Upplägg /tid !

S

sunny93

Hej , nu en fråga till er som har två små hästar / ponnyer.
Jag är i detta läget att jag funderar på att skaffa mig en till häst , då man för större chans till träning och utveckling.:p men hur får man egentligen tag i tiden ?
i dags läget när jag har en ponny tar det ca. 4 timmar i stallet.
Hur lägger ni upp dagarna i stallet och träning för att hinna med två hästar (eller fler) och gymnasie? Det kan ju inte ta 8 timmar hos pollarna:angel:

Sv: Upplägg /tid !

Väntar tills man är färdigutbildad och kan ge ALLA hästar rättvisa med tiden och inte behöver hasta igenom eller prioritera bort pga. gymnasieprov/nationella/uppgifter eller uppsatser.

Ledsen att behöva göra dig besviken men du lär inte ha mer tid när du jobbar. Det är i skolåldern man har mest tid, när du jobbar har du längre arbetsdagar och mer skyldigheter efter jobbet (hus, mat ev barn osv). Men visst är det en fördel att inte ha plugg, städa kan du ju göra när du vill :)

Till Ts vill du verkligen ha en häst till så får du helt enkelt se til att bli mer effektiv! Du kan ju kolla hur lång tid det tar för dig att göra alla moment t ex hur lång tid tar mockningen? Vissa mockar en box på en halvtimme andra tar 10 minuter på sig. Jag mockar, vattnar och lägger fram hö i vårt stall med 4 hästar på ca 45 min om jag inte slöar. Sen får du effektivisera ridningen, du får kanske dra ner på "pysseltiden" vissa dagar, rid effektivt 10 framridning, 20-30 min effektiv ridning och 10 min nedvarvning. Långa uteritter får man spara till helgen/lediga dagar. Förbered så mkt du kan på helgerna t ex blanda mat för flera dagar framåt osv. Det går om man vill men du måste vilja det mkt!

Precis vad jag har tänkt på ibland. Vill så gärna rida mer, och utvecklas mer, rida fler hästar, och handen p hjärtat - även om jag älskar min häst, så är han "perfekt" pigg, klart han busar lite ibland men jag känner för en "superpigg" häst också, som tycker det är roligt att springa.

Man får skaffa en medryttare ett par dagar i veckan, som kan ta en del av ansvaret. Och effektivisera.

Om man jobbar, kan man ofta själv bestämma mera (till exempel börja tidigare på mornarne - sluta tidigare osv), och man slipper läxor. I gymnasiet, om man går natur, krävs det ofta timmar varje dag.
om man satsar på mvg. Man kan ju skjuta på städningen;), man har bil osv.

Jag instämmer med att du har mer tid när du går i skolan än du kommer att ha när du jobbar. I alla fall om du kommer jobba heltid, som idag är ett måste för de flesta. Jag underlättar för mig så min tid i stallet inte ska bli för lång. Exempel: På höst/vinter/vår bär hästen regntäcke. Sparar mycket tid att slippa borsta en lerig häst. Mina hästar är mycket ute (14-16 tim/dag ), så det blir lättmockat= 10-15min för 3 boxar. Hästarna har fri tillgång på ensilage ute, så på morgonen tar utsläpp max 10min. Jag har kallt i stallet på vintern så jag behöver inte ta av/ byta täcke på hästen när de går in/ut. Det krävs viss planering för ridningen. Jag räknar med att hästen ska gå åtminstone 4dgr/vecka för att hålla uppe kondition. Som redan andra har nämnt så får man minska på pysslet och göra det nödvändigaste på veckorna. På helgen har man oftast lite mer tid.
Inget är omöjligt om man vill tillräckligt mycket!
Lycka till!

Om man jobbar, kan man ofta själv bestämma mera (till exempel börja tidigare på mornarne - sluta tidigare osv), och man slipper läxor. I gymnasiet, om man går natur, krävs det ofta timmar varje dag.
om man satsar på mvg. Man kan ju skjuta på städningen;), man har bil osv.

Det är långt ifrån alla som har flextid på jobbet. Speciellt inte på sådana jobb du får direkt efter gymnasiet (om du nu får jobb)

Dessutom så tillkommer den ekonomiska delen. Inte säkert att du har råd med häst när du ska betala hyra, mat, osv själv. Plus alla tusenlappar som hästen kostar.

Dessutom, så länge du har tvivel om tiden räcker så ska du inte ha en till.
100% säker..

råder dig att vänta tills tiden känns bättre

Senast ändrad av en moderator:

Som fler har skrivit. Ta en funderare, vill du verkligen lägga ner mer tid, eller mer troligt bli dubbelt så effektiv på din "hästtid". När du har ridit en så har du en till kvar. Risken är att det blir mer ett måste än kul. Många som jag känner som skaffar två måste ha medryttare för att hinna/orka. Är det då värt det? Ofta blir det ju så att det verkar grönare på andra sidan, man blir helt enkelt så sugen på att köpa. Om inte den häst man har räcker till kan det ju vara bättre att byta häst än att ha flera tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar