Uppföljning av mobbingtråd

Sv: Uppföljning av mobbingtråd

verkar vara en jättebra rektor.
låter som om mötet gick ganska bra då.
en stor eloge till mini som sa ifrån och att hon sen fick vara lite spydig gav bara mer pondus i det hela.
HEJA tjejen, fortsätt så!!
men med måtta så det inte sticker i ögonen på folk, håll en lagom nivå.
BRA GJORT :banana:

Vilken bra rektor (det verkar vara) hoppas att det följs upp ordentligt! :laugh:

Mötet den här gången verkar ha gått mycket bättre än sist iallafall :cool:

Men tycker du det verkar som att jag accepterar psykisk mobbing?

Att tala om för dottern att hon ska slå killarna och därmed sjunka till deras nivå tänker jag definitivt inte att göra.

Nej du gör inte det, men skolan verkar ju göra det... på precis samma sätt som för 20+ år sedan.

Man måste alltid se till att man själv har ryggen fri.
Vilket innebär att det inte finns plats för några övertramp alls.
Inte vare sig slå eller säga dumma saker tillbaka.
För om man gör det så hamnar man omedelbart i facket "det är inte ens fel när två träter".
Och efter det så finns det ingen hjälp att få alls från något håll.
Utan då så kommer det att räknas som en osämja som alla är skyldiga till.

Och det blir inte bra.

BS...

mina fem öre...

Jag säger som alla andra - felriktad crush!

Håller med. Kanske dags att bjuda hem dem och be dem göra lite nytta. Mocka boxar tex. Så kan de i smyg snegla på Mini och försöka bli som henne - stark (i dubbel bemärkelse), självsäker, klok och modig.

Jag tycker ändå att det här verkar ha varit ett givande möte. Även om killarna inte fattat vad de egentligen ställt till med och antagligen kommer göra nåt mer så står ju rektorn bakom vid en eventuell anmälan och det i sig är mycket värt.

Dessutom får jag intrycket att din dotter är helt underbart rapp i mun. Vilken kanontjej du har där.

Men skolan accepterar ju inte det.
Har du inte läst hur mötet gick?

Och så fungerar det visst att se till att själv alltid uppföra sig korrekt.

Jo jag har läst men av egen erfarenhet så vet jag att det inte brukar hjälpa så länge och det har i alla fall jag känner till slutat med att skolan gett upp och den mobbade har varit tvungen att byta skola för att slippa plågoandarna.

Och nej det gör det inte... inte alltid.

Ok. Nu har vi gjort en överenskommelse att minsta lilla övertramp så kommer jag och skolan att polisanmäla. Och då ska Mini passa på och slå på killarna? Är det så taktiskt?

Åhå, på det viset.
De har ett omättligt behov av att bli sedda alltså.
Det är lättare att ordna.
De skulle behöva göra något där de syns.
Och får uppmärksamhet.
Ett redigt fritidsintresse där de får vara duktiga alltså.

Nja, i så fall är de kära i halva skolan, oavsett kön. Och mig. Och de flesta andra. :crazy:

Jag tror inte alls de är kära i mini. Jag tror de retar sig pa att hon är annorlunda, och inte slutar att vara annorlunda trots att de talar om för henne att hon maste ändra sig och vara precis som alla andra.

"Kaxig och jobbig" tror jag hon är genom att helt enkelt envisas med att vara sig själv.

De här killarna är kort sagt pa samma sociala niva som en häst som mobbar ut en annan häst för att den är skimmel. De flesta människor har nagot större social intelligens än hästar.

Ett redigt fritidsintresse där de får vara duktiga alltså.

Låter inte helt tokig teori. Det är väl just detta som är det svåra. Vad för intresse ska man hitta, lyckas fånga dem på, få dem att fortsätta och att det dessutom är en bra sysselsättning där det finns goda förebilder och inte som när jag växte upp och typ hälften av killarna i klassen brottades och berättade om deras tävlingsresor där ledarna tog in två prostituerade på sitt rum etc.

När jag hade flyttat hemifrån hade mina föräldrar fosterbarn ett tag. Först var en kille som var på helt fel spår, ca 12 år var han nog. Han började simma, blev jätteduktig och har tävlat i OS men inte för Sverige. Snacka om att det bidrog till att både rädda honom och ge honom självkänsla.

Jag tror inte alls de är kära i mini. Jag tror de retar sig pa att hon är annorlunda, och inte slutar att vara annorlunda trots att de talar om för henne att hon maste ändra sig och vara precis som alla andra.

Grundläggande psykologi säger att definition på skillnader mellan hat och kärlek är på gränsen till hyrklyveri då båda tillstånden är etablerade upprättade relationer till objektet.
Troligtvis kan de inte hantera detta, utan gör på det sätt som ger mest makt i känslan Mini framkallar hos dem.

Nu har maktepicentrum förflyttats, till ett diffust ställe mellan Mini och Rektorn, och frågan är hur de hanterar det.

Senast ändrad:

Grundläggande psykologi säger att definition på skillnader mellan hat och kärlek är på gränsen till hyrklyveri då båda tillstånden är etablerade upprättade relationer till objektet.

Inte den grundläggande psykologi jag har läst.

Jag tror man utmärkt väl kan tycka hjärtligt illa om nagon utan att vara förälskad i personen ifraga. Och vice versa. Jag är rätt säker pa att det är kärlek och inte hat jag känner för min man, exempelvis.

När det gäller vuxna sa pastar vi ju inte att man oftast är kär i den man tycker illa om, varför skulle barn vara annorlunda?

För vissa tonaringar kan det vara oerhört provocerande med människor som inte passar in i mallen, och ännu värre inte lyder när de blir tillsagda att bli likadana som alla andra. Alltsa försöker man med alla medel fa den "kaxige och jobbige" som envisas med att vara annorlunda att passa in i mallen. Har man inte sa stora vyer (vilket manga barn inte har, av naturliga skäl) sa är väl minis "avvikelser" (ridning och klädsel) tillräckligt för attt man ska ga i spinn.

Jag tror inte det rör sig om kärlek, jag tror det är samma grundläggande intolerans mot avvikelse som gör att djur reagerar och mobbar ut individer med avvikande beteende. Som människa ska man ju gärna ha lite mer tolerans för avvikelse än sa, och inte känna sig hotad bara för att nagon har en annan hobby än en själv. Sa det är ju lite tragiskt att de här killarna inte har kommit längre i sin sociala utveckling fast de är 15 ar.

Har bara en sak att säga.
Handling väger mer än 1000 ord.
Tycker du skall anmäla till skolverket och till polis. Tycker generellt tvärt emot alla andra att mötet inte verkar ha givit så mycket. För vi är tillbaka igen ord väger inte lika tungt som handling. Hur lång tid kommer det ta för rektorn att tröttna, det kommer saker ivägen, det händer nått, hon blir sjuk med mera och sen är det igång igen. Att gå in varje fredag och prata med rektorn är lika mkt ett straff för mini som för mobbarna. Jag tycker personligen att de skulle fått ett mer kännbart straff.

Men som andra har sagt så är alltid psykisk mobbing tillåtet och accepterat. Många anser till och med att det kan stärka gruppen (bland annat en rektor på Katanjeskolan i Tomelilla åren 93-97). Blir så förbannad när jag hör om mobbing.

Jag hoppas skolan står för det i ditt fall, det brukar dom inte göra.

Och nej... det ska hon inte, om inte plågoandarna ger sig på henne.

Men som andra har sagt så är alltid psykisk mobbing tillåtet och accepterat. Många anser till och med att det kan stärka gruppen (bland annat en rektor på Katanjeskolan i Tomelilla åren 93-97). Blir så förbannad när jag hör om mobbing.

Då förstår jag varför den skolan har över 700 anmälningar men inget händer :crazy: Det med 700 har jag hört men inte läst om själv.

Men fakta är att den skolan har stora bekymmer än i dag och många väljer att köra sina barn till en annan skola för att de ska kunna gå i skolan utan att utsättas för det ena och andra varje dag

Hej är ny på sidan och har självklart inte orkat läsa ALLA svar du fått.
MEN blir så förbannd ochupprörd då jag läser om just mobbing i skolan då jag själv har två barn som drabbats båda barnen har idag bytt skolor.
Dotra blev trackad för att hon var blond och blåögd de var många utlänska flickor i hennes klass som inte stod ut med detta.
Hon blev kallad för så mycket könsord dagligen så till slut vägrade hon att gå till skolan.

Elevstödjaren tog de inte på alvar och kallade de helt normalt tjejgnabb.
Min son som har AD/HD blev mobbad pga de och fick glåpord efter sig nåstan dagligen och till slut bad rektorn mig sitta med honom i skolan för att han överhuvudtaget skulle gå dit.

De var en veckas helvet:devil: kan jag säja han satt mest under ett bord och grät.
Nu äntligen har han kommit till en skola som ser hans behov och honom. vilket de inte gjorde i hans gamla skola.

När lärare och rektor säjer att han ska skärpa sig hur lätt är de för ett barn med ADHD.

Vad jag vill ha sagt med detta är att jag har erfarenhet av att anmäler man till polisen och barnen är mindreåriga så händer tyvärr inget. Har hänt här flera gånger. De hänvisar att man ska försöka prata med barnens föräldrar.

De bästa är att om och om igen anmäla till SOC så fort de händer något.

Blir så ARG på dessa barn som försör och gör livet surt för våra barn och deras släpphänta föräldrar som inget verkar göra.

Hoppas din dotter får den bästa hjälp och att allt löser sig.

Vet att de är skolplikt i Sverige. Men dessa ungar borde bli avstängda tills de vet hur man uppför sig eller annarsbli omplacerade till annan skola.

De är inte våra mobbade barn som ska behöva flytta på sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka