Uppfostra unghästar!!!

Mysaan

Trådstartare
Kan man låta en åring springa på/över alla människor och bete sig som en riktigt ouppfostrad bortskämd slyngel bara för att hon har 25% fullblod i sig??? För det vet ju alla att fullblod inte är uppfostringsbara :) .

Blir så arg när man skyller ovilja till att uppfostra eller okunskapen till att uppfostra på att det är en viss ras. Om man nu har en åring som man inte reder upp så kanske man ska sälja den istället eller ta hjälp. Man kan ju inte låta hästen bete sig hur som helst och sedan skylla på sådana svaga saker eller vad tycker ni???

Senast ändrad:
Sv: Uppfostra unghästar!!!

Hästar ska inte springa över folk vilken ras eller hur gammla de än är!!

Har du testat NH? inte på proffesionell nivå och så men lite kroppspråk å så...
Jag vet att många är skeptiska men det fungerar...

så h*n lär sig att ta hänsyn till andra...

Panter skrev:

Håller med! Min åring (korsning hbl/NF) tillåts inte under några omständigheter att gå på eller springa över folk..

Mysaan skrev:
Kan man låta en åring springa på/över alla människor och bete sig som en riktigt ouppfostrad bortskämd slyngel bara för att hon har 25% fullblod i sig??? För det vet ju alla att fullblod inte är uppfostringsbara :) .
¨
fullblod är väl oftast de mest väluppfostrade!!!!

+ att dte beror på vem som "uppfostrar"...

nej det kan man inte skylla på, MEN det finns vissa individer( jag håller ju på med trav) som verkligen kan vara hopplösa som unghästar, där dom vet vad som är rätt o fel men glömmer ofta :angel:
Min numera treårshingst var en sån....helt hopplös....men idag är han väldigt väluppfostrad och stabil...en del hästar får man helt enkelt vänta ut.......

en häst är ofta vad man förväntar sig att den ska vara...
om man leder en häst och förväntar sig att den ska stirra så gör den oftast det.

Första gången jag skulle sitta på min unghäst var jag tvungen att samla mig i en halvtimme före så jag skulle kunna ta det lugnt och tro att det skulle gå smärtfritt... det gjorde det också!

Sen krävs det ju uppfostran också. man bör ju inte ta tag i en ohanterlig häst och bli shockad när man blir nersprungen... :smirk:

Jag förväntar mig aldrig att en häst skall vara omedgörlig, men dom är individer och dom är olika i sättet...när man har haft med att göra så mycket häst som jag så finns inga "ska" ....jag accepterar oftast inga dumheter, men en del är sent mentalt moga och barnsliga skulle jag vilja kalla det....det är precis samma som med hundar eller barn...de flesta är okomplicerad men så finns dom som är lite jobbigare...sen beror det på om dom är aggressiva eller bara omogna....jag tolererar INTE att bli omkullsprungen av en häst i vilket fall somhelst...en del fostrar jag ( de flesta) andra tar längre tid på sig och dessa är bara att hålla sig undan för tills hjärncellerna trillat dit dom skall...blir dom elaka får dom ta konsekvenserna..att tukta uga hingstar är inte alltid det lättaste man tar sig för, speciellt inte om man vill ha dom kvar som higstar...det gäller att vara lyhörd o tima dom perfekt annars kan du stå där med en osäker individ i slutändan...

Panter skrev:
Min åsikt oxå men ägaren till hästen jag syftar på hävdar att hon aldrig blir lydigare för att hon har fullblod i sig.

pannkakssmet skrev:
Har du testat NH? inte på proffesionell nivå och så men lite kroppspråk å så...
Jag vet att många är skeptiska men det fungerar...

så h*n lär sig att ta hänsyn till andra...
Hästen är inte min utan stallägarens. Jag tycker verkligen inte om hästen men tvingas hantera den både när jag ska ha in och ut min häst i hagen och varannan helg nu till hösten när jag har in och utsläpp. Så jag har ingen möjlighet att träna Nh med hästen. Fast jag gör det med min pålle.

Veronika skrev:
Håller med! Min åring (korsning hbl/NF) tillåts inte under några omständigheter att gå på eller springa över folk..
Tack då är det inte jag som kräver för mycket då.

Messy skrev:
¨
fullblod är väl oftast de mest väluppfostrade!!!!

+ att dte beror på vem som "uppfostrar"...
Både fullblod och travare som stått i träning är oftast de mest väluppfostrade hästar jag stött på. Men ägaren till denna häst hävdar att fullblod är stressade och ångvältar så därför går inte detta att fostra bort enligt dem. Jag hävdar att det gör dte efetrsom jag dessutom jobbat med fullblod i full tävlingskondition men varför lyssna på mig och mina konstiga ideer.

om hästen springer över folk och ägaren inte tar tag i det så tycker jag inte att man behöver befatta sig med den hästen...jag skulle aldrig kräva att nån tog min hingst om dom ite klarade av honom, jag skulle heller inte vilja att nån tog o fostrade honom åt mig...för mycket kan gå fel med "knöliga" hästar...antingen kan dom bli ännu värre( om folk blir rädda för dom ) eller i värsta fall bli strykrädda.

martha skrev:
nej det kan man inte skylla på, MEN det finns vissa individer( jag håller ju på med trav) som verkligen kan vara hopplösa som unghästar, där dom vet vad som är rätt o fel men glömmer ofta :angel:
Min numera treårshingst var en sån....helt hopplös....men idag är han väldigt väluppfostrad och stabil...en del hästar får man helt enkelt vänta ut.......
Visst finns det hopplösa fall. :D Eller inte hopplösa men svårare fall fast då försöker man ju lite hårdare och låter väl inte hästen springa över en som en ångvält utan att säga något till den eller hur???

nä, det är ju skillnad på ouppfostrat och alzheimers :D
min hade alzheimers :rofl: men idag leder jag honom och den andra lilla shettishingsten samtidigt :bow:

pannkakssmet skrev:
en häst är ofta vad man förväntar sig att den ska vara...
om man leder en häst och förväntar sig att den ska stirra så gör den oftast det.

Första gången jag skulle sitta på min unghäst var jag tvungen att samla mig i en halvtimme före så jag skulle kunna ta det lugnt och tro att det skulle gå smärtfritt... det gjorde det också!

Sen krävs det ju uppfostran också. man bör ju inte ta tag i en ohanterlig häst och bli shockad när man blir nersprungen... :smirk:
Jag har alltid som utgångspunkt att hästarna är snälla sedan tar jag det som det kommer. Men att konstant bli påsprungen när man kommer ut i hagen för att ta in sin egen häst är inte kul :crazy: . Att dessutom behöva vräka ut sin egen häst ur hagen och stressa honom för att man sedan nästan måste stå och dunka på nämda häst för att hon inte ska rusa ut är inte kul. :mad: För kasta ut min häst samtidigt som jag måste stänga grinden nästan innan han kommit ut för att hon står i hans arsel när man ska ta ut honom.

martha skrev:
om hästen springer över folk och ägaren inte tar tag i det så tycker jag inte att man behöver befatta sig med den hästen...jag skulle aldrig kräva att nån tog min hingst om dom ite klarade av honom, jag skulle heller inte vilja att nån tog o fostrade honom åt mig...för mycket kan gå fel med "knöliga" hästar...antingen kan dom bli ännu värre( om folk blir rädda för dom ) eller i värsta fall bli strykrädda.
Jag är absolut inte rädd för henne men jag tycker hon är fruktansvärt jobbig. Eftersom man alltid måste bråka för att kunna ta in och ut sin egen häst. Han på¨verkas ju givetvis oxå av hela situationen. Jag vill att han ska uppleva det som trevligt när jag kommer till hagen som det är nu gör han inte riktigt det.

Nu ska han iofs snart få flytta hage tills jag hittar nytt stall åt honom.

martha skrev:
nä, det är ju skillnad på ouppfostrat och alzheimers :D
min hade alzheimers :rofl: men idag leder jag honom och den andra lilla shettishingsten samtidigt :bow:
:rofl: :rofl:
TYvärr är nog detta inte Alzheimer. Utan ren ouppfostran. Hon inte bara springer över folk utan försöker dessutom när det passar att hugga efter folk som tex när jag passerar hennes box för att komma till min häst

Det var bland det mest korkade jag hört! Har två araber på 4 och två år. Har lett dem samtidigt in och ut ur hagen sedan lilldamen kom för ca ett år sedan. Man blir nästan förbannad när folk är på besök i stallet och ser detta och utbrister: Åh vilka fina och duktiga araber dom som ALLTID är så sressade! Oj vad du måste ha tränat mycket! Har personligen aldrig mött en så stressad arab. Inte ens på utställning med hög musik och massa stoj. Det där låter mer som att ägaren inte orkar engagera sig. Hoppas det löser sig....

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 275
Senast: Zewz
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV