Sv: Upprörd!
Varför är det så många travare, skadade, eller som inte håller måttet, som säljs som ridhästar?
Många travmänniskor vill att deras hästar skall få ett bra liv efter att de slutat på tävlingsbanan. De flesta är inte skadade - då håller bara inte för att tävla i travtävlingar - precis som vi människor är inte alla hästar gjorda för att vara elitatleter.
Till skillnad från ridhästarna så kan travhästen ha en alternativ karriär, vilket jag tycker är jättebra. En ridhäst som inte fungerar som ridhäst får oftast gå till de evigt gröna ängarna snabbare än en travare som inte håller för travtävling.
Om det nu är att de är avlade för att springa fort fram och inget annat, kan ju inte det beteendet försvinna bara för man väljer en annan inriktning?
Näe det beteendet försvinner inte över en natt, vilket jag inte sett att någon i den här tråden sagt heller. En del hästar klarar aldrig av att varva ned medans andra individer varvar ned fint och fungerar alldeles utmärkt som ridhästar - men det krävs stor förståelse för hästens situation för att "ta bort" beteendet, eller åtminstone minska på det. Annars kommer hästen troligen att blir värre i sitt beteende.
Och det där med tider, att de inte behöver pisk för att gå 1.30 tempo, spelar ingen roll så länge det alltid kommer att finnas kuskar som alltid vill ha lite mer och lite snabbare och kommer pressa mer än vad många egentligen tål.
De flesta kuskar piskar inte hästarna... Men givetvis så vill kusken vinna - oftast hästen oxå, det är då det kan bli lite "het" och kusken blir för ivrig. De gör det knappast för att de finner nöje i att piska hästarna - inte på den nivån, då skulle de inte få några uppsittningar och på så vis "självdö" som kusk.
Om de nu är avlade för detta, varför då piska i mål, om inte annat än det att man är pengak*t?
Vad har avlandet med piskandet att göra???
Jo, det finns en del pengar att "hämta" i travet om man har en bra häst - men de flesta travhästar betalar sig inte, de kostar bara pengar till träning, tävling, foder, veterinär och hovslagare mm.
Jag har sett mer misshandlade hästar i mitt "ridhästliv" än i mitt "travhästliv" - så min fråga är; varför piskar ridhästmänniskor sina hästar - om det inte finns någon lönsamhet i det? För det är ju det du tycks tro - att vi travhästfolk gör - piskar våra hästar i det fördolda för att de ska springa in pengar...