Uppklassningspoäng?

kopparberg

Trådstartare
Satt och läste dressyr TR och upptäckte att dressyrsidan inte vaknat upp och tagit bort det hoppsidan gjort för många år sedan, dvs uppklassningspoängen. Att detta gammelmodiga elände överlevt i dressyren är ju en gåta, men ju inget att göra åt.

Men det stod att man inte fick några uppklassningspoäng på lokal tävling? Kan man då tex rida LC på lokal trots att man är uppklassad ur det på regional tävling?
Eller hur funkar det?

Sv: Uppklassningspoäng?

det är tur att det finns kvar i dressyren, finns allt för många som harvar i för låga klasser för länge..

menar du på ponny eller storhäst?

Nej, har du tagit över 20 p på regional tävling får du inte starta LC lokalt. Har du tagit över 50 p får du inte starta LB lokalt osv.

Om du däremot enbart rider lokalt kan du inte bli uppklassad.

Måste nog säga att jag tycker det är bra inom dressyren att det finns kvar, det finns en del som vägrar gå vidare om de inte blir tvungna, för i en högre klass är det inte lika säkert att de kommer hem med den blågula så då verkar det inte vara intressant att rida den, första platsen är allt som gäller.
Även om jag inte är i närheten av den blågula oavsett vilken klass jag rider så är det lite tråkigt att rida i en lokal LC resp LB mot ekipage som haft placeringar i MsvB och även startat MsvA, eller som ligger på redan tagit nämare 200 poäng i LB och LA men inte varit uppklassade ännu (men är till nästa år :devil: ).

men svar på din fråga, nej du får inte rida LC på lokal om du är uppklassad.

Men om ngn inte vill högre upp i klasserna då?
Kanske pga ekonomiska skäl, lång resväg till tillåtna klasser, kapaciteten på hästen och/eller ryttaren räcker inte till placering i högre klasser osv.

Och det kan väl inte vara många som rider allt för låga klasser bara för att plocka rosetter? På den nivån jag rider har jag inte sett ngn enda sådan.

Jag är så hård att jag tycker poängen i dressyr (vilket ju fanns förr i hoppning också) är ren och skär avundsjuka. Allt för många tål inte att det finns rosettplockare, det är juuu fuuuuskigt att deeeen får sååå många rosetter och jag iiiingen! ;)

Minns när det fanns i hoppning. Vet flera ryttare som slutade tävla när de blev uppklassade, de fick höjdskräck att rida högre än 1,10...

Jag har plockat placering (bla vinst) på varenda start jag gjort i dressyr i höst. Som tur är på lokal, jag känner absolut inte att jag har förmåga att komma upp i LA än! Och startar jag högre klasser än jag klarar = jag får dålig kritik = sänker självförtroendet = inte lika kul längre.
Och inte känner jag att LC dressyr är ngn jätterolig klass att tävla för mig, men jag vill samtidigt inte starta LA. Och jag vill rida två klasser per tävlingsdag...

Stor häst.
Vad är "för länge" i en klass/nivå?

Jag är egentligen hoppryttare, som pga att jag inte anser hoppningen fungerar för mig och min häst nu börjat tävla dressyr i stället (jag får som bäst låga placeringar). När jag gav upp hoppningen hade jag ju två alternativ, sälja hästen och köpa en ny att hoppa med eller börja tävla dressyr.
Jag har ägt hästen sedan han var 1, nu är han 13. Jag valde behålla och försöka mig på dressyr i stället.

Enligt dressyrnissar (jag är total novis på området så att säga...) så var hästen (nu är han ju väl gammal för en sådan satsning) ett svårklassämne i dressyr. Bla så ville en dressyrdomare köpa honom för några år sedan när min kompis tävlade dressyr på honom. Mkt bra gång och otrolig utstrålning enlig "de som kan".
Hans enda nackdel är ju chauffören (jag) ;)
Och jag har ju bara ringa erfarenhet av dressyr, startade lite på min gamla häst, LC och LB med alltid godkänd poäng, men "bara" enstaka placeringar.

Vad jag vill säga är att bara för att hästen har kapacitet för högre klasser, så har inte JAG det! :crazy:
För mig räcker gott att i nuläget rida LB med sikte på LA. Och kanske om ngt år satsa på MSV. Om JAG har kapacitet för det!
Men om jag går över lokal till regional och fortsätter få placeringar, då kan jag ju bli uppklassad ur LB! Vill jag det? Rida MSV med målet att få godkänt känns inte alls lika kul som att få hög placering i LB med superlativen haglande i kritiken!
Jag vill känna mig duktig! Inte medelmåtta, det gjorde jag i hoppningen med min pålle, därför ledsnade jag... ;)

I hoppning togs uppklassningspoäng bort för det ansågs till slut utestänga allt för många ekipage från tävlande alls.

Men i nuläget så stannar jag på lokal nivå ett år till. LA finns ju där när jag vill prova det.
Dessutom blir det ju billigare licens! ;)

jag gjorde försök i att tävla regionalt tom msv på min häst...åkte iväg några ggr men sedan tröttnade jag. delvis ställdes nästan alla sådana tävlingar in pga för få anmäla..så an kanske hade 2-3 starter/år att välja mellan. skittrist! och sen tyckte iaf jag det va trist å oka 20-25 mil enkel resa för att rida 1-2 klasser.

nu rider jag lättare klasser.
har inte det intresset att åka massa mil.
SÅ kul är det inte.

ang uppklassningystemet så har det nog redant getts svar i tråden.

Men om ngn inte vill högre upp i klasserna då?
Kanske pga ekonomiska skäl, lång resväg till tillåtna klasser, kapaciteten på hästen och/eller ryttaren räcker inte till placering i högre klasser osv.

Och det kan väl inte vara många som rider allt för låga klasser bara för att plocka rosetter? På den nivån jag rider har jag inte sett ngn enda sådan.

Jag är så hård att jag tycker poängen i dressyr (vilket ju fanns förr i hoppning också) är ren och skär avundsjuka. Allt för många tål inte att det finns rosettplockare, det är juuu fuuuuskigt att deeeen får sååå många rosetter och jag iiiingen! ;)

Minns när det fanns i hoppning. Vet flera ryttare som slutade tävla när de blev uppklassade, de fick höjdskräck att rida högre än 1,10...

Jag har plockat placering (bla vinst) på varenda start jag gjort i dressyr i höst. Som tur är på lokal, jag känner absolut inte att jag har förmåga att komma upp i LA än! Och startar jag högre klasser än jag klarar = jag får dålig kritik = sänker självförtroendet = inte lika kul längre.
Och inte känner jag att LC dressyr är ngn jätterolig klass att tävla för mig, men jag vill samtidigt inte starta LA. Och jag vill rida två klasser per tävlingsdag...

Tja då får man väl hålla på och plocka rosetter på lokaltävling då eftersom man inte blir uppklassad där. ;)

Personligen så tycker jag inte det är så hemskt med "dålig kritik" eller rättare sagt jag har aldrig fått någon så tillvida att det inte har varit befogat, har jag fått dåliga poäng så har jag vetat med mig redan innan jag fått protkollet var "nedslagen" kommer, har jag ridit som en potta skit och det står då köper jag det och ser som en motivation att det ska baske mig gå bättre nästa gång, det sänker inte mitt självförtroende, även om det självklart är roligare med en placering en vara i bottenskiktet.

Själv var jag och red en klubbtävling på grannklubben för lite programträning för mig och hästen, och trots att vi är tämligen medelmåttor de klasserna så var jag där en stjärna det kändes inte heller så bra tyckte jag, inte ens LA (enda LA som jag startat hittills) som blev hyffsat högt bedömd pga av de andras usla ridning (på en "riktig tävling" hade jag säkerligen fått 10% lägre bedömning).

Håller med om att LC är tråkigt och trots att jag inte ens har några vinster där så kommer jag hellre starta LA nästa år (har ju provat på klubbtävlingen nu ;) ) det är tusan så mycket roligare än bara "styra runt övningar" att poängen inte kommer vara lysande får jag ta ;), risker att bli uppklassad ä inget jag behöver bekymra mig om på länge, men om jag forsätter harva på i LB några år så kanske jag blir det men sååååå roliga är inte de programmen heller ;) och jag hoppas verkligen att jag kommit vidare innan dess.

Vet faktiskt inte om det är avundsjuka från min sida som tycker det är tråkigt med rosettplockare (får fundera och analysera det lite mer :angel: ), utan snarare att det är tråkigt att veta redan innan vem som vinner, när man är ute på flera tävligar inom ett visst område så är det oftast samma ryttare, då blir det lite mer spännande när de flesta "ligger på samma nivå", till skillnad mot i hoppning så kan även rosettplockare få en liten miss och ett nedslag(stolpe ut) och vara borträknad, medans någon annan har (stolpe in) den dagen och det går vägen, medans i dressyren så behöver en liten miss inte alltid betyda så mycket om du redan från början är "överlägsen", i hoppningen spelar det ju ingen roll om hästen hoppar en halvmeter över alla andra hinder om den råkar ha ner ett.

vid 20 poäng klassas du upp ur LC, när du tagit 50 poäng blir du uppklassad ur de lokalatävlingarna. men det är dock andra regler för B-ponnier.

tycker dessa regler är skit bra:smirk: då blir man av med "rosettplockarna"

Fy 17 vad trist med så lång resväg! Och vad dyrt! :(

Personligen har jag ingen koll på hur mkt regionalt det finns i mina trakter, jag har ju bara tävlat hoppning.
Men det är ju skittrist att det uppenbarligen ordnas "fel" tävlingar i så stor utsträckning! Jag menar, det är ju fel sorts tävling när vissa grenar i vissa nivåer måste ställa in, medan andra har över 100 starter i varje klass!

"Får" du rida klubbtävlingar? Minns när jag tävlade för klubben på min förra bostadsort. Det blev ett herrans liv när jag ville vara med på KM, det gnälldes och sades direkt till mig att det var fusk att jag var med. :smirk:
Ett pucko ansåg det var skitfuskigt att jag red en LC dressyr på ett KM, för jag var så överlägsen ansåg hon.
Det var alltså min nuvarande hästs första start ngnsin, jag visste ju inte ens hur han skulle reagera när han blev själv i ridhuset, när det var tävlingsstämning osv.

Skulle tro det är efter att ha hört "miljoner" sådana kommentarer som jag slår tvärnit i hjärnan och anser det avundsjuka när ngn råkar vara bra förberedd och/eller utbildad för den klass de ska rida, och därför har stor chans till placering.

Jag har så stora krav på mig själv att när jag rider klubbtävlingar så klarar jag inte av om jag inte får ett perfekt resultat.
Kanske därför jag nu känner jag inte vill upp i klasserna?

Men vad tycker du då om det är så att "rosettplockarna" inte har kapacitet för högre klasser, och då inte får fler rosetter? Är inte det också orättvist?
Vet inte om det är så i dressyr, men det var så i hoppning för "100 år sedan", därför så togs uppklassningspoängen bort där.

Vore intressant om ngn "rosettplockare" kunde svara i tråden! :)

Jajjamensan, jag är en medelmåtta även på det flesta klubbtävlingar (dock inte den jag nämnde :angel: ), så jag klara mig från dessa kommentarer, men visst finns det, jag vet många som fått höra liknade och därför undviker klubbtävlingar tex KM, lite tråkigt.

just vid KM man man göra så att alla som startar ska rida i den högsta klassen de startat under året så går man på % vem som vinner, så hade vi det och det var en som red LC som vann, trots att det var sartande upp till MsvB. I det fallet kan folk nte klaga på vem som är med och att det "gått ner i klasserna för att vinna", nu ade iofs inte du gjort det och dåhar man all rät anser ajg att starta lägsta klassen (om man nu inte sitter ochtränar glaoppombyten i varannat och piruetter hemma då kanske man kan välja liiite högre klass ;)).

jag har som sagt inte samma krav på mig som du har, jag vill också att det ska vara perfekt (vill väl alla), men köper missar där jag vet att jag inte riktigt är framme men jobbar på det, blir dock sur för fel som jag inte borde ha, det byten i galoppen, galoppinslag i en travlägning mm.

Men du kan ju inte sitta och gno i LC tills du får 98% ;).

Men vad tycker du då om det är så att "rosettplockarna" inte har kapacitet för högre klasser, och då inte får fler rosetter? Är inte det också orättvist?
Vet inte om det är så i dressyr, men det var så i hoppning för "100 år sedan", därför så togs uppklassningspoängen bort där.

Vore intressant om ngn "rosettplockare" kunde svara i tråden! :)

då får väl rosettplockarna låta oss övrigt pack ta lite rosetter varannat år så lyckas de inte i de högre klaserna så är de ju nerklassade till året efter och kan rida "våra klasser" och klassa upp sig igen ;).

Stor häst.
Vad är "för länge" i en klass/nivå?

Jag är egentligen hoppryttare, som pga att jag inte anser hoppningen fungerar för mig och min häst nu börjat tävla dressyr i stället (jag får som bäst låga placeringar). När jag gav upp hoppningen hade jag ju två alternativ, sälja hästen och köpa en ny att hoppa med eller börja tävla dressyr.
Jag har ägt hästen sedan han var 1, nu är han 13. Jag valde behålla och försöka mig på dressyr i stället.

Enligt dressyrnissar (jag är total novis på området så att säga...) så var hästen (nu är han ju väl gammal för en sådan satsning) ett svårklassämne i dressyr. Bla så ville en dressyrdomare köpa honom för några år sedan när min kompis tävlade dressyr på honom. Mkt bra gång och otrolig utstrålning enlig "de som kan".
Hans enda nackdel är ju chauffören (jag) ;)
Och jag har ju bara ringa erfarenhet av dressyr, startade lite på min gamla häst, LC och LB med alltid godkänd poäng, men "bara" enstaka placeringar.

Vad jag vill säga är att bara för att hästen har kapacitet för högre klasser, så har inte JAG det! :crazy:
För mig räcker gott att i nuläget rida LB med sikte på LA. Och kanske om ngt år satsa på MSV. Om JAG har kapacitet för det!
Men om jag går över lokal till regional och fortsätter få placeringar, då kan jag ju bli uppklassad ur LB! Vill jag det? Rida MSV med målet att få godkänt känns inte alls lika kul som att få hög placering i LB med superlativen haglande i kritiken!
Jag vill känna mig duktig! Inte medelmåtta, det gjorde jag i hoppningen med min pålle, därför ledsnade jag... ;)

Jag lovar dig att när du väl rider Msv så vill du inte rida LB med samma häst, det finns liksom ingen anledning och du kommer inte känna dig ett dugg duktigare av att vinna LB då ;)

Även om jag inte är i närheten av den blågula oavsett vilken klass jag rider så är det lite tråkigt att rida i en lokal LC resp LB mot ekipage som haft placeringar i MsvB och även startat MsvA, eller som ligger på redan tagit nämare 200 poäng i LB och LA men inte varit uppklassade ännu (men är till nästa år :devil: ).

Men ärligt , finns dessa männniskor :eek:

va?!?! finns det inga uppklassningspoäng i hoppningen på ponny? jag som har trott de hela tiden:smirk: .

Det där med uppklassning brukar ju sköta sig självt...om man nu har fått så mycket poäng så att man har blivit uppklassad så borde man absolut kunna ha kapaciteten för att gå upp en klass. Och är det så att man provar och det inte går bra så får man ju inga poäng och blir då heller inte uppklassad!;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 494
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Rumsväxter 2