Uppfostran av hund - vem gör vad?

Terja

Trådstartare
Till er med respektive som är inblandad i hundens uppfostran.

Hur är ni mot hunden? Är det någon av er som är den snälla och den stränga? Hur fungerar detta för hunden?

Min sambo är en sån person som gärna ligger och myser med hundarna på golvet. Kan ligga och pilla och pyssla i timmar om vi hade haft tid. Men han är så svag för söta djur så han känner sig elak när han säger nej till hunden!

Är det någon idé att skaffa hund med honom? :crazy: ;)

Sv: Uppfostran av hund - vem gör vad?

Uppfostra sambon först;)

Förklara att det inte är elakt att säga nej, det är elakt om hunden inte vet vad som förväntas av den, att den inte har klara regler gör hunden osäker.

Om han vill hundens bästa så förstår han säkert det:)

Att han vill ligga och gosa med den är ju bara bra:love:

Jag har förklarat för honom och han förstår. Är mycket bättre i nuläget än hur han var innan! :)

Men det känns som att det han som i första hand ska gå kurserna för att han själv ska lära sig hur hundar fungerar. Men självklart kommer även jag vara med.

Min hund fyllde 9 igår och sambon har jag bara haft i ca 6år så "grunduppfostran" var väl egentligen ganska klar redan när vi träffades.
Jag är dock alldeles för mjäkig när det gäller både häst och hund så när jag tex ropar in hunden är det inte alltid så jättebråttom att lyda medan sambon i princip bara behöver visa sig för att hon ska vara inne. :crazy:

Hon tycker jättemycket om min sambo och dom ligger ofta och myser i soffan men det är ändå mig hon följer som en svans hela dagarna och när hon gjort något hon vet är fel och jag säger till henne skäms hon bokstavligt talat som en hund och kryper längs väggarna men ÄNDÅ är det tydligen värt att stundtals få selektiv hörsel när det är jag som begär någonting men inte när sambon kallar.

Haha ja du det där kan vara svårt! Min smbo kan inte alls mycket om hundar.. Men jag försöker få i honom en del:angel: Min unga hund tycker däremot att han e en fjant;) Men det går väl över.
Alla e nybörjare någon gång.
Och sen kanske du inte behöver skaffa den svåraste rasen av alla, så blir det ju lite lättare för honom.:D

Ja har du haft hund förut?
Vilket jag antar att du har!

Det jag menar är att tex en golden e ju i många fall mildare än en rottis osv

Ingen hund innan! Blir vår första hund.

Vi är inne på lite olika raser bla cairnterrier och staffe. Men det kan lika gärna bli en pudel eftersom vi vill hitta en hund som vi båda klarar. Men om man jämför Cairnterrier med Staffe, vilken hund är svår?

Jag skulle tro att terriern var lättare än en staffe! Men jag känner inte raserna särskilt väl... Sen vet jag inte hur bra en staffe är som första hund heller... Men det finns många här på buke med just staffe som du kan prata med.

Och rasen beror väl lite på vad ni vill göra med den!

Ja vi har fått kontakt med staffe-ägare som mer än gärna svarar på våra frågor. Men igår när vi satt och pratade så var det han själv som nämnde att han var rädd för att vara för snäll. Han är ju mycket väl medveten om det!
Men vi ska gå och kolla på kurser för att se hur man kan fostra sin hund, man behöver ju inte vara hård. Bara man är rättvis och använder sunt förnuft så tror jag att man kommer långt.
Fast det är säkert lättare sagt än gjort! ;)

Vad är en svår ras? Nyfiken på din åsikt.

Enligt mig är en svåruppfostrad hund en självständig hund, som vissa terriers och andra "flegmatiska" typer.

En förig hund, som t.ex golden/spaniel, är generellt lättare att uppfostra just för att de är så måna om att vara till lags.

Mer krävande raser som schäfer, dobermann osv kan också vara lättare att uppfostra men får man det inte rätt är risken större för att det blir riktigt fel, där behöver man alltså veta lite vad man gör/vara beredd att skaffa hjälp om det behövs.

En "flegmatisk" hund, t.ex. bullterrier är svår att träna lydnad och bruks med eftersom den inte är så motiverad till det. Å andra sidan kanske den inte rymmer lika långt heller?

Så det beror helt på vad man själv tycker! Vill man ha en hund där man måste höja motivationen för att då den att samarbeta och kanske får en hund som tar en kvart på sig att komma på inkallning? Eller en hund där man kanske måste dämpa den istället och hunden ev får utlopp för sin arbetsvilja genom att komma med egna "initiativ"?

Hur är man själv som person, hur stort tålamod/envishet har man, vad har man för mål med hunden (bara ha kul/tävla?) osv.

Ingen hund innan! Blir vår första hund.

Vi är inne på lite olika raser bla cairnterrier och staffe. Men det kan lika gärna bli en pudel eftersom vi vill hitta en hund som vi båda klarar. Men om man jämför Cairnterrier med Staffe, vilken hund är svår?

Snälla, snälla,snälla Ingen terrier som första hund!!

Speciellt inte om en av er gärna agerar värmedyna istället för ledare. Då röstar jag på pudeln.
Har man en terrier så anser jag att kärlek måste komma i andra hand och diciplin i första, förstår man inte varför så ska man låta bli den typen av hund för att få ett bättre hundliv.
Gäller både hunden och ägaren.

Jag har själv tagit över en hund som kräver ett tydligare ledarskap än vad han fått hitintills. Jag gosar i princip inte alls med den hunden och den har blivit mycket mer balanserad som hund. Gapar inte längre på andra hundar, släpper in främlingar i huset osv.
Jag skulle aldrig uppnå detta om jag valde gos framför ledarskap.

Till er med respektive som är inblandad i hundens uppfostran.

Hur är ni mot hunden? Är det någon av er som är den snälla och den stränga? Hur fungerar detta för hunden?

Min sambo är en sån person som gärna ligger och myser med hundarna på golvet. Kan ligga och pilla och pyssla i timmar om vi hade haft tid. Men han är så svag för söta djur så han känner sig elak när han säger nej till hunden!

Är det någon idé att skaffa hund med honom? :crazy: ;)

Hahaha, känner igen det där.. Min sambo är vääääldigt blödig och vek för lilla valpen, men det har blivit bättre. Nu kan han iaf säga ifrån ordentligt när vovvan gör något galet, innan var det ett litet problem :D. Men man har väl fått uppfostra sambo, lika mycket som valp dessa månader :devil::p

Snälla, snälla,snälla Ingen terrier som första hund!!
Varför skulle inte en terrier passa som förstahund? Vet du vilka typer av människor med erfarenheter vi har runt oss. Vet du vad vi vill göra med hunden? Jag tycker inte att man ska avfärda en ras innan man har kollat upp allting. Kanske är det så att man är jätteförtjust i en ras men att den i slutändan ändå inte passar oss. Får man då inte ens kolla vad det finns för alternativ?

Speciellt inte om en av er gärna agerar värmedyna istället för ledare. Då röstar jag på pudeln.
Så bara för att min sambo gillar att mysa med hundar så drar du slutsatsen att han ska vara en värmedyna? Han vill gärna aktivera hunden också. Men i nuläget tittar vi som sagt på olika raser just för att hitta en lämplig ras till OSS BÅDA. Jag läser inte bara om hunden, jag försöker även träffa rasen i sin hemmiljö just för att vara säker på sin sak.

Har man en terrier så anser jag att kärlek måste komma i andra hand och diciplin i första, förstår man inte varför så ska man låta bli den typen av hund för att få ett bättre hundliv.
Gäller både hunden och ägaren.
Detta är vi mycket väl medvetna om men vi kommer absolut inte utesluta "kärleken" till hunden. Vi vill att den ska känna sig som en i familjen (flocken), dock ska den inte vara vår ledare!

Min sambo har känt vår hund sen hans första dag och är nära vän med uppfödarfamiljen. Jag kom in i deras liv när hunden var 2 år.

Tja.. Husse är ledaren helt klart. Det är honom han tyr sig till mest och han föredrar dessutom män före kvinnor i alla situationer. Vi kan nog båda säga ifrån lika mycket. Jag är nog mer noga med saker och ting dock. Jag är även mattant och promenerare/aktiverare. Husse är han dock med hela dagarna på jobbet och det är honom han vill följa i första hand. Men han är väldigt fäst vid att vi alla ska hålla ihop.

Är det någon idé att skaffa hund med honom?
Jag tror att det är viktigt att man är överens om hur man vill ha det, innan man skaffar hund. Båda måste tycka att uppfostran är ok och båda måste tycka att metoderna är ok också. Man får pratas, kanske läsa tillsammans om man har väldigt olika tankesätt, men jag tror inte att det är några problem om båda bara försöker. :)

Du kan visst ha en terrier som första hund. Jag fick min när jag var tio och hade inte haft hund förut! Är du beredd på en hund med ganska mycket självständighet och ett behov att aktiveras ska det inte vara några problem. Staffe tror jag är "svårare" däremot har jag fått upffattningen att staffar av alla sorter är hemskt kärvänligaoch "klappiga", det brukar inte regelrätta terriers vara.

Jag tänkte väl närmast på staffen, det är ju också en terrier.

Då är det nog du som har fördomar.

Vi försöker se alla raser med öppna ögon. Visst lyssnar man på folk, men de som är viktigast att lyssna på är väl ändå de med erfarenhet av rasen?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 680
Senast: Liten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 660
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka