Uppsägningstid

Sv: Uppsägningstid

Jo men exemplen som drogs upp var baserad på tidigare domar, bl a just detta att vi hade kunnat hyra ut alla boxarna och ändå behållit kallhyran från den avflyttade. Om denne gjort anspråk på platsen igen hade vi alltså kunnat ordna en stallplats på annat håll eftersom man inte hyr en speciell plats utan en av alla platser. Det togs ju upp här om det var lagligt att få in två hyror på en box, ja det är det om man kan ordna en plats för häst under uppsägningstiden i annat fall har hyresgästen rätt att slippa betala om annan hyresgäst finns på boxen och ingen box kan ordnas.
 
Sv: Uppsägningstid

hade vi alltså kunnat ordna en stallplats på annat håll eftersom man inte hyr en speciell plats utan en av alla platser.

Om jag hyr en box från stallägare A på anläggning B så kan väl inte ägaren komma runt detta med att ställa in min häst i ett helt annat stall någon annanstans som ägs av en utomstående part?

Jag har själv aldrig haft ett kontrakt som bara specificerar "En box någonstans" utan det har varit en ospecificerad box i ett specifikt stall/anläggning.
 
Sv: Uppsägningstid

Genom att vederbörande har avflyttat så avsäger man sig sin box, det innebär att stallägaren endast behöver ordna fram en stallplats även om det blir i annat stall vilket alltså är fullt möjligt juridiskt om hyresgästen skulle göra anspråk på plats innan uppsägningen är slut. Men för samma pengar som man betalat tidigare, jo det är möjligt ja.

Vi trodde ju inte heller på det först, men så är det. Nu tillämpas ju inte detta hos oss eftersom stallen är kollektiva vilket också innebär att man åläggs med arbetsuppgift vilken alltså måste uppfyllas fram till uppsägningen är klar eller en annan hyresgäst som tar över dessa.
 
Sv: Uppsägningstid

Ofta ingår bekvämligheter i hyresavtalet, man hyr inte bara boxen.

"Tillgång till rasthage, ridhus, uppvärmd sadelkammare" etc.

Om inte grannstallet har det, hur fungerar det då?
 
Sv: Uppsägningstid

Ofta ingår bekvämligheter i hyresavtalet, man hyr inte bara boxen.

"Tillgång till rasthage, ridhus, uppvärmd sadelkammare" etc.

Om inte grannstallet har det, hur fungerar det då?

Samma avtal ska gälla alltså samma förutsättningar.
 
Sv: Uppsägningstid

Genom att vederbörande har avflyttat så avsäger man sig sin box, det innebär att stallägaren endast behöver ordna fram en stallplats även om det blir i annat stall vilket alltså är fullt möjligt juridiskt om hyresgästen skulle göra anspråk på plats innan uppsägningen är slut. Men för samma pengar som man betalat tidigare, jo det är möjligt ja.
Förefaller orimligt.
Man har ju avtalat om plats i ett visst stall med dom förutsättningar som där finns. Inget annat ställe kan fullt leva upp till dessa.
Vi kan ta res/gångväg t ex. Du menar alltså att man måste acceptera en plats i annat stall, även om det ligger 20 mil bort?

Man avsäger sig sin stallplats från det datum avtalet går ut! Stallägaren kan näppeligen hänvisa till annat stall under tiden tills dess. Dvs, om man inte avtalar annat vid uppsägningen.

Har man ett fullt uthyrt stall, måste väl lösningen vara att den nya hyresgästen hänvisas till annat stall, tills dess avtalstiden för den tidigare hyresgästen gått ut och platsen därmed blir disponibel. Så har åtminstone skett vid de fall jag känner till.

LIA
 
Sv: Uppsägningstid

Nej jag skrev inte 20 mil bort, det är något som du själv hittar på.

Jag skrev.

Samma avtal ska gälla alltså samma förutsättningar.

Tex då i ett grannstall, vilket gör att man fortfarande har samma förutsättningar om grannstallet har det att erbjuda. Ja vi tyckte väl att det verkade orimligt, men är alltså helt möjligt att göra.

Skulle vi ha gjort en sådan sak, så hade hyresgästen fått en förbättrad situation den sista delen av sin uppsägning om det hade blivit aktuellt.
 
Sv: Uppsägningstid

Jag vet att du inte skrev 20 mil, men det är ju en öppen fråga. Var går gränsen då? 100 m? 1km? Eller finns det ingen gräns?

Jag tog avståndet bara som ett exempel på hur konstigt det kan bli, om din version skulle vara riktig. Vi kan ju diskutera det mesta i olikheter mellan stall. I ett närområde finns t ex ett där hästarna ska behandlas som porslinsfigurer med täcken nästan året runt och utevistelse 2-3 timmar/dag, om vädret är bra. Några km därifrån ett ställe där hästarna går ute tidig morgon till sen kväll och bara täcke vid behov. Utfodringsrutinerna ska vi bara inte prata om...

Skulle jag då, som avflyttande hyresgäst i ställe 2, vid behov tvingas ha min häst i ställe 1? Skulle inte tro det!

Kommentar till det här:
"Det togs ju upp här om det var lagligt att få in två hyror på en box, ja det är det om man kan ordna en plats för häst under uppsägningstiden i annat fall har hyresgästen rätt att slippa betala om annan hyresgäst finns på boxen och ingen box kan ordnas."

Vad du skriver, och som verkar gälla även för en del andras argumentation, är ju att man skulle vara tvungen att ha en plats "på lut" i annat stall. Dvs en disponibel box som där står tom och kostar pengar även fast den inte hyrs ut. Alltså är det inte fråga om 2 inkomster för en plats utan för två. För man kan väl anta att den andra stallägaren vill ha ersättning för sin box??

Man ska vara försiktig med att dra slutsatser grundat på tidigare domar. Det finns knappast två fall som är helt lika och inte två domstolar (tingsrätter) som är det heller.

LIA
 
Sv: Uppsägningstid

Jag är också tveksam, även små skillnader i avstånd och rutiner kan göra en stor skillnad, stänger stallet en timme tidigare så kanske man inte hinner rida, 1 km längre till hållplatsen är obekvämt, andra sidan en större väg och ridvägarna är dramatiskt sämre. Det är sällan 2 stall har likvärdiga förutsättningar. Jag kan däremot inte hålla med om att det så ofta är svårt att tillfälligt ordna fram en plats, nu håller jag på med islandshästar och där är det inte direkt ovanligt att man lyckas trolla in någon/några hästar åtminstone tillfälligt.
 
Sv: Uppsägningstid

KL

En annan aspekt ar forsakringar/ansvarsfragor.

Om nagot hander min hast eller min hast tillfogar skada pa nagot i stall B dar stallagare A fran stall A hyrt in min hast.
Ar det da Stallagare A eller B som ar ansvarig. Sjalv har jag ju endast kontrakt med stall A.

Detta verkar alldeles for komplicerat, finns det verkligen en dom som visat att detta ar mojligt?
 
Sv: Uppsägningstid

*kl*
Varför är det skillnad på en stallplats och en hyreslägenhet t.ex.

Om jag säger upp min lägenhet men bolaget hittar en ny hyresgäst (eller jag själv) så behöver jag inte betala hyra från det den nya flyttar in.
 
Sv: Uppsägningstid

Det ena är ett hyresavtal, det andra är en tjänst.

Som tidigare nämnts i tråden - det är rimligare att jämföra inackordering av häst med hotellvistelse.
 
Sv: Uppsägningstid

Det ena är ett hyresavtal, det andra är en tjänst.

Som tidigare nämnts i tråden - det är rimligare att jämföra inackordering av häst med hotellvistelse.

Vill inte igentligen gå in i denna tråd igen eftersom den tar för mycket energi och an inte lär komma längre i frågan ...

Men vad stödjer du dig på när du hänvisar att en hyrd boxplats är en tjänst ?

Vill gärna ha en källa hänvisning .

Mia
 
Sv: Uppsägningstid

Konsumenttjänstlagen är tillämplig på förvaring av lösa saker, men ej levande djur. Problematiken med inackordering av djur är alltså att det är snarare uteslutningsmetoden som gäller, mer än att det finns ett specifikt lagrum som behandlar det. Kvar finns därmed avtalsrätten som blir avgörande.
 
Sv: Uppsägningstid

Om en hyrd boxplats är en tjänst eller inte beror på vad som ingår inte på om det är en stallplats eller inte. Hyr man en box (eller flera) utan någon service utom möjligen hålla byggnaden i skick, vatten el, snöröjning etc, så är det ett hyresavtal. Det är inte direkt vanligt men det förekommer säkert.
 
Sv: Uppsägningstid

Det är inte självklart att man har rätt till boxen efter att man slutgiltigt avflyttat. Jag skulle vilja säga att det är tvärtom, att man in normalfallet INTE har rätt att utnyttja tjänsten om man väljer att inte finnas på plats.

Betalningsansvar är ju som bekant en annan fråga än själva nyttjanderätten.

Fast det tycker jag verkar konstigt, utan att vara juridiskt kunnig. Om jag hyr en lägenhet med tre månaders uppsägningstid och flyttar redan efter en kan jag ju välja att ha saker kvar i den hela uppsägningstiden. Jag kan också komma överens med hyresvärden samt nästa hyresgäst om att nästa hyresgäst ska flytta in tidigare, då behöver ju inte jag betala de hyrorna.

Rimligtvis borde samma sak gälla en boxplats, om jag flyttar min häst men betalar för boxen i två månader till borde jag ha rätt att nyttja den, t.ex förvara mina saker i den. Om hyresgästen som kommer efter mig vill flytta in tidigare borde ju denna och inte jag betala hyran.
 
Sv: Uppsägningstid

Du kan aldrig få förvara annat i boxen än det du har kontrakt för. Om stallplatsen avser förvaring av hästen Pålle, kan du inte sätta in din cykel eller hästen Brunte.

Jag har hittills inte stått uppstallad på något ställe som INTE angivit vilken häst som inackorderingen avser.
 
Sv: Uppsägningstid

Jag har skummat igenom tråden lite snabbt men hittar inget svar till en av mina frågor.

Om man flyttar innan uppsägningstiden går ut och har ca 2-3 månader kvar av uppsägningen att betala, får stallägaren kräva att de ska betalas direkt som klumpsumma eller får man fortsätta betala en gång i månaden tills uppstägningen är över?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp