Sv: Upprörd!

Stod det inte nåt nånstans för ett tag sen om att Bergh hade ögona på sig, att han hade för många drivningsförseelser?

Eller har jag drömt nu igen?

Iaf så tycker jag att det är bra att de sätter ner foten för en gångs skull.

Stod det inte nåt nånstans för ett tag sen om att Bergh hade ögona på sig, att han hade för många drivningsförseelser?

Eller har jag drömt nu igen?

Iaf så tycker jag att det är bra att de sätter ner foten för en gångs skull.

håller med, någon gång måste man säga ifrån! annars vet man snart inte hur de ska sluta för häst, stackarna!

Jo, han har en längre tid tillhört de kuskar de tittar lite extra på. Och det har han vetat om liksom även de andra som tillhört den skaran och där de flesta faktiskt har bättrat sig.

För övrigt har jag aldrig påstått att jag lever i någon underbar värld, och jag har skrivit också att de andra förseelserna är lika illa, men drivning handlar om något som även syns utåt sett....´Till eventuella kunder, det skadar verkligen sportens anseende.

Hade det varit MIN häst hade han inte kört den igen, men det hade han inte gjort om han kört illa på något annat sätt heller...

I vissa fall kan man behöva driva hästar, trycka till den om den blir farlig och så, jag har ingen nolltolerans så, det handlar om ett djur som är stort och kan bli farligt. Men en sådan här sak är inte befogad på något sätt.

Jag tycker det är bra att de tittar extra på en kusk som under alla år visat sig behandla sina hästar på ett sätt som inte är acceptabelt ur djurskyddssynpunkt.
Om det då är någon annan som slinker igenom skyddsnätet, behöver man väl för den skull inte tycka att Bergh fick en orättvis behandling.

Om andra kontinuerligt, som Bergh, fortsätter med detta piskande blir de nog dömda till slut också, även Bergh har säkert i början av sin piskkarriär klarat sig utan straff.

kl*

Har ni tänkt på att det är just detta som Travet alltid får påhopp för? Vi misshandlar våra djur och driver dem till varje pris, hårt, långt och länge.

Det har skrivits löpmeter om det i tidningar och gudarna vet hur många trådar om det vi sett här på Buke.
Givetvis protesterar vi då och påtalar att man inte får bete sig hur som helst mot travarna för då får man böter....

Och nu vänder vi på steken och försvarar Bergh, han slog ju inte så mycket eller hårt.......

Konstigt att travet har taskigt rykte bland de "icke invigda"......

kl*

Har inte själv sett loppet, men tydligen ska han ha drivit intensivt de sista 1200m av loppet, inte hårda slag mot hästen hela tiden, men aktivt drivit på sin häst.(Man behöver inte slå med pisken för att driva) Rätt eller fel, ja som sagt har lite svårt att svara på det. Men 30 dagar låter tufft.

Men det är bra att det blir tuffare tag mot drivningen.

Läste någonstans förresten att Bergh inte fått en enda(?) bot/avstägning för drivining sedan han bytade dress i somras, tills nu då. Kan detta verklgen stämma?

Såg en riktigt ful påkörning i tisdags in i första sväng. Kusken fick 3 veckors avsägning, men inte med omedelbar verkan som för Bergh. Den påkörda hästen fick direkt köras till veterinär för att sys ihop och bandageras. Här fick verkligen hästen ont, och fick dessutom sina chanser ruinerade.(även om hästen snabbt ställde sig igen). Men Berghs drivning var tydigen värre, trots att inga skador kunde konstateras...

Jag tycker det är bra att de tittar extra på en kusk som under alla år visat sig behandla sina hästar på ett sätt som inte är acceptabelt ur djurskyddssynpunkt.
Om det då är någon annan som slinker igenom skyddsnätet, behöver man väl för den skull inte tycka att Bergh fick en orättvis behandling.

Om andra kontinuerligt, som Bergh, fortsätter med detta piskande blir de nog dömda till slut också, även Bergh har säkert i början av sin piskkarriär klarat sig utan straff.

Vad vet du om hur han behandlar sina hästar under alla år? Jobbar du där eller vad?

Haha men alltså.. du vet ingenting om trav.
Det du ser är tävling, du vet ingenting om resten.

Man kör inte så fort i träning så man behöver använda spö. Då lär hästana gå sönder illa kvickt. Går inte att träna i tävlingstempo. Det är även Bergh väl medveten om. :idea:

Haha men alltså.. du vet ingenting om trav.
Det du ser är tävling, du vet ingenting om resten.

Ha,ha men alltså.....får man inte tycka något om trav om man, som enligt dig, ingenting vet om resten?
Förresten, jag trodde de sprang så fort vid tävling för de tyckte det var roligt och ville komma först, varför då behov av pisk överhuvudtaget??

Det är även jag medveten om.
Så du menar att "piskatravhästar" bara förekommer på tävling????

Jag är av den uppfattning om ridsport överhuvudtaget, piskar man så mycket offentligt då finns ingen spärr att inte piska i det fördolda.

kl*
Ur STC's tävlingsreglemente 2007:
Drivning 62 §
"Drivning skall alltid vara vårdad och inte utsätta hästen för onormal press.
Körspö får fram till 400 meter före mål användas till korrigering och lätt maning. Därefter är det - förutom för korrigering - tillåtet att använda körspöet ett fåtal enstaka gånger för lätt drivning...

Tillämpningsanvisning:
... Det är förbjudet att utdela flera slag i snabb följd. Spö får inte heller användas utan att hästen fått tid att svara på tidigare drivning.

Vid bedömning huruvida korrigering eller enstaka lätt drivning föreligger skall en helhetsbedömning av situationen göras. "

Klart och tydligt.

Klart som bara den! Men det går att räkna på en hand de som håller sig till detta tyvärr.

*kl*

Nu när alla har drivningsreglerna klart för sig så kan ni passa på att (försöka) vinna en kanonfin bok här!

En travhäst och ridhäst är inte riktigt samma sorts hästar. Travare är avlade och tränade till att springa fort, rakt fram. Ridhästarna har inte alls det där "tempot" i sig, de ska väl oftast ridas lugna och samlade?Man vill inte ha en pigg, snabbt travande häst i ett dressyrpass eller på en hopprunda? Jag är inget proffs, men jag antar? Det krävs inga spön för travare att springa i 1.50-1.30 tempo. Snarare tvärtom, de vill springa snabbare än det många gånger. Mycket fortare än 1.30 kan man inte träna regelbundet, det blir alldeles för stor belastning på hästen.

Du ser själv ibörjan av loppen att spöet inte används speciellt mycket, trots att det kan gå nermot 1.10. Så att springa 1.30 är inga farter man behöver pressa hästarna att gå med hjälp av ett spö.

. Travare är avlade och tränade till att springa fort, rakt fram. Ridhästarna har inte alls det där "tempot" i sig, de ska väl oftast ridas lugna och samlade?Man vill inte ha en pigg, snabbt travande häst i ett dressyrpass eller på en hopprunda? .

Varför är det så många travare, skadade, eller som inte håller måttet, som säljs som ridhästar?
Om det nu är att de är avlade för att springa fort fram och inget annat, kan ju inte det beteendet försvinna bara för man väljer en annan inriktning?
Och det där med tider, att de inte behöver pisk för att gå 1.30 tempo, spelar ingen roll så länge det alltid kommer att finnas kuskar som alltid vill ha lite mer och lite snabbare och kommer pressa mer än vad många egentligen tål.
Om de nu är avlade för detta, varför då piska i mål, om inte annat än det att man är pengak*t?

Ha,ha men alltså.....får man inte tycka något om trav om man, som enligt dig, ingenting vet om resten?
Förresten, jag trodde de sprang så fort vid tävling för de tyckte det var roligt och ville komma först, varför då behov av pisk överhuvudtaget??

Tyck vad du vill, jag har inte sagt annat.
Vaddå enligt mig? Vad vet du om resten? Den uppfattning man får av dina inlägg så är du bara ute efter att kalla trav djurplågeri. :crazy:

Tyck vad du vill, jag har inte sagt annat.
Vaddå enligt mig? Vad vet du om resten? Den uppfattning man får av dina inlägg så är du bara ute efter att kalla trav djurplågeri. :crazy:
Jag svarade på om Berghs spödrivning, och ja, jag tycker den är djurplågeri,tydligen är jag inte ensam eftersom han fick straff.

Liknande trådar

K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 570
Senast: Görel
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 385
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka