Upploppen som varit

Jag känner nog mest att jag vill ta på mig foliehatten och tro att detta styrts upp från någon annanstans (tex från…host,host…det stora landet i öster…harkel). Känns mer som en typ av ”terrorism” eller liknande, som är ute efter att göra samhället ostabilt (se bara stämningen i denna tråd - det verkar ju lyckas rätt bra) och istället för att använda bomber eller lastbil i folkmassa så används en högerfanatiker som dyker upp i väl valda områden för att piska upp stämningen. Det är ju valår och allt.

Polishatet är i sig ett otroligt oroande och ett viktigt ämne, men borde diskuteras i en egen tråd. Ja vi har yttrandefrihet och det är ett av de viktigaste grundteserna i samhället. Likaså mötesfrihet men under covid så inskränktes den betydligt och majoriteten var helt med på det. Så visst går det att under vissa extrema omständigheter tillfälligt begränsa den.

Men även yttrandefriheten har redan sina juridiska begränsningar vilket Paludan klampat över iom att han dömts för hets mot folkgrupp. Jag kan säga vad jag vill, utan konsekvenser. Det blir till slut lika absurt som second amendment diskussionen i USA.

Bara det att imamer varit ute på sociala media och fysiskt för att försöka lugna ner stenkastarna och de som begår våld och brott och blivit ignorerade visar om något att religion i det här fallet islam har relativt lite att göra med det. Att vigla upp en mobb arga unga män med ett stort brotts och våldskapital, vare sig det är för att bränna en koran eller slå på en boll är inte svårt.

PS. Grisar är sympatiska och vänliga djur som icke ska förolämpas genom att jämföras med Paludan. Att kalla honom dansk räcker mer än väl :angel:

Jag känner nog mest att jag vill ta på mig foliehatten och tro att detta styrts upp från någon annanstans (tex från…host,host…det stora landet i öster…harkel). Känns mer som en typ av ”terrorism” eller liknande, som är ute efter att göra samhället ostabilt (se bara stämningen i denna tråd - det verkar ju lyckas rätt bra) och istället för att använda bomber eller lastbil i folkmassa så används en högerfanatiker som dyker upp i väl valda områden för att piska upp stämningen. Det är ju valår och allt.

Vore lite intressant att titta närmare på Paludans finanser. Follow the money som Watergate journalisterna fick som råd.

Syftet är att orsaka instabilitet, absolut. Men det måste inte komma utifrån, även om det råkar vara en dansk som uppviglar i det här fallet. Men absolut bör man titta på var pengarna kommer från, men det behöver man även göra när det kommer till våra politiker.

Efter att ha gått i skolan i ett ”utsatt område” så håller jag inte med. Det är många enormt utsatta barn som just sköter sig och lyckas bra senare, kan garantera att det inte är några av dessa som är de som kastar sten på poliser.

När vi talar om strukturella problem är det betydligt större än så. Det handlar också om att många har flytt från diktaturer och andra regimer där den egna staten använde både polis och militär mot den egna befolkningen på regelbunden basis vilket givetvis göder en otrygghet och misstro gentemot dessa även här i Sverige. Det är inte märkligt på något sätt och att i princip anse att det bara skulle vara att "kamma till sig och skärpa sig" när en högerextrem brottsling bränner koraner under polisbeskydd är i min mening bara ett tecken på sin egen naivitet och att man sitter på flera privilegium samtidigt som man inte har förmågan att tänka längre utanför sin egna trygga bubbla.

Vad det skulle ha att göra med att en del invandrade "lyckas" förstår jag inte, då jag aldrig någonsin påstått att man skulle misslyckas för att man tillhör en utsatt minoritet? Jättemärklig koppling.

Vi delar inte många åsikter, uppenbarligen 😄

Men visst kan man välja att bara se åt ena hållet, som du verkar göra. Det är enklast så, helt klart. Förbjud brännande av koraner, så blir landet lugnt och tryggt igen.

Men var har jag överhuvudtaget skrivit det?

De borde bekämpats ordentligt, sen kan såna som Paludan stå och gasta om sitt budskap med noll publik.

/.../Är religion jätteviktigt för en och man vill leva i ett religiöst samhälle får man flytta. Vill jag leva religiöst så får ju jag också söka mig nån annanstans.

Jätteintressant och framför allt otroligt rasistiskt att du å ena sidan ska bekämpa de som gör uppror, men å andra sidan låta en högerextremist fortsätta orera ohämmat, samtidigt som du förkastar religionsfriheten och anser att alla troende ska byta land.

Det framstår alltså som att det är helt okej att vara nazist och skandera detta på öppen gata, men är du troende muslim hör du inte hemma i Sverige. Då vet vi var du står.

Visserligen är artikeln här bakom betalvägg, men jag tror att ett citat kan vara acceptabelt att dela:

In i det sista pratar de politik, där på sängkanten. Saynab Muse säger att hennes tonårssöner och andra Skäggetorpsungdomar känner sig stämplade, som att resten av samhället inte vill ha dem. När de söker sommarjobb är dörren alltid stängd.

– Och de kriminellas dörr är alltid öppen.

Jag har rensat ett antal inlägg, vore trevligt om nivån på diskussionen höjdes en aning ovanför att kasta skit på varandra.

När vi talar om strukturella problem är det betydligt större än så. Det handlar också om att många har flytt från diktaturer och andra regimer där den egna staten använde både polis och militär mot den egna befolkningen på regelbunden basis vilket givetvis göder en otrygghet och misstro gentemot dessa även här i Sverige. Det är inte märkligt på något sätt och att i princip anse att det bara skulle vara att "kamma till sig och skärpa sig" när en högerextrem brottsling bränner koraner under polisbeskydd är i min mening bara ett tecken på sin egen naivitet och att man sitter på flera privilegium samtidigt som man inte har förmågan att tänka längre utanför sin egna trygga bubbla.

Vad det skulle ha att göra med att en del invandrade "lyckas" förstår jag inte, då jag aldrig någonsin påstått att man skulle misslyckas för att man tillhör en utsatt minoritet? Jättemärklig koppling.
Nu har jag väldigt dålig koll på just den här koranbrännaren men vad är han dömd för?

Självklart finns det strukturella problem men jo, i många fall så ÄR det så enkelt som att de som kammat till sig och sköter sig är de som lyckas. Det som är det intressanta förutom hur de strukturella problemen ska lösas är ju snarare varför vissa från utsatta områden lyckas och andra inte trots liknande förutsättningar. Är det ren tur, mer samhällsanpassade föräldrar, mer intresserade av att få en karriär, mer pengar osv? Själv har jag inte sagt ett ord om invandrare utan det är du som gör det.

Nu har jag väldigt dålig koll på just den här koranbrännaren men vad är han dömd för?

Självklart finns det strukturella problem men jo, i många fall så ÄR det så enkelt som att de som kammat till sig och sköter sig är de som lyckas. Det som är det intressanta förutom hur de strukturella problemen ska lösas är ju snarare varför vissa från utsatta områden lyckas och andra inte trots liknande förutsättningar. Är det ren tur, mer samhällsanpassade föräldrar, mer intresserade av att få en karriär, mer pengar osv? Själv har jag inte sagt ett ord om invandrare utan det är du som gör det.
Hets mot folkgrupp.
Skräll. 🙄

Finns ju de som är uppväxta i fina områden och inte heller ”lyckas”.

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2