrymden.
Väljer värden att låta annan hyresgäst flytta in i detta sista lediga rum kompenseras man givetvis för den oanvända tiden.

Även om avtalet gäller tjänst som du skriver, så betalar man för tjänsten under viss tid, och kan då kräva att få denna tjänst utförd. Tar man bort hästen för denna tids utgång måste man förvisso fortfarande betala för den. Men, man kan inte hindras från att utnyttja den i ett senare skede under avtalets tidsrymd.

Kravet på TS att tömma boxen till dagen därpå är inte rimligt. Även om stallägaren vill köra svepskälet att det finns en extrabox, så måste man ha rimlig tid på sig. Boxen ska dessutom inspekteras för skador etc antar jag.

TS uppger att stallet är fullt. Varför inte tro på det?

LIA
 
Sv: Uppsägningstid

TS anser att stallet är fullt, men det kan ju vara så att stallägaren har en egen häst och då är ju inte stallet fullt - om det behövs en box.

Vad gäller hotellrummet. Har jag bokat och betalt för två veckor, men väljer att byta hotell p g a en utflykt under sista veckan har i alla fall jag inte varit med om att jag får återbetalning. Jag väljer alltså att avflytta, inte bara göra utflykten.
 
Sv: Uppsägningstid

Men stallet är väl fullt om det står en häst i vardera box som finns i stallet?
Jag har fortfarande svårt att tro att man som stallägare bara kan knata iväg med sin häst utan att i stället göra i ordning en extra box, och att det ska anses vara okej under en uppsägning av en hyresgäst? I mina öron kan ju lika gärna vem som helst i stallet bereda plats i så fall.

Man kanske kan göra så, men är man inte som hyresvärd/stallägare fruktansvärt girig i så fall? Och inte är rädd för att ställa till med konflikter eller dåligt rykte.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid

Det är ju upp till stallägaren hur denne vill lösa situationen, behövs det (och rätten är på inackorderings sida att den får komma tillbaka efter avflyttande) så får ju stallägaren ordna det. Personligen ser jag inga problem för flertalet av de stallägare jag stått hos, det går att lösa på ett enkelt sätt.

Det finns alltid personer som har åsikter om andra, girighet, snålhet etc. Det beror ju på värderingar. Det finns människor som tycker det är fruktansvärt girigt och snålt att inte de får ha sin häst gratis, eftersom stallet ändå finns. Varför ska de behöva betala stallhyra?
 
Sv: Uppsägningstid

Visst kan stallägaren låta den nya hyresgästen ta hennes egen hästs box ,men var skall hon parkera sin egen hästen ? I hagen ? För att hon upplåter sin box till annan hyresgäst så finns det väll inget som säger att hon har rätt att sätta sin häst i Ts box och att Ts skall betala full hyra för detta ?

Vill gärna att du hänvisar till vilka lag paragrafer som stallägaren kan hävda att om TS flyttat sin häst och betalat för hela månaden att Stallägaren kan kräva att boxen skall vara tömd och därmed stå till förfogande till annan häst eller att stallägaren har rätt att sätta in sin egen häst i boxen !

Det skall finnas en tom box till TS och visst behöver inte stallägaren hålla just hennes box ,men frågan är om TS verkligen skall behöva städa boxen till dagen efter eller om hon faktiskt har sina typ 14 dagar på sig att hämta sina resterande saker samt under denna tid städat ur sin box .

Det är det enda jag vill veta inget annat och som sagt hänvisa till lagparagrafer så det inte handlar om allmänt tyckanden och tolkande .



Mia
 
Sv: Uppsägningstid

Du tror väl ändå inte på allvar att det finns en LAG som styr enkom boxuthyrning?!

Det är stallägarens problem var denne vill göra av hästen som är övertalig. Boxen behöver inte stå tom, den ska finnas tillgänglig om inackorderingen har rätt att flytta tillbaka.

Personligen hade jag i sten hävdat att inackorderingen INTE har rätt att flytta tillbaka, så hade det väl fått drivas till rätten om hästägaren tyckt det var lönt.
 
Sv: Uppsägningstid

Ja men det har ju jag också skrivit..Att så länge det finns en box tom och att det inte handlar om specifika boxar? Men platsen ska finnas.

Men du hävdar att om stallägaren har häst så är stallet inte fullt?
Hur kan det inte vara det om alla boxar har en häst?
 
Sv: Uppsägningstid

Så länge en häst (t ex stallägarens) lämnar sin box till en återflyttande är det ju inget problem. Varför skapa ett fiktivt problem innan det är så?

Det är stallägarens problem, eftersom det är denne som har avtalat något. Om stallägaren väljer att slakta, ge bort, sätta på lösdrift eller gå över vägen till grannen och sätta hästen är ju egentligen egalt. OM det finns rätt till en box får stallägaren lösa detta, om det krävs. Krävs det inte så finns det ju ingen anledning att gå händelserna i förväg. Det kan ju vara så att stallägaren har en full plan i händelse att detta med återflyttande uppstår.

De flesta stallägare har någon kontakt med andra stallägare, och det ger ju fler möjligheter.
 
Sv: Uppsägningstid

Du tror väl ändå inte på allvar att det finns en LAG som styr enkom boxuthyrning?!

Det är stallägarens problem var denne vill göra av hästen som är övertalig. Boxen behöver inte stå tom, den ska finnas tillgänglig om inackorderingen har rätt att flytta tillbaka.

Personligen hade jag i sten hävdat att inackorderingen INTE har rätt att flytta tillbaka, så hade det väl fått drivas till rätten om hästägaren tyckt det var lönt.

Varför får man inte nyttja boxen med hästen i under uppsägningstiden? Jag tror faktiskt att man får det även om man tagit hästen därifrån och kommer tillbaka under tiden.
För annars menas väl att jag inte får åka iväg på 1-2 veckors inplanerat träningsläger och sedan återvända med hästen i boxen jag sagt upp, låter jättekonstigt!
 
Sv: Uppsägningstid

För att jag gillar att se på saker och dess problem som kan uppstå i olika situationer.

I synnerhet med tanke på att mycket fuffens kring detta ämne verkar finnas och attityden jag känner igen i alla fall att en hyresgäst tycks kunna bli överkörd hur som helst :crazy:

Nåja, mitt slutord blir väl att varken stallägare/hyresvärd eller hyresgäst ska tro att de kan göra som de vill.

Det finns lagar som reglerar boxuthyrning också.
 
Sv: Uppsägningstid

Men nu har det verkligen flutit iväg! Vi pratar om avflyttning. Man har sagt upp avtalet och bestämmer sig att i förtid avflytta till nästa stallplats. Inte träna eller åka iväg på läger.
 
Sv: Uppsägningstid

Ja må så vara att man avflyttat men uppsägningstiden återstår och då tror jag att man har rätt att återvända. Läs tror, den biten vet jag inte något om.
 
Sv: Uppsägningstid

Tja, det är ju fullt öppet att ringa runt till lite olika jurister och be om deras bedömning. Jag har redan gjort det (sedan tidigare), så jag har min bild klar.

För att förtydliga, jag stod som konsument vid det tillfället. Och fick alltså INTE rätt. Det var stallägaren som hade rätten på sin sida, så länge denne kunde frigöra en box OM jag hade rätt att flytta tillbaka (vilket jag inte hade enligt det kontraktet, hade jag lämnat hade jag lämnat och var skyldig att städa och ta grejorna med mig).
 
Sv: Uppsägningstid

Vad bra att du gjort det, det har jag också gjort..
och är glad att jag slapp tvista i det fallet, som konsument.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp