Upploppen som varit

Frågan är ju om yttrandefrihet överhuvudtaget ska gälla extremism. Är det demokratins vägar att även stötta sådant som inte är demokrati? Det är helt klart en av demokratins största svagheter och jag är verkligen inte övertygad om att det ska behöva vara så.

Förstår inte varför dessa grupper har sånt polishat.

Paludan säger ju att islam inte hör hemma i ett modernt samhälle (eller svenskt eller vilket ord han nu använder) men jag tycker detta bevisar att det inte egentligen är islam som är problemet. För de som beter sig som klappmongon är knappast särskilt praktiserande/troende muslimer. De vill bara bråka. Så där har ju Paludan fel, det är inte islam utan integrationen som är fel.

Sen borde polisen få använda vattenkanoner och kravallpatroner.

Korrekt - jag tror att ungefär 0% av de som håller på är särskilt troende. Det är bara en jävligt bra ursäkt för att bete sig som idioter.

Yttrandefriheten som vi har i Sverige är otroligt viktig och värdefull. Men den innebär inte att det är acceptabelt att säga eller göra vad som helst för att uttrycka sin åsikt. Yttrandefriheten är delvis begränsad - eller åtminstone villkorad - av annan lagstiftning.

Korrekt - jag tror att ungefär 0% av de som håller på är särskilt troende. Det är bara en jävligt bra ursäkt för att bete sig som idioter.
Ja för ingen vågar ju göra något åt det. Inte ens polisen får stöd för att kunna göra något. Så det är ju fritt fram för de. Och som sagt i Landskrona var han inte ens men ändå upploppade man. Så man behöver inte ens en ursäkt att starta upplopp, det är fritt fram.

Jag tycker faktiskt att det är fel att det inte är ett lagbrott att bränna koranen. Eller bibeln eller annan starkt religiöst förknippad symbol.
Jag tycker också att vi ska ha yttrandefrihet. Men den bör begränsas när det handlar om att uttrycka förakt och förtryck mot annans religion, etnicitet, hudfärg, sexuell läggning, könsuttryck och ålder (hoppas jag kommer ihåg diskrimineringsgrunderna korrekt här). Det den dansk-svenska högerextremisten borde vara ett lagbrott och möjligt att säga nej till.

Upploppen i sig är helt vidriga och de använder mer våld (och mot fel mål!!) än vad provokationer kräver tycker jag. Men jag tillhör den vita priviligerade majoriteten i samhället, så det är lätt för mig att tycka det i min trygga bubbla.

Jag tycker faktiskt att det är fel att det inte är ett lagbrott att bränna koranen. Eller bibeln eller annan starkt religiöst förknippad symbol.
Jag tycker också att vi ska ha yttrandefrihet. Men den bör begränsas när det handlar om att uttrycka förakt och förtryck mot annans religion, etnicitet, hudfärg, sexuell läggning, könsuttryck och ålder (hoppas jag kommer ihåg diskrimineringsgrunderna korrekt här). Det den dansk-svenska högerextremisten borde vara ett lagbrott och möjligt att säga nej till.

Upploppen i sig är helt vidriga och de använder mer våld (och mot fel mål!!) än vad provokationer kräver tycker jag. Men jag tillhör den vita priviligerade majoriteten i samhället, så det är lätt för mig att tycka det i min trygga bubbla.
Våld mot fel mål? Du menar att de borde elda upp talaren istället för bilar? Det var väl lite grovt.

Precis såhär!

Våld mot fel mål? Du menar att de borde elda upp talaren istället för bilar? Det var väl lite grovt.
Det var en snygg övertolkning av vad jag skrev 👍Jag kan tycka att det är våld mot fel mål utan att tycka att våldet ska riktas någon annanstans alls. Märk väl, kan tycka. Om någon i det här läget hade kastat en tegelsten i huvudet på talaren så hade jag nog tyckt det var rimligt nödvärn.

Det var en snygg övertolkning av vad jag skrev 👍Jag kan tycka att det är våld mot fel mål utan att tycka att våldet ska riktas någon annanstans alls. Märk väl, kan tycka. Om någon i det här läget hade kastat en tegelsten i huvudet på talaren så hade jag nog tyckt det var rimligt nödvärn.
Nödvärn att kasta en tegelsten i huvudet på någon som står och pratar? Mordförsök för att någon står och pratar om något du inte tycker om? Oj okej, sorry men sjuk åsikt du har.

Eller du kanske inte förstår att man kan dö av en tegelsten i huvudet?

Kan ju inte bli olagligt att elda upp något, både koranen och bibeln eldas ju upp i värmeverken 🤷‍♀️

Nödvärn att kasta en tegelsten i huvudet på någon som står och pratar? Mordförsök för att någon står och pratar om något du inte tycker om? Oj okej, sorry men sjuk åsikt du har.

Eller du kanske inte förstår att man kan dö av en tegelsten i huvudet?
Jodå jag vet att man kan dö av en tegelsten. Man kan också få en bula, eller ingen skada alls om den som kastar i twfår till en fullträff. Och du får gärna tycka att jag har en sjuk åsikt, det bjuder jag på.

Jag vet också att många fler kan dö om de högerextrema krafter som nu är ute på turné (inte bara denna person) får hållas.

Kan ju inte bli olagligt att elda upp något, både koranen och bibeln eldas ju upp i värmeverken 🤷‍♀️
Du ser ingen skillnad på att i provokativt syfte elda upp något som för andra har en stark symbolisk koppling mot att elda något som är slängt på åvc?
Självklart finns risken att någon slänger en eller flera koraner/biblar mot någon annans (ägarens) vilja och det är inte heller ok.

Eller är det inte precis det vi gjort? Ursäktat, hittat orsaker, tyckt synd om gärningspersonerna.

Är det inte egentligen därför vi är? Absolut att man måste sätta in insatser mycket tidigare, men att sätta eld på en buss med folk i är inte okej bara för att man är en "missbehandlad" minoritet.

Eller är det inte precis det vi gjort? Ursäktat, hittat orsaker, tyckt synd om gärningspersonerna.

Är det inte egentligen därför vi är? Absolut att man måste sätta in insatser mycket tidigare, men att sätta eld på en buss med folk i är inte okej bara för att man är en "missbehandlad" minoritet.

Va?

Snacka om att vrida blicken åt fel håll.

Ja för ingen vågar ju göra något åt det. Inte ens polisen får stöd för att kunna göra något. Så det är ju fritt fram för de. Och som sagt i Landskrona var han inte ens men ändå upploppade man. Så man behöver inte ens en ursäkt att starta upplopp, det är fritt fram.

Ingen verkar våga göra något åt att en extremist står och kränker en folkgrupp samtidigt som denne är fullt medveten om vilka reaktioner som kan komma utav det. Det kanske snarare är där diskussionen hör hemma, än att återigen sparka på redan utsatta.

Fast varför kalla någon dansksvin? Det kvittar väl att han är dansk? Varför ska du använda det som ett skällsord?

Och om man har argumentet att det är okej att skriva sådant på ett random internetforum - då kan vi ju skriva så om andra nationaliteter också?
Han är ju dessutom bara till häften dansk, den ena föräldern är svensk om jag inte missminner mig, och han talar bruten svenska och är svensk medborgare. Men det är många här i landet som när ett hat mot danskar och därför är det enkelt att använda det som ett invektiv mot en person man inte tycker om.

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?