Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas verkligen att det fungerar med behandlingen. Tydligen finns det inget läkemedel som är direkt för fransk hjärtmask, så helt 100% säkert är det inte med det som ska ges. Man får skicka in nya träckprover efter några veckor för att se om dom är väck eller inte. men jag håller min egen tumme att det ska fungeraOj! @russinbulle Det lät ju lite läskigt, men såå skönt med ett klart besked och något som går att åtgärda!
Jag hoppas verkligen att det fungerar med behandlingen. Tydligen finns det inget läkemedel som är direkt för fransk hjärtmask, så helt 100% säkert är det inte med det som ska ges. Man får skicka in nya träckprover efter några veckor för att se om dom är väck eller inte. men jag håller min egen tumme att det ska fungera
Förtjänar en egen tråd:Jag hoppas verkligen att det fungerar med behandlingen. Tydligen finns det inget läkemedel som är direkt för fransk hjärtmask, så helt 100% säkert är det inte med det som ska ges. Man får skicka in nya träckprover efter några veckor för att se om dom är väck eller inte. men jag håller min egen tumme att det ska fungera
Alltså. FOLK!
Gick på kvällsrastningsrunda. Såg en person komma gåendes med två småhundar. Den ena såg ut att vara lös. Mycket riktigt så börjar en liten chihuahua att springa mot oss. Ägaren ropade något till mig om att han var lös men inte kommer springa fram och frågade om det var ok. Jag ropade tillbaka att jag inte ville att han kom till oss och genast blev det ett fasligt sjå att försöka få stopp på hunden... Ägaren lyckades inte, utan det var jag som nästan fysiskt fick stoppa honom. Ägarens ord?
"Han är jättesnäll! Han har blivit attackerad jättemånga gånger av olika hundar men han biter aldrig tillbaka, gör aldrig något dumt!"
Jag såg väl ut ungefär såhär:
Snacka om att inte vara rädd om sin hund...
Vad händer 50 meter senare? Jo, vi möter en lös papillon... Där fick ägaren åtminstone stopp på hunden och kopplade den () meeen sedan satte hundskrället igång att skälla som en tok och då visade det sig även att den var kopplad i långt flexi, som tydligen var av modellen som inte har någon stoppknapp. Ägarens ord? "Hon är så snäll! Hon gör inget! Hon bara pratar lite, hahaha"
Tidigare idag? Ja då såg jag en ganska stor hund, såg ut ungefär som en svart, gigantisk cockerspaniel... Hur som helst. Hunden hängde sig i kopplet mot oss, ägaren verkade inte bry sig om att korta kopplet, ägaren verkade inte bry sig om sin hund öht. Efter ett tag, när de stannat (de kunde visst inte fortsätta framåt när vi var bakom dem) och vi också stod still så kortade hon i alla fall kopplet så mycket att jag vågade mig förbi. Vad gör ägaren då? Jo, börjar gå ganska direkt efter att jag kommit förbi. VARFÖR i hela världen kunde hon inte vänta en liten stund, så att vi slapp gå med två millimeters mellanrum?! Istället fick jag då pinna på så gott jag kunde för att skapa ett avstånd till dem. Det gick ju det med, men det blev knappast någon lugn och avslappnad promenadsträcka där.
Att det ska vara så jäkla svårt att underlätta för hundarna och andra hundägare vid möten...
Förstår precis hur du känner. Ljudet är outhärdligtAlltså. Nu skäller grannes "helghund" igen. Troligtvis understimulerad jäkla försvarsmaktschäfer. När den är här skäller den nästan från morgon till kväll. Den skäller inomhus. Den skäller utomhus. Den hörs hela tiden och jag blir knäpp! Har tidigare tänkt att jag inte ska bry mig eftersom den bara är här vissa helger, men nu har den hållit på sen i torsdags eftermiddag och mitt tålamod börjar ta slut... Vet inte var de bor exakt, men det lär ju vara lätt att höra...
Det där låter så dumt så det finns inte. Aldrig i helvete att en normal hund skulle bli förvildad på ett par dagar. Det där är total bullshit.Jag läste detta i lokaltidningen
Är det verkligen sant?
– Efter en-två dagar blir en sällskapshund förvildad. Hunden blir som en räv och det blir svårt att fånga in den. Det är en överlevnadsinstinkt.
Ja, jag reagerade också som du, det låter ju helt otroligt.Det där låter så dumt så det finns inte. Aldrig i helvete att en normal hund skulle bli förvildad på ett par dagar. Det där är total bullshit.
Vad ser du som rekomenderad mängd?En liten fundering som jag inte orkar ge en egen tråd...
Vår valp äter färskfoder, får mer än rekommenderat för sin ålder och vikt. Hon är trots detta rätt tunn, kanske inte så man tänker på det men är verkligen inte överviktig. Därför känner jag att vi matar på så att hon inte blir för tunn. Hon äter lunch hos dagmatte de dagar hon är där. Dagmatten tyckte hon fick väldigt mycket mat och nämnde något om att det ju inte var bra att ge för mycket mat för att då skulle hon växa för fort, typ.
Hon är nu 4,5 månad, växer med andra ord mycket, varför jag inte tycker det är något konstigt att ge henne mycket mat. Speciellt inte eftersom hon är åt det tunnare hållet. Nu i efterhand har jag börjat fundera, kan det vara "skadligt" att mata valpen för mycket?
Hur fort det går beror på hundens bakgrund o hur vana de är med människor.Det där låter så dumt så det finns inte. Aldrig i helvete att en normal hund skulle bli förvildad på ett par dagar. Det där är total bullshit.
Ris är ett spannmål som innehåller mycket kolhydrater, något som hundar inte behöver öht eftersom de själva skapar de kolhydrater de behöver från animalier. Att utfodra hundar med kolhydrater leder till övervikt.Vad ser du som rekomenderad mängd?
Vi ger vår valp 7% av hennes kroppsvikt, hon är smal och helt perfekt i hull enligt Vetrinär
Vilket färskfoder ger du?
Jag ger min Mush, det innehåller 97% kött
En del färskfoder innehåller ris och spannmål, då behöver hunden säkert större mängd mat
Jo, jag vet därför ger jag Mush= inget spannmål alls.Ris är ett spannmål som innehåller mycket kolhydrater, något som hundar inte behöver öht eftersom de själva skapar de kolhydrater de behöver från animalier. Att utfodra hundar med kolhydrater leder till övervikt.
En liten fundering som jag inte orkar ge en egen tråd...
Vår valp äter färskfoder, får mer än rekommenderat för sin ålder och vikt. Hon är trots detta rätt tunn, kanske inte så man tänker på det men är verkligen inte överviktig. Därför känner jag att vi matar på så att hon inte blir för tunn. Hon äter lunch hos dagmatte de dagar hon är där. Dagmatten tyckte hon fick väldigt mycket mat och nämnde något om att det ju inte var bra att ge för mycket mat för att då skulle hon växa för fort, typ.
Hon är nu 4,5 månad, växer med andra ord mycket, varför jag inte tycker det är något konstigt att ge henne mycket mat. Speciellt inte eftersom hon är åt det tunnare hållet. Nu i efterhand har jag börjat fundera, kan det vara "skadligt" att mata valpen för mycket?
Precis så jag tänker! Jag viftade först bara bort dagmattens kommentar för det passar liksom inte riktigt in i mitt tankesätt, men sen började jag fundera...Hellre åt det tunnare hållet än för tjock. Valpar behöver i perioder ofantligt mycket mat. Uppenbarligen behöver din tjej mycket energi just nu, hon är väl i en växtfas. Det viktigaste är att hålla koll på hullet hela tiden och minska på givan direkt när man tycker att de ser fina ut i hullet. Det är helt normalt att man måste ändra givan emellanåt när dom växer.
Tycker man att det blir för dyrt att ge så stora mängder kan man kika efter ett foder som innehåller mer energi så man inte behöver ge lika mycket.
Rekommenderad mängd ligger mellan 150-175 g per dag. Hon får både Mush 5 % av nuvarande vikt räknar de på i hennes ålder. Samt Nordic de räknar på 2-3 % av förväntad vuxenvikt. Hon får 200 g per dag.Vad ser du som rekomenderad mängd?
Vi ger vår valp 7% av hennes kroppsvikt, hon är smal och helt perfekt i hull enligt Vetrinär
Vilket färskfoder ger du?
Jag ger min Mush, det innehåller 97% kött
En del färskfoder innehåller ris och spannmål, då behöver hunden säkert större mängd mat
Klart att vissa hundar är med "lättfärvildade" än andra, men när dem säger sällskapshund så tänker jag att dem menar Anna-Stinas och Åkes lilla spanjel på 8 år som råkat komma på vift. Om min egen hund rymmer och är borta i två dagar har jag svårt att tro att han är helt förvildad när man väl hittar honom.Hur fort det går beror på hundens bakgrund o hur vana de är med människor.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1083017-hund-avlivades-pa-landvetters-landningsbana
Inte den första sk adopterade gatuhund som försvinner direkt efter landningen, något år tidigare försvann två pudelliknande hundar från Arlanda, adoptörerna släppte ut hundarna ur buren, de hade inte ens med sig halsband o koppel.
Vad jag tycker om dessa organisationer låter jag vara oskrivet.
En av mina BCs blev lite vilsen efter att vi slutade ha kor o får, han hittades regelbundet i diverse djurstallar, sovandes i halmen. Samma hund följde med mig när jag flyttade till ett hus i tiomilaskogen.
Hund försvann o avfärdades som vargmat efter 3 dygn. Vargar verkar föredra jakthundar.