Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Struten har kommit på något nytt. Han kommer och ber om min uppmärksamhet vid 16:30. Så fort jag svarar med kontakt så tittar han till soffan och så tillbaka till mig. Och så går han och sätter sig i soffan och väntar på mig. Kommer jag dit och sätter mig blir han jätteglad, lägger sig tillrätta på mig med en suck och somnar som en valp.

Tydligen har vi börjat med rutinen att sova middag vid halv fem:confused:

10650029_10152826620973666_5808857227635228775_n.jpg

Haha, känner så igen det där. Jag har pga min fibro perioder när jag måste vila/sova en stund mitt på dagen och hundarna älskar det - så när jag inte behöver, så vill dom ändå :D

Hemkommen efter veterinärbesök, och även om jag inte är så mycket klokare så verkar hunden inte så himla sjuk (tandkoll), dessutom fick vi något slags beröm för att vi verkar ha koll på och hanterar hans artroshälta så gott det går (lite skritträning, lite massage). Så nu är jag på jättebra humör och vill gå kurser och allt möjligt, haha, nu när han inte fått någon dödsdom liksom. :laugh::)

Nu ska jag resten av dagen göra egen matplanering med utgångspunkt i torkade bönor och rotsaker och annat väldigt, väldigt billigt. :meh:

Och leta kurs i "det här nya" nosework, det skulle vara lagom för oss.

Om någon läst inlägget jag skrev om den bortsprungna hunden; ägaren och andra medhjälpare var tvungna att gillra en fälla med mat för att de skulle få tag i henne :crazy: Då hade hon varit lös från tisdags morgon till typ fredag lunch/eftermiddag.

Kom direkt att tänka på det någon skrev om hur en tam hund blev vild på ett par dagar.. I detta fallet verkar det stämma till viss del?

Verkar ha fått kennelhosta här hemma. Kul! :down: Förmodligen från ringträningen i fredags, annars har vi inte träffat andra hundar. Hoppas det "bara" är kennelhosta och inget värre. Jaha, korta koppelpromenader nu då, och massa inställda planer :arghh:

Har gett upp tanken på färskutfodring nu. Orkar inte mer efter 5 år hattande och dattande. Gör nu en övergång genom att ha blött och mixat standardt mild med pyttelite lammkött och ris samt fiberhusk för magen och fryst in som platta 200 grams hamburgare som går lätt att bryta och de älskar dem! Äter nu bra morgon middag och kväll och igår slukade t om William 1 dl torrfoder. Orken tröt tillslut för mig efter Melvins totala magkrasch nu av nyårssmällandet. Hela immunförsvaret slog bakut och han fick kli och infekterade småsår under tassarna. Det är läkt NU 2 månader drygt senare. Nu bygger jag upp immunförsvaret med vitaminer och probiotika. Ska så småningom gå över till en blandnind av standardt vild och mild för att få ett lågt protein men inte så lågt som i mild. Det vi kommit fram till utöver det jag reda vet att Melvin inte tål för högt protein är att han även inte tål för mycket fett. Ska bli så skönt att även andra från och med nu faktiskt kan utfodra mina hundar för att inte tala om hundvakter. Nu när torrfodret suger upp magsyran så har de plötsligt aptit igen och William har börjat lägga på sig en aaaning över revbenen. De kommer fortfarande få lite topping ibland av Emmzo lamm och RKB 2 ggr i veckan men då måste magen läka först.

Har precis bokat tid för Aysus rabiesvaccination. Jösses vad priserna varierar beroende på veterinär! På djursjukhuset där jag tidigare varit skulle det kosta ca 1200kr för vaccin + pass. På nya stället i en djuraffär? 750kr för vaccin + pass. Djuraffären är dessutom närmare mig än djursjukhuset :p

Har precis bokat tid för Aysus rabiesvaccination. Jösses vad priserna varierar beroende på veterinär! På djursjukhuset där jag tidigare varit skulle det kosta ca 1200kr för vaccin + pass. På nya stället i en djuraffär? 750kr för vaccin + pass. Djuraffären är dessutom närmare mig än djursjukhuset :p

Man tjänar absolut på att kolla runt!

Däremot vet jag att en av de vettarna som startat i en djurraffär där vi bodde innan är högst oseriös... De annonserar ofta med "extrapriser" på kattkastration och kattsterilisering, typ 300 pix för en kastration. Det är inte extrapriser, det är svarta priser :banghead: Men som sagt, det visste jag om den veterinären sedan innan, och alla är ju verkligen inte sådana.

Här är det sjukstuga deluxe! Både husse och matte ligger däckade i influensa och jag har precis varit med valpen till vet och fått konstaterad öroninflammation. Dock en lindrig sådan, hon verkar inte ha ont utan är helnöjd att hon fick ett nytt tuggben:D Värre med de tvåbenta :angel:
Nu hoppas jag bara att apoteket har valpens medicin hemma...

Min valp har börjat tappa sina mjölktänder
Idag så jag att hon hade dubbla hörntänder

Behöver jag gå till vet och ta bort mjölktänderna som inte har lossnat?

Mini är med i tidningen....
http://ostgota.lokaltidningen.se/dodlig-parasit-drabbar-hundar-/20150217/artikler/702189736/2004

Det blev ett enormt intresse för detta och mitt eget inlägg på FB delades över 3500 gånger på bara några dygn. Mitt mest lästa inlägg på FB sedan jag gick med för över 10 år sedan:o helt galet
Det är jättebra att informationen sprider sig, det kan rädda livet på andra hundar
Skönt att ni kom på va det va och att din hund blev bra

Bläää.
Det svåra är nu att jag vet att Länsstyrelsen vill att det ska tas träckprover för att kunna dokumentera ev spridning och det är ju jättebra när det kommer in hundar med suspekta lung/hjärtproblem till veterinär - främst för att kunna ställa diagnos eller utesluta. Själv tänker jag dock gå på SVA:s svar till mig och avmaska hela snigelsäsongen - jag tänker inte riskera att få detta på någon hund igen. Mina käkar sniglar i massor. Träckprover skulle bli alldeles för kostsamt för mig om jag skulle göra det typ 2 gånger per snigelsäsong och då jag har en tik som förhoppningsvis ska paras i slutet av sommaren, så vill jag inte riskera något.

Dahlia är nu i vecka 5. Förra helgen gjorde jag ett ultraljud efter mitt jourpass och visst var det små valpar där inne :love:
Kunde få in tre i samma bild så minst tre finns det där inne.
Hon har totalt ökat 300-400 gram i vikt i och 5 cm i midjan.

Idag var första dagen då det fanns större ytor med barmark så blev träning med båda hundarna. Lydnad och rallylydnad. Har knappt kört något alls hela vinterhalvåret men idag kom lusten när jag såg gräsytorna och hundarna var riktigt på. Dahlias högerhandling börjar bli riktigt bra så nu skulle jag helst vilja ut och tävla i avancerad klass på en gång!
Tyvärr är det långt kvar tills det går i och med att hon får tävlingskarens pga valparna.

Suck. Fick nys om en omplaceringshund som vid första intrycket skulle kunnat vara en perfekt flockmedlem här. Sedan kollade jag upp hunden lite snabbt och insåg att jag inte alls vill ha den. Så synd, för åh vad söt den var!

(och vad glad jag är att det går så snabbt och lätt att hitta information om SKK-reggade hundar på nätet! Jag älskar att ha möjlighet att vara kräsen i mina val av hundar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka