Uppfostran av hund - vem gör vad?

Sv: Uppfostran av hund - vem gör vad?

För min del har jag problem åt motsatt håll..
Har en vek hund och en stenhård pojkvän. Hunden kryper längs med väggarna ibland och han tycker att han ska "vänja sej". Han tar inte instruktioner speciellt bra heller, tragiskt nog.

Jobbar på att uppfostra pojkvännen...

Jag och min sambo skaffade våra hundar ihop och tanken var att vi skulle hjälpas åt med att fostra och aktivera dem.. men så blev ju inte fallet. Min sambo tyckte det var kul den första tiden men det gick snart över till att det bara var jag som aktiverade hundarna..:smirk: det är väldigt trevligt att ha hund sörru när man ligger och gosar i soffan men inte när det gäller att motionera.
Men jag känner att det kvittar för min del eftersom hundarna blir desto mer "mina". Det är mej de lyssnar på och "svassar" efter. Jag är helt enkelt bäst i deras ögon. :D min sambo skiter de i om han säger ngt,han skulle kunna skrika sig blå i ansiktet men de bara viftar på svansen och fortsätter med det som de håller på med. Det brukar ibland sluta med att han får ropa på mig så jag får ta dem. Oftast räcker det att jag visar mig i rummet så slutar de med de ofog de sysslar med:) Som tur är så har de lugnat ner sig kraftigt och hittar inte på bus så ofta.
Sambon får istället betala för maten och vetrinärbesöken. :banana:

Speciellt inte om en av er gärna agerar värmedyna istället för ledare. Då röstar jag på pudeln.
Har man en terrier så anser jag att kärlek måste komma i andra hand och diciplin i första, förstår man inte varför så ska man låta bli den typen av hund för att få ett bättre hundliv.
Gäller både hunden och ägaren.

Stopp där!
det finns väl ingen ras där man inte skall ha kärlek som huvudingrediens???? Jag har själv terrier och vilken hund vill lära eller lyda om den inte får kärlek??? Hoppas verkligen att du inte menade vad du skrev!

Mitt tips är att skaffa en trevlig ras och som någon sa tidigare kanske inte inte en hård ras är så roligt att ha som första hund om man inte har den rätta ledarstatusen/ kunskapen
ex terrier är en hård ras, dom är små och söta men över lag så är det hårda hundar.
Utan hör dej för med bekanta, på hundklubbar, olika kennlar för att hitta den rasen som passar er i mentaliteten. gå inte bara efter vilken ras som är sötast i första hand. och är det en terrier ni vill ha och passar er så Kör hårt! det är underbara hundar.

det viktigaste är att ni är nöjda med hunden den kommer bli en familjemedlem, däför måste det fungera på alla plan :)
med såväl, aktivering, hemma liv och ledarstatus.

när ni väl har valpen hemma gå KURS!
både du och sambon. så ni lär er att göra lika och ni kommer att lära er samma saker så slipper konflikter om hundens uppfostran komma

gå kurser och sluta inte direk efter att valpkursen är avklarad utan fortsätt med att gå vardagslydnads kurser
Hunden kommer att förändras i övergången mellan valp och vuxen. därför är det viktigt att man fortsätter med kurserna om man kanske inte är hundvan, (inte har haft hund tidigare)

Tack för ditt inlägg!

Tanken är att oavsett ras så kommer vi gå valpkurs, Slyngelkurs (steg 2 efter valp) plus fortsättningskurser för att se hur långt man kan komma. Är inte intresserad av tävling utan vill "bara" träna för skoj skull! Detta innebär (hoppas jag) att vi får en trevlig, lydig hund som trivs med livet!

Jag är definitit den diciplinrade och konsekventa medans han mest tycker att vovven är så söt när den inte lyder och skrattar gosar och skämmer bort!

Dock är resulatet att vovvana lyssnar inte på husse men på matte. Jag försöker dock få han till att bli mer konsekvent mot vovarna och han lär sig han med att diciplin inte betder att man inte älskar sin hund.
(kommer bli roligt när vi får barn och jag är den dumma och han den snälla)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 680
Senast: Liten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 660
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka