Uppföljning på tråden: utevistelse för 4-åring

NovaAngel

Trådstartare
Hej allihop!

Har nu haft hästen ute till kl 20-22 på kvällarna och han har då fått stråfoder i hagen med en kompis så dom har haft att äta hela tiden.

Detta har gjort underverk med båda dessa hästar,dom har blivit mycket lugnare och kunnat lägga ner sin energi på "det viktiga":)

Sen idag så kommer en av stallägarna,hon vet att hästarna varit ute. Detta var inte bra enligt henne,hästar ska tydligen inte vara ute när det är mörk enligt henne (hon är inte hästkunnig). Igår hade det regnat och blåst så då var det tydligen hemskt.:crazy:

Jag vet inte hur jag ska lösa detta. Han är 4 år och är ute mellan 9-13 på dagarna (för lite).

Vad är det här med att hästar inte kan vara ute i regn och blåst? Varför skulle dom må dåligt av det?

Skulle vara intressant om någon var för att ha hästen ute mellan 9-13,verkar ju finnas ganska många (iaf häromkring) som har hästarna så,så jag skulle gärna höra för och motargument.

Stod en artikel i ridsport nu senast om hur hästar känner och klarar kyla..ska sätta upp den i stallen här runt omkring tror jag.

Sv: Uppföljning på tråden: utevistelse för 4-åring

Vi tar ofta in våra när det blir mörkt (4-6 på kvällen, de åker ut vid 7 på morronen)..men det är enbart pga att jag inte gillar att gå en halv km i mörkret med vildsvin häromkring, spec inte efter att vi blev av med ficklampan.. x)
Kan inte låta dem gå ute dygnet runt heller eftersom den ena behöver äta så mycket..

Jag förstår inte heller det där resonemanget, jag vill ha min häst ute så länge som möjligt.
Han är gammal och behöver röra på sig, det syns direkt på hans bakben om han stått inne längre en dag.
Om de har tillräckligt med mat och skydd mot väder och vind så kan jag inte se hur det skulle göra hästen illa att de får vara ute så länge som möjligt?
När jag hade hästen hemma var han ute från 05-06(beroende på när pappa började jobbet) till ca 21-22 tiden. Ännu längre på sommaren, om han inte var ute dygnet runt då.
Jag tycker att jag märker skillnad på min häst nu, då han kommer ut mellan 06-08 och går in vid 20.

Vi tar ofta in våra när det blir mörkt (4-6 på kvällen, de åker ut vid 7 på morronen)..men det är enbart pga att jag inte gillar att gå en halv km i mörkret med vildsvin häromkring, spec inte efter att vi blev av med ficklampan.. x)
Kan inte låta dem gå ute dygnet runt heller eftersom den ena behöver äta så mycket..

Din lösning skulle jag absolut köpa men detta;att ha dom ute mellan 9-13 är ju inte det bästa.
Ja,det med foder är ju problem också,han behöver äta mycket men gör det inte lika bra när han är inne så mycket. Gör han inte av med någon energi så blir han inte lika hungrig såklart...

Jag vet inte hur det hela funkar med just 4-åringar, men hästar överhuvudtaget är ju djur som är gjorda för att vara ute. Tycker inte man ska förmänskliga dem för mycket. Är det regnrusk kan man såklart ta in dem tidigare, och lägga täcke på den tid de går ute. Men är det fint väder och det fungerar med hagar osv att ha dem ute, så ser jag ingen anledning att ta in dem 13 exempelvis. Hästarna i vårt stall går ute till 20-21 på kvällarna och går ut vid 7. Man märker så väl på dem om det är blåsigt eller regnigt att de vill in tididare... Står och krafsar och är oroliga... Men är det vindstilla och torrt i luften så verkar de trivas jättebra ute. De är ju djur för guds skull, tror inte de är mörkrädda i första taget :p

Jag förstår inte heller det där resonemanget, jag vill ha min häst ute så länge som möjligt.
Han är gammal och behöver röra på sig, det syns direkt på hans bakben om han stått inne längre en dag.
Om de har tillräckligt med mat och skydd mot väder och vind så kan jag inte se hur det skulle göra hästen illa att de får vara ute så länge som möjligt?
När jag hade hästen hemma var han ute från 05-06(beroende på när pappa började jobbet) till ca 21-22 tiden. Ännu längre på sommaren, om han inte var ute dygnet runt då.
Jag tycker att jag märker skillnad på min häst nu, då han kommer ut mellan 06-08 och går in vid 20.

Precis! Förvisso har hagarna här dåligt med skydd men vi har en mindre hage i anslutning till stallet,denne går utmed stallbyggnaden och har därmed många väggar som vindskydd. Sen har dom också haft fri tillgång på stråfoder så dom har haft att äta hela tiden.

Hans kompis är 17 år och har gått på lösdrift i 3 år innan han kom till tjejen som har honom i stallet nu så han mådde också klart bättre (och blev även han mkt trevligare i ridningen).

Tråkigt när vi verkligen försöker hitta en lösning och vad vi än gör sätter dom stopp.

Jag vet inte hur det hela funkar med just 4-åringar, men hästar överhuvudtaget är ju djur som är gjorda för att vara ute. Tycker inte man ska förmänskliga dem för mycket. Är det regnrusk kan man såklart ta in dem tidigare, och lägga täcke på den tid de går ute. Men är det fint väder och det fungerar med hagar osv att ha dem ute, så ser jag ingen anledning att ta in dem 13 exempelvis. Hästarna i vårt stall går ute till 20-21 på kvällarna och går ut vid 7. Man märker så väl på dem om det är blåsigt eller regnigt att de vill in tididare... Står och krafsar och är oroliga... Men är det vindstilla och torrt i luften så verkar de trivas jättebra ute. De är ju djur för guds skull, tror inte de är mörkrädda i första taget :p

Självklart hästar i allmänt:)
Ja,täcke har han alltid nu då jag inte vill att han ska sätta för mycket päls,tänkte även försöka låta bli att klippa honom i år.

Sa hon att ni inte FICK ha hästarna ute? :eek: Att hon kan säga sin åsikt om det är väl ok men vad jag förstod av din andra tråd gjorde stallägarna inget mer än fodrade morgon och kväll? Resten skötte ni själva.

Sa hon att ni inte FICK ha hästarna ute? :eek: Att hon kan säga sin åsikt om det är väl ok men vad jag förstod av din andra tråd gjorde stallägarna inget mer än fodrade morgon och kväll? Resten skötte ni själva.

Ja,hon kom in i stallet och sa det idag.
Nej precis,det gör dom inte heller och dom skulle aldrig kunna tänka sig att göra mer. Just därför hade jag löst det med dom andra hyresgästerna för att slippa tjafs.
Men det dög tydligen inte,då var det synd om djuren..?!

Men snälla.... :confused: Det gick inte att förklara heller? Jag vet hur det är när man själv känner vad som är bäst för hästen och stallägaren som inte har med hästen att göra, eller ens vill ha med den att göra förbjuder en pga dennes åsikter. När det nu funkade och var ok med övriga inhyrda. Tycker synd både om dig och om hästen. :(

Men snälla.... :confused: Det gick inte att förklara heller? Jag vet hur det är när man själv känner vad som är bäst för hästen och stallägaren som inte har med hästen att göra, eller ens vill ha med den att göra förbjuder en pga dennes åsikter. När det nu funkade och var ok med övriga inhyrda. Tycker synd både om dig och om hästen. :(

Nej det gick inte. Det som är irriterande är att stallägarna inte har några som helst kunskaper om hästar så det är bara korkade ideé,vilket gör det hela än värre.:(

Får ha honom ute på lov och i smyg..:(

I ett sånt läge hade nog jag valt o byta stall faktist. Hade aldrig accepterat att min häst bara fick gå ute några få timmar

BYT STALL!

Fyfan för folk som lägger sig i sånt de inte har med o göra.. I ett stall jag stått i förut tyckte de att jag bara skulle skicka iväg min fölunge utan att vänja av den nattetid först som jag tänkt. Det var också icke hästkunnigt folk. Man blir aldrig förvånad längre över människors dumhet.
Min 4-åring går ute mellan 8:30 och 18. Mellan 9 och 13 ska inte nån häst gå ute tycker jag, om det inte är ett sto med nyfött föl tidigt på våren när det kan vara lite kallt fortfarande...

Knepigt.
Jag har mina hästar ute så mycket som möjligt. De går ut senast kl 7 och in kl 21. De har fri tillgång på hösilage i hagen, så det går knappast någon nöd på dem. Vissa kvällar vill de inte ens komma in, maten lockar ju inte eftersom de inte är hungriga:rofl:.

Hade jag varit i din situation skulle jag byta stall OM det absolut inte går att lösa utevistelsen på något annat sätt. Om jag förstått det rätt så är det bara 2 hästar i ditt stall? Annars kanske det går att lösa genom att din får gå med någon annan häst vars ägare inser hur bra hästarna mår av att gå ute mycket?

Jag tycker förövrigt att det är konstigt att de som bara har sina hästar ute några få timmar om dagen aldrig skriver här. Har ju varit flera trådar om utevistelse, och där skriver ju de allra flesta att deras går ute från tidig morgon till sen kväll. Jag vet massor av stall (totalt 100-tals hästar) där hästarna går in jätte tidigt. Vilken är anledningen till det? För man måste väl ha argument till varför man gör på ett visst sätt? Hur ser ni på saken? *nyfiken*:p

Jag har en ytlig bekant som anser att hästarna inte kan gå ute då det är mörkt pga av att de inte ser då/är mörkrädda (*fniss*). Fram med fler argument, så vi får veta hur ni tänker!

Är personen medveten om att hästar är stäppdjur och att stå i en liten ruta i 20 timmar kanske inte är det bästa?:crazy:

Förstår att utevistelse kan variera tidsmässigt men att tycka att hästen bara ska vara ute i 4 timmar är hemskt.

Kompisens tävlingshäst har bytt stall och går ute längre (07-22) och i större hagar, till följd är hästen mer tillfreds och trevligare att rida:) (om du vill ha ett argument varför lite längre utevistelse kan vara bra;))

Du kanske skulle upplysa hästägaren att det finns hästar som går på lösdrift och är ute dygnet runt.......Precis som de är gjorda för.

Allvarligt så bör du sätta ner foten. Kanske det allra bästa vore att flytta till ett annat stall. Börja leta redan nu.
Personligen tycker jag att det är skamligt att inte erbjuda en unghäst mer utevistelse än några ynka timmar på morgonen.

Jaa, jag kan ju egentligen inte svara på just din fråga om hur jag tänker då min häst går ute DYGNET runt ju. Jaa, hur han ser i mörkret har jag ingen aning om, lägg därtill att han har pannlugg till mulen. Men, han ser...tro mig!

Men, som du vet står jag ju i ett stall där boxhästarna går in kl 14. Det är en del där som jag vet vill att hästarna ska gå ute iaf några timmar till, men de är med i systemet och då ska de va inne 14. En sak som jag tror kan ha något med det hela att göra är att hästen är färdigäten och klar när man kommer trött efter jobbet. En sak till är ju att det är ett hyffsat stort stall, många hagar (om än få hästar i en del...) och för att få allt att funka med in/utsläpp fodringar är det denna tid som gäller.

Hur som, det jag får det till är att det är av "bekvämlighetsskäl" som man tar in vid 14.

Senast ändrad:

Irriterande att stallägaren inte kan respektera din önskan för din egen häst! Alla hästar mår bättre av att få gå ute så mycket som möjligt, och med unghästar är det ju ännu viktigare. Att de inte skulle kunna vara ute i mörker är ju bara trams :mad:
Regn, blåst, snö, kyla etc är ju lätt löst med vindskydd och/eller lämpligt täcke.

I vårt stall går hästarna ute 8 - 16-18tiden, en kompromiss eftersom jag brukar rida på eftermiddagen och sen låta dem stå kvar inne. Rider jag inte någon dag får de gå ute längre och får sin middag i hagen istället.

Tycker du ska byta stall om du inte kan få stallägaren att förstå!

Ja herre jösses vad vissa människor är fåniga. Bara för att dom fryser och vill sitta inne vid en varm brasa betyder det inte att hästen vill det.

Mina fyra pållar har stått i box innan i alla år (sedan -95) men när vi köpte egen gård för tre år sedan fick det bli lösdrift. Dom har en 1,5 Ha stor hage med rinnande vatten och skyddande träd i anslutning till en 80 kvm box med strö och vatten inne i stallet. Dom valde att stå ute under Gudrun och Per. Jag försökte locka in dem med mat och mutor för jag tyckte det var obehagligt att de var utomhus men nejdå ...ute skulle dom vara! Dom har tjocka täcken och är i mkt god kondition, blanka i pälsen och väldigt sociala. Mitt ena sto har haft hosta varje höst innan men inte ett kväk sedan vi flyttade hit. De tränas och rids regelbundet och är inte vad man skulle kalla klassiska "utegångshästar" tex. som islänningar utan "vanliga" halvblod och en arab/russ ponny.
Låt dina hästar njuta av frisk luft och utevistelse så länge du vill. Hästar har dessutom mycket bättre mörkerseende än människor har .

Ja herre jösses vad vissa människor är fåniga. Bara för att dom fryser och vill sitta inne vid en varm brasa betyder det inte att hästen vill det.

Mina fyra pållar har stått i box innan i alla år (sedan -95) men när vi köpte egen gård för tre år sedan fick det bli lösdrift. Dom har en 1,5 Ha stor hage med rinnande vatten och skyddande träd i anslutning till en 80 kvm box med strö och vatten inne i stallet. Dom valde att stå ute under Gudrun och Per. Jag försökte locka in dem med mat och mutor för jag tyckte det var obehagligt att de var utomhus men nejdå ...ute skulle dom vara! Dom har tjocka täcken och är i mkt god kondition, blanka i pälsen och väldigt sociala. Mitt ena sto har haft hosta varje höst innan men inte ett kväk sedan vi flyttade hit. De tränas och rids regelbundet och är inte vad man skulle kalla klassiska "utegångshästar" tex. som islänningar utan "vanliga" halvblod och en arab/russ ponny.
Låt dina hästar njuta av frisk luft och utevistelse så länge du vill. Hästar har dessutom mycket bättre mörkerseende än människor har .

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 719
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Freazer
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka