Uppfostringsproblem

B

bfbla

Hej har en unghäst som smiter ur boxen så fort han får chansen. Vet ej vad jag ska göra åt detta. Står man lite i vägen så pressar han sig bara förbi o struntar i om man försöker trycka tillbaka honom. Har provat med att stå där o backa bak honom hela tiden har även försökt med spöt. Men ingenting hjälper vad ska jag göra.

Sv: Uppfostringsproblem

Testa att ha boxen stängd? :confused:
Eller skaffa ett bättre lås om han nu lirkar upp det gång på gång.

Det jag menar är att han tränger sig förbi mig om jag varit inne hos honom eller är på väg in då tränger han sig förbi. Han respekterar inte att stanna en bit i från mig utan bara tränger sig på. Lås har jag men problemet är när man ska in eller ut.

Bind upp honom så att du kan ta loss utifrån tills han förstår att man går inte ut.

Se till att vara konsekvent och ha något sorts ord eller ljud som innebär att det är okej att gå ut.
Annars är det bara att använda energi till att se till att han håller sg där inne, ha en grimma med grimskaft och träna på att han ska kunna stå stilla även med dörren öppen

Jag har en unghäst som var likadan när han kom. Bokstavligt talat gick över mig i boxdörröppningen och även ut/in från stallet.
Jag vet ju hur jag fick göra de första gångerna men det vågar man väl inte skriva här på buke :angel:

Nu försöker han då och då igen men då kan jag stoppa honom med mycket mindre medel och han liksom kommer på sig själv "just ja, man fick inte trängas".

Men att lära hästen gå undan för tryck, att inte komma för nära dig. Du måste ha pondus och starka energier runt dig som talar om för hästen att du står i en bubbla och i den bubblan är hästen inte välkommen förrän du säger att det är okej.
Samma sak måste man respektera hästen att ha sin bubbla.

Att skapa ett partnerskap med sin häst. Det tar sin lilla tid med unghästar och jag har fått lära mig att man får upprepa konsekvent hela tiden. Jag tror inte min 1-åring testar mig, jag tror han glömmer bort vad som gäller och jag får påminna honom.

Innan jag går ut ur boxen så ser jag till att jag har ett space mellan mig och hästen, och hästen får inte komma närmare mig än den metern vi har mellan oss, så kan jag gå ut ur boxen utan att få en häst över mig.

Han går fortfarande efter mig men man får vara lite snabb att stänga boxdörren också. Jag kräver inte jättemycket av min 1-åring mer än att inte gå över mig.

:)

Något åt det hållet ja :o

Men det finns några saker som mina hästar INTE får göra under några omständigheter alls, inte ens om himlen skulle falla ner, och det är: gå över mig/folk, avsiktligt bitas eller sparkas!

Säger man till en gång riktigt riktigt ordentligt, så ordentligt att man inte pratar om det... Så behöver man oftast aldrig mer någonsin säga till så på skarpen igen...

Och nej, jag exploderar inte för minsta lilla. Den här hästen gjorde dessa trängningar och första gångerna han gjorde det försöker man på ett milt sätt mota bort. Men om hästen efter det tar sats längst inifrån boxen och plöjer över boxdörr och människa som en bulldozer... då ser jag rött :mad:

nu räcker det med ett skarpt "HRMMZZ" och en stamp med foten i marken för att markera att det är inte okej att komma hur som helst mot boxdörren :)

Säg som det är. Du korrigerarde genom kroppskontakt:devil::rofl:

Kqan försökra att om nöden kräver har jag själv inga problem att utöva kroppskontakt på det viset.:D
En och annan himmel som faller ner kan skingra molnen.:idea:

Du får göra som en ledar häst skulle ha gjort om din häst hadde försökt
tränga sig förbi.....En stor fet :devil: sen inser din häst att du är någon man bör respektera.Vissa går ej att "gulla" till att lyda...lär av att se hur hästar gör mot vandra....

Hade ett liknande problem med min unghäst. Hon trängde sig förbi om hon fick chansen samt plöjde rätt ut med mig hängde efter i grimskaftet när hon kände för det ....
Jag började med att öva henne att backa undan inne i boxen så att jag kunde gå in och ut i boxen utan att hon kundet tränga sig förbi. När detta fungerade satt jag på ett grimskaft med kedja och satte kedjan utmed grimman över nosen. Sedan öppnade jag dörren och vi övade på vänta och att inte gå ut ur boxen förrän jag sa ok .... Jag anser inte att det är ngn form av djurplågeri att förstärka grimman på det här viset vid behov - det är trots allt 400 kg häst som ska hanteras på ett säkert sätt! Tycker man inte att detta är ok så står det var och en fritt att låta bli och använda en metod som man anser vara bättre ....

När folk tycker att man "tar i mer än vad nöden kräver" med sin häst då brukar jag säga såhär.

Min häst väger ca 300 kg, jag väger ca 75 kilo och ledarhästen i flocken väger ca 500 kg. vad tror du gör ondast om jag klappar till hästen med handflatan mot rumpan/bogen eller vad det nu kan vara eller om ledarhästen sparkar henne på samma ställe.

Allt är ju relativt det är som att brottas med en 3 åring eller en jämgammal, man får anpassa sig efter situationen.

Ang pålle så hade jag nog varit mycket tydlig i mitt kroppsspåk att visa att inom denna sfrären är det hästförbud så länge jag säger att det är det.

Har du provat olika ledarskapsövningar och vet du var du har hästen, hur väl känner du den?

Att försvara sig är inget FEL absolut inte, Hästen har ingen somhellst rätt att trycka undan dig som en trasdocka. den ska respektera dig och ditt utrymme och därmed basta!

Ladda upp din kroppsenergi, tänk hur duktig och snygg du är, skapa lite kaxig attityd inom dig och bygg upp den energin. Bygg även en bubbla, jag brukar bygga en mur utav gult tegel inom mig och innanför den ska ingen komma in utan min tillåtelse. (Låter skittöntigt men det funkar för mig och har jag tur kanske det funkar för någon annan)

Oftast ser hästen på ditt kroppsspråk att oh ooww där får man passa sig, skiter hästen i det totalt, bara explodera vifta med armarna stampa med fötterna ryt, morra och gör dig JÄTTE FARLIG!
Då fattade iaf en annan häst ajg hade innan att då var det kokta fläsket stekt.
Sen lugnade sig det beteendet, men ibland "glömde" han och då räckte med hrrmm hrrmm.

(brukar hjälpa om ingen ser för då skrattar jag iaf ihjäl mig om jag vet att någon tittar på)

Jag tycker jag har försökt att han ska förstå att man ska ha en viss distans mellan häst o människa men det är tydligen där jag misslyckas. Vet inte riktigt hur jag ska få honom förstå det. Man vill ju inte att någon blir nersprungen. Man vill ju få honom att förstå att hit men inte längre det är ej ok.

Tack i alla fall för tipsen kanon:laugh:

Jag vet ju hur jag fick göra de första gångerna men det vågar man väl inte skriva här på buke :angel:

:rofl: hahaha

KL

Har ett föl som gärna kastade sig ut ur boxen så fort tillfälle gavs (det är ju så trååååååååååkigt i boxen :D ) men jag gjorde inget och nu har hon slutat med det! En gång hon gick ut upptäckte hon att det stod jättemånga STOOORA hästar i stallgången, vilket gav henne en smärre hjärtattack och fick henne att vända på den lilla rumpan o kuta in igen och efter det står hon snällt därinne trots vidöppen boxdörr tills grimman är på och jag leder ut henne :D Kanske va det den gången som skrämde henne eller också har nån varit här o tjuvtränat?

Jag vet inte vad jag håller på med just nu för jag tänker tipsa om ett sätt som många gör men som jag inte själv praktiserar på mina hästar då jag tycker det finns fler nackdelar än fördelar med det här sättet.

Men har man ingen annan utväg så gissar jag att det är en häst med plåtskalle man har och då tror jag inte den här metoden är så "farlig".

Ha ett grimskaft, gärna ett långt med lite tyngd i, ha detta i grimman på hästen och när du ska gå ut ur boxen och pållen följer efter så kan du göra vibrationer i grimskaftet tills hästen tycker det är obehagligt och stannar. Då slutar du direkt. Timing!

Länkar till denna för att visa principen men jag har inte lyssnat på vad gubben säger i filmen så det tar jag inget ansvar för ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Gq0Dr8eR7Sc

Att jag inte praktiserar detta själv är för att jag har en häst som varit väldigt huvudskygg. Och man får läsa av sin häst och använda metoder som fungerar bäst för just den individen.
Med denna metod på min häst skulle jag antagligen inte få röra honom i huvudet alls!

Hahaha vad gulligt det låter med ditt föl!

Jag tror som du att man inte ska göra så stor grej av allting. Som då när jag fick brottas med min åring, det är inget vi gör varje dag och det är inget jag gör bara för att han har en hov utanför boxen eller han snurrar runt i stallgången...

Jag har helt klart skyhöga krav på min 12-åriga ridhäst jämfört med den lille 1-åringen som "kommer undan" med rätt mycket.
Det mesta "jobbiga" som den lille gör, gör han för att han är nyfiken eller uttråkad. Inget av detta skall straffas på något sätt, jag lär mig mer och mer att ignorera varje dag ;)

Håller helt med! Än så länge är kraven inte särskilt höga på fölungen - så länge hon inte uppför sig så pass illa att det blir farligt. Skulle jag ha samma krav på henne som på 11-åringen eller 12-åringen skulle man ju inte få göra annat än korrigera henne hela tiden, och hon skulle nog bli ett väldigt osäkert litet föl. Bättre då att låta henne ta lite initiativ och vara lite påhittig, men inom rimliga gränser så klart :)

Om hästen pressar sig förbi dig så är det väldigt stor brist på respekt.
Hade hästen gjort så med mig så hade jag gjort mig riktigt "stor", -bli lite arg!! Det hjälper inte att trycka lite.. försök att inte nudda honom, men han ska flytta sig ändå. Ta till ett spö om det behövs., Hade min häst försökt pressa sig ut så hade jag haft spöt i handen och gett på honom en ordentlig smäll på bogen. -inget litet "pet", ..

Kutar den förbi trots att du står där och viftar så har den ju ingen respekt för dig. Det kan bli väldigt farligt i längden.

Ta inte detta fel nu...men om du inte vet hur du ska hantera just detta problemet så är ju frågan om du kommer att klara av en unghäst? Dom testar en ju precis hela tiden och kan verkligen fresta på ens tålamod ibland.

Jag tror du skulle vinna på att ta hjälp av någon erfaren som kan visa dig konkret hur du ska hantera situationen, det är mycket bättre än att försöka få råd såhär via nätet. Du kommer förmodligen ändå att behöva hjälp med hästen framöver så det kanske är lika bra att hitta någon redan nu?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka