Sv: Upprörd!

Är det stor skillnad i detta fallet, bortsett från att han inte är anmäld för djurplågeri?

Robert Bergh bröt mot reglementet för drivning men vid veterinärundersökning efter loppet så fann man inga märken/skador/stress hos hästen och där har du skillnaden!:idea:

F.ö så tycker jag att det var bra att Bergh blev avstängd med omedelbar verkan.
Även om hästen i fråga inte tog skada så är det precis sådan här publicitet som travet ska vara utan!

Jag är stolt över den sport som har ett sådant starkt reglemente att det nu drabbade en stortränare.
Det är oftast nolltolerans som gäller och det måste väl t o m du Ginnies hålla med om är lovvärt!?

Senast ändrad:

Varför många blir skadade? Ja, felaktigt träning, eller att de inte tål träning, inte lämpade att vara travhäst. Det finns hästar som kan prestera ändå utan att kunna tränas, ex Legolass var väldigt skör. Men de flesta hästar är inga sådana talanger som Legolass var.

Jag har inte sagt någoting om att beteendet skulle försvinna?

Ja, men för att man ökar farten från 1.30 betyder inte det att man måste använda spö till det. Till exempel i Norge är det förbjudet att använda körspö i lopp, när de svenska hästarna startar där går de lika fort som här i Sverige. De kör inte loppen i 1.30-tempo där, utan de har 1.08 öppningar precis som här.

Det är inte kuskarna som tränar hästarna, så förhoppningsvis vet tränarna hur hästarna ska tränas, om de pressar hästarna för hårt i träning blir det inga pengar. I och med att alla är så penga k*ta i denna sport så är ju inte det någon vinnande strategi, att träna sönder hästarna?

Varför är det så många travare, skadade, eller som inte håller måttet, som säljs som ridhästar?

Många travmänniskor vill att deras hästar skall få ett bra liv efter att de slutat på tävlingsbanan. De flesta är inte skadade - då håller bara inte för att tävla i travtävlingar - precis som vi människor är inte alla hästar gjorda för att vara elitatleter.
Till skillnad från ridhästarna så kan travhästen ha en alternativ karriär, vilket jag tycker är jättebra. En ridhäst som inte fungerar som ridhäst får oftast gå till de evigt gröna ängarna snabbare än en travare som inte håller för travtävling.

Om det nu är att de är avlade för att springa fort fram och inget annat, kan ju inte det beteendet försvinna bara för man väljer en annan inriktning?

Näe det beteendet försvinner inte över en natt, vilket jag inte sett att någon i den här tråden sagt heller. En del hästar klarar aldrig av att varva ned medans andra individer varvar ned fint och fungerar alldeles utmärkt som ridhästar - men det krävs stor förståelse för hästens situation för att "ta bort" beteendet, eller åtminstone minska på det. Annars kommer hästen troligen att blir värre i sitt beteende.

Och det där med tider, att de inte behöver pisk för att gå 1.30 tempo, spelar ingen roll så länge det alltid kommer att finnas kuskar som alltid vill ha lite mer och lite snabbare och kommer pressa mer än vad många egentligen tål.

De flesta kuskar piskar inte hästarna... Men givetvis så vill kusken vinna - oftast hästen oxå, det är då det kan bli lite "het" och kusken blir för ivrig. De gör det knappast för att de finner nöje i att piska hästarna - inte på den nivån, då skulle de inte få några uppsittningar och på så vis "självdö" som kusk.

Om de nu är avlade för detta, varför då piska i mål, om inte annat än det att man är pengak*t?

Vad har avlandet med piskandet att göra???

Jo, det finns en del pengar att "hämta" i travet om man har en bra häst - men de flesta travhästar betalar sig inte, de kostar bara pengar till träning, tävling, foder, veterinär och hovslagare mm.

Jag har sett mer misshandlade hästar i mitt "ridhästliv" än i mitt "travhästliv" - så min fråga är; varför piskar ridhästmänniskor sina hästar - om det inte finns någon lönsamhet i det? För det är ju det du tycks tro - att vi travhästfolk gör - piskar våra hästar i det fördolda för att de ska springa in pengar...

Jag skrev bara att de var avlade tränade till olika saker. Inget konstigt med det:confused:

De flesta kuskar piskar inte hästarna... Men givetvis så vill kusken vinna - oftast hästen oxå, det är då det kan bli lite "het" och kusken blir för ivrig. De gör det knappast för att de finner nöje i att piska hästarna - inte på den nivån, då skulle de inte få några uppsittningar och på så vis "självdö" som kusk.

Jag har sett mer misshandlade hästar i mitt "ridhästliv" än i mitt "travhästliv" - så min fråga är; varför piskar ridhästmänniskor sina hästar - om det inte finns någon lönsamhet i det? För det är ju det du tycks tro - att vi travhästfolk gör - piskar våra hästar i det fördolda för att de ska springa in pengar...

Fast några synpunkter på ditt inlägg....
Jag tror inte hästen vill vinna, jag tror inte den blir mer lycklig, glad , tillfreds om den kommer först över målgången, ett ställe som hästen inte heller kan uppfatta.
Varför självdör inte Bergh, om det nu är som du påstår att " lite ivriga" kuskar som glappar med pisken i onödan självdör?

Sedan ska jag väl bemöta ditt generalliserande av min kritik i det här inlägget mot Bergh, eftersom du vill få det till att alla piskar sina travhästar. Alla piskar inte, vilket inte heller alla ryttare gör. Och bara för att man tycker Bergh och jämnlikar uppför sig illa betyder inte det att man tycker det är bra när hoppryttare piskar sina hästar över hinder. Eller ?
Finns det inte pengar i ridhästsporten?? Då vill jag påpeka för dig att en häst som hoppar runt en bana felfritt, vilken nivå det än är på, är mer värd än en som stannar / river. Och ja, jag är övertygad om att det även där går att få framgång med användandet av pisk som inte är trevligt alls ur djurskyddssynpunkt, även om inte svullna ränder kan påvisas.

Det vet jag inte, jag kan inte rida, får fråga någon som har mer erfarenhet.

Aj då, du menar det finns många ? som är värre ?

Nä det jag skrev är att han fick staterar exempel.

Dom ville markera INNAN det gick över gränsen för djurplågeri.

Det är en sorts förebyggande handling som man gorde ta efter inom all ridsport!

Fast några synpunkter på ditt inlägg....
Jag tror inte hästen vill vinna, jag tror inte den blir mer lycklig, glad , tillfreds om den kommer först över målgången, ett ställe som hästen inte heller kan uppfatta.

Detta är vad Du tror, vi som är aktiva VET hur det är med den saken, för min del får Du tro vad Du vill, det tyder bara på vilken okunskap Du har i frågan och det spelar ingen roll vad jag skriver här. Du kommer fortfarande tro det Du tror - vilket Du givetvis får.

Varför självdör inte Bergh?

Precis - vad har du själv för idé? :idea:

Sedan ska jag väl bemöta ditt generalliserande av min kritik i det här inlägget mot Bergh, eftersom du vill få det till att alla piskar sina travhästar. Alla piskar inte, vilket inte heller alla ryttare gör. Och bara för att man tycker Bergh och jämnlikar uppför sig illa betyder inte det att man tycker det är bra när hoppryttare piskar sina hästar över hinder. Eller ?

Jag har aldrig påstått att alla ryttare piskar sina hästar. :(

Finns det inte pengar i ridhästsporten?? Då vill jag påpeka för dig att en häst som hoppar runt en bana felfritt, vilken nivå det än är på, är mer värd än en som stannar / river. Och ja, jag är övertygad om att det även där går att få framgång med användandet av pisk som inte är trevligt alls ur djurskyddssynpunkt, även om inte svullna ränder kan påvisas.

Jag har heller aldrig påstått att det inte finns pengar i ridsporten. :smirk:

Och jag är övertygad om att framgång kan man få på många sätt - bra som dåliga. Men jag har aldrig förespråkat att slå/piska/sparka/barrera/använda otillåtan medel osv på en häst för att nå framgång.

Men allt det här är långt från sakfrågan som jag ser det.

TS: sorry om det blev lite trådkapning... :bow:

Jag känner den aktuella hästen väl och ägarna är extremt noga med den vad gäller veterinära undersökningar, behandlingar och skötsel. om hästen farit illa av drivningen skulle de nog ha varit en smula upprörda, men de skrattade mest bara åt att de har en så lugn och slö häst att Bergh var tvungen att hålla igång den hela vägen.
Hemma är den lika flegmatisk men de är snälla med den och tränar i de tempon den trivs i.

Det är inte kul med tvång, men nog kan jag tycka det är värre med alla ofräsha hästar som springer på ren stress och smärta i kroppen, mot en tuff drivning på en bortskämd, trög och lattjande häst. Den tog inte saken på allvar och tog i och kom tvåa då den blev tillsagd att försöka.

Får hoppas den inte surade ihop efter detta och blir riktigt ovillig utan svarar framåt i lopp så ingen kusk känner att de behöver höja pisken igen för att få utdelning!
Kanske inget travhästämne annars, utan skogsmulle i jätteformat...
Det får framtida lopp utvisa. För den lär inte behöva plågas iaf!

Detta är vad Du tror, vi som är aktiva VET hur det är med den saken, för min del får Du tro vad Du vill, det tyder bara på vilken okunskap Du har i frågan och det spelar ingen roll vad jag skriver här. Du kommer fortfarande tro det Du tror - vilket Du givetvis får.
Fast du får gärna förklara för mig vad ni VET och jag som är okunnig, inte förstår om den saken med att de så gärna vill vara först över målgången och dessutom mår bra utav det.

Det är inte kul med tvång, men nog kan jag tycka det är värre med alla ofräsha hästar som springer på ren stress och smärta i kroppen, mot en tuff drivning på en bortskämd, trög och lattjande häst. QUOTE]
Jag håller helt med om ovan, det är ett problem med stressen på travhästar.

det är ett problem med stressen på travhästar.

???

Jag har sett mer stressade ridhästar i mitt liv än vad jag har sett stressade travhästar så Du får gärna vidareutveckla den här kommentaren. Vad är det som gör travhästar stressade?? Gärna i skillnad/likhet med ridhästar.

Liknande trådar

K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 570
Senast: Görel
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 385
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka