Uppfostra unghästar!!!

Sv: Uppfostra unghästar!!!

jag har en ettårig 100% fullblodsarab och han är otroligt väluppfostrad fast han är nervig, så det går :smirk:

Senast ändrad:

Mysaan skrev:
Jag har alltid som utgångspunkt att hästarna är snälla sedan tar jag det som det kommer. Men att konstant bli påsprungen när man kommer ut i hagen för att ta in sin egen häst är inte kul :crazy: . Att dessutom behöva vräka ut sin egen häst ur hagen och stressa honom för att man sedan nästan måste stå och dunka på nämda häst för att hon inte ska rusa ut är inte kul. :mad: För kasta ut min häst samtidigt som jag måste stänga grinden nästan innan han kommit ut för att hon står i hans arsel när man ska ta ut honom.

Finns det möjlighet att ha hästen i en annan hage?
Eller har du sagt till hästens ägare att du tycker den är jobbig?

Då borde hon komma och besöka min pålle som har massor av fullbod i sig! Hon är väldigt väluppfostrad!

En häst blir lyckligar, tryggare och mer harmonisk om den vet vad det är för regler som gäller, och det ska inte vara difusa regler, utan raka regler som gäller hela tiden.

Vi fostrar våra hästar ordentligt och de får ordan sig efter våra regler, och det brukar inte ta så lång tid innan de lär sig.

Mitt fullblod gick lös efter mig i skogen när vi var ute på våran dagliga 30 min promenad när hon hade boxvila. Det du!
:D

Samma häst kunde man göra halt med när hästen framför stack. Och hon var inte på något vis loj eller seg.

Tror det är bristande kunskap hos ägaren. Synd för hästen att hamna hos en som inte kan uppfostra unghästar.

det handlar om ledarskap.... fullblod är lättlärda och smarta... ägaren till den hästen du beskriver är uppenbarligen ingen smart person... så hästen lär ju hajja det å skita fullständigt i vad hon säger...

som du säger, galopphästar (travare vet jag inget om) som har stått i träning har redan vid tidig ålder fått veta var skåpet ska stå...

Min unghäst betedde sig lite som han ville. Han bet, sparkade, sprang över eller vägrade gå.
Men efter 2-3 månader på hingstbete som 1 åring och sedan en kastrering blev han en ängel :)

Just med unghästar tror jag att man inte ska vara förtvivlad just nu, de går igenom många saker och vissa tar tid på sig att lära sig rätt o fel.
Men man ska helt klart inte skylla på något så dumt som rasen, och låta det vara. Man ska jobba på problemen, vara konsekvent. Man kan inte skylla på något, förutom sig själv, för att hästen är svårhanterad...

25% fullblod? Var lämnar det oss med hundraprocentiga blodingar som är alldeles hanterbara?

/Jane

Några fullblod som ärde sig ett och annat på bara en helg.

kurs1.jpg

kurs16.jpg

kurs8.jpg

Alla hästar kan uppfostras och tränas till det mesta, frågan handlar om tid, kunskap och engagemang från människan.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 275
Senast: Zewz
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV