Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Fast jag tycker nog att de flesta sådana trådar handlar om ponnysar med okänd härstamning eller travarston (och att man minsann kan hitta en och annan travarkorsning som faktiskt har gått svår hoppning så man får absolut inte klanka ner på de som använder travston i ridhästaveln). Dessa personer räknar inte jag till ridhästuppfödarna. Jag tror att sådana personer finns i de flesta länder, men som besökande svensk ser man ju inte de tyska "trav/ponny/diverse-alltmöjligt-korsnings-tillverkande" personerna på de tyska stovisningarna/fölmönstringarna/hingstvisningarna/auktionerna, för de personerna är ju knappast där med sina hästar...

Jag tycker också att ett sto ska ha riktiga meriter på mödernet (i svåra klasser och/eller i tex unghästchampionat) på närmre håll för att det ska vara något "extra". Men jag tror som sagt att det är lika vanligt att tyskarna har "vanliga" lättklass-ston i avel (dvs sådana som tävlat upp till msv c dressyr eller 120 hopp) som uppfödare i Sverige. Precis som att det är lika vanligt att de avlar på "skitston" (skitston = se första stycket i det här inlägget).
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Fast det spelar väl ingen roll om de är intressanta om några år. Jag ville veta vad det är som gör att du tycker att de är oerhört bra och kan tillföra något i avel nu :) Det tillhör ju som sagt faktiskt trådens ämne, det gäller ju att reda ut vad folk räknar som ett bra/dåligt sto innan man börjar diskutera hur stor andel bra ston som används i avel :idea:
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

De är importerade från Tyskland så vet inte om det är väsentligt här egentligen om syftet är att bara diskutera renodlad svensk avel.

Men den ena har 140 i dressyrindex, e.Florencio I, väl meriterat möderne. Fina tävlingsmeriter upp till MsvC med förhoppning att gå hela vägen. Tre mycket goda gångarter, bra temperament men av den lite känsligare kalibern, god exteriör av den moderna typen.

Den andra har också mycket meriterat möderne, hon är e.Dr Doolittle (Donnerhall) ue. Weltmeyer. Har strålande tävlingsmeriter, tre bra gångarter framförallt en ruskigt bra skritt, bra exteriör men är lite liten (160cm), underbart temperament.

En brist hos ovanstående sto är t.ex. höjden, inte tusan väljer man väl en hingst som är känd för att ge smått? Då väljer man väl snarare en hingst som kompenserar detta och är känd för att ge lite höjd på sina avkommor? Detta var vad jag syftade på tidigare men som uppenbarligen missförstods.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Ditt sto nr 2 ,kan ju vara 1:a avkomman (dom kan bli mindre) för det ´ligger inte så smått bakom,förövrigt är stammen en golden cross

Dobbis/som är hoppavlare :o:D
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Ja, vill du ha upp storleken så får du ju välja en större hingst så du tänker ju rätt på det sättet. Men grundinställningen ska inte vara att hingsten ska behöva täcka upp för brister. Man ska korsa bra med bra, inte korsa halvbra med nåt bra för att avkomman ska bli lite bättre. Just storlek är ju en egenskap som ska vara "lagom", dvs "ju större (mer) desto bättre" stämmer inte, utan lagom är bäst.

Japp, det var generellt jag menade. Det spelar ingen roll var stona kommer ifrån, nu är de ju med i en diskussion om avel i Sverige och det är väl troligen här de kommer att användas i avel i framtiden. Du är ju svensk så dina åsikter rör svensk avel. Men, här kommer vi till något intressant, du tycker alltså att dina ston som har placeringar i lätta klasser (de är inte visade antar jag eftersom du inte skriver det?) är något extra. Men de har inga speciella meriter på papper. Att den ena har högt blup beror troligtvis till störst del på att hon har en högbluppad pappa och att du har tävlat i lätta klasser här i Sverige och fått championtspoäng. Du skriver att de har meriterat möderne, men inte några exempel på vad för slags meriter det handlar om eller hur nära i stamtavlan dessa meriter finns. Av de upplysningar du ger så är detta inga ston som på pappret är oerhört bra. Helt ok, men inte oerhört bra, långt därifrån. Många tycker att de har ett fantastiskt sto, men stoet har inte mer meriter än "helt ok". Det gäller nog överallt, i alla länder.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Aha, så första ungen riskerar att bli lite mindre än övriga eventuella avkommor? Då lärde jag mig något nytt idag! :)

Dessvärre är även mamman ganska liten + att vårt sto fick föl redan som 3-åring vilket kan ha hämmat hennes utveckling lite grann kanske.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

MSv C är nya namnet på La 5 och LA 6. Det räknas inte som medelsvår när man pratar om meriter (tex för att få prestationspoäng på stoet själv eller avkommor). Så det är inte jag som får det till det, det är så det är helt enkelt :)
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Aha,jag är som sagt inbiten hoppryttare och senast jag harvade padocken hette dom från LA1-5 så det var några år sen.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Visste att det svaret skulle trilla in.

Det är nog så, jag saknar självinsikt och tror att jag har superfina hästar i stallet även om de inte visats eller gått årgångschampionat.

De är importer och tiden fanns inte helt enkelt, den ena har haft föl och den andra har varit valpig. Ena stoets mamma har själv gått motsvarande svår klass dressyr och den andra mamman är elitpremierad med flera framgångsrika avkommor efter vad jag kan förstå på tyska. Men att försvara mina ston känns ganska orelevant då de ändå inte kommer gå i avel ännu, förhoppningsvis hinner de ha ytterligare lite mer tävlingsmeriter när det väl är dags.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Eftersom att jag inte vet stammen på nr1 så kan jag inget säga om den men har inte nr 2 några extriöra avvikelser så har hon i alla fall stam för det.
Är du säker på att dom inte gått/visats på några stoprov i DE?
Kan sitta en klisterlapp i passet.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Båda har gått fölvisning och gick vidare till någon slags final men mycket mer än så vet jag inte tyvärr, och någon klisterlapp har jag nog inte sett i passen. :(

Den första är Florencio - Pik Labionics (Pik Bube)
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Nej, det är absolut inte meningen att du ska behöva försvara dina ston. Men du märker ju själv att du upplever att dina ston är något extra, men andra som ser mer krasst på det (på samma sätt som du ser på dina kunders hästar) tittar på de "hårda fakta" som finns om dina hästar. Och de fakta du har gett är ju faktiskt inget extra. Med det menar jag inget illa, jag vill bara förklara att det inte är så lätt att vara objektiv med vad som räknas som bra/dåligt eller superbra när det gäller att jämföra sina egna och andras hästar :)

Det är alltså ganska meningslöst att använda fraser som t ex "mkt meriterat möderne" och "fantastiska gångarter". Man måste använda konkreta saker, tex "hon bedömdes till 898 på gångarterna" (och då ska det vara på en bedömningsplats med godkänd domare, inte hemma på någon gårdsplan strax före eller efter fikat) eller "hon är placerad i Intermediere", eller "hennes mamma har gått VM", eller "hon har två bröder som går 150 hoppning med placering".

Ett litet appropå med tanke på hur meriter räknas. PSG räknas som svår klass i Tyskland så de flesta tyska "svårklasshästar" är "bara" medelsvårhästar med svenska mått.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Jag förstår din tanke men det är ju svårt när hästarna inte är äldre att visa ngn. konkret fakta när de inte blivit visade som unga p.ga av olika orsaker (i detta fall import). Men jag tror nog att jag vet vad jag har i stallet ändå och vi hoppas få visa det framöver. Sedan när de gått i sporten och förhoppningsvis presterat fint kanske överväga att sätta dem i avelsboxen om de är intressanta nog att avla på. Det har varit min tanke hela tiden, men det på dig låter det som om alla i din omnejd endast avlar på högpresterande ston alternativt välmeriterade blodslinjer. Det är inte min erfarenhet och det var det jag ville komma till.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Fast jag skrev väl inte att jag syftade på något som du har skrivit? Det var appropå det om Msv C som jag nämde PSG. Borde kanske ha skrivit det i ett inlägg som var riktat till Dobbis eftersom det var med henom jag skrev om klasser och meritering.

Knapplån typ
Just det där med hur olika meriter räknas i olika länder kan också bidra till att tyska hästar upplevs ha mer meriter i stammen. Det låter ju faktiskt ganska mycket bättre att skriva "pappan har placeringar i svår klass" än att skriva "pappan har meriter i medelsvår klass".
Vet att det finns tyska fäder till årets bruksprovsdeltagare som har placeringar i PSG, men i bruksprovskatalogen står det att de har plac i svår klass.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

"Problemet" är att alla vet vad de har i stallet. De som du klagade på i dina första inlägg i tråden kanske också vet vad de har i stallet. Trots att det ser halvkass ut "på pappret". Att de är importer är inte en bättre ursäkt än något annat. Men, som sagt, nu behöver vi inte diskutera just dina hästar, om du inte själv vill fortsätta att göra det alltså.

Som svar på att du tycker att jag låter som att alla i min omgivning bara avlar på högpresterande ston:
Nej, jag menar att jag inte känner några som avlar på ston för att föl är söta (jag tror det var så du skrev). De flesta avlar på ston som är visade med ok poäng och/eller har tävlat lätta eller medelsvåra klasser. En del har riktigt fina mödernen (svårklasshästar och championatshästar i samma generation och/eller i de närmaste generationerna), andra har "normala" mödernen, alltså ok, men inget direkt extra.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Lägger till: med ok/bra poäng menar jag just från ok till bra poäng, dvs klass II till diplom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 011
Senast: dobbis
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 661
Senast: Fetaost
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
989
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp