Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fusk @Blueberry ! :rage: Vet ni hur kul det är med en jakthund i toppkondis när man själv hoppar på kryckor? :arghh: Tack och lov fick han jaga i söndags men på lördag är sista jaktdagen och sen måste han aktiveras på annat sätt och det går inte så bra så länge jag inte ens kan gå... Jag hoppas att någon kan ta ut honom på lördag så jag får en vecka till på mig att läka...

Gråter av lycka att pudeln för första gången på 28 dagar producerat perfekt mörk, fast avföring både i går kväll o nu p morgonen! Hans mage rasade ihop strax innan nyår pga smällande med magkatarr deluxe och sedan dess har han haft allt från akut diarré till löst till kletiga högar med slem på, backat och gått framåt huller om buller. Handmatats 6 ggr om dagen tills jag började med symbiotic DC! Pre o probiotika. 5 dagar senare händer detta! Nu testar jag att inte blöta torrfodret så mycket eller inte alls de mål han får några kulor som mellanmål. Igår kväll tålde han t om ett sånt där mjukt mintdoftande tuggben str mini.

Idag ska vi åka ner till Gekås vilket betyder att hela kundvagnen kommer att fyllas med hundsaker! :love:
Viktigast är väl leksaker. Här hemma är dem antingen slängda eller totalt ointressanta så vi ska försöka få hem ett lass med det.

Sjuk. :arghh:
(Jävla ungar... :cautious:)

Sitter i ett berg av filtar, omgiven av te, feberdämpande, snorlösande, luftrörsvidgande, och gud-vet-vad-mer, parkerad framför brasan. Stackars Monster, matte är aptråkig nu! :(

Idag har Alice spårat för första gången!! :banana:
Jag är verkligen in awe of den här hunden! Även fast det var första gången och en läskig människa (@Milosari :D) var i närheten så tog hon båda spåren! Jag är heelt fascinerad! :love: Trodde hon skulle vara fullständigt slut nu (så jag kunde få panikskriva skolarbete i fred), men nej. Upp med huvudet i knät på mig och "Vad ska vi göra nu?!"
Ni får ursäkta uttrycket, men FY FAN vad jag älskar min hund! Som det börjar bli hund av!

Här ska läggas spår! :bump:

Idag har Alice spårat för första gången!! :banana:
Jag är verkligen in awe of den här hunden! Även fast det var första gången och en läskig människa (@Milosari :D) var i närheten så tog hon båda spåren! Jag är heelt fascinerad! :love: Trodde hon skulle vara fullständigt slut nu (så jag kunde få panikskriva skolarbete i fred), men nej. Upp med huvudet i knät på mig och "Vad ska vi göra nu?!"
Ni får ursäkta uttrycket, men FY FAN vad jag älskar min hund! Som det börjar bli hund av!

Här ska läggas spår! :bump:

Hon var jätteduktig! Och vi hade lite tur kan jag meddela :). En stund efter att du hade åkt kom hela koflocken och promenerade rakt över Sareks spår och parkerade sig i träddungen. Det hade väl kanske varit lite väl med störning i första spåret…

Nej inte konstigt att hon störde dig i skolarbetet. Hon undrade nog när hon kunde hälsa på sin nye snygge flirt tror jag ;).

Idag har jag spenderat flera timmar i sällskap av de här: (Foto från uppfödaren)
10514595_890691897648019_6227842557627427129_n.jpg

Lilla Ale (till vänster i bilden) håller på att bli en hund. :love: Tänk att det bara är sex veckor sedan jag satt bredvid valplådan och såg henne födas! Hon är nyfiken och tar ögonkontakt och kommer rakt fram till mig och meddelar tydligt att hon vill ha min uppmärksamhet. Nu börjar ett par intensiva veckor av påbörjad prägling - hon ska vara trygg med mig och ha med sig lite grunder redan när hon flyttar hemifrån tänkte jag.

Efter valpgoset så var Fridolf och jag - håll i er nu- på en agilitykurs. För valpar. Fridolf, två år äldre än övriga deltagare, fick prova på att gå runt stolpar och hoppa lite olika kombinationer av två hinder som vinklades än hit än dit. Hunden var glad och matte förvirrad ;)

Imorgon blir det första gången för Nemo att följa med till SBK då han är fullvaccinerad nu. Som jag längtat. Nu börjar den stora miljöträningen och den 23 blir det valpträningskurs på 4 ggr då jag inte ville vänta på valpkursen i maj.

Lite tankar såhär på kvällstvisten.
Träffade en "gammal" vän på väg till stallet tidigare idag. Så frågade hon naturligtvis om den nya familjemedlemmen och hur allting går och så vidare. Jag svarade precis som det är. "Jag älskar det! Jag hade lätt kunnat ha 3 hundar om det vore så!" lite skämtsamt och hon svarar tillbaka "Tre? Men herregud, det räcker väl med 2 hundar?".

Inte för att det är något att haka upp sig på egentligen men jag blir ändå lite sån här.. :crazy: :confused:
Det är absolut inte tal om en tredje, fjärde eller femte hund. Men om vi nu skulle (vi fantiserar) skulle köpa en tredje hund om 2-3 år. Vad är det som är så konstigt? Varför "räcker det med bara 2 hundar?" om man har tid, ekonomi och intresse till det?

Varför känns det som alla runt omkring mig har så starka åsikter kring detta med flera hundar?
Vad är det konstiga, egentligen?

@Askur, jag tror att mycket sådant kommer från folk som inte fattar att det är underbart med hund. Personer som tänker sig ungefär att ha hund innebär att du har någon som smutsar ner hemmet, som släpar runt dig i kopplet ute i uselt väder, som kostar massor av pengar och bara är jobbig. Att då ha det x3 blir... väldigt mycket. De fattar inte att det kan vara underbart roligt, lätt och fantastiskt att dela livet med en hund om man är noggrann med sitt köp och köper rätt hund. De ser väl bara alla stökiga "problemhundar" med oengagerade ägare som tex visas i diverse tv-program, sedan tror det att det alltid är så för alla.

Jag har annars fått höra allt möjligt tokigt från mina föräldrar för varje hund jag släpat hem. Allt har gått ut på att det är otroligt dumt att ha hund öht, men då är främsta argumentet "du blir så låst! du kan inte göra något!". Ungefär som om jag plötsligt skulle sluta gilla att vara hemma eller hålla mig ute i naturen och istället vilja spontanresa jorden runt och festa hela tiden, bara jag lät bli att skaffa hund :p

@Askur Jag tycker jag möter många hundmänniskor som reagerar när man har fler än två hundar. Som mest hade min pappa fyra stycken och har nästan alltid haft tre. Jag tycker tre är väldigt lagom :D Pappa brukar säga att det är hoppen till jämna tal av hundar som är de jobbiga. Har man en så blir det stor skillnad att ha två, har man två så är det inte speciellt stor skillnad att ha tre, men hoppar man till det jämna talet fyra så blir det skillnad igen :D Jag är lite sådär, "the more the merrier". Så länge man har tiden och ekonomin och allt sånt såklart.

@Red_Chili Det var det första jag fick höra när jag skulle skaffa Alice. En kompis sa "Men då kan du ju typ aldrig festa!".
Aaah, jag som är en sån jävla partyprinsessa!!
Mvh, Raggsockan.

(Btw, du har förstört mitt liv lite. Sitter och stalkar uppfödare av jaktgoldens nu! :D :love: )

Idag har jag varit med Ladda hos ReDog och fått en grundlig genomgång av S.R. Hon gick igenom med beröm och han tyckte att hon var i toppenskick! Perfekt hull, jämnt välmusklad, väldigt stark rygglinje med bra svikt, torra leder, normal muskeltonus och inga reaktioner på böj- eller sträckarsenor. Vi gjorde en four leg check också, som visade på jämna och bra siffror :)
Han tyckte att vi utan problem kunde köra igång med tyngre styrketräning nu under våren :)
Så himla skönt att höra att hon inte dragit på sig någon sträckning eller liknande under jaktsäsongen, som jag inte upptäckt.
Det enda som han eventuellt hade att anmärka på var att hon passar i skritten, något som tydligen är ganska vanligt och som i regel inte skapar några problem hos yngre hundar. Vi ska köra med viktmanschetter nu och se om vi kan få bort passandet, hon slutade så fort hon fick på dem så han trodde inte att det kunde vara någon omöjlighet att bryta det.

Väldigt skönt att få ett kvitto på att man sköter sin hund väl :)

(Btw, du har förstört mitt liv lite. Sitter och stalkar uppfödare av jaktgoldens nu! :D :love: )

Så det var ett bra tips ändå? :D Kan tillägga att jag en gång träffade två jaktgoldens, två tikar. Det var flera år sedan på en tävling, men de gjorde så starkt intryck på mig att jag fortfarande blir glad av att tänka på dem. Jätteglada var de, men inte sådär flamsigt ofokuserat knäppa som många retrievers är. De var glada, lugna, busade lite med varandra, solade lite... sedan gick de in på lydnadsplanen och presterade kanonbra ;) Matte berättade att hon jagade med dem också och att hon snart skulle få hem en till, för det räckte visst inte med två trots att de enligt matte var superduktiga på jaktgrejs.

Vi gjorde en four leg check också, som visade på jämna och bra siffror :)

Bara liten fundering... Varför gjorde ni det? För att se att hon belastar benen jämnt förstår jag, men det borde väl redog-människan ha koll på ändå, utan den där apparaten? Om hunden inte belastar jämnt så syns ju det på rörelsemönstret och märks på hur de är i musklerna. Kanske inte övertydligt, men nog borde en riktigt bra fysioterapeut kunna se det även om "en vanlig hundägare" missar saker?

Sitter och funderar lite på vad som får Aysu att bete sig på olika sätt... I perioder är hon nämligen väldigt destruktiv och jag vet inte riktigt varför. Nog för att det är lugnt nu när hon är vuxen, men trots det dyker det upp små perioder då hon letar upp och strimlar alla bläckpennor hon kan hitta, mördar min mors läsglasögon och stjäl påsklämmor m.m. som hon hittar... jag vet inte var hon hittar dem!

Förut verkade det vara när hon löpte. Men nu... hon har precis varit skendräktig färdigt. Visst har hon extremt mycket energi nu igen, men vi är ute flera timmar om dagen, hon får springa nästan dagligen och vi tränar rallylydnad regelbundet. Hon borde inte vara understimulerad och hon kan utan tvekan koppla av också. Hon blir bara på "strimla saker-humör" lite då och då :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka