Uppfödares personlighet

Celija

Trådstartare
Skitdum rubrik, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.

Var inne och spanade på en persons fb :D, som också är uppfödare där den raljerade om islamhotet och lite typiskt SD snack och det fick mina hjärnkuggar att snurra.

Själv känner jag att en frisk hund från en uppfödare med sunda värderingar och vettiga avelsmål är viktigast, såklart. Och sen förväntar jag mig inte att 'min' uppfödare ska bli min nya bästis men för mig känns det ändå ganska viktigt att människon har hyfsade värderingar (enligt mig, alla har ju olika) även som person eftersom uppfödarkontakt är viktigt för mig.

Nu var det inte en ras jag är intresserad av så det är en rent hypotetisk fråga men hade det varit så hade jag nog faktiskt vänt mig till någon annan i första hand.

Edit: en annan uppfödare som jag faktiskt valt bort helt är en som hade en ganska aggressiv blogg fylld med skriverier om hur hundvärlden och uppfödarvärlden är fylld med besserwissrar och folk som pratar bakom ryggen och avundsjuka människor och what not. Givetvis helt i caps.

Hur resonerar ni kring det?

Senast ändrad:
Sv: Uppfödares personlighet

Jag försöker hålla mig så långt bort från människor med ex. främlingsfientliga åsikter som möjligt, och skulle därför inte köpa hund om jag visste att uppfödaren hade sådana värderingar. Jag vill stötta folk med bra värderingar, både vad gäller hunderiet och annat. Men jag ska påpeka att jag inte precis frågat ut uppfödaren om detta.

Jag får krupp när folk ( i allmänhet, du behöver inte känna dig utpekad :D) dömer personer efter deras åsikter (eller ännu värre, gamla handlingar gärna 20 år tillbaka :crazy:). Jag har inga problem att umgås med folk som har helt annorlunda åsikter än mig (så länge de är lagliga, handlar det om att vara kriminell blir ju saken en helt annan - även om jag inte tycker man ska döma ut kriminella heller), det är få människor som jag kan hålla med om allt med (dessutom blir det ju jättetråkiga samtal om alla bara sitter och håller emd varandra och klappar varandra i ryggen) och tro det eller ej - även en person som röstar på SD kan vara trevlig att umgås med. Jag tycker det är jätteviktigt att inte definiera en person enbart på en åsikt eller en handling. (Dessutom anser jag att det är bättre att prata och argumentera med de man tycker har fel - än att frysa ut dessa, då kan de ju odla sina åsikter fritt utan att få mothugg - vilket aldrig är bra!)

Jag skulle alltså inte ha några problem att köpa en hund av någon som sympatiserar med SD, eftersom det är helt lagligt att göra det. Det jag kräver av en uppfödare är att den är kunnig om hundar och rasen denne föder upp, har sunda mål för sin avel och är trevlig (som i artig). Sedan får personen rösta på vilket parti denne vill, läsa vilka böcker denne vill och umgås med vilka människor denne vill.

Och för att sammanfatta ska jag citera Soran Ismail:
"Man måste prata istället för att hata. Jag hatar Sverigedemokraternas åsikter, inte dem som personer. Det är viktigt att diskutera med de man tycker säger galnast saker. Jag är nyfiken på hur de tänker. De tycker ju som de gör av en anledning."

Jag håller med dig till viss del, alla är olika och det är sällan man träffar någon som tycker lika i mycket.

Folk som sympatiserar med SD har jag väl inget emot, däremot, när någon sitter och babblar öppet om islamhotet och hur Sverige måste förbli svenskt, det är en annan sak och tyder på att personen nog inte har så sunda (enligt mig då) värderingar på andra plan heller.

Samma sak som att bara för att jag inte gillar CM, skulle jag inte ta avstånd från någon som gillar honom. Däremot om den personen skulle råda folk till höger och vänster att alfarulla sina hundar och sparka dem i sidorna, ja då undrar man ju hur människan tänker och jag skulle nog ha svårt att komma överens med en sån person.

Sen känner jag också att för mig så vill jag ha en bra kontakt med min uppfödare många år framöver, helst hela hundens liv och då är kemi viktigt. Det är kanske en annan sak om man inte tänkt ha så bra kontakt utan mest vill köpa sin valp från en duktig hundmänniska, vilket det förstås inte är något fel med heller. :)

Senast ändrad:

Det känns skönt att jag inte är den enda som skulle reagerat, känner mig lite löjlig dock. Men som du säger så skulle jag aldrig sitta och fråga ut en uppfödare, vad röstade du på i förra valet? Muslimer bu eller bä, inte ens snoka skulle jag göra faktiskt.

Det är väl som allt annat i livet. Jag kan ju inte sitta på jobbet, som kundmottagare och säga "Nänä, jag pratar inte med folk som heter Ibrahim", även om jag skulle ha frälingsfientliga åsikter så tycker jag att man får svälja dem när man inte är privatperson så att säga. Hunduppfödaren är ju inte Carola 26 år från Falun när hon säljer valpar, hon är Hunduppfödaren och måste ju fatta att hon förlorar kunder/valpköpare om hon ska vräka ur sig ditten och datten på offentliga forum.

För övrigt tycker jag det för det första är så himla obildat att vara främlingsfientlig, för det andra är det grymt omoget att ta på sig offerkofta jämt och ständigt.

Alltså, hade människan en hund jag verkligen vill ha, hunden med stort H, så skulle jag köpa och skita i att vara särskilt bundis med uppfödaren annat än på en civiliserad och torr nivå. Jag har andra människor jag kan vara bästis med och hunduppfödning är så knivigt i sig redan (föräldrarna ska vara friska, det ska vara en bra kombination, rätt linjer, bra temperament, god uppväxt o.s.v.) så det känns dödfött att blanda in massa andra saker som inte har med uppfödning att göra.

En bra hund är en bra hund även om uppfödaren är rasist. Så länge jag vet att uppfödaren ger mig det stödet jag behöver just med valpen får människan vara så främlingsfientlig den vill, jag behöver inte ta del av dennes åsikter helt enkelt.

Jag har knappt har något kontakt med min uppfödare och tycker att h*n har väldigt underliga åsikter i hunderiet. Nu får jag sitta och skämmas för att jag inte var mer noggrann i val av uppfödare.
Jag saknar en engagerad uppfödare som jag kan ha bra kontakt med.

Av den anledningen kommer jag vara väldigt petig i val av uppfödare nästa gång. Och skulle jag veta det du berättar så hade jag inte valt denne.

Sen tycker jag att det är väldigt intressant att diskutera med människor som har andra åsikter än vad jag har. Men min uppfödare vill jag prata hundar med, inte politik.

Jag förstår ditt agerande och gör likadant när det gäller viktiga saker. Dit räknar jag bl a rasism och främlingsfientlighet. Ett annat exempel: Jag anlitar inte heller en tränare som döms för djurmisshandel. Jag vill inte sponsra någon som agerar på sätt som jag helt tar avstånd från. Det finns så många andra bra tränare, uppfödare osv.

Skulle jag (mot förmodan) vara ute efter en hundras där det är väldigt svårt att hitta friska, sunda och bra hundar, så skulle jag kunna tänka mig att tulla på uppfödarens eventuella skitsnack om allt och alla i omvärlden och eventuella rasistiska åsikter om denne satt på en riktig guldklimp. Men då skulle jag på förhand kalkylera med att ha mindre kontakt med uppfödaren än vad jag normalt önskar ha.

För mig är inte hundköpet en politisk manifestation, men jag vill inte gärna stödja någon med åsikter som jag finner förkastliga. I min nuvarande hundras så finns det så många bra och friska hundar att välja mellan att hur pass väl det klickar med uppfödaren kan vara en avgörande faktor när jag väljer valp. Att slippa involveras i skitsnack och "vara den där som köpte valp av X" kan vara väldig, väldigt skönt att slippa tror jag!

Jag är sällan brydd om folks politiska åsikter. Jag skulle kunna köpa en hundvalp av SD's partiledare OM denna hade friska, sunda, välmeriterade hundar, en bra hundhållning och delade mina tankar kring hunduppfostran osv.
Jag har ringt på många hundannonser och pratar lika mycket om hund i allmänhet som om hunden jag är intresserad av, just för att få ett hum om hur uppfödaren är som hundägare och vad denne skulle kunna bistå med för hjälp. För mig är det mer alarmerande med någon som har en konstig syn på hundar än en konstig syn på människor, när det är en hund jag ska köpa.

Om vi sen inte delar samma politiska uppfattning är det mindre viktigt, jag planerar ändå inte att diskutera politik med denne.

Om vi sen inte delar samma politiska uppfattning är det mindre viktigt, jag planerar ändå inte att diskutera politik med denne.

delvis kl

Jag vill heller inte diskutera politik med en tränare/uppfödare, men jag vill inte ge mina pengar till någon som står för någonting jag tar avstånd ifrån, exempelvis rasism eller djurmisshandel. Skitsnackare kan jag stå ut med till nöds. Det skulle inte hindra mig från att köpa en valp, men om det fanns andra alternativ så skulle jag hellre välja dem.

Har uppfödaren bra hundar och en bra hundhållning så skiter jag fullständigt i vad dennes politiska åsikt är. Jag tar hellre och köper en hund av en kunnig uppfödare som jag kan vända mig till med mina HUND frågor än en uppfödare som har politiskt korrekt uppfattning men i övrigt är en människa som du bara vill vägra svara i luren om den ringen för du tycker att den är så jobbig.

För mig är en bra uppfödare en som jag kan vända mig till och få tips och råd, fråga om lämplig hane om jag vill avla. Få stöd om det är något jag undrar över m.m helt enkelt allt det som berör mig och min hund. Uppfödarens övriga liv och leverne har inte jag med att göra.

Alltså, hade människan en hund jag verkligen vill ha, hunden med stort H, så skulle jag köpa och skita i att vara särskilt bundis med uppfödaren annat än på en civiliserad och torr nivå. Jag har andra människor jag kan vara bästis med och hunduppfödning är så knivigt i sig redan (föräldrarna ska vara friska, det ska vara en bra kombination, rätt linjer, bra temperament, god uppväxt o.s.v.) så det känns dödfött att blanda in massa andra saker som inte har med uppfödning att göra.

En bra hund är en bra hund även om uppfödaren är rasist. Så länge jag vet att uppfödaren ger mig det stödet jag behöver just med valpen får människan vara så främlingsfientlig den vill, jag behöver inte ta del av dennes åsikter helt enkelt.
Kunde inte formulerat det bättre själv.

Jag tycker att du har enormt korkade åsikter som anser att folk inte får ha egna åsikter :crazy:

Man skall väl inte bli bästa vän med någon man skall köpa något av.

Håller personen på med kriminella saker eller djurplågeri är det en annan sak men bara för att en person inte gillar en religion och ev är SD anhängare tycker jag det bara är fjantig om man skulle dra sig ur en affär pga det.

Vi har yttrande frihet i Sverige och jag hoppas att alla skall få ha olika åsikter utan att bli ratade :crazy:

Folk som sympatiserar med SD har jag väl inget emot, däremot, när någon sitter och babblar öppet om islamhotet och hur Sverige måste förbli svenskt, det är en annan sak och tyder på att personen nog inte har så sunda (enligt mig då) värderingar på andra plan heller.

Fast Islam är ju ingen perfekt religion, jag tycker ingen religion är perfekt och så länge dessa religioner får så stor påverkan på vissa delar av världen så anser jag det bara bra att man belyser det som är fel.

det är väl bara att ta en titt på uppdrag granskning som sändes i veckan......

delvis kl

Jag vill heller inte diskutera politik med en tränare/uppfödare, men jag vill inte ge mina pengar till någon som står för någonting jag tar avstånd ifrån, exempelvis rasism eller djurmisshandel. Skitsnackare kan jag stå ut med till nöds. Det skulle inte hindra mig från att köpa en valp, men om det fanns andra alternativ så skulle jag hellre välja dem.

Är man per def rasist för att man är SD anhängare och inte gillar islam?

Gäller detta även andra religioner och partitillhörande?

.Vi har yttrande frihet i Sverige och jag hoppas att alla skall få ha olika åsikter utan att bli ratade :crazy:
Yttrandefrihet är inte samma sak som att man måste gilla/vilja umgås/köpa hund av alla människor oavsett åsikt. Personligen tycker jag att det är ganska självklart att människor blir bedömda utifrån deras åsikter, ser verkligen inget konstigt med det.

Senast ändrad:

Och hur läser du? Vart skriver jag att folk inte får ha egna åsikter?

Folk får tycka vad dom vill men då får dom väl räkna med att folk inte håller med. Det är väl högst naturligt att man dömer någon efter deras aktioner och beteenden?

Sen ang. islam så är det skillnad på att ogilla religion eller tycka att islam är en dålig/whatever religion och att sitta och ranta om hur islam är ett hot och håller på att ta över Sverige. Det första är en helt legitim åsikt och det senare är det foliehattsvarning på.

Sen som jag skrev så är det viktigt för mig att ha en bra kontakt med min uppfödare, men jag förväntar mig inte att vi ska bli bästa vänner. Då känns det ändå viktigt att vi är två personer som kommer överens och jag tror ärligt talat inte att det skulle gå om uppfödaren ser min arabiska pojkvän som ett 'hot mot Sverige'.

Nu har det ju etablerats i tråden att vissa 'bara' (inte så bara förstås) vill ha en superb hund och att uppfödarens personlighet spelar mindre roll, för andra är det inte så och det var en sån diskussion jag ville ha igång. Hur resonerar andra kring detta?

Däremot tycker jag det är löjligt att gå in och idiotförklara folk för deras åsikter, sen är det hemskt ironiskt att du gör exakt samma sak.

Yttrandefrihet är inte samma sak som att man måste gilla/vilja umgås/köpa hund av alla människor oavsett åsikt. Personligen tycker jag att det är ganska självklart att människor blir bedömda utifrån deras åsikter, ser verkligen inget konstigt med det.

Det handlar om att respektera andra människors åsikter och gör man inte det så är det lika illa.

En persons egenskaper behöver inte speglas av dennes åsikter..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka