Uppföljning på tråden: utevistelse för 4-åring

Sv: Uppföljning på tråden: utevistelse för 4-åring

Jag håller med! Byt stall!
Om de inte gör annat än fodrar på kvällen så kan man ju undra när de fodrar? Jag skulle aldrig acceptera att min häst fick gå ute mellan 9-13. Han går ut 6:30 och jag tar in dem vid 19:30-20 tiden. Lite beroende på väder. De har fri tillgång till stråfoder så fryser gör de inte.

Förstår egentligen inte varför stllägaren bryr sig om ni nu tar in hästarna själva? Om du inte vill flytta så skulle ja se till att göra ett schema på att den som tar in kvällsfodrar.:idea:

Jag tycker det borde vara förbjudet att ha hästarna inne mer än halva dygnet, tycker helst att lösdrift borde användas mer än det gör.
Men man tänker på sig själv och tror att hästarna känner lika...
Hästar är flockdjur som behöver kroppskontakt 24 timmar om dygnet, äta 17 timmar om dygnet och vila i någon timme, utspritt på ca 10 min åt gången.

En häst behöver röra på sig för att hålla sig mjuk och frisk, behöver stora ytor att röra sig på, springa om dom känner sig frusna osv.

Så lösdrift om man har stoora hagar, om man har små hagar kan hästarna lika gärna stå inne, då gör inte hagen så stor nytta mer än att dom får frisk luft.

I ett sånt läge hade nog jag valt o byta stall faktist. Hade aldrig accepterat att min häst bara fick gå ute några få timmar

Har ingen möjlighet att byta stall. Det enda jag kan göra är att sluta på gymnasiet och flytta hem isf.

Knepigt.
Jag har mina hästar ute så mycket som möjligt. De går ut senast kl 7 och in kl 21. De har fri tillgång på hösilage i hagen, så det går knappast någon nöd på dem. Vissa kvällar vill de inte ens komma in, maten lockar ju inte eftersom de inte är hungriga:rofl:.

Hade jag varit i din situation skulle jag byta stall OM det absolut inte går att lösa utevistelsen på något annat sätt. Om jag förstått det rätt så är det bara 2 hästar i ditt stall? Annars kanske det går att lösa genom att din får gå med någon annan häst vars ägare inser hur bra hästarna mår av att gå ute mycket?

Jag tycker förövrigt att det är konstigt att de som bara har sina hästar ute några få timmar om dagen aldrig skriver här. Har ju varit flera trådar om utevistelse, och där skriver ju de allra flesta att deras går ute från tidig morgon till sen kväll. Jag vet massor av stall (totalt 100-tals hästar) där hästarna går in jätte tidigt. Vilken är anledningen till det? För man måste väl ha argument till varför man gör på ett visst sätt? Hur ser ni på saken? *nyfiken*:p

Jag har en ytlig bekant som anser att hästarna inte kan gå ute då det är mörkt pga av att de inte ser då/är mörkrädda (*fniss*). Fram med fler argument, så vi får veta hur ni tänker!

Det är ca 16 hästar i stallet. De flesta tillhör skolans elever men det finns även några privata som inte hör till skolan på något sätt.

Ja,jag frågade i min första tråd om dessa som har hästarna ute några timmar om dagen (som jag då...) men ingen verkar svara,kanske inte finns någon här på buke som har det så.
Men som du säger så vet ju du många som har det så och det gör jag med.
Jag är också nyfiken på dessa argument för och emot?

Vinja:tack för svar,har använt det som argument då det blev en mycket positiv effekt av den längre utevistlesen som pågick 1 vecka. I höstas när jag fick honom var han också van att gå ute längre och var också då väldigt lugn och tillfreds.
Sarhar även sagt det till henne då måga av våra hästar hemma (avelshästarna,unghästar och hästar i vila) går på lösdrift,sa med lite ironi att "det måste ju vara väldigt synd om dom"...svaren har blivit lite varierande men i slutänden;passar det inte så flytta (vilket jag mer än gärna gjort om det funnits någon stans att flytta till).
Tiresdet samma gäller här,bekvämligheten framför allt och sen är det egentligen inte tillåtet att lägga ut foder i hagarna heller så dom måste gå in för att ha något att äta.
Kosmostanten han har haft väggar som skydd,täcke + halstäcke och mat så det har nog inte gått någon nöd på honom..
Solei69ja,hur hon ser på det med hästars mörkerseende är ju en aning konsigt..

Jag håller med! Byt stall!
Om de inte gör annat än fodrar på kvällen så kan man ju undra när de fodrar? Jag skulle aldrig acceptera att min häst fick gå ute mellan 9-13. Han går ut 6:30 och jag tar in dem vid 19:30-20 tiden. Lite beroende på väder. De har fri tillgång till stråfoder så fryser gör de inte.

Förstår egentligen inte varför stllägaren bryr sig om ni nu tar in hästarna själva? Om du inte vill flytta så skulle ja se till att göra ett schema på att den som tar in kvällsfodrar.:idea:

Nej jag kan inte heller förstå varför dom måste bry sig om,om hästarna är ute några timmar extra efter vi ridit. Bad inte stallägarna om någon extra tjänst då jag visste att det skulle bli nej vad saken än gällde. Dessa fodrar morgon och ger kvällshö. Därför tänkte jag att det inte borde bli några problem då jag löst det själv.

Ja,fast eftersom hästarna här inte får äta ute i hagarna så måste dom in vid luch för att äta mat då dom inte kan gå utan mat hur länge som helst.

Hej allihop!

Känner nu att alternativet jag har är att antingen sluta på detta gymnasiet och flytta hem eller acceptera rutinerna som är i stallet.

Morgonfodring kl 07
Utsläpp runt 9
Insläpp+fodring 13
Kvällskraft 17
Kvällshö 20

Samma rutiner gäller på helgerna förutom att hästarna får frukost och kommer ut senare ("då det faktiskt är helg":()

Hur långt har du kvar på gymnasiet?

Var har den stått tidigare?
Du kan ju ha den kvar så länge, leta nytt stall aktivt och nöja dig med att det snart är över. Dumt att sluta skolan pga det..

Var har den stått tidigare?
Du kan ju ha den kvar så länge, leta nytt stall aktivt och nöja dig med att det snart är över. Dumt att sluta skolan pga det..

Ja,jag har ju inte så mkt val som sagt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 719
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Freazer
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka