Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Fast jag har inte skrivit att jag får tillbaka det jag satsar med råge för någon "råge" får jag definitivt inte. Jag är nöjd om jag går jämt upp (självklart skulle jag vilja tjäna på min hobby som jag har vid sidan om mitt riktiga arbete, men man får ju vara realist). Med jämt upp menar jag att vissa hästar går i förlust och andra med lite vinst. Jag skrev att jag nog inte går med mer förlust än vad större uppfödare generellt gör.

Jag känner också till en del uppfödare som säljer för stora pengar utomlands, men de säljer faktiskt väldigt många hästar med förlust också (jag har själv köpt häst billigt från en sådan uppfödare en gång i tiden). Tvivlar faktiskt på att det är så många sådana uppfödare som går med vinst sammanlagt även om de säljer ett par hästar dyrt varje år.

Däremot skrev jag att stora uppfödare inte har en större procentuell andel championatshästar bara för att de har någon eller ett par hästar där varje år (se räkneexemplet som jag gjorde).

Rubriken kanske är missvisande, men läs mitt första inlägg så ser du frågeställningarna. De handlar inte om ekonomiska saker i första hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Det finns alla sorter både bland de som har hästar som hobby och de som lever på det. Oavsett så gäller det att kunna se så snabbt som möjligt vilka hästar som är + och vilka som är - när det kommer till hur de kommer att bli inom sporten.

Jan Brink sa på en hingstvisning att man skulle försöka bli av med de sämre så snabbt det bara gick, inte behöva satsa pengar på utbildning av dem, utan sälja dem billigare, för det har man igen. De hästar som man tror på skulle man däremot se till att de fick en så gedigen utbildning som möjligt från grunden, helst inte sälja förrän tidigast 4-5 årsåldern, men helst senare. Då först kan man få igen med råge och täcka förluster för de andra hästarna, men visst det är tufft...
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

kl
Jag tycker nog att smulan och dobbis har en poäng om än ngt tillskruvad.

Jag har sen jag köpte vårt första sto haft ngrlunda koll på de avelsston som kommer ut till salu och det är en hel del ston som är bla trianglade och utan ngr meriter alls ev ngr starter i lätt klass, det säljs oridbara hästar " kanske kan fungera i avel" och det säljs ston ur helt omeriterade mödernen MEN det säljs också en del bra ston fast inte så många.

Hur det ser ut procentuellt i europa gällande avelsmaterial vet jag inte men det verkar ibland vara lättare att hitta ston med mer meriter på mödernet.. Kanske för att de har ett annat utbildningssystem med fler och mer lättillgängliga unghästutbildare, mer tävlingar etc?

Sen tror jag att det kan gömma sig guldkorn bland de svenska omeriterade där det kan vara så att de inte fått en chans att bevisa sig..

Själv är jag så mkt hobbyavlare det går att bli men vi försöker hela tiden hitta bättre ston men som fortfarande har ett temperament som passar oss som hobby/amatörer. Jag har hästarna hemma och jag har barn så vi lägger stor vikt vid att ha "snälla" hästar.. Dvs vänliga och sociala samt inte heller virrhöns som kan råka bli farliga.
I år betäcker vi ett sto född 95 och ett "lånesto" född lite senare. 95an är A-premierad här, har mor och mormor Elit-prem i DK samt sen fem generationer statspremie ston i Tyskland. Vårt sto har blivit bästa tvåårssto i DK samt som treåring blev hon uttagen till elitskue där hon fick silver, hon har också godkänt resultat på sadlekåring. Hon har lämnat dubbeldiplomare, klass I, elitföl samt godkänd hingst (norge). Mödernet har bla lämnat hästar plac unghästchamp och "diplomhästar" Vårt sto har en bror som går GP dressyr samt morbror plac wc-final och morbror godkänd hingst i DK.
Detta sto Har jag "letat efter" i flera år men från början var det bara dottern vi skulle köpa.
Stoet har knappt över 100 i blup här i Sverige så har alltså inte särskilt högt avelsvärde:cool:

Lånesto har minst samma meriter som ovanstående men är än mer tungviktare då hon har tre bröder som är godkända hingstar varav två av dessa går svår Dressyr/GP även här wc placering samt också uttagen till OS. Det finns givetvis mer meriter på mödernet och mormodern har också lämnat riktigt bra hästar osv.
Sista stoet vågar jag sticka ut hakan och säga att hon absolut skulle kunna vara en hingstmoder.

Flickorna har inga egna tävlingsresultat då de varit i avelsboxen.

Jag är också nöjd om jag skulle få aveln att betala sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

kl
Jag tycker nog att smulan och dobbis har en poäng om än ngt tillskruvad.

QUOTE]

Vill du påstå att jag använde släggan för mycket :angel: :D

PS
Jag vet inte varför folk tror att bara för att man avlar hästar för ridning så blir dom oridbara för gemene man,alla mina med något undantag har kunnat ridas av barn eller ridskole folk.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Hahaha kanske aningens men jag förstår vad du menar:D

Som den toknörd jag är så sitter jag ibland och kollar möderne på salustona och är det då ett sto som ex är trianglad, aldrig visad och inga meriter med en kanske b-prem mamma och därefter nada då börja man undra lite..

Håller med dig om ridbarhet och temp!

Det fina sto vi får låna mage på har helt fantastiskt temperament och hennes barn får det också.
Var tvungen att kika och det är hennes helbror som alltså placerat sig i wc final så visst går det att få hästar med mkt fint temp som kan gå hela vägen.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Klipper in mitt första inlägg igen eftersom ingen ännu har kommit med några svar utan bara de vanliga tyckandena :)
Det här med hobbyavel är ju något som är populärt att dra upp i samband med diskussioner om att svensk avel skulle vara sämre än "utomlands".

Frågor:
1. Finns det några siffror på att hobbyuppfödare får fram sämre hästar än yrkesuppfödarna med avseende på tävlingsresultat?

2. Finns det några siffror på att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige jämfört med "utomlands"?

3. Finns det någon statistik som visar att svenska uppfödare avlar på lågpoängare/ovisade ston i större utsträckning än vad "utländska" uppfödare gör?

I bruksprovstråden ställde jag mina frågor i första hand till gylle eftersom det var hon som påstod att svenska uppfödare avlar på sämre ston än vad "utländska" uppfödare gör och att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige än utomlands. Men vem som helst får givetvis svara på frågorna, visa statistik och vara med i diskussionen :)
Jag tycker att det är ganska roligt att de flesta som har skrivit i tråden själva anser sig ha ston som passar i avel men samtidigt tycker att de flesta andra svenska uppfödare avlar på skitston :D
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Fast jag tror generellt sett inte att de flesta avlar på skitston. Men det finns ston som i mina ögon inte borde vara i avel.

Det delas ut lite kängor här o där till hobbyuppfödare vi medelålders kvinnor med ett eller två ston i avel.
Det blir rätt tröttsamt i längden.

Det betäcks ett antal tusen ston per år och alla dessa ligger inte på saluannonser eller har avelstrådar här på buke.

På dina frågor så har jag ingen aning men jag skulle tro att det inte finns ngr siffror överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Jag tycker också att det är tröttsamt, därav tråden. Det är så ofta folk säger/skriver att svenska uppfödare använder dåliga ston och att det beror på att vi är medelålders kvinnor som avlar på våra snutteli-snutt-ston som inte gjort ett skit och som är triangelmärkta. Gah, vad tröttsamt det är. Därför undrar jag om det verkligen finns någon statistik som visar att svenska uppfödare verkligen har sämre ston i avel än vad de har "utomlands". Hittills är det ingen som kommit med fakta, bara tyckanden.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Jag skulle också vilja se fakta på det..

Min helt amatörmässiga iakttagelse är att väldigt många är av den uppfattningen att det mest är bättre over there..

Jag ska inte säga ngt för jag har ju själv i år två utländska mödernen i avel MEN samtidigt har jag huvubry för vi här i Sverige har ju liksom inget unik då att konkurrera med..

Jag tror att vi till viss del är blinda för vad vi har här i Sverige och därför tycker att det är sämre..

Vad jag däremot tror att vi har här är ett större glapp mellan rutinerade uppfödare med flera generationers kunskapsbas och de nya uppfödarna..

Kanske de har en annan uppfödartradition utomlands? Även om de hobbyavlar så kanske deras mor eller farföräldrar la grunden långt tidigare?

Nu går jag lite OT men det handlar om svensk avel iaf och det är att ASVH kunde lyfta fram de svenska stofamiljerna och de svenska hingstarna mycket mer.. Kanske tom subventionera avel med ngr av våra hingstar ur värdefulla linjer så att vi om 15-20 år har något unikt material kvar i Sverige och inte bara importerat blod..
Handen på hjärtat så finns det egentligen ingen anledning för en svensk köpare att köpa dyrare i Sverige det de lika gärna blodsmässigt kan hitta likadant ute på kontinenten till lägre pris.
Men som sagt där gick jag OT..
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Klipper in mitt första inlägg igen eftersom ingen ännu har kommit med några svar utan bara de vanliga tyckandena :)

Jag tycker att det är ganska roligt att de flesta som har skrivit i tråden själva anser sig ha ston som passar i avel men samtidigt tycker att de flesta andra svenska uppfödare avlar på skitston :D

Vad jag vet så finns inte den statistik som du efterfrågar, därav så får du svar efter hur de som svarat i tråden upplever situationen efter de erfarenheter de har. Det blir då såklart subjektiva åsikter.

Det blir även mycket subjektivt angående vilka ston man använder i avel och att man själv tycker de är bra. Både beroende på att man vanligen tycker om sina egna hästar, och därav har svårt att se att de har brister som inte skulle göra dem lämpliga för avel, men det kan också vara så att man värderar egenskaper väldigt olika. Menar man sportsliga framgångar så vet vi att en del av de mest högpresterande hästarna inte har ett temperament som passar amatörer, inte alla, men de finns. Många vill också avla fram en snäll och trygg häst till sig själv, och har man ett sådant sto så kan det uppväga andra nackdelar som det stoet har.

OT: Jag har denna veckan varit och sett på bruksprovet. Lite intressant har det varit att sitta på läktaren med en del "proffs" på häst. Jag råkar ha en mycket trevlig granne som är ett sk proffs, så där får man hänga med på ett hörn ibland. Ibland dessa proffs så pratar man om hingstar som t ex Nabab de Reve, Emerald, Cassini hingstarna och Darco m fl som tänkbara kandidater till sina ston då de är poppishingstar på kontinenten nu. Enligt dessa proffs så var de hingstar som visades här inte så mycket värda precis, och använda en svensk hingst, nej aldrig, såvida de inte skulle ha en egen då, för då passar han såklart på alla ston:angel: Det jag försöker beskriva är att det inte är någon större skillnad på amatörer och proffs i tankesätt, men har bara lite olika spelplaner där man väljer ston och hingstar att avla på. Proffsen har ofta en hel del kontakter utanför Sverige, och en del av dem har ärvt det där du frågar efter, dvs att hästavel har gått i generationer i släkten, och de är ofta mycket kunniga hästmänniskor. Jag känner också flera hobbyavlare som är väldigt duktiga på avel, men jag har även träffat på en och annan hobbyavlare som nog inte skulle ha avlat på sitt sto dvs om aveln ska föras framåt.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Jag har hållt på med avel både i Tyskland och Sverige i många år. Jag jobbar med hingstar i båda länderna och jag ser vilka ston uppfödarna kommer med, och självklart är det en enorm spridning. Alltifrån skitston till vansinnigt bra ston.

Den stora skillnaden som jag ser det är att de flesta svenska stoägare inte vet vad de har i stallet, som Fenestra är inne på. De har ett sto som de någon gång köpt och de vet stammen, stoets egna resultat och IBLAND lite vad mödernet gjort men många har ingen susning.

Tyskland har fortfarande de gamla uppfödarna kvar även om de även där är ett utdöende släkte pga att de inte har någon som vill ta över. De har haft stona i många, många generationer. De är mindre tyska förbund till ytan sett och de har hållt sig till hingstval inom förbunden, alla känner alla så de känner till mödernet på hingstarna lika väl som sina egna ston eftersom det troligtvis är ngn granne som fött upp dem. De har sett vilka linjer som passar bra och tar föl på sina ston varje år och stona får många avkommor. De avlar bara på de bästa stona, alltså hård selektering av avelsmaterial.

Orden som används här är svåra, hobbyuppfödare vs yrkesuppfödare. Det är svårt att veta vad som menar vad i dagens svenska uppfödarklimat där få lever på hästar öht. Men visst ser jag skillnad i hästar från hobbyuppfödare och yrkesuppfödaren här på ett annat sätt än i TYskland. Hobbyuppfödaren som jag menar tar ett föl när stoet blir skadat eller när hon blir gravid kontra uppfödaren som har en affärsmässig avel med hårt selekterade ston.

Hobbyryttaren har inte samma krav på sitt avelsmaterial vad gäller stoet för hon finns redan där, utan man betäcker det man har i stallet oavsett vad det är). Dessutom så har hobbyryttaren ofta förhoppningen om att själv utbilda sin avkomma och rida in den själv. Ofta även visa själv på 3-årstestet, och många har inte en aning om vad de sysslar med. Samma sak när de ska ut på sina första tävlingsstarter och det slutar inte sällan i katastrof.

Därav kan man krasst dra en slutsats att hobbyuppfödaren får fram mindre lyckade avkommor om man hårddrar det som jag gjort! Men allt är relativt och gränsen mellan hobbyuppfödare och yrkesuppfödare är ju väldigt vag och det är därför flera här känner sig trampade på tårna.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Precis, det finns ingen fakta som visar att svenska uppfödare har sämre ston. Det finns ingen fakta som visar att hobbyuppfödare är sämre uppfödare (dvs har en högre andel diplom/klass I/championatshästar osv) än vad "proffsuppfödarna" är. Eller, jag vet iofs inte om det finns, men jag har iaf inte sett någon sådan bevisning och det verkar ingen annan heller ha gjort.

Men eftersom så många här på buke ändå påstår att svenska uppfödare har sämre ston osv så borde det ju finnas någon sådan undersökning? Gylle t ex, borde ha sett en sådan undersökning eftersom hen hävdar att vi har sämre ston osv. Eller kan det möjligtvis vara så att folk sitter och skriver hitte-på-saker? :angel:
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Du har inte förstått ännu att folk inte orkar diskutera med dig va ?

Fortsätt du att leva i din lilla bubbla, så fortsätter vi andra att lära oss av erfarenheter i verkliga livet, alla sitter inte insnöade i lilla sverige och försöker läsa sig till kunskap.

Konstigt att alla med egen erfarenhet av avel i andra länder delar uppfattning trots att du tror att det bara är hittepå, kanske så att någon skulle våga sig utanför lilla sverige och verkligen skaffa sig egen erfarenhet............
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

De avlar bara på de bästa stona, alltså hård selektering av avelsmaterial.

Orden som används här är svåra, hobbyuppfödare vs yrkesuppfödare. Det är svårt att veta vad som menar vad i dagens svenska uppfödarklimat där få lever på hästar öht. Men visst ser jag skillnad i hästar från hobbyuppfödare och yrkesuppfödaren här på ett annat sätt än i TYskland. Hobbyuppfödaren som jag menar tar ett föl när stoet blir skadat eller när hon blir gravid kontra uppfödaren som har en affärsmässig avel med hårt selekterade ston.

Hobbyryttaren har inte samma krav på sitt avelsmaterial vad gäller stoet för hon finns redan där, utan man betäcker det man har i stallet oavsett vad det är). Dessutom så har hobbyryttaren ofta förhoppningen om att själv utbilda sin avkomma och rida in den själv. Ofta även visa själv på 3-årstestet, och många har inte en aning om vad de sysslar med. Samma sak när de ska ut på sina första tävlingsstarter och det slutar inte sällan i katastrof.

Därav kan man krasst dra en slutsats att hobbyuppfödaren får fram mindre lyckade avkommor om man hårddrar det som jag gjort! Men allt är relativt och gränsen mellan hobbyuppfödare och yrkesuppfödare är ju väldigt vag och det är därför flera här känner sig trampade på tårna.

Om man ser på de tyska och holländska hästar som väller in till Sverige så är inte jag impad av deras avel. Många små skeva hästar med tomma mödernen. Det viktigaste verkar vara pappa-morfar.
Jag är övertygad om att det ser likadant ut överallt d v s att både bra och sämre ston används.
Jag åkte med en bekant i Danmark för ca 15 år sedan för att hon skulle köpa nytt avelsmaterial. Vi besökte flera uppfödare med mycket goda rekomendationer och vi fick faktiskt se mer vatten än vin.:grin:
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Vissa förbund har haft riktigt bra marknadsföring av sin avel under många år men det är svårt att få några siffror, alltså fakta på deras avel, vad beror det på?
Att många för fram samma skröna gör inte skrönan mer sann. :angel:
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Vad är det för siffror och fakta du saknar ? Kanske inte så konstigt att du har svårt att få fram uppgifter om du ställer frågor på det viset ;)

Hur vet du att de hästar du ser "välla" in har tomma möderne ? För att du inte hittar något på nätet ? Eller för att du verkligen har kontrollerat dem med avelsförbund, tävlingsförbund osv ?
Om du bara letat på nätet, så är inte din källa särskilt god.
Jag har bla ett sto som hur du än letar via nätet ser helt blank ut på mödernet, men hoppsan vid närmre kontroll så råkade mamman gått svår klass, mormor lämnat 3 avkommor som gått svår klass, mormor har två avkommor som båda lämnat svårklass hästar. Både mamma och mormor har hoppat 10/10 på sin 3 års visning. Så så tomt var det mödernet som verkade helt tomt vid sökningar via nätet.....
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Jag har genom åren fått leta uppgifter åt många som köpt importston. Och det är nästan aldrig så att uppgifterna på tävlingsresultat stämt. "Ska ha gått 1.40" är det klassiska. Och nej jag förlitar mig inte bara på officiella databaser.
Vad gäller ditt egna sto så är inte meriterna svåra att hitta:confused:
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Om man ser på de tyska och holländska hästar som väller in till Sverige så är inte jag impad av deras avel. Många små skeva hästar med tomma mödernen. Det viktigaste verkar vara pappa-morfar.
QUOTE]

Det är ju så att man får vad man betalar för.

De tyska förbunden jobbar ju inte på samma sätt online som vi gör här, och vissa tyska förbund har ingenting på nätet. Så jag håller med Gylle, har man inte begärt fullständig info från avelsförbundet och FN så kan det se tunt ut. Men det borde man ju göra innan man köper ett sto som man vill avla på.

Ansvaret ligger ju på uppfödaren att välja sitt avelsmaterial, och om den svenska uppfödaren väljer att köpa eller importera skitston så är det ju väldigt osmart. Eller som någon skrev - det kanske var en billig häst med fina namn i första och andra led? Då stämmer ju det jag skriver att många svenska uppfödare inte tar reda på vad det är de avlar på. Oavsett vilket land hästen kommer ifrån.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Sen ni som vill ha forskning och statistik på vad svensk avel lämnar jämfört med andra länder så finns det ju offentligt och det är ju inte direkt så att vi ligger i topp...

Istället för att sitta här och klappa sig själva på axeln och tycka att vi har såååå bra avelsmaterial så vore det väl roligare att fundera på vad vi kan göra för att bli ÄNNU bättre och kanske någon gång i framtiden kunna konkurera med Holland, Danmark, Tyskland osv. Våra ryttare är ju på gång så då är det väl dags för uppfödarna att satsa och försöka hänga med!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 011
Senast: dobbis
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 661
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 378
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp