Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir min tant 11 år 💜

C5C763CC-D37A-4ECF-9D23-9E4D6C67B88F.webp

Jag känner så med er som tvingats uppleva detta.

Och jag gråter varenda gång jag tittar på den här filmen. Den har några år på nacken och den handlar om individer vars dåliga mentalitet visar sig genom att de hanterar sin rädsla genom att använda tänderna. Men bortsett från det är kommentarerna precis de man får höra från folk som levt med en rädd hund. Så mycket kärlek, men så fruktansvärt mycket smärta.

Så oerhört sorgligt att mentaliteten ff är ett problem hos pinschrarna. Att behöva avliva sin hund i ung ålder efter att man slitit i flera år med att komma till rätta med problem måste verkligen vara något av det värsta man som hundägare kan råka ut för. :cry:

Nu är jag ganska säker på att Impa är dräktig. Hon är konstant hungrig på ett sätt som hon normalt inte är, kräver uppmärksamhet och har ökat sitt midjemått med nästan 10cm på en vecka utan att lägga på sig. Det är fortfarande tidigt men allt stämmer med tidigare dräktigheter.

Så oerhört sorgligt att mentaliteten ff är ett problem hos pinschrarna. Att behöva avliva sin hund i ung ålder efter att man slitit i flera år med att komma till rätta med problem måste verkligen vara något av det värsta man som hundägare kan råka ut för. :cry:

Är det fortfarande såna problem i rasen alltså? Så tråkigt, filmen borde ju ha varit en ögonöppnare. Men jag vet att många uppfödare pratade om att det bara var okunniga valpköpare som inte kunde uppfostra sina hundar eller inte aktiverade dem ordentligt. Ungefär som det brukar låta. :(

Är det fortfarande såna problem i rasen alltså? Så tråkigt, filmen borde ju ha varit en ögonöppnare. Men jag vet att många uppfödare pratade om att det bara var okunniga valpköpare som inte kunde uppfostra sina hundar eller inte aktiverade dem ordentligt. Ungefär som det brukar låta. :(

Kan direkt översätta det till min egen ras, där väl etablerade uppfödare ifrågasätter nyttan med både BPH och MH. Uppfödare som alltså hållt på i flera decennium.

Min erfarenhet är att det ibland snarare är en nackdel att köpa hund av uppfödare som hållit på länge. Ibland finns det faktiskt något som heter "för länge" och var sak har sin tid

Jag håller helt med. I min ras verkar det dessvärre vara synonymt med att man inte håller sig up to date med forskningen, t ex.

Skriver under på detta. Det är samma i min ras. Även om vissa av de uppfödare som varit med länge tar till sig av ny forskning och tycker att det är jättebra med nya avelsverktyg är det många i det gamla gemet som strävar emot med näbbar och klor, ifrågasätter all forskning och ifrågasätter vikten av MH. För enligt dem har ju rasen inga problem...

Vill ut i sökskogen igen!! Men nästa tillfälle är en vecka bort :/ Det är förstås inte SÅ länge. Men det känns länge. Och jag vill träna NU!

NW-clear round idag :) slutsatsen efter denna helgen är att vi inte ska lägga energi på NW när hon löper :D
Först var det fordon, och det tog hon faktiskt även om hon var distraherad.
Resten av söken var hon distraherad och slog inte på näsan. Men då vet vi det i alla fall :)

Efter ett åskväder sjönk temperaturen rejält ikväll. Tränade ett kort heelwork-pass och när hunden koncentrerade sig gick det bra. Men det var ju så skönt i luften att hon bara var tvungen att rusa några varv innan vi kunde börja. Och vid första belöningsleken sno kampleksaken i hopp om att matte skulle jaga. Och matte kunde ju inte låta bli att skratta. Hon var bara så lycklig!

Näst sista träffen på valpkursen ikväll. Vilka framsteg alla gjort!

Idag började vi nosa lite på apportering. Helt nytt för mig som tidigare haft apportörer som jag inte behövt lära att ta saker. Har bara tränat avlämning.
Nu fick vi träna på att ta apporten (pinnen) i munnen och lämna.

Vi trånade också att sitta nära och hålla kvar koncentrationen medan vi jobbade. Nu var vi halvannan meter högst från andra och Torsten hade full koll på mig. Duktig kille!

Även vi har varit på Clear Round i Nosework idag. Gick riktigt bra även om några av söken var lite kluriga. 👌

Nu ska vi ut till en stuga vi hyrt i några dagar och bara gå lös, bada och träna lite på kul. Ska bli skönt. 😍
Börjar nog dock morgondagen med spår. 👌😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar