Uppdateringstråd 30

Nisse har jag inte ens testat att ha lös, en del bilar som passerar på gården, så kunde ej ha han lös i början heller. Men har en tractive utifall han skulle springa bort osv. Han har halsband inne o ute i rastgården på dagis m tractiven på utifall att.

Jag ar control freak och kan inbilla mig de varsta scenarior pa bortsprungna hundar och attakerade hundar. Jag "tranar" inkallning genom hela deras liv for att alltid vara saker att de "habuaterat" (det blivit en vana) just inkallning.

Om jag inte ar absolut 100% saker att min hund kommer pa inkallning har jag alltid langlina pa ute for att kunna trana (med den basta godisen/leksaken) manga ganger pa varje promenad.
Jag kör kadaverdiciplin på inkallnig och stop,det måste bara sitta.

Ja hans näsa är det nog inte några fel på. :)
Nyligen har han börjat söka dofter högt upp, inte bara på marken. T.o.m. att han stått på bakbenen nån gång för att hitta doft.

Har ännu inte hittat nån bra kurs i personspår häromkring. Är inte inriktad på något avancerat, mer ytterligare ett sätt att aktivera.
Det vore ju jätte kul om du kunde hitta något sådant eller liknande

Jag kör kadaverdiciplin på inkallnig och stop,det måste bara sitta.
Precis, och det ska inte vara ett ”jag kommer strax” som man ser hos vissa hundar. Säger jag ”kom” eller Alvin eller Milou så menar jag direkt. Vända på en femöring. Jag börjar träna från det jag får hem dom på att kunna vara lösa, följa mig, möten,inkallning och i stan att aldrig gå ner från en trottoar utan ett varsågod oavsett vad dom ser och mycket mer. Fast på trygga ställen så klart. Inkallning tränar vi hemma inomhus också.

Ja han kom in med helt blodiga händer, hade bara satt sig i bilen direkt och kört.
Jag undrar hur man tänker som ägare när man går hem med sin hund som precis bitit en annan hund blodig.
Utan att ens lämna sitt namn och nummer.
Skäms man inte? Eller rycker man bara på axlarna och glömmer bort?
Jag hade tyckt att det varit helt fruktansvärt om någon av mina hundar bitit en annan hund sådär.
Det KAN vara chock. Min förra hund attackerade ju hundar om han fick chansen (han är nu död och kan inte skada ngn mer hund). Tre gånger hände det. Och dom första två var jag rätt lugn, fick styr på situationen, tog hand om ägare och den andra hunden när jag fått in min hund i bilen. Alla kontaktuppgifter delades på plats osv. Jag hörde av mig otaliga gånger efteråt för att höra hur det gått.

Men den tredje gången? Jag var i sådan chock att jag knappt minns händelsen. Och det var egentligen den "mildaste", det behövdes inte ens veterinärbesök. Nu var min hunds förra ägare med vid det tillfället och det kan vara så att det är därför jag mentalt släppte händelsen till henne. För jag var helt oduglig den gången. Då var det hon som styrde upp situationen, tog kontaktuppgifter och höll kontakt dagarna efteråt. Jag vet fortfarande inte vilka det var. Jag var verkligen i chock och totalt oduglig den gången.

20241026_134653.webp

Några vilda kor fick vi inte hem, för deras GPS slutade sända lagom när den verkligen behövdes. Men vi fick nästan 5 timmars tur i Langsua Nationalpark när vi letade 🙃😅

Har börjat träna med Milou igen.Alvin får också vara med en liten stund men han är som 14 åring inte helt intresserad av att träna inför någon form av tävling eller kurs. Jag vill tävla inom relativt kort tid, någon månad eller två beroende på vad vi gör. Repetera rallyn går på två veckor, blåbärstävling klarar vi på kurs men det är freestyle jag behöver tid för att sätta ihop ett program. Tränar in nya saker för att få mer flyt, har dock ingen aning om vilka moment vi ska använda men jag har valt låt och kommit fram till att sist jag tävlade hade jag alldeles för många olika moment och svåra. Nu ska jag välj ut lite färre moment och väva ihop så det flyter på bättre.

Tittar på videor från crufts och får massor inspiration och tips.

Hittade en blåbärstävling typ 10 minuter hemifrån! Den 8 december. Då började jag inse allt jag måste kunna som jag just innan tänkte att jag kunde 😅 Jag måste ta mig till klubben och träna nästa vecka för det var länge sen eftersom jag haft feber i 3 månader nu. Jag har 1 eget hinder bara men får väl bygga ihop något för är det något jag har är det plankor och små träd som kapats.

Men innan har det inte gjort något att vi haft uppehåll men det vore snöpligt om vi skulle slarva till det just på tävling. Det blir en perfekt träning för oss. Skönt att det är inne men Milou är inte van vid det underlaget.

Det känns kul att träna igen.

Det enda egentligen är osäker på är sidobyten framför och bakom. Eller det brukar inte vara något problem, min hjärna skapar problem så ska bara träna/uppdatera det så borde det inte vara något problem

Det enda egentligen är osäker på är sidobyten framför och bakom. Eller det brukar inte vara något problem, min hjärna skapar problem så ska bara träna/uppdatera det så borde det inte vara något problem
De flesta blåbärsbanor har bara ett enkelt byte (max två) i sig (med vissa undantag så klart) :) Det är oskick jättevanligt att diska sig i agility, oavsett nivå, så tänk inte att du måste få ett felfritt eller godkänt resultat för att vara nöjd eller ha kul. Många lopp har jag sprungit bättre med disk än felfria 😅 och det är jättekul oavsett!

De flesta blåbärsbanor har bara ett enkelt byte (max två) i sig (med vissa undantag så klart) :) Det är oskick jättevanligt att diska sig i agility, oavsett nivå, så tänk inte att du måste få ett felfritt eller godkänt resultat för att vara nöjd eller ha kul. Många lopp har jag sprungit bättre med disk än felfria 😅 och det är jättekul oavsett!
Härligt att läsa! Ingår däck i banorna?

Vad har du för kommando när ni byter?

Stod i inbjudan att man kan be att få tiden om man vill och kontroll människan i mig vill vet men tror just därför jag inte vill veta för att strunta i prestation och resultat oavsett vilken nivå det är.

Blir kanske privat träning på torsdag eller om vi blir några stycken. Instruktören skulle försöka få till något då.

Stod i inbjudan att man kan be att få tiden om man vill och kontroll människan i mig vill vet men tror just därför jag inte vill veta för att strunta i prestation och resultat oavsett vilken nivå det är.

Blir kanske privat träning på torsdag eller om vi blir några stycken. Instruktören skulle försöka få till något då.
De allra flesta har inga kommandon för bakombyte, framförbyte och blindbyte utan istället är det kroppen/handlingen man ändrar så att hunden förstår 😊 Det brukar bara vara hopphinder och tunnlar på de blåbärstävlingar jag varit på. Det har aldrig varit något däck.

Har aldrig stött på annat än vanliga hinder och tunnlar.

Som @Malibu_Stacy skriver så har man oftast inget kommando för byten :)

Sen på blåbär, jag har träffat allt ifrån sådana som man ser kommer vara på SM om ett par år med samma hund (som har WAO-kläder på sig 🙃) och sådana som knappt gått en kurs i agility utan bara vill testa på. Och alla är verkligen välkomna. Brukar vara otroligt trevligt på blåbär!
Tror det blir bra för dig, just när det inte är prestation inblandat? Men att ändå vara på ”tävlingsplats”. Men som sagt, viktigast är att ha kul. Hunden har ju ingen aning om om den tar banan i rätt ordning eller inte, det är ju helt irrelevant 😃

De allra flesta har inga kommandon för bakombyte, framförbyte och blindbyte utan istället är det kroppen/handlingen man ändrar så att hunden förstår 😊 Det brukar bara vara hopphinder och tunnlar på de blåbärstävlingar jag varit på. Det har aldrig varit något däck.
Ja jag gick in på youtube och tittade och jag hade blandat ihop saker med rally och agility med namnen 🙈 Skäms.. Bytena som dom visade på videorna på youtube som jag ägnat kvällen åt att titta på är ju det jag gör redan.

Jag trodde jag skulle springa i full fart och behöva sända Milou från att springa i full fart från i princip precis bredvid och intill mig till snett framför mig åt andra sidan i farten samtidigt som jag sprang utan att vi skulle ramla över varandra. Vilket jag tillbringade eftermiddagen åt, det fungerar men särskilt tidseffektivt och särskilt okomplicerat såg det nog inte ut och var det inte. Tog över Rallylydnadsmoment och gjorde dom till någon form av mix av agility och rally. Jag har nog tränat för mycket rally 🙈

Milou hängde på men det ösregnade här så vi sprang runt i huset och bytte sidor och hoppade över små pinnar på små sandplasthinkar som blev 10 cm höga hinder och var glad att ingen såg oss:p

Passade på att träna Milou på att hoppa mellan mina armar men den gossen är inte världens smidigaste. Oavsett hur lågt jag satt så lyckades han landa med rumpan i min famn och höjde jag sprang han under. Så vi satsar på annat istället för sånt han inte gillar när det nu går att välja.

Som @Malibu_Stacy skriver så har man oftast inget kommando för byten :)

Sen på blåbär, jag har träffat allt ifrån sådana som man ser kommer vara på SM om ett par år med samma hund (som har WAO-kläder på sig 🙃) och sådana som knappt gått en kurs i agility utan bara vill testa på. Och alla är verkligen välkomna. Brukar vara otroligt trevligt på blåbär!
Tror det blir bra för dig, just när det inte är prestation inblandat? Men att ändå vara på ”tävlingsplats”. Men som sagt, viktigast är att ha kul. Hunden har ju ingen aning om om den tar banan i rätt ordning eller inte, det är ju helt irrelevant 😃
Om Milou kan fokusera bättre på agility när det är tävling än rally vill jag nog tävla framöver.

Precis han vet ju inte om han gör fel utifrån banskissen. Kan mycket väl vara jag som missar något.

Jag gillar att tävla för att det ökar min motivation till att träna och utmana mig mer än jag gör annars. Men på första kursen jag gick med Alvin när han var 5 månader var det tillsammans med vuxna hundar vardagslydnad 3 hette det där för Alvin kunde ju redan allt på valpkurs och nästan allt på vardagslydnaden också. Men på ”provet” vägrade jag visa om inte alla andra stod bakom ett hus och inte såg mig så det var bara jag och instruktören och knappt det gick. Så sen att gå till prispallar och rosetter och diplom och höga poäng med Alvin var ju verkligen extremt stort.

Jag har lika bra kontakt med Milou till vardags men det är mer osäkert att tävla med honom än Alvin som var som ett lok som tuffade på och man alltid kunde lita på. Milou har problem med uppmärksamheten om det pågår något omkring eller han hittar fina saker att titta på. Så jag hoppas agility kan passa honom bättre och att han kan fokusera bättre då än på rallytävling.

Tidsomställning alltså, alla djuren vill ha mat mycket tidigare nu ju och de börjar ju gärna en stund innan också.. Först fattade jag inte ens, hade glömt bort klockan. Sen ba ja just det ja.. tur att de är snälla på morgonen iaf, förr blev vi ju väckta tidigare också men Lemmy sov snällt :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
748
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 763
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar