Jag har stått i ett kollektivstall, det var fem hästar men fyra hästägare (en ägare hade två hästar). Mycket olika tider för oss som stod i stallet, vissa jobbade heltid kontorstider, någon jobbade skift, någon vårdtider (typ samma som skift, men inte nätter), någon pluggade. Vi delade upp det att varje häst fick ett utsläpp och ett insläpp på vardagar, vilket innebar att den hästägaren som hade två hästar fick två av varje. Sen gick vi på antalet hästägare på helgen, så det blev ett utsläpp och ett insläpp varannan helg.
Från början funkade det ganska bra, man fick skriva upp sig i en kalender utifrån när man kunde och majoriteten tyckte det fungerade bra. Men givetvis tyckte inte den personen som hade kontorstiderna (den som enligt alla andra borde kunna vara mest flexibel) att det fungerade, så sista året hade vi fasta dagar, typ Brunte har utsläpp varje måndag och insläpp varje torsdag. Det var någon i stallet som gärna ville rida på morgonen på helgerna = ville gärna ta två utsläpp och slippa insläppet istället, och jag var en av dem som gärna tog ett extra insläpp mot att slippa utsläppet på helgerna, men samma person som ville ha fasta dagar motsa sig det också. Så vi bytte i smyg, och så ska det väl inte heller behöva vara. Så onödigt att en person ska behöva åka trots att en annan redan är i stallet den tidpunkten, oavsett när på dagen det är, när alla de som berörs är överens.
Jag håller med
@Bufera om att kommunikation är jätteviktigt! Det hände tyvärr mer än en gång sista året att den som skulle ha utsläppet kom dit och hästarna hade aldrig fått komma in på kvällen innan, för den personen som skulle släppa in hade "glömt" det, trots de fasta dagarna (!). Jag vill aldrig, aldrig, aldrig behöva ha häst i kollektivstall igen efter den tiden. Jobbar ni hemma just nu på grund av coronan eller är det något ni kommer göra även sen? Är det något som bara är just nu, tänk på att saker och ting kan förändras om ni måste börja gå iväg om dagarna, och ta i så fall höjd för det redan nu. Tänk också på att storhelgerna kan vara en stor källa till bråk om stallpassen. En del vill absolut inte ta julaftons kväll eller nyårsdagens morgon, och gör precis allt för att slippa. Nu ligger ju din fundering ganska "rätt i tiden" för att kanske tänka på det, men gör man en överenskommelse i typ mars är det lätt att man inte tänker på en sån sak, och så står man där i ett fullskaligt krig i december för att folk inte vill ta pass. Min erfarenhet gör att i ditt fall hade jag skrivit ner rutiner och sånt och låtit det ingå i kontrakten med de inhyrda, för det som störde mig mest var att det hela tiden ändrades utifrån vad som passade ett fåtal personer bäst. Finns det på papper kan ingen, varken ni eller de inhyrda, komma och säga att överenskommelsen var en annan från början.