Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ägnat eftermiddagen åt att isolera uteliggplatsen i hundgården eftersom Ville väljer den trots att det är skönare inne. Men för att mattehjärtat ska orka så blir det isolering. :) Passade även på att ta in och tvätta alla textiler eftersom det är ytterligare en vecka kvar innan han behöver vara i hundgården igen. :)

Lily blev visst trött av att vara iväg över nyårsafton, hon har sovit nästan konstant sen vi kom hem och ser såå nöjd och glad ut åt att ha sin soffa med mysiga kuddar igen. Ebrah är inte lika trött, men så är hon ju också äldre, klokare och helt obrydd av att vara hemma hos andra. Ge henne en skön sovplats så stannar hon där (efter att ha kollat om det går att ta något från köket). Lily, hon går gärna runt och undersöker lite, kollar om det finns något fönster att spana ut genom och om hon kan hitta någon leksak.

Vi sov oss igenom tolvslaget, jag halvslumrandes och de fyrbenta på rygg brevid i sängen. Sköts rejält vid 12 slaget, men lugnade sig runt ett tiden. Münstern tyckte dock det blev för varmt/trångt i sängen så han gick ut till soffan istället. Lite konstigt att inte ha någon hund längre som reagerar på det, men väldigt skönt ska tilläggas.

Tränade precis lite tricks osv med damerna. När jag bad Lily stå på kommando så blev jag påmind om hur snygg hon är, och bestämde mig för att filma för att se det mer ordentligt. Vad jag inte tänkte på var att jag traskar runt här hemma i min stora sovtröja/nattlinne, så eh, det ser inte så jättetjusigt ut direkt :D

Samtidigt ville jag inte avbryta vårt träningspass bara för att byta om när Lily var så pepp och glad, så det fick bli som det ville. Det var svårt(!) att få henne att stå stilla och bra precis på rätt ställe framför kameran, men nu har jag i alla fall någon typ av dokumentation på hur otroligt fin hon är :love: Ska se till att få hjälp någon dag med att ordna ett bra foto.

Så eh, titta på hunden, inte på handlern :o
322696283_939407887465485_5985364015003915128_n.jpg

Ägnat eftermiddagen åt att isolera uteliggplatsen i hundgården eftersom Ville väljer den trots att det är skönare inne. Men för att mattehjärtat ska orka så blir det isolering. :) Passade även på att ta in och tvätta alla textiler eftersom det är ytterligare en vecka kvar innan han behöver vara i hundgården igen. :)

Har också en sån, en som vägrar inne i hundhuset där det ändå är 11-12grader. Han ligger på ”altanen” under lilla utkiksplatån intill väggen. ALTTID. Oavsett väder (ligger ganska skyddar mot regn iaf).
Han får ha täcke på sig och fått en massa halm att ligga på.
Känns iaf lite bättre i mattehjärtat!

Har också en sån, en som vägrar inne i hundhuset där det ändå är 11-12grader. Han ligger på ”altanen” under lilla utkiksplatån intill väggen. ALTTID. Oavsett väder (ligger ganska skyddar mot regn iaf).
Han får ha täcke på sig och fått en massa halm att ligga på.
Känns iaf lite bättre i mattehjärtat!
Exakt en sån plats men det är även blåsigt, så nu la jag isolering på golvet och väggarna så borde han kunna hålla sig varm, han har även haft täcke de värsta dagarna men hatar att ha täcke på sig. 🙄
Jag klurar på en lösning med ett lägre tak nu under vintern för att få det ännu varmare även om det varken regnar eller snöar in. På sommaren är det en bra plats med skugga.

Har tränat två korta pass idag med hundarna, första gången med godisbelöning och andra gången med boll. När bollen kom fram så var Lily så pepp att hon försökte bjuda på alla konster samtidigt :rofl:

Sedan är jag inte helt säker på om Lily förstår fotgående, eller om hon bara "råkar" vara bredvid mig och gå med för att hon hoppas på belöning... Hon följer handen bra, så det är lätt att få henne från fotposition till sitta framför iaf. Oavsett hur mycket hon faktiskt förstår eller inte så är hon extremt(!) glad och hon gör vad jag är ute efter, så vi har kul ihop!

Har känt att jag och Louie kört fast lite i träningen, så vi har varit hos vår instruktör nu. Jisses vad nyttigt det är med någons ögon på en! Som kan pinpointa ”det här händer här pga du har missat det här steget i utbildningen här”. Så himla lätt att bli hemmablind när man går där och maler för sig själv…
Ny plan lagd för närmsta tidens träningar 🙌🏽

Alltså så typiskt. :( Ena hunden gjorde illa bakbenet för en vecka sedan. Han haltade en del men blev bättre, så jag tänkte avvakta över helgen med att kontakta veterinär om det inte gick över. Under helgen började han halta mer igen då han sträckte/stukade till det onda benet igen pga ishalka+busryck i kopplet. 😅
Kontaktade veterinären igår, fick tid idag, men, nu blir det inte av för att veterinären har blivit sjuk, så får en tid tidigast nån gång nästa vecka. Hade ändå behövt avboka tiden idag, då jag för första gången på flera år börjar bli förkyld.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Han har ju inte jätteont men han haltar ju lite lätt på benet. Jag vill helst inte vända mig till någon annan veterinär då jag vill ha just den här specifika veterinären. Men å andra sidan vill jag ju inte att han ska gå och behöva ha ont längre än absolut nödvändigt, så jag kanske ändå måste vända mig nån annanstans där jag kan få tid fortare? Men då är ju kruxet att jag precis blivit förkyld, så kan ju ändå inte ta honom till veterinär nu och jag vet ju inte när jag blir frisk... Dålig jäkla tajming! 😞

Alltså så typiskt. :( Ena hunden gjorde illa bakbenet för en vecka sedan. Han haltade en del men blev bättre, så jag tänkte avvakta över helgen med att kontakta veterinär om det inte gick över. Under helgen började han halta mer igen då han sträckte/stukade till det onda benet igen pga ishalka+busryck i kopplet. 😅
Kontaktade veterinären igår, fick tid idag, men, nu blir det inte av för att veterinären har blivit sjuk, så får en tid tidigast nån gång nästa vecka. Hade ändå behövt avboka tiden idag, då jag för första gången på flera år börjar bli förkyld.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Han har ju inte jätteont men han haltar ju lite lätt på benet. Jag vill helst inte vända mig till någon annan veterinär då jag vill ha just den här specifika veterinären. Men å andra sidan vill jag ju inte att han ska gå och behöva ha ont längre än absolut nödvändigt, så jag kanske ändå måste vända mig nån annanstans där jag kan få tid fortare? Men då är ju kruxet att jag precis blivit förkyld, så kan ju ändå inte ta honom till veterinär nu och jag vet ju inte när jag blir frisk... Dålig jäkla tajming! 😞
Har du ingen du litar på som kan ta han till veterinären.

Knut har inte haltat sen nån dag efter vi var hos veterinären (1 vecka sen) och röntgade så hoppas nu att knät inte är så illa skadat som vi trott :heart
Fick ok från vet. att gå lite längre promenader för att han är ganska less på endast rastning. Men det blir i koppel och han sköter sig väldigt bra.

Har varit ute på långpromenad med hundarna, i solsken! De fick också springa och leka tillsammans, vilket de gjorde massor och hej vad snabbt det gick :D Ebrah var vild idag och Lily blev såklart överlycklig av det. Jag borde verkligen testa Lily ordentligt på kappbana någon gång, för alltså jösses så snabbt hon blivit. Det är ren njutning att se henne springa. Nu ligger båda och sover i soffan. Jag har ätit lunch och druckit te. Allt är lugnt.

Har suttit och planerat vårens handgrejor
Fotutmaning
Träningstävling
Htm onlinekurs
Tävlingsdebut freestyle och htm
Ev cupen biw

Nu är vi dag 13 in i löpet och än går det över förväntan. Tror hon är i höglöp nu för hon ställer upp sig och lägger svansen på sne så fort hon för syn på mammas kastrerade terrierhane men de andra border collierna är hon vansinnig på. De hålls ju så klart isär men trodde att iallafall hanarna skulle hålla på att pipa och ha sig på nätterna nu när de är bortstängda. Hoppas det håller i sig! :nailbiting: Fast jag tycker Fred gnällt lite idag så får väl se om vi kan sova i natt.
Vad som är mest konstigt är att hon helt plötsligt är så förtjust i terriern, visserligen leker de en hel del i vanliga fall men hon spenderar lika mycket tid att trycka till honom så han har stor respekt för henne men det är kanske därför hon gillar honom nu.

Idag har vi fått dom allra bästa bästa nyheterna! Ascots tumör var godartad :heart :cry: :heart :cry: :heart :heart . Tårarna bara rinner. Jag har inte skrivit om det här, höll på att göra det, men det var för jobbigt. På kvällen den 21 dec ville Ascot inte gå ner för trappan i mörkret, vilket gjorde att jag ringde Albano den 22 dec för kontroll av hans ögon. Men den 23 dec ville han helst inte gå ner för trappan i dagsljuset heller - han hade gått upp för trappan på eget bevåg men gnydde sen när han ville gå ner. Ringde då Albano igen och hade otrolig tur med att få en återbudstid den 23 dec. Väl på Albano konstateras att han reagerar som han skulle gällande ögonen med att buken var hård. Ultraljud visar att han hade en tumör i mjälten :cry: så han opererades direkt. Operationen gick bra och de kunde inte se tecken på spridning, men endast provresultaten kunde ge klart besked om tumören var godartad eller ej. Först hoppades dom att han skulle få komma hem den 24 dec men han mådde så dåligt av narkosen (opiaterna etc.), hade diarré och inte åt så han behövde stanna kvar. Den 25 dec fick han komma hem på permission och det endast för att han inte alls åt på sjukhuset. Första dagarna hemma var riktigt jobbiga, han var så illamående och låg. Men tillslut började han åta igen (vi fick illamåendemedicin) och fick tillbaka sin energi.

Det har varit en otrolig jobbig väntan på provresultaten. Kan inte beskriva hur glad jag är att den är godartad. Hade den inte varit det, hade det inte funnits något att göra. Nu vet vi att han kan leva ett fullgott liv :heart :heart :heart.

Kan fortfarande få magknip av hur det kunde ha gått om jag inte hade ringt den 23 dec eller om det inte hade funnits den där återbudstiden. De enda förändringarna som vi noterade hos Ascot var plötsligt att han inte ville gå ner för trappan på kvällen den 21 dec, samt också ökad aptit under hösten och viktnedgång i december. Ökad aptit tror jag dock inte är ett symptom på tumör i mjälten, viktnedgång kan dock vara det.

Måste säga att vi fick fantastisk bemötande/hjälp av Albano och av ansvarig veterinär. Veterinären ringde oss varje dag (ibland två gånger) under första veckan som Ascot var hemma för att stämma av hur Ascot mådde (och för att avgöra om han behövde läggas in).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka