Uppjagade häster - men av vad?

Ingridl

Trådstartare
På kort tid har tre hästar oberoende av varandra reagerat på samma obehagliga sätt när vi ska rida ut i skogen. För att komma ut i skogen rider vi på en väg över ett stort öppet fält. Hästarna har gått denna väg hur många gånger som helst och känner den mycket väl. För en vecka sedan när min kompis red ut själv vägrade min kompis häst att gå när de kommit halvvägs, han började resa sig och fick halvt som halvt panik. Ju mer min kompis försökte få honom framåt desto värre blev det. Hon fick volta några varv och rida hem igen! Hästen har aldrig gjort så förut. Vi red sedan samma väg tillsammans 4-5 gånger utan problem. Idag red jag själv och så gjorde min häst samma sak. Hon har heller aldrig burit sig åt så. Jag tvingade fram henne ca 500 m men tillslut var hon så uppjagad att jag satt av och ledde henne en bit framåt, vände hemåt och satt upp igen. Hem gick hon helt lugnt. När jag kom tillbaka berättar en annan kompis att även hennes häst blivit alldeles ifrån sig på samma ställe idag och varit helt uppjagad. Mkt olikt även för denna häst! Hästen hon red med hade dock inte reagerat. Uppenbarligen finns där något som skrämmer hästarna rejält. Kan de känna ngn lukt som inte vi känner och att de känner detta när vinden ligger på ett visst sätt. Men vad kan de känna???? Jag bor i södra Skåne så det är knappast björn, varg, lo eller älg! Hjortar och vildsvin ser vi ofta utan att hästarna blir rädda ... Ngn idé? Om det inte är en lukt vad är det då???? :confused:

Sv: Uppjagade häster - men av vad?

Jag skulle nog själv gå rundan och titta runt i området där dem reagerar och själv försöka hitta problemet. Kanske ligger ett kadaver som avger frän lukt som skrämmer dem? Hästars luktsinne är ju mycket känsligare än vårat eget..

Är hästar dokumenterat rädda för likdoft? Tanken på kadaver har slagit även mig. Fälten är dock enorma och har meterhögt gräs så att leta blir som att söka en nål i en höstack! Ngn som varit med om ngt liknande och hittat orsaken? ( Björnide säger min norrländska vän .... vore en sensation här nere dock!)

Jag har träffat på björn- inget hästen reagerat på...
Däremot så reagerade hästen så (som du beskriver) i vintras/våras. det visade sig då vara en hund några meter från skogsvägen. Halvt uppäten och den luktade INTE gott när snön tinade och det började bli varmt:crazy:

Den hade blivit begravd på hösten. Sedan uppgräven av varg och tuggad på...

Det luktade hemskt tillochmed efter att den tagits bort!

Spontant tänker jag på någon sorts viltspår, älg har jag själv "dålig" erfarenhet av :p

Kadaver är faktiskt det enda som min första häst reagerat på sådär, riktigt skyggat, och det innan han sett det. Samma gjorde andra hästen som var med. Denna gången var det en grävling, vet ej hur länge den legat där. Samma hästar har dock inte reagerat precis när vi gått över granngården där de slaktat får, men kanske ligger skillnaden i lukten av ruttnande kött?

Kan det annars tänkas ligga ett rävgryt eller så i närheten? Tänker att ljud av rävungar kanske kan skrämma? Vuxna rävar har inte mina brytt sig om, men ett helt gäng nere i marken kanske blir otäckt?

Är hästar dokumenterat rädda för likdoft? Tanken på kadaver har slagit även mig. Fälten är dock enorma och har meterhögt gräs så att leta blir som att söka en nål i en höstack! Ngn som varit med om ngt liknande och hittat orsaken? ( Björnide säger min norrländska vän .... vore en sensation här nere dock!)

Dokumenterat vet jag inte men jag vet att min gamla ponny reagerade på liklukt.

Han hade framför allt svårt att rida förbi grisslakteriet, men inte förbi själva grisstallen. Och slakteriet var bara jobbigt vissa dagar, vilket visade sig vara slaktdagarna.

Familjen som ägde grisgård+ slakteri hade även för vana att vintertid dra en bit dökött efter vägen för att lägga rävspår (sa dottern iallafall). Mötte dottern en kväll när hon gjorde detta och min häst blev förbytt och stod och frustade och stirrade ner på köttet hon drog efter sig på sparken.

Så han kände iallafall lukten och reagerade negativt på den.

Låter som om det skulle finnas nå otrevligt djur där som hästen/hästarna känner av, är ni säkra på att det inte finns nå björn eller älg eller liknande i området? Eller som andra skrivit, något lik?? Hästar är ju flyktdjur...
Jag skulle undersöka saken, tex be en jägare gå i området med sin hund och se om dom kan hitta något eller prata med traktens jägare och höra om dom vet att det finns nå obehagliga djur.. Konstigt annars att flera hästar reagerar, måste ju finnas nått obehagligt där.

Även om ni springer på vildsvin då och då och det går bra kan jag tänka mig att om ni springer på en boplats/matplats där de verkligen håller till, kan lukten koncentreras ordentligt. Min reagerar väldigt mycket på det även om vi aldrig har mött vildsvin nån gång.

Bara på tal om likdoft; jag hade en ponny förr, och en dag bara totalvägrade hon gå längs ett fält där det aldrig varit några problem tidigare! Hon blev oerhört orolig och tog långa hoppiga steg förbi området. Det visade sig att just där hade en av hennes hagkompisar blivit avlivad en vecka tidigare. Helt otroligt dumt ställe, men i alla fall. Lilla skruttan kände det utan att det syntes något... :S

Teorin om något dött djur ligger nog inte helt långt borta. Vår reagerade på samma sätt nere på vår äng där hon gått i flera år. Plötsligt blev hon helt som förbytt, blåste drake och höll på till slut var hon helt panikslagen och stack hem. Ryttaren såg ingenting och fattade inte vad som tog åt hästen. Dagen efter gick jag och kollade i buskarna och fann ett dött rådjur.
Vår teori är i alla fall att hon känt doften av detta annars vet vi inte.

Jag tänkte direkt på lik/bloddoft. Min madam är jättekänslig för sånt. Hon känner t.o.m. på långt håll när nån ko kalvat i hagen som vi brukar rida förbi.

Min grannes häst blev helt tokig i skogen för ett tag sen. Ville absolut inte gå fram fast det är en stig de ofta tar.
Då hon till slut kom närmare låg det en död älg över stigen.

Det är min erfarenhet också...dock hade jag en travare för många år sen som blev lika tokig som beskrivits ute på ett hygge ovanför gården där han bodde. Skulle bara gå över hygget och hem men det blev tvärstopp. Valde att lyssna på honom och red runt istället. På gården fick jag sen höra att en björn precis passerat där uppe på samma hygge...den hästen hade således björnfrossa ;) . Annars har det bara varit kadaver som gett sådant beteende.

Vildsvin hade vi mycket i Småland och hästarna brydde sig inte ett dugg om dom men så var dom ju vana då grisflocken höll sig intill hagarna dagligen:mad:...med alla skador som följd på mark, stenmurar o.s.v.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar