Uppsägningstid - vad gäller?

Taefill

Trådstartare
Om det i mitt hyreskontrakt för box står "Uppsägningstid: 2 månader" och på ett annat ställe "Betalning sker i förskott senast den 1a varje månad".
Vad gäller då?
Gäller uppsägningen från och med den dag jag säger upp stallplatsen, eller från och med kommande månadsskifte? Ska jag betala för boxen oktober ut om jag säger upp den nu, eller till och med mitten på oktober?
Om det står i kontraktet att i stallhyran inkluderas X, Y och Z, men stallägaren ändrar sig och säger att Y inte ingår längre, är det något som spelar roll för uppsägningstiden?
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Beror helt på vad Y är för något. Är det av väsentlig betydelse ska kontrakten omförhandlas enligt uppsägningstiden innan förändringen kan genomföras. D v s sägas upp, uppsägningstiden löpa ut och nya kontrakt gälla om man väljer att teckna kontrakt med nya förutsättningarna.

Normalt sett skriver man ut om det gäller bruten månad eller kalendermånad. Generellt är månad 30 dagar, d v s uppsägning den 10 löper till den 10 månaden därpå om det är en månads uppsägning. Med kalendermånad avses uppsägning 10, men då löper kontraktet till månadsskiftet och ytterligare två månader (om det är två månaders uppsägningstid).

Betalningsvillkor och uppsägningstid har inte med varandra att göra.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Så om det står "månad" gäller alltså uppsägningen 60 dagar från och med det datum uppsägningen meddelas?

Gällande betalningsvillkor och uppsägningstid, hur blir det då i praktiken? Att om jag säger upp mig den 10/8 har jag uppsägningstid 60 dagar, d.v.s. några dagar in i oktober, men måste betala stallhyra för hela oktober? Eller hur blir det?

Vad räknas som "av väsentlig betydelse"? Jag vill inte riskera att hänga ut stallägaren genom att skriva ut vad Y är.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Du har inte möjlighet att ställa dessa frågor direkt till stallägaren? Måste ju bli mycket enklare om ni båda är överens om vad som menas med kontraktet.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Jo, det vore klart mycket enklare. Men med tanke på att stallägaren är lite speciell känns det bra att veta innan hur det borde vara, eftersom hen annars ganska troligt ändrar så det passar henom bäst för stunden.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Med tanke på att du betalar förskottshyra så kan uppsägningen handla om kalendermånad, dvs du säger upp boxen den sista augusti och då är du fri från kontraktet den 1/11.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Okej, alltså även fast det i samband med uppsägning bara står "månad"?
Det var något sådant jag misstänkte just eftersom det är förskottsbetalning på boxhyran, blir ju konstigt annars.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Presajsli.:D Så det bästa är faktiskt att fråga stallägaren, då får du det mest korrekta svaret förhoppningsvis. Men risken är alltså rätt stor att det är så stallägaren tolkar sitt eget kontrakt.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Men inte ska det spela någon roll om det är förskottsbetalning när det gäller hyran, står det månad ( 30 dagar) så avses månad rent juridiskt. Problemet blir förståss om stallägaren gör sin egen tolkning då blir det risk för konflikt och hårda ord så att man för att undvika bråk går betalar enligt stallägarens tolkning.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Jag betalar för 30 dagar, även om sista betalningsdag är 28e. Flyttade in hästen "mitt i en månad" och delade stallhyran på 30 och betalade sedan för dessa dagar hästen stod där den månaden. Funkade likadant när min häst fick tas bort - betalade för de dagar hon fanns kvar i stallet.

Sen är det en snäll stallägare som inte brydde sig om uppsägningstid då, och jag har fått ha kvar platsen (utan häst) medan jag väntar på en ny gratis..
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Men inte ska det spela någon roll om det är förskottsbetalning när det gäller hyran, står det månad ( 30 dagar) så avses månad rent juridiskt. Problemet blir förståss om stallägaren gör sin egen tolkning då blir det risk för konflikt och hårda ord så att man för att undvika bråk går betalar enligt stallägarens tolkning.

Man kan ju tycka så, men eftersom TS nu tycks ha en viss service i sin hyra så kommer förmodligen den att gälla för en hel månad eftersom den ska betalas in förskottsvis.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Man kan ju tycka så, men eftersom TS nu tycks ha en viss service i sin hyra så kommer förmodligen den att gälla för en hel månad eftersom den ska betalas in förskottsvis.

Jag förstår inte vad det har för betydelse när man betalar, det är väl vad avtalet säger som gäller? Kan man inte betala i förskott och ha X månaders uppsägningstid till skillnad från X kalendermånader? Är det skillnad på hur man formulerar avtal om service respektive kallhyra i detta avseende?
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Självklart kan man ha betalningsvillkor som inte överensstämmer med uppsägningstiden.

Man betalar hel månad i förskott, och den brutna månaden (om detta förekommer) betalar man ju avgiften/30xantal dagar. Svårare än så är det inte och gäller ju alla avtal, t ex hyra om man har bruten månad uppsägning.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Självklart kan man ha betalningsvillkor som inte överensstämmer med uppsägningstiden.

Man betalar hel månad i förskott, och den brutna månaden (om detta förekommer) betalar man ju avgiften/30xantal dagar. Svårare än så är det inte och gäller ju alla avtal, t ex hyra om man har bruten månad uppsägning.

Jodå för dig och mig är det självklart, dessvärre håller det inte alltid juridiskt då jag vet en person som nyligen har ställts inför detta dilemma och där stallägaren fick rätt. Man ansåg att förskottsinbetalningen speglade även att uppsägningen borde gälla kalendermånad och inte bruten månad även om det inte stod alldeles klart och tydligt i kontraktet. Jag kan bara säga, jag lär mig något nytt hela tiden, även sådant jag tycker är tokigt.:crazy:
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Tingsrätten gissar jag, så det är ju knappast något att gå på eftersom det finns fler fall där praxis är det motsatta.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Jo det låter tokigt och normalt sett dyrt att processa om när det gäller en stallhyra.
 
Sv: Uppsägningstid - vad gäller?

Jo det låter tokigt och normalt sett dyrt att processa om när det gäller en stallhyra.

Men förmodligen slipper denna stallägare vidare protester, så ett gott råd. Se till att ha på papper vad som verkligen gäller, och helst att det tydligt specificeras också om man själv tycker det är otydligt. Jag vet att många kontrakt är otydliga, eller i många fall finns inte ens något skrivet det kryper fram när det blir dags sas.
 

Liknande trådar

Äldre Håller på och flyttar in i en lägenhet (fristående) på en lantbruksfastighet. När kontraktet skrevs i somras så sades det att avloppet...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
29 318
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller...
2
Svar
21
· Visningar
3 496
Ekonomi & Juridik Hej hoppas kunna få hjälp med en sak. Jag sa upp min stallplats i mitten av januari, stallägaren sa att det är två månader...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 959
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp