Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Skogstrollet

Trådstartare
Ville bara tipsa om att kolla på Uppdrag Granskning ikväll kl. 20:00 på kanal 1.

"Granskande samhällsprogram. Säsong 9. Avsnitt 1 av 22.
Spanska gatuhundar - en lönande affär när svenska hundvänner förmås öppna plånboken. Men priset kan bli högt, för både hund och människa.
Även 15/01 i SVT24, 15/01 i SVT1 och 17/01 i SVT1."

En vän till mig som upptäckt fiffel med papper m.m. medverkar till viss del.

Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Åh detta ska jag definitivt se om jag hinner hem i tid från träningen!

Tror det går att se på svtplay också för de (som jag) som har svårt att hålla tv-tider :laugh:

ÅH, nu är jag sur för att jag inte har någon tv....
Har en vän som hade praktik i två veckor på ett "gatuhundsställe" i Spanien för ungefär ett halvår sedan... Skulle vara intressant att se om de på tv säger samma saker som hon.

SVT's egenproducerade program brukar alltid hamna i SVT-play, Uppdrag Granskning går därför alltid se på nätet efter att det sänts på tv :)

Dels visade hon bilder från stället, bilder på hundar som var kraftigt överviktiga, sjuka eller hade andra problem (mentala och/eller fysiska) som gjorde att det nog hade varit humanast att avliva djuren, men nej, alla skulle "räddas"...
Sedan visade det sig att många hundar satt i små transportburar (tänk vanliga i plast för katter, fast de flesta var större då). Där satt de hela dagarna förutom när de fick komma ut några minuter på gården.
Min kompis fick dessutom skäll när hon gick en 5km promenad med en schäferliknande hund - det var tydligen "på tok för långt" för en sådan hund...
Det här var dock inte Julie Rescue, utan något annat ställe som säljer hundar till Sverige.

En annan vän till mig har en hund från Julie Rescue. Denna hund skulle tydligen vara 4 år gammal och kapplöpningschampion... Hunden var betydligt äldre än 4 år (tror att hon var 8 år då) och hade sprungit 4 lopp i sitt liv - och aldrig vunnit. Hunden var dessutom i uselt skick när min vän fick hem henne.
Hunden finns fortfarande kvar på deras hemsida.
http://www.julierescue.com/julie/julie.asp-page=greyhounds.htm
(Den översta)
De har aldrig någonsin sagt något om några benproblem till hon som köpt hunden och några papper på hunden har hon tydligen ännu inte fått. Hon har då haft hunden i något år..

*kl*

Ska bli spännande att se, även om jag inte är ett stort fan av uppdrag granskning i vanliga fall. Lär vara ett hemskt program!

Och samtidigt kan jag ju nämna att jag inte är ett stort fan av JR heller... Men JR måste ju nångång ha börjat med en god tanke, nått gick fel?

På youtube finns det svar:

http://se.youtube.com/watch?v=pJpF3HKN4MQ&feature=channel

MVH Sot

ag ska med se pogrammet i kväll hade jag tänkt. Jag har en underbar tik från sos-animals i Spanien. Mitt intryck av den organisationen är väldigt gott.

Innan vi fick hem hunden gjorde de ett hembesök hos oss och en "mini" adoptionsutredning. De fanns med när hunden kom till Sverige, och kräver att man rapporterar om hunden varje år till dem.

Man får inte lov att avliva eller sälja hunden utan att kontakta dem. Man måste ha hunden försäkrad och reggad hos jbv.

Jag har själv arrangerat en återträff här i Sverige när de som jobbar i Spaninen samt Sverige får möta de hundar som adopterats bort. Samtliga 30 hundägare på träffen var nöjda med den support som sos gett dem. De var självklart intresserade att kontrollera hundarna på återträffen så de mådde bra och hade rätt hull.

Jag upplever dem som mycket seriösa och engagerade. Fick fick mycket info ang. ev sjukdomar, vaccineringar och gjorda vet. kontroller innan hunden kom till Sverige.

Hepp... jag kan inte se på SVT på internet... min internetuppkoppling är för långsam... :(

KL.
Jag kan inte se programmet på internet, står bara att klippet inte går att spela upp :crazy:

Mamma sitter hemma i sthlm och spelar in det men jag är där först om 3 veckor ...
Någon som kan hjälpa ??

Vill väldigt gärna se det hela då vi har en underbar liten tös hemma på snart 1 år som vi köpt från JR ...

usch jag blir illamående av den där hemska kärringen. Stackars djur, fy vad hon lurar alla svenskar

*kl*

Vad säger man?

Riktigt ledsamt att se och förbannat obehagligt när man får svart på vitt att vi snart kommer ha dom där sjukdomarna här ..

Känns ju j*vligt illa *förbannad*.

Jag kan endast instämma. Otroligt trist att se.

Hur sjutton kan man dessutom välja att vara kontaktperson åt en förening där man själv blivit lurad? :confused:

Senast ändrad:

Jaha, det fanns två trådar.

Herrejösses, hoppas alla "räddare-i-nöden" ser programmet.

FY FAAN!!
Nu brinner jag nästan upp av ilska!!!
Hur sjutton kan tanteländet sitta och försvara detta??!
Hoppas att alla som har adopterat därifrån, förstår att dom stödjer djurplågeri!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka