Uppgiven och sned!!

C

CarolineNSV

Jag får ofta ont i ryggen eftersom jag gärna blir sned i ryggen både i ridningen och i andra arbetande rörelser så som mockning, och då blir det att jag lyfter med nacken och får värk där också.

Jag har alltid haft problem med att det känns avigt att gå i höger varv. (Är högerhänt(!))
Jag tänker mycket på när jag rider att inte belasta mer på ena sidan, men ibland är det svårt när det värker som mest. Har dessutom problem med vaderna då dom värker och smärtar, speciellt i höger. (en sjukdom jag måste leva med, då dom inte kommit på varken vad det kan bero på eller göra någonting åt, läkarna har bara teorier :mad:) så visst påverkar det också. är tvungen att ha ett hål längre på den sidan stiglädren. Vissa dagar då jag inte känner för att hoppa upp på hästryggen brukar jag tömköra eller klättra med honom. Men detta påverkar ju mina ben då dom krampar o smärtar. Det är som en ond cirkel.
Skulle behöva gå o kolla upp mig hur sned jag är egentligen. :rofl:
Ibland tappar man motivation. Hästen går jätte fint och är i fin dagsform och man själv är helt sönder i kroppen. :cry:
morfin? :devil:
Ville mest bara skriva av mig för o höra om ni har några tips.. o peppa mig!!!!
Jag är även orolig för att åka runt på träningar som jag vill!! Men tänk om jag drabbas av detta då.. eller så finns det bara mycket spöken inom mig ... Jag vill så mycket och är en riktig tävlingsmänniska så jag blir otroligt besviken på mig själv när jag "misslyckas". :angel: Längtar tillbaka på den tiden jag tävlade mycket.. Men sen fick jag så ont att jag la av. Nu har det blivit bättre men jag vet inte om jag vågar börja igen..

Någon som har liknande problem och vad tränar ni utan och med häst?

(ursäkta om inlägget blev lite rörigt..)

Sv: Uppgiven och sned!!

:smirk:hej
jag har också problem med sned rygg och värk.Skulle egentligen aldrig rida mer enligt läkaren men det bryr jag mej inte om.Det är olika från dag till dag.Ibland måste jag ha olika längd på stiglädrena och ibland lika,det beror på dagsformen.Är däremot mer försiktig med ridningen nu.Galopperar ogärna så fort och vill helst ha stor kontroll på farten (som pållen tycker blir tråkigt ibland.)Vill bara dela med mig att det finns fler med liknande problem.Man får ta en dag i taget.

om du känner dej sne kan du ju föröska tärna upp dej, så att du blir liksidig, så du mockar med båda sidorna och så... det har jag börjat tänkt på att jag ska träna upp min vänster arm och sida (är högerhänt) , bröt även vänster handlef för typ 3 år sedan och har väl kankse inte tränat upp den som jag borde :crazy: jag har iaf börjat borsta tänderna med vänster hand och äter ibland med vänster, är svårare än det låter ;)
Vet inte riktigt om det var det du ville ha svar på men .. :smirk:

Tycker du ska kolla upp ryggen! Jag är lite sned i min rygg, inte mkt men tillräckligt för att ha värk och att jag sitter snett.. Tyvärr får jag leva med min snea rygg då det inte går att rätta till MEN jag tränar regelbundet för att få styrka i mage, rygg, armar och ben, det borde alla göra förresten :)
Har kollat min hos läkare och har en sjukgymnast, jag började få ont i ryggen när jag var 14 år..är 28 nu :crazy:
Så mitt råd är som sagt, kolla upp din rygg först. Och börja träna, magen är viktig, det är den som bär upp kroppen, ryggövningar, armar o ben. Tänk på hållningen också men det kommer automatiskt när man blir stark.
Lycka till!! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar