Uppfödares personlighet

Sv: Uppfödares personlighet

Knappast. Det kan leda till åtal för diskriminering. Allt är inte gångbart. Och hur skiljer du dig egentligen från de som diskriminerar invandrare i så fall?

Om inga pengar har bytt ägare är det uppfödare/säljare fulla rätt att inte sälja till vem som helst. Verkar underligt att det skulle vara på något annat vis. Har inte ens för mig att du måste redovisa för ev köpare varför just den inte får köpa en valp av dig. Ibland är det ju så att du har en magkänsla att det här är inte rätt eller känns inte rätt. Alltså inget konkret att sätta fingret på.

Det har inget med diskriminering att göra utan bara en känsla du har.

Det handlar om att respektera andra människors åsikter och gör man inte det så är det lika illa.

En persons egenskaper behöver inte speglas av dennes åsikter..

Det där sista var ju väldigt naivt och verklighets frånvarande. Snarare är det så att ens egenskaper speglas just av ens åsikter.

Sen är det lika illa att inte säga något som att faktiskt ha åsikter som skadar någon annan.

Att stödja någon på något sätt som öppet går ut med starka främlingsfientliga åsikter är lika illa som att ha dom själv. Det är våran acceptans och tystnad som möjliggör hatet i samhället.

Med vänlig hälsning,

Tora

Om inga pengar har bytt ägare är det uppfödare/säljare fulla rätt att inte sälja till vem som helst. Verkar underligt att det skulle vara på något annat vis. Har inte ens för mig att du måste redovisa för ev köpare varför just den inte får köpa en valp av dig. Ibland är det ju så att du har en magkänsla att det här är inte rätt eller känns inte rätt. Alltså inget konkret att sätta fingret på.

Det har inget med diskriminering att göra utan bara en känsla du har.

Kan du inte svara på den faktiska frågan?

nej visst du har full rätt att inte sälja men du har inte full rätt att säga vad som helst heller, eller?

Om man väljer att inte sälja till någon pga en orsak som kan ses som diskriminering hur väljer man vilken grad som är eller inte är det?

Tror faktiskt inte att du får diskriminera någon på något vis.

Du säljer inte till muslim = diskriminering
Du säljer inte till en kvinna = diskriminering
Du säljer inte till en katolik = diskriminering
Du säljer inte till en Dansk = diskriminering
Du säljer inte till en SD anhängare = diskriminering
etc etc

Listan kan göra hur lång som helst, men vad är eg ok? Är det ok att diskriminera SD anhängare eller islamofober men inte muslimer och vänsterpartister?

var går gränsen+
etc etc

Nej du. Mina valpar bestämmer jag själv vart de vill komma.

Om jag på jobbet däremot nekar en kund pga utseende/religion/whatever (som inte är direkt kopplat till säkerhet, t ex beteende eller påverkad), DÅ kan vi prata diskriminering.

Men så länge det inte finns någon överenskommelse så har jag all rätt i världen att neka en valpköpare, oavsett orsak. Det är mina valpar, jag bestämmer.

Men ponera nu OM detta skulle ske vad tror du att det skulle leda till.

Dvs jag vägrar att sälja en hund till en katolik? Eller en muslim?
Det finns någon som heter olaga diskriminering, därunder faller dock inte folks åsikter. Det är alltså helt lagligt att diskriminera rasister, det är inte lagligt att diskriminera på grund av tro. Det senare är dock inte svårt att gå runt, man behöver inte ens redovisa varför man inte vill sälja till en viss köpare. Men om du rakt upp och ner säger: Du får inte köpa hunden för du är muslim hamnar du nog i en annan situation. I övrigt skulle det väl leda till att personen köper sin hund från någon annan som inte har dessa fördomar, personligen skulle jag hellre välja en annan uppfödare än en som såg ner på mig men sålde för att de måste.

Knappast. Det kan leda till åtal för diskriminering.

Det var just detta jag satt och tänkte på. En rottisuppfödare från trakten här sa att om man annonserar ut valpar så får man inte neka någon att köpa. Den enda anledningen du kan säga när du nekar är att du har fyllt kvoten med valpköpare redan och därmed inte har några valpar kvar.

Anger säljaren fri prövningsrätt i annonsen så har en denne rätt att neka köp, men grunderna för nekandet får så klart inte vara diskriminerande.

Som redan nämnts har uppfödaren upp åt vägarna fel. I teorin skulle du till och med kunna bli nekad på en affär att köpa ett paket mjölk, i praktiken händer det såklart inte eftersom butiken vill sälja.

När det gäller varor på det viset ("döda ofarliga ting) så tror jag man är väldigt ute på hal is om man nekar folk (om det nu inte är så att de inte har pengar med sig, förstås!)

När det gäller varor på det viset ("döda ofarliga ting) så tror jag man är väldigt ute på hal is om man nekar folk (om det nu inte är så att de inte har pengar med sig, förstås!)
Rent affärsmässigt, ja. Rent juridisk, nej? Jag har lika stor rätt att neka någon att köpa en soffa som en hundvalp. Lagen skiljer inte på levande och "döda" varor på det sättet.

Jag skulle aldrig köpa hund/katt från en uppf. som jag inte känner att jag tycker om. Likaså säljer jag inte till människor som jag inte tycker om.
Kontakten mellan köpare-uppfödare är ju en superbra sak som man kan ha både nytta och glädje av.
Jag föder ju upp katter och tänker även på vilka jag "beblandar" mig med så att säga. Där är ju fb ett superverktyg... Sådana som gnäller på hur dumma i huvudet andra uppf. är och att det är lögner och skitsnack hit och dit.
Deras katter tittar jag inte en gång extra på.
Jag lägger min energi på mina katter, min uppfödning osv. inte på vad andra gör och säger och vill inte beblanda mig med sådana. För tyvärr är det ju oftast så att de som gapar om hur andra beter sig, beter sig inte själva.
Alla är inte lämpade att vara uppfödare. Man slutar vara privatperson då man skaffar kennel namn. Jag anser att man inte bara ska sälja valpar utan man ska ju även bemöta "kunden" på ett proffsigt sätt.

<snip>men hon är inte smaklös nog att prata skit om andra eller provocera på facebook osv. Jag tycker det säger mer HUR någon uttrycker sina åsikter än att de faktiskt har en VISS åsikt. <snip>

Precis ... och nagon som oppet pratar skit om andra, vare sig det ar folkgrupp eller individuellt, kan man anta kommer att gora det om en sjalv ocksa.
Alla de som glatt skulle kopa hund fran nagon med radikala asikter (framlings fientliga, etc) ... hur skulle ni stalla er om ni sag pa FB att uppfodaren var medlem av Hells Angles eller Bandidos?

Vet inte faktiskt... Nog för att jag känner en hel del folk med ett grovt kriminellt förflutet och även några aktiva småkriminella men aktiv gängkriminalitet av HA-rang håller även jag mig borta ifrån, även om folk även där kan vara riktigt trevliga.

Men är man medlem i en sådan organisation känns det inte riktigt som att man har den tiden och engagemanget jag vill att min uppfödare har för både sin uppfödning och valpköpare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka