Uppfödning & utställning

G

glee

Uppfödning & utställning

Har funderat lite på en sak. Det har väl varit lite diskussioner här om seriösa & oseriösa uppfödare. Vad tycker ni om en uppfödare som avlar på mentalt bra hundar men som kanske inte gör sig så bra på utställning? Är det oseriöst?

Re: Uppfödning & utställning

ABSOLUT INTE!!!bara avkomman kan få ett 2:a pris på utställning så är den ett fullgott avelsresultat och har bara små avikelser från rasstandarden.

Bra mentalitet är mycket viktigt!! för dom flesta vill hellre äga en smart fuling än en snygg idiot!!!

Jag föder upp hundar och pemierar mera på utställning än övriga meriter, men för den skull passar inte mina hundar alla!!! men ävan mina hundar måste ha en bra mentalitet, men alla gillar ej utställning och det behöver man ej göra!!!

Ok, det var ungefär så jag tänkte. För om hunden är alldeles för långt från standarden kan den väl inte få en 2:a..

Inom min ras är det rätt vanligt att de hundar som visar framfötterna i brukset inte alls anses som snygga av utsätllningsdomarna, så jag bryr mig inte mycket om utställningsresultat. Jag ska ju inte ha hunden till att titta på, så det räcker att hunden ser ut som en rottweiler för att jag ska vara nöjd.

Är det en av anledningarna till att det är så svårt att få tag på en bra rottweiler (till bruks)? Alltså att många uppfödare avlar på de som fått bra utställningsresultat..?

Japp. Utseendet har fått gå före funktion. En brukshund är ju egentligen inget värd i aveln innan den visat sin talang som just brukshund.

Okej. Tråkigt att det blivit så, ska man prioritera något borde det ju vara funktion före utseende.

Kolla bara på labbarna :angel:

Går du in med en funktionell labbe i ringen så är det bara hejdå. De är för långbenta och för smala, små huvuden och för kort päls.

//E

¨håller med.

Som tur är så e jag ju uppväxt med en ras som får se ut lite hur som helst. Där går arbetsdugligheten före utseendet

hellre bra mentalitet än utseende...
trodde ja hade en väldigt seriös uppfödare men d visade sej att hon avlat på hundar som var champion både häro där men som på hemmaplan även högg här o där.. :crazy:
nu vet ja en tik som är otroligt vek ..inte så att hon hugger (pga att foderväreden är väldigt noga med att få henne trygg) men som ägaren tänker avla på o hon e inte ens bra extreiört..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 385
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka