Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag varit med Ladda hos ReDog och fått en grundlig genomgång av S.R. Hon gick igenom med beröm och han tyckte att hon var i toppenskick!

Alltså, när jag läste det här fnissade jag till lite inombords. "undrar om hon inte fick rekommendation att köpa viktmaschetter och/eller klövjeväskor ändå". Sen fortsatte jag läsa:

Vi ska köra med viktmanschetter nu och se om vi kan få bort passandet, hon slutade så fort hon fick på dem så han trodde inte att det kunde vara någon omöjlighet att bryta det.

Visst sjutton passade även din hund in i deras standardlösning 1A. Jag vet inte en enda som inte rekommenderats just promenadträning med viktmaschetter hos dem....

Känner mig lite sån här just nu, :banghead:.
Suttit i 2 månader och väntat på att få beställa hem en ny viktsele då han är för stor för den gamla nu (höhö). Så idag satt jag som fastklistrad bakom datorn för att hinna beställa hem en och då fanns dom bara i XL! :arghh: Nu får jag vänta ytterligare 2 veckor, förmodligen mer. Får helt enkelt hålla oss till DW-selen. :meh:

Bara liten fundering... Varför gjorde ni det? För att se att hon belastar benen jämnt förstår jag, men det borde väl redog-människan ha koll på ändå, utan den där apparaten? Om hunden inte belastar jämnt så syns ju det på rörelsemönstret och märks på hur de är i musklerna. Kanske inte övertydligt, men nog borde en riktigt bra fysioterapeut kunna se det även om "en vanlig hundägare" missar saker?

Det ingår i grundundersökningen, så vi gjorde det även om det egentligen inte "behövdes" för hennes del :)
Jag uppfattade det som att han gjorde det i förebyggande syfte, för att det är bra att ha dokumenterat om det skulle visa på helt andra siffror vid en annan tidpunkt.

Alltså, när jag läste det här fnissade jag till lite inombords. "undrar om hon inte fick rekommendation att köpa viktmaschetter och/eller klövjeväskor ändå". Sen fortsatte jag läsa:

Visst sjutton passade även din hund in i deras standardlösning 1A. Jag vet inte en enda som inte rekommenderats just promenadträning med viktmaschetter hos dem....

Haha, jag fick faktiskt inte någon rekommendation om viktmanschetter innan jag frågade om dem :D
När han sa att hon passade i skritten (vilket jag inte reflekterat över innan :o ) så sa han typ bara att det förmodligen inte kommer ge henne några problem i framtiden.
Jag frågade om det gick att göra något åt passgången först när jag var på väg ut, och då sa han att det ofta är svårt att påverka. Det han tyckte fungerade bäst mot passgång utan smärtproblematik bakom var viktmanschetter som brukar kunna "ta bort" passgång hos 25-30% av de hundar som börjar använda dem regelbundet.
Var på en föreläsning med honom i höstas, och han anser ju att i princip alla hundar skulle må bra av att gå med viktmanschetter regelbundet, så det är kanske inte så konstigt att han har det som en stående rekommendation ;)
Han förespråkar ju simning på samma sätt.

Jag fick faktiskt inga direkta träningstips alls, mer än att fortsätta som vi gjort och att det inte var någon fara att belasta henne mera i styrketräningen. Däremot frågade jag om han trodde att jag kunde hänga på ett par väskor på hennes Julius K9-sele när vi ska vandra i sommar, vilken han tyckte skulle passa fint för det ändamålet :)

Så det var ett bra tips ändå? :D Kan tillägga att jag en gång träffade två jaktgoldens, två tikar. Det var flera år sedan på en tävling, men de gjorde så starkt intryck på mig att jag fortfarande blir glad av att tänka på dem. Jätteglada var de, men inte sådär flamsigt ofokuserat knäppa som många retrievers är. De var glada, lugna, busade lite med varandra, solade lite... sedan gick de in på lydnadsplanen och presterade kanonbra ;) Matte berättade att hon jagade med dem också och att hon snart skulle få hem en till, för det räckte visst inte med två trots att de enligt matte var superduktiga på jaktgrejs.

Jaa visst var det ett bra tips! Vår Golden som vi hade var något mellanting mellan jaktgolden och "vanlig". Tog över hunden från pappas kollega som skulle skaffa sin första tjänstehund (hundförare inom polisen) så "Snowie" fick bli pensionär hos oss. Hade honom i ca 3 år innan han fick somna in när han var 13.
Tror att det är den bästa hunden vi haft. Helt otrolig, alla kategorier! Han var typ som Shadow i Den otroliga vandringen. Så en Snowie med lite mer tryck skulle gärna få flytta in här! :love: En röööd en :love:

Lite tankar såhär på kvällstvisten.
Träffade en "gammal" vän på väg till stallet tidigare idag. Så frågade hon naturligtvis om den nya familjemedlemmen och hur allting går och så vidare. Jag svarade precis som det är. "Jag älskar det! Jag hade lätt kunnat ha 3 hundar om det vore så!" lite skämtsamt och hon svarar tillbaka "Tre? Men herregud, det räcker väl med 2 hundar?".

Inte för att det är något att haka upp sig på egentligen men jag blir ändå lite sån här.. :crazy: :confused:
Det är absolut inte tal om en tredje, fjärde eller femte hund. Men om vi nu skulle (vi fantiserar) skulle köpa en tredje hund om 2-3 år. Vad är det som är så konstigt? Varför "räcker det med bara 2 hundar?" om man har tid, ekonomi och intresse till det?

Varför känns det som alla runt omkring mig har så starka åsikter kring detta med flera hundar?
Vad är det konstiga, egentligen?
Det är jättekonstigt att människor tycker det är deras uppgift att göra en bedömning om hur många hundar som "räcker" och helt oombedda delar med sig av sina åsikter
Om hundarna har det bra så kan väl du ha hur många hundar du vill
Folk tycker så mycket om precis allt, orka...

Mitt inlägg försvann visst..
Vi åkte ju till vet. med miras trasiga klo efter att sambons moster som jobbat där sett bilder och hon sa att mira måste få narkos och kloresterna tas bort.

Väl på plats träffar vi en veterinär som direkt säger att inget behövs göras eftersom att mira är obrydd och vi skickas hem med en liten gummisko. Mostern är då alltså endast ekonomiansvarig och visat bilder för vet. antar jag.

Kan inte låta bli att tycka det är lite småsurt ändå, såklart att man ska ta det säkra före det osäkra men redan innan sa min magkänsla att det inte var SÅ allvarligt iochmed mira inte visat tecken på någonting. Men det är väl sånt man får ta. Man kan väl ha roligare för 550kr, vi var Max med vet. i 5 min.

Idag har vi invigt längdskidorna. Herrejäklar vad det gick!
Jag har bara stått på längdskidor tre gånger tidigare, så det gick inte sådär jättestabilt, haha. Ladda tyckte det var roligare ju fortare det gick och jag fick ett antal nära döden-upplevelser trots att vi inte åkte så många varv... :D
Styrningen fungerade dock över förväntan, när hon klurade ut att vi skulle följa spåret var det inga som helst problem. Bromsen får vi nog öva lite på, men det gick faktiskt över förväntan.
Jag ramlade bara en gång, när jag skulle stanna och fick lite bakvikt i kombination med att jag lyckades korsa skidorna, hehe :angel:

Alltså. FOLK!

Gick på kvällsrastningsrunda. Såg en person komma gåendes med två småhundar. Den ena såg ut att vara lös. Mycket riktigt så börjar en liten chihuahua att springa mot oss. Ägaren ropade något till mig om att han var lös men inte kommer springa fram och frågade om det var ok. Jag ropade tillbaka att jag inte ville att han kom till oss och genast blev det ett fasligt sjå att försöka få stopp på hunden... Ägaren lyckades inte, utan det var jag som nästan fysiskt fick stoppa honom. Ägarens ord?
"Han är jättesnäll! Han har blivit attackerad jättemånga gånger av olika hundar men han biter aldrig tillbaka, gör aldrig något dumt!"
Jag såg väl ut ungefär såhär: :eek: :confused: :banghead: :rage: :confused:
Snacka om att inte vara rädd om sin hund...

Vad händer 50 meter senare? Jo, vi möter en lös papillon... Där fick ägaren åtminstone stopp på hunden och kopplade den (:bump:) meeen sedan satte hundskrället igång att skälla som en tok och då visade det sig även att den var kopplad i långt flexi, som tydligen var av modellen som inte har någon stoppknapp. Ägarens ord? "Hon är så snäll! Hon gör inget! Hon bara pratar lite, hahaha"
:banghead: :banghead: :banghead:

Tidigare idag? Ja då såg jag en ganska stor hund, såg ut ungefär som en svart, gigantisk cockerspaniel... Hur som helst. Hunden hängde sig i kopplet mot oss, ägaren verkade inte bry sig om att korta kopplet, ägaren verkade inte bry sig om sin hund öht. Efter ett tag, när de stannat (de kunde visst inte fortsätta framåt när vi var bakom dem) och vi också stod still så kortade hon i alla fall kopplet så mycket att jag vågade mig förbi. Vad gör ägaren då? Jo, börjar gå ganska direkt efter att jag kommit förbi. VARFÖR i hela världen kunde hon inte vänta en liten stund, så att vi slapp gå med två millimeters mellanrum?! Istället fick jag då pinna på så gott jag kunde för att skapa ett avstånd till dem. Det gick ju det med, men det blev knappast någon lugn och avslappnad promenadsträcka där.

Att det ska vara så jäkla svårt att underlätta för hundarna och andra hundägare vid möten...

Alltså. FOLK!

Gick på kvällsrastningsrunda. Såg en person komma gåendes med två småhundar. Den ena såg ut att vara lös. Mycket riktigt så börjar en liten chihuahua att springa mot oss. Ägaren ropade något till mig om att han var lös men inte kommer springa fram och frågade om det var ok. Jag ropade tillbaka att jag inte ville att han kom till oss och genast blev det ett fasligt sjå att försöka få stopp på hunden... Ägaren lyckades inte, utan det var jag som nästan fysiskt fick stoppa honom. Ägarens ord?
"Han är jättesnäll! Han har blivit attackerad jättemånga gånger av olika hundar men han biter aldrig tillbaka, gör aldrig något dumt!"
Jag såg väl ut ungefär såhär: :eek: :confused: :banghead: :rage: :confused:
Snacka om att inte vara rädd om sin hund...

Vad händer 50 meter senare? Jo, vi möter en lös papillon... Där fick ägaren åtminstone stopp på hunden och kopplade den (:bump:) meeen sedan satte hundskrället igång att skälla som en tok och då visade det sig även att den var kopplad i långt flexi, som tydligen var av modellen som inte har någon stoppknapp. Ägarens ord? "Hon är så snäll! Hon gör inget! Hon bara pratar lite, hahaha"
:banghead: :banghead: :banghead:

Tidigare idag? Ja då såg jag en ganska stor hund, såg ut ungefär som en svart, gigantisk cockerspaniel... Hur som helst. Hunden hängde sig i kopplet mot oss, ägaren verkade inte bry sig om att korta kopplet, ägaren verkade inte bry sig om sin hund öht. Efter ett tag, när de stannat (de kunde visst inte fortsätta framåt när vi var bakom dem) och vi också stod still så kortade hon i alla fall kopplet så mycket att jag vågade mig förbi. Vad gör ägaren då? Jo, börjar gå ganska direkt efter att jag kommit förbi. VARFÖR i hela världen kunde hon inte vänta en liten stund, så att vi slapp gå med två millimeters mellanrum?! Istället fick jag då pinna på så gott jag kunde för att skapa ett avstånd till dem. Det gick ju det med, men det blev knappast någon lugn och avslappnad promenadsträcka där.

Att det ska vara så jäkla svårt att underlätta för hundarna och andra hundägare vid möten...

Blir så jävla trött på dessa människor. Där jag bor kryllar det utav lösa hundar.
Jag ger blanka fan i hur snäll deras hund är. MIN hund behöver inte vara lika snäll.
Sen vill jag inte att andra hundar ska springa fram och hälsa på mina om jag inte sagt att det är okej!

En tant som bor granne med oss går alltid lös med sin hund eller med flexikoppel (som hon uppenbarligen inte vet hur det fungerar). Jag har bett henne flera gånger och att åtminstone koppla hunden inne på gården men lik förbannat ser man hunden komma springandes ifrån ingenstans. :banghead:

Äntligen efter 4 månader och många prover, röntgen, lungsköljprov, massor mer prover osv så har felet hittats hos min älskade lilla hund och vad som är problem med henne lungor. Det kryllar tydligen av Fransk hjärtmask i henne !!!!! En parasit som hittills inte ens funnits i Östergötland och som SVA nu anmält (anmälningspliktig). Efter att ha trott att jag snart ska behöva ta bort henne, så har det gått till att hon kommer att bli fullt frisk igen:love: Behandling startar på måndag :)

Äntligen efter 4 månader och många prover, röntgen, lungsköljprov, massor mer prover osv så har felet hittats hos min älskade lilla hund och vad som är problem med henne lungor. Det kryllar tydligen av Fransk hjärtmask i henne !!!!! En parasit som hittills inte ens funnits i Östergötland och som SVA nu anmält (anmälningspliktig). Efter att ha trott att jag snart ska behöva ta bort henne, så har det gått till att hon kommer att bli fullt frisk igen:love: Behandling startar på måndag :)

Gud vad skönt att äntligen få veta, och att hon kommer bli helt återställd! :love:

skönt att det är utrett, men va otäckt med så mycket mask
Är dom svåra att få bort?

Men Jösses!! Både skönt och otäckt - har du nån aning om vart hon fått det ifrån??
Jag är ju knappt utanför min stad, så troligaste stället för smitta är att mina kortbeningar älskar att käka överkörda, platta och soltorkade sniglar. Finns massor sådana på cykelvägarna runt mig under sommarhalvåret. Det verkar även som att hon är första fallet med fransk hjärtmask i Östergötland, så det känns så där lagom kul.
Vi har en del importerade gathundar här i området och det har förkommit även några insmugglade hundar (som tagits omhand) så detta har inte gjort mig mer välvilligt inställt till gathundsimport. Det var inte länge sedan det var en på rymmen här från en som tydligen verkar importera rumänska gathundar som sätts ut i jourhem tills dom hittar något att sälja dom till :banghead:

skönt att det är utrett, men va otäckt med så mycket mask
Är dom svåra att få bort?
Hon ska få en spot-on avmaskning, men vi väntar till måndag med att börja behandlingen då dom kan bli dåliga när masken dör i kroppen. Vill inte riskera att stå en helg med en hund som får en blodpropp eller något liknande :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka