Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar hon få så? Tänker eftersom du brukar tvätta. Vad beror det på?
Hon är en spaniel, med ganska mycket läppar som de flesta (utställningsavlade) spaniels. Det bildas läppfickor där smuts och framförallt fukt samlas. Det bildar svamp, därför tvättar vi med svampdödande servetter dagligen. Men nu har det gått steget längre och blivit en inflammation på ena sidan. Det har aldrig hänt förr, men hon är o andra sidan bara ett år.

Vi har fått en plats på avancerad och mästarkursen på klubben nu! Är så glad att jag gick in och tittade på klubbens hemsida precis nu för ibland ryker platserna väldigt snabbt. Tror att fortsättningsklassen kommer bli full direkt men oroar mig lite för att min kurs inte blir av för dom har sagt att det är färre som går dom högre klasserna, men jag håller tummarna. Behöver dom här kurserna i vår. Både rallyn och freestyle, att ha mål och motivation. Och vill utvecklas ännu mer tillsammans med Milou.

Så det känns bra, utmaningar från flera håll och kanter. Bra instruktörer på båda kurserna, freestyle instruktören har blivit en vän också och vi har tränat ihop och tävlat utanför kursen. Har känt henne i ca 10 år. Hon peppar, sätter lite krav på mig med sånt jag inte tror vi ska klara. Vi brukar vara få på dom kurserna så det är lugn och ro.

Rally instruktören är lite mer militärisk men tydlig och man lär sig.

Hon är en spaniel, med ganska mycket läppar som de flesta (utställningsavlade) spaniels. Det bildas läppfickor där smuts och framförallt fukt samlas. Det bildar svamp, därför tvättar vi med svampdödande servetter dagligen. Men nu har det gått steget längre och blivit en inflammation på ena sidan. Det har aldrig hänt förr, men hon är o andra sidan bara ett år.
Okej, tänkte att det var något sånt.

Andra kurstillfället på lydnadskursen i klass 3 och det känns så himla bra. Börjar få ihop hur man kan träna inför de olika momenten även om jag testar lite egna små justeringar på Nessie så känns det som om vi faktiskt kommer få ihop det här så småningom. Uppskattar verkligen instruktören som har flera olika verktyg man kan testa beroende på hund.

Nessie skötte sig som vanligt super, jag har jobbat hela helgen och hade mest bomull i huvudet och ser fram emot ett kurstillfälle där jag är lite mer människa nästa gång då jag inte kommer ha jobbat natt innan 😁.

Super corven:
20220131_210252.webp

Att sova med salukis:
273014163_1340297526437341_7814242253917482942_n.jpg

272820939_1839426639780189_3239215820465530027_n.jpg

Den där lilla ligger envist över mina ben varje natt. Spelar ingen roll hur jag lägger mig, hon SKA över mina ben. I början la hon sig verkligen på mig, nu ligger hon åtminstone bredvid och bara på med halsen, men ja :p

De är mina små tyngdtäcken de där tre. Och det är SÅ mysigt att sova med dem :heart:

Testade lite hur det skulle vara att ha tre hundar, mormor har sagt att det är omöjligt att gå med alla tre hundarna på en gång men jag har alltid tänkt att det går så idag när jag fick tillfälle att prova så promenerade vi lite och alla tre hundar skötte sig exemplariskt. Kan bara tänka mig ett jobbigt scenario och det är Milous osäkerhet vid en del hundmöten. Annars gick alla tre fint bredvid mig i slaka koppel.

Går dom sådär är det kanske möjligt med en till hund tidigare än planerat. Bara det här med hundvakt som ställer till det. Och min mamma skulle nog strypa mig för att hon tycker det räcker med två:p

Och så är Aysu sämre igen, självfallet efter att djursjukhuset stängt. På bagis har de ingen koll på onkologi så de vet ändå inte vad de ska göra om man åker in med henne och eftersom hon inte har direkt feber (bara höjd temp) så blir hon inte direkt prioriterad pga det heller. Vi har tid hos vår onkolog imorgon eftermiddag, men jag kommer ringa så fort de öppnar och kolla vad de säger... Känns inte bra att hon två gånger nu blivit sämre precis innan det är dags för nästa behandling :( Gör vad jag kan här hemma nu för att få henne bättre, men det är ju "lite" begränsat vad jag kan hitta på.

Hon är i alla fall pigg nog att komma springande när jag prasslar med godispåse och morra åt de unga dårarna när de leker... Men jag märker att hon är segare än vanligt.

Nu har vi varit hos veterinären, men inte gett cellgifter som planerat... Istället är det bestämt att jag ger en låg dos hemma (har redan de tabletterna) och sedan kortison och ser hur länge det fungerar. Men ja, nu när lymfomet kommit tillbaka "för tidigt" så är det svårt att göra så mycket mer än det...

Igår kväll slet äldsta hunden sönder en klo så idag blev det ett veterinärbesök för att plocka bort den. Det har gått över förväntan, hon som alltid skriker i förebyggande syfte är så lätt att hantera när hon verkligen är skadad, det är ju inte lika otäckt. :cautious:

Ville var lite närgången på ett vildsvin i helgen och fick vara på Strömsholm och sy, ganska lätt skada men ett drän som ska bort. Jag bokade ordentligt tid hos vår ordinarie vet i måndags tills på fredag. Idag ringde de och avbokade tiden eftersom samtliga veterinärer var sjuka. 😳 Så jag ringde till en annan klinik vi har varit på, samma sak där, deras veterinärer var sjuka. Så nu fick jag tid på ett ställe jag aldrig har varit på, men det är Evidensia knutet så de kommer åtminstone åt journalen.
Jag hade inte räknat med att det skulle vara så svårt att plocka bort ett dränage 😳

Ville var lite närgången på ett vildsvin i helgen och fick vara på Strömsholm och sy, ganska lätt skada men ett drän som ska bort. Jag bokade ordentligt tid hos vår ordinarie vet i måndags tills på fredag. Idag ringde de och avbokade tiden eftersom samtliga veterinärer var sjuka. 😳 Så jag ringde till en annan klinik vi har varit på, samma sak där, deras veterinärer var sjuka. Så nu fick jag tid på ett ställe jag aldrig har varit på, men det är Evidensia knutet så de kommer åtminstone åt journalen.
Jag hade inte räknat med att det skulle vara så svårt att plocka bort ett dränage 😳
Skulle till vet imorgon med Ammo men även här går det corona bland veterinärerna så vi fick skjuta på det en vecka.

När jag skulle veterinärbesiktiga Lily (för att kunna försäkra) så ursäktade sig veterinären jättemycket för att det blivit lite väntetid för mig, för tydligen hade även hon sjuka kollegor nu :/ Är otroligt glad att Aysus onkolog inte varit sjuk en enda gång sen vi kom dit.

Såg förut att någon här på buke i någon tråd tipsade om att skriva ner hur ens gamla hund mår för att verkligen hålla koll på hur många bra/dåliga dagar de har. Så nu har jag ordnat ett dokument i datorn för hur Aysu mår, skrivit ner hur lång promenad vi gått, hur hon var då och hur hon reagerade när vi tränade på kvällen. Känns bra att ha det nedskrivet ändå.

Vi fick plocka både drän och stygn själva på Ivar, pga av att de ville prioritera mer akuta fall (såklart) när de var kort om personal. Vi mailade bilder på såret och de mailade en skiss tillbaka vilka stygn som skulle plockas.

Sorgligt att det ska vara en sån veterinärbrist 🙁

Vi fick plocka både drän och stygn själva på Ivar, pga av att de ville prioritera mer akuta fall (såklart) när de var kort om personal. Vi mailade bilder på såret och de mailade en skiss tillbaka vilka stygn som skulle plockas.

Sorgligt att det ska vara en sån veterinärbrist 🙁
Jag hade nog kunnat göra det själv, nu frågade de mig hur dränaget satt och jag tror att det var djursjukvårdare, inte veterinär. Men ja det är sorgligt och oroande med veterinärbristen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar