Uppfostringsproblem

Sv: Uppfostringsproblem

Tackar för alla era fina tips. Vill bara säga att förutom detta problem så är det en mycket fin häst vi har. Vi har tömkört, och nu har vi satt för vagn och hittills har det gått väldigt bra så vi har inte bara problem med honom. Sen håller jag med om och det var därför jag vände mig till er läsare om detta att jag behöver råd och kanske hjälp. Men med tipsen från er kanske jag slipper ta hit och betala någon för detta. Men skulle det visa sig att jag inte klarar av detta så är jag absolut inte främmande för att ta till hjälp.

Tack Tack

Bra inställning :bow:
risken med att ta råd från Buke är ju att vi alla som skriver är experter ;) och alla tycker olika...så det kan bli väldigt motsägelsefullt och svårt att veta vilka råd som är vettigast.
Lycka till med din häst!

Ja men det som är bra är att man får lite tips och då får man väl försöka med det som man tror på och som man tror passar den häst man håller på med.

Hade faktiskt ett likadant problem när jag var liten, tror jag var 6 år eller nått ,fruktansvärt irriterande (och farligt!). Denna häst sprang över ALLA. Jag testade då att spruta vatten (vattenpistol) på honom då han ville smita förbi, detta var totalt oväntat så han stannade upp en sekund och såfort han gick ut sprang jag efter med vattenpistolen. Detta blev i längden lite jobbigt tyckte han och jag kunde leda in honom i boxen igen. Det tog några gånger tills han inte smet förbi boxdörren.

Nu skulle jag verkligen inte gjort på detta sätt om det varit idag, men på den tiden hade alla redan försökt "alla knep" som man sa. och problemet var just bristen på respekt, både från hästens sida och de som tog hand om honom. Man accepterade beteendet helt enkelt.

Idag finns det inte en changs att en häst skulle få för sig att smita ut ur boxen, det är lixom inte värt det med tanke på konsekvenserna som sedan följer.

Tar ett till exempel: min islandshäst som alla tycker är jättesöt och jättesöt=jättesnäll=lydig. Ehhh. va? Ja, om man inte passar sig så smiter han ur boxen om det finns något roligare utanför, jag vet ju om det så därför är jag förberedd så det händer aldrig och han vet att jag är ledaren så det uppstår nästan aldrig ändå. men om någon annan ska in i boxen, tex för att kolla vattnet eller något annat så blir det himla förvånade då hästen bara far över dem som en katapult.

Det största problemet är inte att han smiter ur boxen, utan att han tränger dig! :eek: Först när hästen respekterar dig kan du börja jobba med smitningarna.
En av mina var Mästersmitaren själv, men envishet och konsevent tillrättavisning har gjort att hon gått från smita så fort tillfälle ges till att kunna stå med dörren helt öppen och foderhinken på gången utanför snällt väntandes på att de andra ska få sin mat (ja, jag retas och testar lite extra :devil:) utan att sätta en hov utanför :love: Hon testar mig med jämna mellanrum (mares will be mares ;)) men det räcker med att jag säger "App-app!" så kliver hon in igen, även om hon inte ser mig (hör henne från foderrummet).

Jag började helt enkelt med att stå med dörren öppen och stå precis vid öppningen, och började hon gå ut så backade jag henne direkt med hand och/eller röst. Efter hand stod jag längre ifrån henne (utmärkt tillfälle att putsa grejerna!) och gick hon ut då tog jag ett "stampande" steg mot henne och använde rösten (app-app!), efter ett tag räcker rösten. Det har nog tagit nästan ett år men nu blir hon snällt i boxen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka