Sv: Upprörd!

Fast du får gärna förklara för mig vad ni VET och jag som är okunnig, inte förstår om den saken med att de så gärna vill vara först över målgången och dessutom mår bra utav det.

Har Du någonsin sett en nöjd häst?? Om inte så borde du fundera på vad Du gör för fel för att hästen inte är nöjd, till freds, belåten osv. Om Du har det så borde Du förstå hur man kan veta en sådan sak, "travfolk" är inte mycket olika från "ridfolk", egentligen. Vi vill oxå hästens bästa!

Jag vet inte hur det är med andra här, jag kan bara svara för mig själv, men jag kan se på våran, just nu, enda tävlingshäst, om han är nöjd eller besviken efter ett lopp, träningen, när han komma in från hagen, när han blir borstad osv. Det är ingen dokumenterad vetenskap vad jag vet och kan säkert anses "flummig" av många. Men om vi inte kan "läsa av" våra hästar - precis som man kan "läsa av" människor i det tysta (kroppshållning, symboler och agerande) - borde vi inte hålla på med hästar.

???

Jag har sett mer stressade ridhästar i mitt liv än vad jag har sett stressade travhästar så Du får gärna vidareutveckla den här kommentaren. Vad är det som gör travhästar stressade?? Gärna i skillnad/likhet med ridhästar.

Fast det här är rätt intressant ur diskussionssynpunkt.
Det var inte jag som skrev det från början, det var Lucidor.
Då blev det ingen reaktion. Den kom när jag höll med.
Men för övrigt så har jag en bekant som arbetade just med att ta emot sönderstressade hästar. Alla kom från travet, det var säkert så att hon fått de kontakterna MEN hästar eller ponnyer i dessa skick har jag aldrig träffat på. Det finns säkert men jag har aldrig sett sådana fall där flera av dem hade helt utslagen ämmnesomsättning p.g.a. stress som vad sades uppkommit av för hård träning.

Nöjd/ ickenöjd, lycklig/ ickelycklig av att vinna ett travlopp. Nej, jag tror det är våra egna förhoppningar om att förmänskliga hästars önskan att vinna. Vi mår bättre-inte hästarna.

Jag tror inte hopphästen som hoppar felfritt och gör snabbaste tiden förstår att den är bäst. Det är våra egna vinnarskallar vi för över på hästarna och så tror vi att de känner / tycker samma. Många gånger mår de bara dåligt av att pressas dit, och då menar jag ex ponnyn som flårids runt men där turen denna gång gör att den inte river.

Lycklig? Knappast, men ryttaren tror säkert det, för ryttaren är det.

Näe, jag trodde inte att du skulle förstå, det är ju "tur" att jag har rätt om någonting... :angel:

Fast det här är rätt intressant ur diskussionssynpunkt.
Det var inte jag som skrev det från början, det var Lucidor.
Då blev det ingen reaktion. Den kom när jag höll med.
Men för övrigt så har jag en bekant som arbetade just med att ta emot sönderstressade hästar. Alla kom från travet, det var säkert så att hon fått de kontakterna MEN hästar eller ponnyer i dessa skick har jag aldrig träffat på. Det finns säkert men jag har aldrig sett sådana fall där flera av dem hade helt utslagen ämmnesomsättning p.g.a. stress som vad sades uppkommit av för hård träning.

Så vad bedrev din vän för verksamhet? Har hon en hemsida?

"Hon tog emot".. på vilket sätt, fick hon hästarna? Vilka marknadsförde hon sig emot? hade hon reklam till ridbranschen?

Du kanske förstår att din information är irrelevant utan fakta o belägg.

Nöjd/ ickenöjd, lycklig/ ickelycklig av att vinna ett travlopp. Nej, jag tror det är våra egna förhoppningar om att förmänskliga hästars önskan att vinna. Vi mår bättre-inte hästarna.

Jag tror inte hopphästen som hoppar felfritt och gör snabbaste tiden förstår att den är bäst. Det är våra egna vinnarskallar vi för över på hästarna och så tror vi att de känner / tycker samma. Många gånger mår de bara dåligt av att pressas dit, och då menar jag ex ponnyn som flårids runt men där turen denna gång gör att den inte river.

Lycklig? Knappast, men ryttaren tror säkert det, för ryttaren är det.

måste nog påpeka att jag upplever också att hästar kan tycka det är kul att vinna och att de själva märker det. som exempel på ridhäst: jag har en connemara valack på 22 år, som varje prisutdelning, skuttar runt som en tosing om han har vunnit, han bockar och drar i väg för fullt i gallop men skulle han sen komma två, tre osv. så gör han inte det, han sträcker också på sig som en hingst när han placerat sig. sen har jag också ett exempel på en av mina travare som beter sig ungefärligt som ovan, när han sprungit förbi hela fältet och är först imål då slutar han springa, skulle någon annan däremot närma sig honom lägger han i en växel till, sen skuttar han så glatt utt från banan.

Så vad bedrev din vän för verksamhet? Har hon en hemsida?

"Hon tog emot".. på vilket sätt, fick hon hästarna? Vilka marknadsförde hon sig emot? hade hon reklam till ridbranschen?

Du kanske förstår att din information är irrelevant utan fakta o belägg.
Nej, hon har ingen hemsida, håller inte på nu, detta var inget hon valde utan från början blev hon tillfrågad av en slump.
Hon gjorde inte "reklam" åt ridbranschen även om det var det hon sysslade med.
De hästarna hon fick dit var i så dåligt skick att de aldrig blev i sådant skick att de ens gick att ta tillbaka till en travbana.
Magsår, vanligt, ämmnesomsättningsrubningar.
En häst var så illa ute att han slutat i princip både äta, dricka o kissa.
Jag vet .. har ingen källa... kan bara ibland inte låta bli att även skriva sådant som man vet.
Eller menar du att det inte är problem ??

Ärligt talat, förstår din häst att den kommit etta?
Är den glad över det?
Hur tror du en häst kan tänka??? Som vi ??

Ärligt talat, förstår din häst att den kommit etta?
Är den glad över det?
Hur tror du en häst kan tänka??? Som vi ??

ärligt talat så tror jag den kan bli glad av det ja, vad är de annars som gör att den beter sig så annorlunda om den inte vinner?
nej jag tror inte en häst kan tänka som vi, men jag vet inte!, däremot tror jag en häst precis som vi kan uppleva och känna kännslor, och som exempel då kanske hästen känner av kusken eller ryttarens skillnad på glädje när man vinner eller är oplacerad. för om hästen inte kunde avgöra vad som är bra respektive dåligt kännslomässigt, hur kan den då bli rädd och närvös, strykrädd och så vidare, och sedan när den kommer till en annan kusk eller ryttare vara hur fin i lynnet som hällst!

.

krakan-sover.gif

Alla travare blir inte stressade alls...... ;)

Jag vet, det lite lustiga i sammanhanget är att jag kan ganska hårt klaga på dessa hopphästar, med rätta, som får pisk för att de inte hoppar.
Hoppryttare håller med.
Men om man skriver något om trav, herrejisses, det går knappt att skriva att Bergh är ett nöt.

ärligt talat så tror jag den kan bli glad av det ja, vad är de annars som gör att den beter sig så annorlunda om den inte vinner?

däremot tror jag en häst precis som vi kan uppleva och känna kännslor, och som exempel då kanske hästen känner av kusken eller ryttarens skillnad på glädje när man vinner eller är oplacerad.

På vilket sätt/ hur vet en häst, förstår att den vann???

Det kanske är dax för ryttare/kuskar att vara lite glada även utan vinst, om det nu är som du tror, att de blir glada om föraren är det.
Jag tror nämligen det sistnämnda är mer rätt.

På vilket sätt/ hur vet en häst, förstår att den vann???

Det kanske är dax för ryttare/kuskar att vara lite glada även utan vinst, om det nu är som du tror, att de blir glada om föraren är det.
Jag tror nämligen det sistnämnda är mer rätt.

Tror inte att hästarna vet att de vunnit, men därimot vet jag att det finns hästar med instinkten att de vill vara först. Likadant är det med kapplöpningshundar....

Tror inte att hästarna vet att de vunnit, men därimot vet jag att det finns hästar med instinkten att de vill vara först. Likadant är det med kapplöpningshundar....

Om nu en kapplöpningshund vill vara först, varför då en pälsbit i lina före?
Vad för instinkt i en hästflock talar om, gör det fördelaktigt för de hästar som är först?
Instinkt hos hästar är flykt, räddast springer fortast.

*kl*

Hejsan allihopa, satt och läste denna tråd just nu och jag skulle vilja tillägga att oftast när en häst är i ledningen och springer själv så saktar den ner (iallafall vad jag har sett) och då brukar pisk ofta användas för att mana på hästen

och om hästen har helstängt huvudlag & proppar kan spöet användas för att mana på hästen och visa att "det är nu det gäller".

och att alla travhästar är stressade är en stor lögn.

nedan; en bild på våran fd. häst Kardinal som står och sover innan loppen.

b27715d9ddcf97ac09aa3fe465347f8e_640_621.jpg

*kl*

Hejsan allihopa, satt och läste denna tråd just nu och jag skulle vilja tillägga att oftast när en häst är i ledningen och springer själv så saktar den ner (iallafall vad jag har sett) och då brukar pisk ofta användas för att mana på hästen

Det är det jag menar, intresset för att vinna för hästens egen del är begränsad för att inte säga obefintlig.

Räddast springer inte fortast - det är ledaren som är först, för det är han/hon som ska visa de andra vägen till en säker plats. Den som är räddast håller sig till flocken, helst närmast ledaren, medans ledaren är den som kan "gå ifrån" flocken för att finna bättre bete, rätt väg över bäcken/ån, en säker plats från rovdjur osv. Basic ABC för vildhästar - vilket även våra sk "tamhästar" är och förmodligen alltid kommer ha delar av. Vi har inte tagit ur deras instinkter på 100-200 år. Inom travet avlar vi på ledarhästar - för att få bättre ledarhästar = hästar som vill vara först, leda vägen osv. Det har sina för- och nackdelar, givetvis.

Hästar är experter på att läsa av kroppsspråk (det är så de kommunicerar eftersom de inte kan ha diskussioner på samma sätt som oss) - vilket handlar om överlevnadsinstinkt för deras del - men det hindrar den inte från att ha egna känslor och egen uppfattning.
Exempel; när våran travare gjort ett "dåligt lopp" (fast jag tycker att det var ok efter omständigheterna) så kan han fortfarande vara "hängig" efteråt, vanligtvis är han pigg och sprallig när han tycker att han varit duktig. Så jo, jag tror att hästar kan uppleva lycka - precis som det kan finnas deprimerade hästar. Yin & Yang, svart & vit, upp & ned, lycka & förtvivlan - allt har en motpol/motvikt. Finns ingen motpol så försvinner motvikten. Kan du inte uppleva det ena kan du inte uppleva det andra - för du vet inte skillnaden.

En rädd häst är ingen bra häst, en rädd häst är en farlig häst - för sig själv och sin omgivning.

Men om man skriver något om trav, herrejisses, det går knappt att skriva att Bergh är ett nöt.

En kort fråga bara; har du någonsin träffat Bergh? Har du pratat med honom? Vet du hur han är, när han kör men även annars?

Jag har svårt att se någon som knappt kan stava till trav kommer och talar om att någon annan är en nöt - oavsett om det handlar om politiker, travtränar/kusk, hoppryttare, städare på jobbet, en människa på gatan eller whatever - bara för att man har sett EN sak som man ogillar.

Sen må hända att han är en nöt eller inte - men jag har svårt att döma en person efter EN händelse som i princip är ryckt ur sitt sammanhang och uppblåst i media. Men om du vet vem han är och känner honom så har du säkert bildat dig en uppfattning om hurdan han är, vad vet jag, men det har inte framkommit här...

Nej, hon har ingen hemsida, håller inte på nu, detta var inget hon valde utan från början blev hon tillfrågad av en slump.
Hon gjorde inte "reklam" åt ridbranschen även om det var det hon sysslade med.
De hästarna hon fick dit var i så dåligt skick att de aldrig blev i sådant skick att de ens gick att ta tillbaka till en travbana.
Magsår, vanligt, ämmnesomsättningsrubningar.
En häst var så illa ute att han slutat i princip både äta, dricka o kissa.
Jag vet .. har ingen källa... kan bara ibland inte låta bli att även skriva sådant som man vet.
Eller menar du att det inte är problem ??

Då tycker jag att vi kan skippa hennes "arbete".

Klart att någon häst kan ha stress problem lika som en hopphäst kan ha!

Har du funerat på varför dom flesta tävlingsryttarna som bettslar upp? klarar dom inte av att hålla hästen? Varför inte? ;)

Tror du förstår att du slår i luften i den här tråden. Stress finns överallt. Kanske att travfolk är bäst på att uppmärksamma o behandla bara!

Liknande trådar

K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 570
Senast: Görel
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 385
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur