På kort tid har tre hästar oberoende av varandra reagerat på samma obehagliga sätt när vi ska rida ut i skogen. För att komma ut i skogen rider vi på en väg över ett stort öppet fält. Hästarna har gått denna väg hur många gånger som helst och känner den mycket väl. För en vecka sedan när min kompis red ut själv vägrade min kompis häst att gå när de kommit halvvägs, han började resa sig och fick halvt som halvt panik. Ju mer min kompis försökte få honom framåt desto värre blev det. Hon fick volta några varv och rida hem igen! Hästen har aldrig gjort så förut. Vi red sedan samma väg tillsammans 4-5 gånger utan problem. Idag red jag själv och så gjorde min häst samma sak. Hon har heller aldrig burit sig åt så. Jag tvingade fram henne ca 500 m men tillslut var hon så uppjagad att jag satt av och ledde henne en bit framåt, vände hemåt och satt upp igen. Hem gick hon helt lugnt. När jag kom tillbaka berättar en annan kompis att även hennes häst blivit alldeles ifrån sig på samma ställe idag och varit helt uppjagad. Mkt olikt även för denna häst! Hästen hon red med hade dock inte reagerat. Uppenbarligen finns där något som skrämmer hästarna rejält. Kan de känna ngn lukt som inte vi känner och att de känner detta när vinden ligger på ett visst sätt. Men vad kan de känna???? Jag bor i södra Skåne så det är knappast björn, varg, lo eller älg! Hjortar och vildsvin ser vi ofta utan att hästarna blir rädda ... Ngn idé? Om det inte är en lukt vad är det då????