Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi varit på DOBO-kurs, jätteskoj tyckte både jag och hunden! :) Sällan jag ser honom så motiverad i en hel timme som han var idag. Fick också många bra tips på övningar som kommer stärka upp muskulaturen runt hans dåliga höft och knäled. :up: Ska absolut beställa en egen boll så fort det finns pengar över.

Jag har nu anmält mig till kurs i lydnadsapportering, en lydnadstävling och en agilitytävling, alla i april :) håller på att leta och välja ytterligare en kurs.

Häromdagen spårade vi för första gången på evigheter. Motivationen för hundträning har äntligen börjat återvända, det börjar bli vår :)

Fransk bulldog, en tjej jag känner har en sån hund

Vilken hund....
Han ligger under bordet och fiser eller så far han runt i huset som en kanonkula. Det går knappt att få kontakt med hunden.

Han är bara 6 månader, vi va ute och gick i skogen, hunden for fram och tillbaka i (flexi) kopplet som en dåre.
Jag frågade om hon inte släpper honom lös i skogen så att han får springa av sig
Hon sa att det vågar hon inte -då sticker han
Jag sa att han sticker inte, det vågar han inte, han är valp och håller sig runt oss

Hon släppte.... Vi såg ett lite dammoln och hunden va borta

Shit! Mitt fel!

När vi kom hem va hunden redan hemma (pust)

Är fransk bulldogg på detta viset, helt okontaktbar eller är det bara hennes hund som hon inte har tränat på rätt sätt?

Vilken hund....
Han ligger under bordet och fiser eller så far han runt i huset som en kanonkula. Det går knappt att få kontakt med hunden.

Han är bara 6 månader, vi va ute och gick i skogen, hunden for fram och tillbaka i (flexi) kopplet som en dåre.
Jag frågade om hon inte släpper honom lös i skogen så att han får springa av sig
Jag sa att han sticker inte, det vågar han inte, han är valp och håller sig runt oss

Shit! Mitt fel!

Är fransk bulldogg på detta viset, helt okontaktbar eller är det bara hennes hund som hon inte har tränat på rätt sätt?

Sen när är 6 månaders hundar magiskt bra på inkallning?

ALLT måste tränas för att vara befäst!

Sen när är 6 månaders hundar magiskt bra på inkallning?

ALLT måste tränas för att vara befäst!
Det är inte många valpar som kan inkallning vid 6 månader
Men visst är det konstigt att valpen bara sticker ifrån oss i skogen, dom flesta valpar följer efter utan att behöva tränas till det

Men visst är det konstigt att valpen bara sticker ifrån oss i skogen, dom flesta valpar följer efter utan att behöva tränas till det

Nej, verkligen inte ett skit konstigt. De flesta valpar har uppmärksamhetsspann som en husfluga och obefintlig impulskontroll. Utan bra träning så räcker det att de hittar en spännande doft eller följer en rörelse så är de puts väck på 2 röda och hittar dessutom sällan tillbaka eftersom de inte kan orientera sig.

Riktigt små valpar håller sig till det de känner och vågar inte följa alla impulser. Från 5- 18 månader är det desto värre...

Nej, inte konstigt alls.
Små små valpar följer ju ofta. Men 6-månader, då var min som värst, vid den åldern hade jag långlina på hela tiden, annars stack han.

Hehe, jag hämtade Ladda när hon var nio veckor och hon var otroligt trygg i sig själv från start.
Efter andra veckan hemma kunde jag inte släppa henne med blicken ens för någon sekund, då försvann hon iväg flera hundra meter för att utforska världen på egen tass.

Hehe, jag hämtade Ladda när hon var nio veckor och hon var otroligt trygg i sig själv från start.
Efter andra veckan hemma kunde jag inte släppa henne med blicken ens för någon sekund, då försvann hon iväg flera hundra meter för att utforska världen på egen tass.

När Fridolf var 16 veckor drog han ut i hagarna och tjuvvallade. Då fick jag starta bilen och åka ifrån honom för att han skulle komma...

Valpar slutar rätt snabbt vara följsamma om de hittar roligare saker att göra, det gäller att träna, träna och åter träna...

Vilken liten busa :)

Så trodde jag inte valpar gjorde, jag trodde dom följde flocken.
Jag trodde tjejens bulldog va knäpp eller nåt :) (Fast den är lite knäpp, det är ingen normal hund)

Min förra hund va självständig, så jag brukade gömma mig för henne om hon inte hade koll på mig. Det gjorde tricket efter några gånger stannade hon i "korsningar" i skogen och höll reda på mig
Kanske va det det som präglade henne att följa mig, jag vet inte

Vilken liten busa :)

Så trodde jag inte valpar gjorde, jag trodde dom följde flocken.
Jag trodde tjejens bulldog va knäpp eller nåt :) (Fast den är lite knäpp, det är ingen normal hund)

Min förra hund va självständig, så jag brukade gömma mig för henne om hon inte hade koll på mig. Det gjorde tricket efter några gånger stannade hon i "korsningar" i skogen och höll reda på mig
Kanske va det det som präglade henne att följa mig, jag vet inte

Det funkade på en av mina hundar. En av sex.

Valpar är individer.

Det funkade på en av mina hundar. En av sex.

Valpar är individer.
Den lilla jag har nu funkar det på också, det räcker att jag springer åt motsatt håll, så kommer hon
Vad gör man med en valp det inte funkar på, det låter jättejobbigt om man inte kan ha dom lösa ens när dom är små, det är ju då man kan träna dom att följa en

Vilken hund....

Shit! Mitt fel!

En 6-månaders fralla är mer unghund än valp och har man inte lagt en bra grund och tränat valpen (och fortsatt med träningen) så är det inte så konstigt att hunden sticker, finns ju hur mycket kul som helst för en fralla som precis blivit könsmogen att upptäcka i en skog.

Ingen hund uppfostrar sig själv helt automatiskt...

Tycker inte det är konstigt alls. Kan inte hunden inkallning och inte brukar få vara lös är såklart mycket nytt och spännande. Det är ingen liten 8 veckors valp vi pratar om utan den åldern då det börjar bli allt för spännande att utforska omgivningarna.
Mina har lärt sig inkallning vid 8-10 veckors ålder när de är såpass små att de flesta inte springer så långt. Kompisens valp sket dock totalt i oss redan vid 9 veckor...

Den lilla jag har nu funkar det på också, det räcker att jag springer åt motsatt håll, så kommer hon
Vad gör man med en valp det inte funkar på, det låter jättejobbigt om man inte kan ha dom lösa ens när dom är små, det är ju då man kan träna dom att följa en
6 mån är ingen valp... Jag vet att det finns en del som låter sina hundar jaga självständigt i den åldern... Inget jag skulle rekommendera, men det visar att de är självständiga nog att klara av det.

En 6-månaders fralla är mer unghund än valp och har man inte lagt en bra grund och tränat valpen (och fortsatt med träningen) så är det inte så konstigt att hunden sticker, finns ju hur mycket kul som helst för en fralla som precis blivit könsmogen att upptäcka i en skog.

Ingen hund uppfostrar sig själv helt automatiskt...
Då har hon gjort fel från början
Det låter som om hon kommer att få jobba hårt med hunden för att få lite kontakt öht och att han ska komma på inkallning
Är fransk bulldog svårare att träna än andra hundar?
Det är konstigt att människor kopplar sina valpar av rädsla för att dom ska sticka. Hunden kommer att få leva sitt liv med "snara" runt halsen (usch jag är allergisk mot koppel)

Tycker inte det är konstigt alls. Kan inte hunden inkallning och inte brukar få vara lös är såklart mycket nytt och spännande. Det är ingen liten 8 veckors valp vi pratar om utan den åldern då det börjar bli allt för spännande att utforska omgivningarna.
Mina har lärt sig inkallning vid 8-10 veckors ålder när de är såpass små att de flesta inte springer så långt. Kompisens valp sket dock totalt i oss redan vid 9 veckor...
Vad jobbigt att inte koll på en 9 veckors valp ens
Tillfällen att träna inkallning är ändå begränsad till en kort period (har jag fått för mig)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka