Upprätade kotor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Är det vanligt att fölen får upprätade kotor under växtperioder? Jag tycker att min ser hemsk ut just nu (3½ mån), han är jätterak i kotlederna. Hovis sa att jag inte behövde oroa mig, att det har att göra med att senorna blir "för korta" i växtperioden och att de tänjs ut efter hand så att vinkeln i kotleden blir rätt när de växt färdigt. Stämmer det!? Jag har aldrig hört det tidigare. Nu är fölisen verkad med lite längre tår så att senorna ska tänjas ut enligt hovisen... :crazy:

Sv: Upprätade kotor

Upprätade kotor kan de få vid kraftig tillväxt i den åldern. Det avhjälper man med mycket vila och fri tillgång på mineraler. Tycker inte hovisen ska experimentera sådär...

Nääe, det känns lite läskigt om nåt blir fel. Fast jag tror bara att han lät bli att verka tårna så mycket som han brukar, men på hans beskrivning lät det lite läskigt tyckte jag... :crazy:

Det är ju viktigt att fölen verkas korrekt. Bara de som verkligen kan ska trixa med fölhovar! Om din hovis är en riktig föl-expert så är det ju inga problem (hoppas jag), men om det bara var allmänt tyckande från hans håll så är det ju inte så bra. OM det nu är upprätade kotor så behöver man inte verka i första hand, utan ge fölet möjlighet att ligga ner och vila och få fri tillgång på mineraler, så ska det lösa sig. Tycker inte man ska experimentera i onödan på föl...men å andra sidan kanske din hovis är jättebra på just fölisar? Du får väl fråga honom!

och det kan ju faktiskt vara en början till bokhov också... :crazy:

Hej!

Mitt föl har/har haft lätt kontraherade senor. Vi har haft henne till klinik för att korrigera detta, och då har de satt på gummiskor som varit förlängda i tån för att hon ska stretcha ut böjsenan. Hon behövde dom endast 10 dgr, sedan har de verkat henne i trakterna, som din hovslagare, för att hon ska stretcha sig. Nu ska vi inte tillbaka mer för att det ser så bra ut, men har fått i uppgift av veterinär att raspa henne lite i trakterna en gång i veckan samt be hovslagaren ta mest i trakterna. Sen ska man motionera mycket, mycket på hårt underlag. Det bästa man kan göra är att gå ut och gå mycket på hårt underlag samt stretcha senan. Motion är alltså jättebra, så mycket utegång och inte mycket boxtid är bästa "medicinen". Mitt föl blev mycket sämre när hon stått inne över natten då hon legat ner mycket (antagligen för att det ju inte finns så mycket roligare att pyssla med inne) och det verkade som att senan hade dragit ihop sig över natten. Nu ser hon jättefin ut men det kan hända mycket på bara ett par dagar så det gäller att vara uppmärksam så att det inte utvecklas till bockhov. I höggradiga fall kan man operera detta genom att skära av djupa böjsenans förstärkningsband, men jag tror att du bara behöver hålla koll så att det inte fortsätter åt fel håll, samt se till att hon rör på sig mycket. Tror det är ganska vanligt att de blir lite upprätade under en snabb tillväxtperiod.

Lycka till! :bump:

Tack för infon! :bow:

Min fölis är inte så upprätad att jag är orolig för bockhov. Han har haft fina vinklar tidigare, så jag blev lite fundersam när jag såg att han såg sämre ut nu, men det är ju bara att hoppas att det är under en växtperiod!

Så din veterinär rekommenderade mycket motion och hårt underlag!? Intressant. Hårt underlag kan jag inte påstå att han går på nu (klafs) men han är iallafall ute och rör sig mycket, jag har mina hästar inne så lite som möjligt.
Men då låter det ju som att min hovis tänker rätt, om det är lindrigt. Jag får väl lita på honom... ;)

Det kanske är så att lagom är bäst :banana:
Det jag menar är att en fölunge som växer mkt behöver ligga ner och vila men samtidigt är ju hästen ett djur som är byggt för att röra på sig kontinuerligt och då tycker jag att det är fullständigt naturligt att de inte mår bra av att stå mkt på box. :angel:

Bäst är säkert lösdift med tillgång till välbäddad stor ligghall där fölen kan sträcka ut sig någon halvtimma för att sedan knata vidare.

Naturligtvis blir en växande häst, liksom människor, trötta i/får ont i de delar av kroppen som växer.

Om han inte börjar se heltokig ut i kotorna skulle jag nog fortsätta som du gör idag. Låta honom gå i hage mkt och sen låta honom vila någon timma i stallet för att sedan kanske gå ut och gå i 10 min. eller så.

Kan trösta dig med att min lilla häst oxå varit upprätad i kotorna nyligen men så mkt som hon växt den sista tiden så är det inget konstigt, hon börjar dessutom se mer normal ut nu igen :D

På fölmönstringarna brukar man ju alltid få höra ett antal föl som enligt domarna är upprätade i kotorna just för sin ålder och utvecklings skull. Min tjej är också lite upprätad nu, men inget onaturligt mycket. Jag gör som dig, hon går ute som vanligt och hovslagaren kommer och tittar till henne med jämna mellanrum, precis som vanligt.
Lycka till!!
Nina

Inte bara ett kallblodsföl kan se väldigt upprätta ut i kotorna i perioder. Tycker dom brukar var mer upprätta än fölungar av raser med längre kotben. Det brukar räta till sig. Håll bara koll så det inte blir några extrema varianter, fortsätt bara med rätt verkning så kommer det fixa till sig.

Mer än andra raser? Det låter ju betryggande...då hoppas jag att det rättar till sig, han växer väldigt mycket just nu! ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix