Sv: Uppfostringsproblem
Jag har en unghäst som var likadan när han kom. Bokstavligt talat gick över mig i boxdörröppningen och även ut/in från stallet.
Jag vet ju hur jag fick göra de första gångerna men det vågar man väl inte skriva här på buke
Nu försöker han då och då igen men då kan jag stoppa honom med mycket mindre medel och han liksom kommer på sig själv "just ja, man fick inte trängas".
Men att lära hästen gå undan för tryck, att inte komma för nära dig. Du måste ha pondus och starka energier runt dig som talar om för hästen att du står i en bubbla och i den bubblan är hästen inte välkommen förrän du säger att det är okej.
Samma sak måste man respektera hästen att ha sin bubbla.
Att skapa ett partnerskap med sin häst. Det tar sin lilla tid med unghästar och jag har fått lära mig att man får upprepa konsekvent hela tiden. Jag tror inte min 1-åring testar mig, jag tror han glömmer bort vad som gäller och jag får påminna honom.
Innan jag går ut ur boxen så ser jag till att jag har ett space mellan mig och hästen, och hästen får inte komma närmare mig än den metern vi har mellan oss, så kan jag gå ut ur boxen utan att få en häst över mig.
Han går fortfarande efter mig men man får vara lite snabb att stänga boxdörren också. Jag kräver inte jättemycket av min 1-åring mer än att inte gå över mig.