Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Alexandra_W

Trådstartare
Lovade ju tala om hur det gick..

För de som inte följt det så i korthet har jag en unghäst som iofs håller hullet, men för det kräver extremt mycket MJ och dessutom bara ligger preciiis över gränsen för godkänt hull, finns inget 'att ta av'. Jag har experimenterat lite med olika fodersorter etc utan skillnad.

Sedan ca en månad tillbaka har jag dock ersatt största delen av kraftfodergivan med Krafft Rehab. Det är fortfarande lika mycket MJ och samma SRP/MJ-kvot i foderstaten som innan, men jag har bytt ut X MJ och Y gr SRP från andra fodermedel till att komma från Krafft Rehab. tanken var att se om det hjälpte eftersom det ska vara snällt mot magen och lättsmält och lättupptagligt etc. MÅLET är att kunna MINSKA totala MJ på sikt, dvs komma ifrån att hon kräver så förbannat mycket över tabellerna..

Och se på fasiken, var igår ute i hagen och studerade damen med så 'icke hemmablinda' ögon jag kunde, och hon har lagt på sig en hel del och till och med skaffat sig en liten mage :bump:

Så nu kommer jag gå in på del två av experimentet och sänka MJ lite och se vad som händer. Så from idag sänker jag från ca 110 MJ till ca 100 MJ. Min förhoppning är att kunna göra det men behålla hullet., om det fungerar får jag återkomma igen med, men allt indikerar att det borde det eftersom hon gått upp på Rehab utan att det skett någon MJ-höjning.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Mycket intressant med en forstättning och jag hoppas jag får säga
"va va det jag sa! ;)

För i så fall stämmer min teori även för andra och inte bara på mina "försökshästar".
MVH/
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Alexandra_W, jag väntar med spänning på hur det ska gå för er. Och undrar samtidigt vad hon ungefär ligger på i g/smrp, ligger hon 'över' även där?

Och vad var din teori, Sissu? *nyfiken men glömsk* ;)
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Man ska inte tänka så förbenat för man blir så glömsk och förvirrad då ;) ..

Jo, min teori började på Stormytiden efter att hästen en vår var i bättre skick än ngnsin, det var då jag började luska vad maten innehöll, vad den gjorde, skillnader m.m.

Och jag fann min egna teori som kanske andra redan vet om eller har vetat, vad vet jag..
Men med det i bakhuvudet så började jag sedan att fodra på andra hästar på samma vis och fick samma resultat. Så mkt. vet man ju att fett och fibrer är mer lätttillgängligt och "snällare" mot hästen.

Men att man dessutom om man ger ett foder med högre fetthalt i kombination med hög fiberhalt kan säkna både mj och smrp samt hela kvoten i många fall och ändå få en häst som mår bättre än någonsin. Även gallor och stelheter som en del hästar kan ha har blivit markant bättre eller helt försvunnit.

Jag har provat detta även på hästar som är feta som flodisar, har bara ändrat fodret men legat kvar på samma siffror men ändå fått en häst som omfördelat sin kroppsmassa till det bättre. Jag har provat att sänka allt och de har legat kvar i bra hull och musklat sig.

Just nu har jag ett "projekt" på min benget, som är kräsen, svår att hålla i hull, svår att muskla sig och samtidigt har en känslig mage och en taskig päls full av mjäll samt som stinker amoniak så fort jag kommer till den gräns han skule behöva ha. Nu har jag laborerat lite och omfördelat foderstaten med ett tillskott av en ny fodersort men hållt mig kvar på ungefär lika kvoter och vips vilken skillnad.

MVH/
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Vill du berätta vad hästen äter nu?

Vilka fodersorter föredrar du?
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Just nu har jag blivit tvingad att bli allätare :D . Vad jag ger för foder beror helt och hållet på individen och "problemet" som behöver försöka lösas.

Men jag föredrar att så långt det är möjligt ge stråfoder, men tyvärr är det för få unnat att ha ett bra grovfoder.

I detta senaste fall har jag givit lucern strå och pellets samt soja. Men så fort jag ökade på lucernet till 1.5 så kom amoniakstanken och mer mjäll trots samma giva av sojan gick jag ner så tappade han hull.

Nu har jag dragit ner lucernet till 1kg och istället lagt till Nya krafft groov o.5 kg har kvar sojan kvoten är obetydlig skillnad på sänkt lite på mj då NKP har högre fetthalt än lucernet bara för att kolla och det funkar så här långt.

Det andra senaste projektet innan, var en häst som var svullen överallt och knakade både här och där. Han gick på svarthavre och blev bara värre och värre i sin kropp. Där byttes havren ut mot betfor och soja har för mig vi stod kvar på samma kvot och då försvann svullnaderna i alla ben och han började ganska omgående att forma om sig trots at han stod kvar på samma kvot men fick annat foder.

Jag tittar på problemet och så går jag mycket på känslan vad som är fel och så sätter jag ihop ngt. nytt utifrån det och hittils har jag ej haft fel, men jag kan och förstår inte alltid att ge ett vettigt svar som kan bevisas av bättre vetande varför det fungerar/fungerat.

MVH/
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Rikkan skrev:
Alexandra_W, jag väntar med spänning på hur det ska gå för er. Och undrar samtidigt vad hon ungefär ligger på i g/smrp, ligger hon 'över' även där?

Japps, över där med, kräver högre kvot än 'tabellhästen' med. Ligger på runt 8 i kvot (innan dagens sänkning prick åtta, nu 7.8)
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Jag uppdaterar vidare.

När jag BÖRJADE med experimentet så låg hon på ca 110 MJ och en kvot på 8 och jag hade velat se mer hull på henne.
Det jag gjorde var att ligga kvar på ca 110 MJ och samma kvot men byta ut fodersorter i foderstaten mot Krafft Rehab. Dvs hon fick lika mycket MJ och låg på samma kvot men mycket av MJ:n kom från Krafft Rehab.
Efter ett tag på det så la hon ju på sig, så då började jag del två av experimentet, att börja sänka MJ och kvoten ner mot mera normala siffror. Tanken och förhoppningen var ju att hon skulle fortsätta hålla hullet trots sänkning.

Så från 110 MJ och en kvot på 8 sänkte jag till 102 MJ och en kvot på 7.8. Hon höll hullet (och hullet är bättre än innan).
Efter ett tag på det sänkte jag till 97 MJ och en kvot på 7.8. Hon håller fortfarande hullt och är rund och trevlig (mycket finare än nånsin förr).

Igår sänkte jag ner till 90 MJ och en kvot på 7.5. Vi får väl se hur det går, men jag är underbart nöjd med hur experimentet fallit ut såhär långt, och jag är väldigt fascinerad vad fasiken det är med Krafft Rehab som gör 'tricket'.

MÅLET är att få ner henne till 75 MJ och en kvot på 7. I ett drömscenario alltså, om vi når dit innan betet törs jag inte orda om, det är låångt kvar och OM jag når dit skulle det innebära en total sänkning på 35 MJ, vilket är rätt mycket. Men vi får väl se.

Som sagt, det är intressant värre det här, och fungerar långt över förväntan. Och min plånbok skrattar lyckligt för varje sänkning, som en bonus ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Det här Krafft Rehab, finns det att köpa på Granngården? I så fall priset? Tack!
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

gejsa skrev:
Det här Krafft Rehab, finns det att köpa på Granngården? I så fall priset? Tack!

Japps, finns att köpa där. Har de det inte hemma ska de kunna ta hem.

Nu skiljer sig alla Kraffts priser lite från Granngårdenbutik till Granngårdenbutik, men jag betalar 207 kr för 30 kg.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Upplever du skillnad i humöret av att du säknkt MJ?
*intressant att höra*
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Vad ligger du på för mängder ungefär? Nyfiken då min unghäst hittills varit en speta men nu börjar lägga på sig riktigt bra. Funderar dock på om jag kunde ge mer koncentrerat foder och slippa ge så mkt spannmål så att det räcker med en kraftfodergiva/dag.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Ok tack! Vad är värdena på detta? Det var också bra för dom som kan vara lite heta och ändå inte tappa sin vikt?
Har även två hästar som är dåliga i magen. Kan det vara bra också då?
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Det kan säkert funka bra på heta hästar då det inte innehåller havre. Det är även ganska hög växttrådshalt, vilket ju är bra för magen (fast får hästen mkt grovfoder så blir nog skillnaden som Rehab bidrar med marginell).
Om du vill se exakt vad Rehab innehåller kan du ju kolla på kraffts hemsida, www.krafft.nu, och klicka dig fram där.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Tar de enkla frågorna först: Är Krafft Rehab ett pelleterat foder?
/JES
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Vet faktiskt inte, det framgår inte på hemsidan. Alexandra kan säkert svara på den frågan!
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

gejsa skrev:
Ok tack! Vad är värdena på detta? Det var också bra för dom som kan vara lite heta och ändå inte tappa sin vikt?
Har även två hästar som är dåliga i magen. Kan det vara bra också då?

10 MJ, 110 gr SRP, 6 gr Ca, 5 gr P, 4 gr Mg och 0,4 mg Se per kilo foder. Resten får du kolla på Kraffts hemsida.

Ganska hög råfettshalt jmf med en del andra foder.

Det är ju framtaget till konvalescenter och ska vara lättupptagligt och skonsamt för magen. Det var anledningen att jag provade det på damen. Värdemässigt gjorde det NADA skillnad i foderstaten, men jag hade en vild ide om att hon kanske hade lättare att utnyttja det. Och det verkar stämma.
 
Sv: Uppdatering Krafft Rehab-experimentet

Hannely skrev:
Vad ligger du på för mängder ungefär? Nyfiken då min unghäst hittills varit en speta men nu börjar lägga på sig riktigt bra. Funderar dock på om jag kunde ge mer koncentrerat foder och slippa ge så mkt spannmål så att det räcker med en kraftfodergiva/dag.

Oj, det är svårt att säga rakt av. Men när jag introducerade Rehab så blev det ingen mängdsänkning i foderstaten jmf med tidigare. ALLT var lika, ungefär samma antal kilon kraftfoder, exakt samma MJ, samma SRP/MJ-kvot, samma Ca/P-kvot osv.

Men sen har jag ju sänkt mer och mer så det blir ju mindre och mindre kraftfodergivor.

Exakt hur hög den var när jag började med Rehab minns jag inte, men det känns inte som det eg är relevant, jag har haft LÄGRE givor än det tidigare. Jag gav ju ursprungligen KPG som huvudkraftfoder, sen har jag provat ALLA varianter tror jag. kört spannmålsbaserat, lucernbaserat, KPGbaserat osv. och oliak förhållanden mellan de tre etc. INGET har gett skillnad whatsoever. Förrän rehab.

NU efter sista sänkningen igår så ligger hon på 1.2 kg rehab i kraftfoderväg. Punkt. Men som sagt, mängden elelr sorterna har inte spelat roll innan Rehab.

Och när det gäller koncentration så är rehab inte såå himla koncentrerat, det finns de som har betydligt högre SRP-värde, och även högre MJ-värde.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 667
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för...
Svar
12
· Visningar
1 148
Foder & Strö Nu tror jag att jag nått sista delen med Krafft Rehab experimentet. Började ju på 110 MJ med en kvot på drygt 8 och introducerade...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: Alexandra_W
·
G
Hästvård Mitt lilla tvååriga kallblodstravarsto har skadat sin has allvarligt. Jag var inne och röntgade henne och det visade lösa benbitar i...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: Sune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp