Uppfödaren vill ha min foderhund

T

Tramsa

Ny här, men fick tips om detta forum skulle vara bra att ställa "konstiga" frågor på

Jo det är så här att jag är fodervärd till en väldigt trevlig liten tik. (vanliga SKK kontraktet)
Fick henne när hon var 3,5 månad och hon är 3 år i dag. (haft en kull och ska alltså ha en till enligt kontrakt)

Uppfödaren ville ”låna” hem henne under sin semester och åka runt på flera utställningar med henne. (vi bor 70 mil enkel ifrån varandra, så det är ju svårt för henne att hämta/lämna vovve här)
Bara kul sa jag som inte själv har möjlighet att ställa ut (handikappad)

Det har gått väldigt bra, över all förväntan och ”min” lilla vovve är nu champion och även placerat sig i finaler.
Jättekul så klart men nu vill uppfödaren behålla henne:eek:
och fortsätta ställa ut samt naturligtvis ha henne i avel mer än den kull som hon ska ha enligt kontraktet.

Och hon frågar dels om jag går med på det och dels vad jag i så fall vill ha i ersättning.
Om jag vill kan ju bara jag själv besluta om och det får jag fundera igenom ordentligt.

Men jag undrar lite vad kan jag begära i ersättning för att jag tagit hand om vovven i tre år?
Vad är rimligt?
Vill inte ha en valp som kanske hade varit det mest naturliga, vill inte börja om igen med en valp, vill faktiskt inte ha någon hund alls i så fall (har inte bestämt mig)
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Ja, hunden är ju din egendom så du kan ju egentligen begära precis det du vill i ersättning OM du nu vill sälja hunden till uppfödaren. Vill du inte sälja måste du inte och vill du ha 100.000 så är det ju bara för uppf. att hosta upp om hon nu skulle vilja ha hunden mot alla odds.

Vad som är rimligt att begära för att du tagit hand om hunden (om du nu ska räkna så)? Ja, hundpensionat brukar ju ta mellan 100-150 kr per dag.....
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Om du går med på detta frivilligt, så ska du ha ett valppris tycker jag absolut, men hon har ingen som helst rätt att bryta ert avtal annat än om du går med på det.
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Om du går med på detta frivilligt, så ska du ha ett valppris tycker jag absolut, men hon har ingen som helst rätt att bryta ert avtal annat än om du går med på det.

Vi är inte ovänner på något sätt och hon bryter inte avtal, hon frågade först om hon fick låna vovve under sin semester och ställa ut henne, på rätt många utställningar såväl i Sverige som utomlands.
Och jag gick med på det helt friviligt, tyckte mest det var roligt att mitt lilla hjärta ställdes ut.

Nu vill hon alltså behålla henne helt, OM jag går med på det vill säga (har inte bestämt mig funderar)
Hon frågar alltså, jag kan säga nej.
Och så frågar hon hur mycket jag i så fall vill ha och jag har liksom ingen aning om vad som kan vara rimligt.
Jag har ju inget med att göra att hon blev champion det skötte uppfödaren helt själv.
Dock har jag ju "betalt" halva hunden genom att hon har haft en av de två kullar uppfödaren har rätt till enligt kontraktet.
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Men jag undrar lite vad kan jag begära i ersättning för att jag tagit hand om vovven i tre år?
Vad är rimligt?

Jag förstår inte formuleringen, du valde väl själv att skaffa hund och jag utgår också ifrån att du fått ut något av det. Så om uppfödaren nu vill köpa tillbaka den så är det väl ett rimligt pris du behöver. En meriterad och redan testad avelstik bör i mina ögon gå för mer än valppris. Valppris plus 30-50% känns inte orimligt. Dock är det ju uppfödaren själv som meriterat hunden, det var inte ditt arbete... vilket gör det lite lurigare.

Sen vet inte jag om den valpkull som du fortfarande är "skyldig" uppfödaren bör dras av på det? Du fick ju i början hunden gratis mot två valpkullar.

Hah, det var en svårare fråga än jag förstå trodde! :D Hoppas på fler vettiga svar i tråden.
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Exakt så menade jag så klart!
Nej vist har det varit jätteroligt att ha henne och som sagt vet ännu inte om jag ska svara ja eller nej.

Och ja det är klurigt vad jag i så fall ska "sälja henne för" uppfödaren tyckte det också så hon överlät det till mig att föreslå något...
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Tänk på att djur också är individuella. Du kommer aldrig att kunna få en likadan hund igen. Jag hade nog velat behålla en hund som dessutom blivit champion. Du kan ju själv avla på henne när fodervärden fått sina kullar.

Men om det hade varigt jag och jag skulle sälja hunden, så skulle jag nog begära mellan 20-35k för hunden.
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

*KL*
När man som uppfödare sätter ut en hund på foder så är det ju i förhoppningen att den skall bli en bra avelshund, i detta fall har ju uppfödaren verkligen kammat Bingo!

Om jag var i TS ställe skulle jag fundera på om man inte skulle kunna äta kakan o ha den kvar, på ett sätt som är bra för båda parter.
Du låter uppfödaren ta den kvarvarande kullen o hunden blir din, sen får uppfödaren leasa tiken om denne vill ta fler kullar, då har du din hund kvar o uppfödaren kan som max tå ytterligare tre kullar på tiken, med din tillåtelse, o förutsatt att uppfödaren betalar gängse pris för leasing av tiken.

mvh
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

*KL*
När man som uppfödare sätter ut en hund på foder så är det ju i förhoppningen att den skall bli en bra avelshund, i detta fall har ju uppfödaren verkligen kammat Bingo!

Om jag var i TS ställe skulle jag fundera på om man inte skulle kunna äta kakan o ha den kvar, på ett sätt som är bra för båda parter.
Du låter uppfödaren ta den kvarvarande kullen o hunden blir din, sen får uppfödaren leasa tiken om denne vill ta fler kullar, då har du din hund kvar o uppfödaren kan som max tå ytterligare tre kullar på tiken, med din tillåtelse, o förutsatt att uppfödaren betalar gängse pris för leasing av tiken.

mvh

Nåt sånt skulle jag också kunna tänka mig om nu ts vill ha kvar hunden.

Men TS, jag reagerade på att du betalt halva hunden men uppfödaren ändå ska ha två kullar. Brukar ju vara att betalar man halva hunden så får uppfödaren endast en kull och betalar fodervärden inget så är det två kullar.
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Jag tolkar det som att halva hunden är "betald" hittills då uppfödaren fått ta en kull av två på henne, alltså inte att TS fick betala kontant vid valpköpet.
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Jag tolkar det som att halva hunden är "betald" hittills då uppfödaren fått ta en kull av två på henne, alltså inte att TS fick betala kontant vid valpköpet.

Jaaa du har rätt :D
Läste det flera ggr, men fick inte in i hjärnan vad hon menade. Och nu när jag läste fattade jag direkt.. :)
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Det här tyckte jag lät som en väldigt god idé om du vill behålla hunden TS. Då borde ni båda kunna bli nöjda. :)
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Hejsan!

Härligt att höra att ni helt är sams! Och att ni båda tycker det har känts okej att hon lånat hunden på sin semester som kanske är längre än dessa fem dagar som är enligt avtalet sagt att uppfödaren får ha hunden "per gång" så att säga.

Jag tycker precis som vallhund! Behåll din hund men erbjud uppfödaren (om du vill) att leasa tiken. Och för det får du exempel ett valppris per gång (efter det som är sagt i avtalet då)

Det finns ju riktiga leasing avtal på skk. Då behåller du ju samtidigt din härliga hund och uppfödaren kan ta nån kull extra om hon/ni så önskar.

Lycka till med de val du väljer!
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Har pratat mycket fram och tillbaka med uppfödaren, bland annat om detta förslag, problemet är avståndet, hon bor 70 mil enkel resa från mig.
Vi löste det faktiskt så att vi gjorde tvärtom jag fick köpa lilla vovven för halva valppriset:love:
(hon har haft en kull redan)

Uppfödaren får även i fortsättningen låna henne för utställningar om hon så vill och jag kommer att åka på en del utställningar där uppfödaren deltar och som är inom rimligt avstånd, där uppfödaren visar henne.
Det var nämligen så att min lilla älskling har placerat sig i BIG och även en gång i BIS (blev 3:a) vilket innebär att hon hamnat på någon sorts årslista.
Uppfödaren är väldigt stolt/glad över detta så hon tänker inte ta fler valpar på henne utan satsa på utställningar istället, bra reklam för hennes uppfödning sa hon..:D

Ska bli kul att få hänga med, hon är redan anmäld till två utställningar till och sedan får vi se!
Fick också en massa beröm för att jag hållit vovven i så bra kondition och med välskött päls, så lite tar jag åt mig av äran att det så oväntat gick så bra på utställningar:o

På söndag träffas vi på en utställning och jag får ta min hund med mig hem :love:
och redan om 14 dagar så blir det utställning igen och dit kör jag henne, uppfödaren kommer med ytterligare ett par hundar och visar min hund.
Sedan är hon inte anmäld till fler utan vi skulle disk. det vilka som uppfödaren vill ha henne på och om jag har möjlighet att åka dit.

Slutade ju på bästa sätt är SÅ glad:banana:
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Så skönt att höra om en relation mellan fodervärd-uppfödare som faktiskt fungerar och funkar fint. :) Ofta läser man bara om konflikter och problem på buke så det var roliga nyheter.
Grattis till en fin hund och en bra uppfödare!
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Ja uppfödaren och jag är som ni förstår, har haft nära/bra kontakt hela tiden och hon har hjälpt mig mycket via telefon.
Var jobbigt att lämna henne när hon skulle ha valpar så glad att jag slipper det nu:D

Tror att många som blir fodervärda inte riktigt förstår att det kommer en dag när det är dags att betala (valpkullar)
jag satte mig noga in i vad det innebar att vara fodervärd innan jag blev det, så jag har varit helt medveten om att hon inte var min förrän hon har haft två kullar
nu blev det bara en + att jag fick köpa henne för ett halvt valppris mot att hon får fortsätta sin utställnings karriär.
Kommer att kosta mig en del bensin så klart, men samtidigt är det ju jätteroligt/spännande att få hänga med!
Den utställningen om 14 dagar är i Danmark!!!
Ska bli så kul först nu denna första när jag får vovvan med hem och sedan åka till Danmark där jag inte varit på många år, där ”plockar” uppfödaren upp mig på vägen mot att hon får natta över här så på den blir det ingen kostnad för mig:banana:
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Så skönt att höra om en relation mellan fodervärd-uppfödare som faktiskt fungerar och funkar fint. :) Ofta läser man bara om konflikter och problem på buke så det var roliga nyheter.
Grattis till en fin hund och en bra uppfödare!

Precis vad jag också tänkte skriva :bump:

Till TS: Ni kan ju satsa på utställning ett tag framöver och sen kanske det kan bli valpar igen :D
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Precis vad jag också tänkte skriva :bump:

Till TS: Ni kan ju satsa på utställning ett tag framöver och sen kanske det kan bli valpar igen :D

Mja....Vet inte om jag vill, är ju alltid en risk med "barnafödande" så det kan ju räcka med dom hon har.
Hon blir ju min på söndag, jag betalar halva valp priset och ägar papper skrivs.
Jag kan inte ha valpar är som sagt handikappad dessutom har jag ingen kunskap.
Uppfödaren bor 70 mil bort...
tyckte det var väldigt jobbigt när jag lämnade bort henne på första kullen.
Tror inte jag ändrar mig om det, utställningar är ju något annat liksom att låna ut henne för.
 
Sv: Uppfödaren vill ha min foderhund

Mja....Vet inte om jag vill, är ju alltid en risk med "barnafödande" så det kan ju räcka med dom hon har.
Hon blir ju min på söndag, jag betalar halva valp priset och ägar papper skrivs.
Jag kan inte ha valpar är som sagt handikappad dessutom har jag ingen kunskap.
Uppfödaren bor 70 mil bort...
tyckte det var väldigt jobbigt när jag lämnade bort henne på första kullen.
Tror inte jag ändrar mig om det, utställningar är ju något annat liksom att låna ut henne för.

Jag tycke du har mkt sund och bra inställning och jag är verkligen glad för er skull att ni kan sammarbeta så bra!!
Lycka till med hunden i framtiden och jag hoppas hon placerar sig bra i fortsättningen oxå. Vad är det för ras om jag får fråga?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 392
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 185
Senast: Vicks
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 499
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp