Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Flippeti

Trådstartare
Gör en utbrytare från bruksprovstråden och skriver mina funderingar här istället.

Det här med hobbyavel är ju något som är populärt att dra upp i samband med diskussioner om att svensk avel skulle vara sämre än "utomlands".

Frågor:
1. Finns det några siffror på att hobbyuppfödare får fram sämre hästar än yrkesuppfödarna med avseende på tävlingsresultat?

2. Finns det några siffror på att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige jämfört med "utomlands"?

3. Finns det någon statistik som visar att svenska uppfödare avlar på lågpoängare/ovisade ston i större utsträckning än vad "utländska" uppfödare gör?

I bruksprovstråden ställde jag mina frågor i första hand till gylle eftersom det var hon som påstod att svenska uppfödare avlar på sämre ston än vad "utländska" uppfödare gör och att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige än utomlands. Men vem som helst får givetvis svara på frågorna, visa statistik och vara med i diskussionen :)
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Intressant ämne tycker jag.
Nu svarar jag inte direkt på dina frågor, men för några nummer sedan i Hopphästklubbens tidning så fanns en intervju med belgaren Joris de Brabander som är en mycket känd veterinär och ET expert. Enligt honom så kommer t ex Paul Schockemöhle aldrig själv att föda upp en superstjärna då hans hästar inte stimuleras och leks med från start av människor. Hästar behöver enligt JdB mänsklig stimulans från början, och inte bara gå i en hage om de ska utvecklas till att sedan göra det vi vill riktigt bra. Hästar på t ex PS stora lösdrift har det bra ur hästperspektiv, men vill vi att de ska bli riktigt framgångsrika sporthästar så behöver de individuell stimulans från början enligt JdB. Nu var t ex JdB själv inte så glad åt sin egen uppfödning då han var tvungen att ha sina ston i en stor hall utan individuell behandling pga av att han har så många ston själv. Han ville helst ha ett stall där stona leddes in i box dagligen, även unghästarna, för att skapa kontakten till dem på ett tidigt stadie. De bästa hästarna inom sporten ansåg han till största del komma från hobbyavlare med ett fåtal ston, och som har tid med sina hästar dagligen.
Jag säger inte att detta stämmer, men det är erfarenheter från en man som ser väldigt mycket hästar, och han äger själv en del hästar inom toppsporten.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Förkortning av namnet Joris de Brabander, som stod i andra meningen ;)
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Intressant! Hoppas att det stämmer:D

Vet inte hur det ser ut med de storstjärnor vi har men ex Totilas uppfödare hade väl just då inte så många ston?
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Najs att några har skrivit i tråden :)
Visst är det ganska intressant att det ofta skrivs saker som "i Sverige finns många hobbyavlare jämfört med vad det gör i andra länder" och "Svensk hästuppfödning är sämre eftersom det är så många medelålders kvinnor som bara har ett eller två ston som är uppfödare".

Vart kommer dessa påståenden ifrån kan man undra? Finns det rediga fakta bakom? De som skriver sådana påståenden borde ju veta, t ex gylle var ääääär du?

Och, ja, just att det är många medelålders kvinnor som har ett eller två ston stämmer ju (enligt nån undersökning har jag läst), men varför skulle just det leda till att aveln blir dålig? Finns det bevis för att det är en större andel kvinnor med få ston i Sverige än "utomlands"? Finns det bevis för att kvinnor med ett eller två ston är sämre uppfödare än män med tio ston? Det borde ju finnas män som bara har två avelsston, och om det finns, är de mittemellanbra uppfödare då?

Vad menas med hobbyuppfödare? Det borde vara alla uppfödare som inte kan försörja sig på sin hästuppfödning (utan att behöva kvitta förlusterna mot/leva på vinsterna från t ex skogsbruk, arbete som lärare, verkstadsarbetare, odla grödor, what ever). Är egentligen inte alla hobbyuppfödare i Sverige då? Jag menar, finns det verkligen en enda uppfödare i Sverige som verkligen kan ta ut en vinst på just uppfödningen av hästar som står i proportion till arbetstiden som läggs ner på just själva uppfödningen?
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Vad många bra och relevanta frågeställningar i ett o samma inlägg!
Jag föder själv upp men inte halvblod, men är väldigt intresserad av svaren på dina frågor om dom finns!

Jag kan tänka mig att många tänker att det i viss mån kan finnas mindre kunskap och ren erfarenhet hos hobbyuppfödare med mindre antal födda avkommor men samtidigt vet jag att kvantitet absolut inte behöver betyda kvalitét. I många fall tvärtom, särskilt inom de raser där det är enklare att hålla egen hingst och få renrasiga föl/godkända papper....

Undrar också som du hur många som verkligen lever på avel enbart i Sverige. Om någon...
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Här kommer ett långt svar...
Utdrag från skatteverkets hemsida angående verksamhet och hobby "I inkomstskattelagen,IL, finns inte någon direkt definition av hobbyverksamhet. Begreppet hobbyverksamhet tas upp i 12 kap. 37 § IL. Där anges att det är en verksamhet som bedrivs självständigt men som inte ska räknas till inkomstslaget näringsverksamhet.
Vad är näringsverksamhet?
Vad som räknas till inkomstslaget näringsverksamhet regleras i 13 kap. 1 § IL. Där anges att med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt.
Verksamheten måste bedrivas med ett förvärvssyfte. Syftet ska vara att verksamheten ska ge ett ekonomiskt utbyte, dvs. ett vinstsyfte ska finnas.
Med vinstsyfte aves att verksamheten har en sådan inriktning och bedrivs på ett sådant sätt att den ur en objektiv synvinkel kan antas komma att gå med överskott.
Ett normalt krav, på alla verksamheter, är att det kan påvisas omsättning och att verksamheten genererar överskott eller i vart fall inom en snar framtid kommer att generera överskott. Det bör beaktas att en näringsverksamhet normalt att ett uppbyggnadsskede innan den kan generera ett överskott.
Storleken på investeringen i verksamheten är inte direkt kopplad till vinstsyftet. Det finns ingen automatik i att en större satsning medför att vinstsyftet skulle vara uppfyllt."

När det gäller uppfödning så om man föder upp 4 eller fler hästar per år så behöver man tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen (1988:534) från länsstyrelsen. Därmed inte sagt att man inte kan ha det som hobbyverksamhet, men verksamheten ska då kontrolleras av myndigheten.

På din sista fråga så är det ett väldigt litet antal hästuppfödare som kan leva på just uppfödning, men det finns de som kan det. De jag känner föder upp travhästar, men det finns även de som föder upp araber som jag vet fått miljontals för sina uppfödningar redan som föl ( sålda utomlands till rika shejker o d). De jag känner till med travhästuppfödning är välrenommerade uppfödare med väldigt många hästar där det används väldigt dyra fina hingstar i aveln, de med araber har tidigare köpt attraktiva stammar från de som sedan köper tillbaka avkommorna om de blir bra, så mycket pengar har satsats innan avkomman kan ge vinst vid försäljning.
De flesta av det fåtal av hästuppfödarna som förutom de jag nämnde som går med vinst går inte med vinst enbart på att föda upp föl och sälja, utan det kostar oftast väldigt mycket innan det smakar. Hästarna måste vanligen tränas och göra riktigt bra resultat innan de säljs med vinst, och då finns det faktiskt även de som föder upp hopp-och dressyrhästar som lever på sina uppfödningar. Antalet är dock förvinnande lite jämfört med hur många uppfödare det finns.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

De "stora" arabuppfödare jag vet har haft ärvda pengar och inga "svenssons namn" så, nej jag tror ingen idag kan leva på uppfödning av araber (det kunde man möjligtvis på 80-talet).
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Knapplån.

Jag har själv aldrig sysslat med avel men är ändå väldigt intresserad och vill gärna lära mig mer.

Jag kan därför bara se till mig själv och min omgivning. Jag har vad jag kan tycka oerhört bra ston i stallet som jag idag vill påstå hade varit ett tillskott till aveln. Dock är vi precis som jag nämnde i början inte avelsintresserade och vi har därför valt att använda stona i sporten istället. Jag tror att många med bra ston resonerar likadant och det blir således först när de blir äldre/skadade som de sätts i avelsboxen. Kan det vara så att det då är för sent? Eller snarare att aveln har gått så mycket framåt under dessa år att våra ston då inte anses "bra nog"?

Ibland kan jag tycka att kleti och pleti tar föl på ston bara för att föl är gulliga, att de inte orkar rida/hästen är skadad (ärftlig skada!?) och att de då väljer en snygg hingst (hur var det där med att välja en hingst som kompenserar stoets brister?). Spontant känner jag att hobbyhästar föds ändå, varför ska man matcha halvbra med halvbra? Jag skulle iofs. gissa att samma sak sker i utlandet.

Intressant det där med att tidig stimulans av hästar främjar deras framtida möjligheter. Jag säger inte emot men det vore kul att få krass fakta på att så är fallet.

Gällande om uppfödare i Sverige kan gå med vinst eller ej vågar jag inte uttala mig om men det är ju onekligen inte lätt att sälja hästar i dessa tider framförallt inte yngre förmågor. Sedan tror jag att det är av oerhörd vikt att uppfödare får 'bra' köpare som tar hästarna vidare och att uppfödaren på så vis får fina referenser.

Ursäkta för virrigt inlägg..lördagsvinet tar ut sin rätt.. :angel:
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Ibland kan jag tycka att kleti och pleti tar föl på ston bara för att föl är gulliga, att de inte orkar rida/hästen är skadad (ärftlig skada!?) och att de då väljer en snygg hingst (hur var det där med att välja en hingst som kompenserar stoets brister?).
Jag känner ingen som har tagit föl på sitt sto på sådana grunder (och jag känner en hel del uppfödare). Hade du vetat något om avel så hade du vetat att man inte väljer hingst som kompenserar för stoet brister...

Spontant känner jag att hobbyhästar föds ändå, varför ska man matcha halvbra med halvbra? Jag skulle iofs. gissa att samma sak sker i utlandet.
Du har missat trådens ämne...

Intressant det där med att tidig stimulans av hästar främjar deras framtida möjligheter. Jag säger inte emot men det vore kul att få krass fakta på att så är fallet.
Ja, du har då inte bidragit med några fakta.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Ajdå det var inte något vidare trevligt inlägg, kanske bättre jag hade låtit bli att skriva såhär på kvällskvisten.

Så du menar att alla tar föl för att främja aveln? Berätta gärna hur man väljer hingst? Har stoet t.ex. dålig halsansättning eller dålig galopp så bör man inte titta närmare på hingstar som har det? Förstår verkligen inte vad du menar, för mig är det självklart att man tittar på hingstar som har de fördelar som man kanske saknar hos sitt sto?
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Vad olika kretsar vi måste röra oss i. Jag känner inte till en enda som tagit föl på sitt halvblodssto för att föl är gulliga. Bland vissa andra hästraser kanske det är vanligare, eller i vissa kretsar som sagt?

Men, det är nog ganska vanligt att många tar föl på ston som har "halvbra/halvdåliga" meriter, tex ett ovisat sto som har placeringar upp till LA. Har stoet "bevisat" så lite är det viktigt att stoägaren känner till stostammen och vet att stoet har meriterat möderne för att det ska kännas som att stoet har något att tillföra i aveln.

Men jag tror absolut inte att dessa "halvbra/halvdåliga" ston är vanligare i Sverige än i andra länder. Men kan någon visa statistik på att det förhåller sig så så är jag nyfiken på att ta del av den statistiken.
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Jag reagerade faktiskt också på att du skrev det där med att kompensera för bristerna. Man ska använda ston som saknar allvarliga brister (så att man slipper hålla på att försöka kompensera bort en massa brister) och man ska använda hingstar som förstärker stoets positiva egenskaper. Lektion 1 i hästuppfödning :)
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Ja det skiljer sig säkert åt eller så är det bara så att jag reagerar först på de som avlar på 'fel' material och att det är de som lägger sig på minnet. Arbetar inom hästnäringen och tycker nog jag hör det ganska frekvent, framförallt hos de som har eget stall och "har någon häst för mycket".
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Nu är vi redan OT, men det är ju faktiskt också en relevant fråga: när man säger att vissa uppfödare använder sämre ston än vad andra uppfödare gör; vad menar man med "ett sämre sto" och "ett bra sto"?

Vad är "fel" material för dig? Eller om man vänder på det; vad har dina ston gjort (meriter) som gör att du tycker att de är oerhört bra, dvs vad har de för meriter som gör att de höjer sig över snittet?
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Ni missförstår mig, jag menar givetvis inte stora brister och självklart ska man försöka förstärka de positiva egenskaperna hos stoet. Men har stoet lite dålig halsansättning t.ex. kanske man inte ska titta på en hingst som tenderar att ha samma? Nu godkänns ju inte vilken hingst som helst så sämre egenskaper försvinner ju redan där, men inte väljer man väl en hingst som tenderar att ha samma brister (mindre gynnsamma egenskaper) som stoet?
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

kl

Det räcker ju att läsa trådarna här inne så ser man vad folk avlar på ,smulan var inte långt från verkligheten.
Trasiga ston (med ärftlig defekt oftast)
söta ston
föl är gulligt (dom använder gärna grannens hingst)
helt omeriterade ston
ston utan meriter i stammen eller där man hittade någon i 4 led :angel:
Flera vill bevara SWB och avlar på att den har svensk stam,sen spelar inte resten så stor roll.
Vill du ha fler ex.så läs alla trådar eller vänta några månader.

För att svara på vad jag avlar på.
UA röntgade ston
int.s hoppning
unghäst där mamma gått NM,VM och DM
 
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Min brist på avelskunskap framträder, och jag ber om ursäkt men är verkligen intresserad och lär mig gärna mer.

Ändrade och insåg att det inte är någon idé att jag presenterar mina ston då avel i dagsläget inte är intressant ändå och gissningsvis är dessa ston förmodligen inte alls intressanta om ett par år, för då har väl aveln tagit ännu ett steg framåt, därför min fråga om vi sparar på våra ston för länge och att de då stam-mässigt anses omoderna?

Ledsen om ja ledde in tråden på fel spår..
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfödare i Sverige vs "utlandet"

Tack Dobbis, tyckte väl att det lät märkligt att det bara är jag som fått för mig att allt för många avlar på mindre bra avelsmaterial.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 011
Senast: dobbis
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 661
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 378
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp